Miasto przyszłości: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: *''' → * ''' (3), →) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Miasto]] Przyszłości, inaczej Inteligentne Miasto (ang. ''Smart City'')''' - miasto wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne, aby zwiększyć [[interaktywność]] i [[wydajność]] infrastruktury miejskiej oraz jej komponentów składowych. Za Miasto Przyszłości uznaje się takie, które jest zdolne do generowania i wprowadzania w życie nowych idei, projektów, ma [[zdolność]] do przycięgania ludzi przedsiębiorczych. | |||
'''[[Miasto]] Przyszłości, inaczej Inteligentne Miasto (ang. ''Smart City'')''' | |||
Wizję miasta można przedstawić w oparciu o cztery główne elementy: | Wizję miasta można przedstawić w oparciu o cztery główne elementy: | ||
* cel, tj. ogólny cel postrzegany jako możliwy do osiągnięcia stan idealny, | * cel, tj. ogólny cel postrzegany jako możliwy do osiągnięcia stan idealny, | ||
Linia 20: | Linia 5: | ||
* wspólny [[system]] wartości tradycyjnych i współczesnych, | * wspólny [[system]] wartości tradycyjnych i współczesnych, | ||
* zbiorowe dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów. | * zbiorowe dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Artykuł przedstawia koncepcję Miasta Przyszłości, czyli Inteligentnego Miasta, które wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej. W artykule omówiono trzy typy miast europejskich w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych i demograficznych. Opisano również cechy Europejskiego Miasta Przyszłości jako zaawansowanego postępu społecznego. Wskazano również zagrożenia dla rozwoju miast, takie jak spadająca liczba ludności i zanik tradycyjnych gałęzi przemysłu. | Artykuł przedstawia koncepcję Miasta Przyszłości, czyli Inteligentnego Miasta, które wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej. W artykule omówiono trzy typy miast europejskich w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych i demograficznych. Opisano również cechy Europejskiego Miasta Przyszłości jako zaawansowanego postępu społecznego. Wskazano również zagrożenia dla rozwoju miast, takie jak spadająca liczba ludności i zanik tradycyjnych gałęzi przemysłu. | ||
==Trzy typy miast europejskich w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych i demograficznych== | ==Trzy typy miast europejskich w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych i demograficznych== | ||
* '''Miasta dynamiczne pod względem gospodarczym''', charakteryzujące się znacznym wzrostem ludności w drodze napływu migrantów o zarówno wysokich, jak i niskich kwalifikacjach, przyciągniętych stabilną siłą gospodarczą i zasobnością miast (głównie większe miasta Europy Zachodniej, ściśle powiązane z gospodarką światową). | * '''Miasta dynamiczne pod względem gospodarczym''', charakteryzujące się znacznym wzrostem ludności w drodze napływu migrantów o zarówno wysokich, jak i niskich kwalifikacjach, przyciągniętych stabilną siłą gospodarczą i zasobnością miast (głównie większe miasta Europy Zachodniej, ściśle powiązane z gospodarką światową). | ||
* '''Miasta o silnym zapleczu gospodarczym''' i nierosnącej lub stopniowo malejącej populacji. W tej kategorii mieści się większość małych i średnich miast Europy. W tym przypadku stopniowe kurczenie się miasta nie musi prowadzić do poważnych trudności, a nawet może się okazać korzystne ze względu na malejącą [[gęstość zaludnienia]] w środowisku miejskim. | * '''Miasta o silnym zapleczu gospodarczym''' i nierosnącej lub stopniowo malejącej populacji. W tej kategorii mieści się większość małych i średnich miast Europy. W tym przypadku stopniowe kurczenie się miasta nie musi prowadzić do poważnych trudności, a nawet może się okazać korzystne ze względu na malejącą [[gęstość zaludnienia]] w środowisku miejskim. | ||
Linia 34: | Linia 19: | ||
* rozwiniętej infrastruktury szerokopasmowej, cyfrowych przestrzeni, e-usług oraz narzędzi on-line do zarządzania wiedzą | * rozwiniętej infrastruktury szerokopasmowej, cyfrowych przestrzeni, e-usług oraz narzędzi on-line do zarządzania wiedzą | ||
* udokumentowanej [[zdolności]] do innowacji, zarządzania i rozwiązywania problemów, które pojawiają się po raz pierwszy, ponieważ [[innowacyjność]] i [[zarządzanie]] w warunkach niepewności są kluczowe do oceny inteligencji | * udokumentowanej [[zdolności]] do innowacji, zarządzania i rozwiązywania problemów, które pojawiają się po raz pierwszy, ponieważ [[innowacyjność]] i [[zarządzanie]] w warunkach niepewności są kluczowe do oceny inteligencji | ||
<google>n</google> | |||
==Europejskie Miasto Przyszłości jako system zaawansowanego postępu społecznego== | ==Europejskie Miasto Przyszłości jako system zaawansowanego postępu społecznego== | ||
Europejskie Miasto Przyszłości to system zaawansowanego postępu społecznego, który charakteryzuje się: | Europejskie Miasto Przyszłości to system zaawansowanego postępu społecznego, który charakteryzuje się: | ||
Linia 45: | Linia 33: | ||
* o zrównoważonym i łatwo dostępnym, efektywnym i tanim transporcie dla wszystkich mieszkańców | * o zrównoważonym i łatwo dostępnym, efektywnym i tanim transporcie dla wszystkich mieszkańców | ||
Europejskie miasto przyszłości to również miasto, w którym ma miejsce [[kreatywność]] i [[innowacja]], rozwija się i upowszechnia wiedzę, które również charakteryzuje się wysoką jakością życia i architektury. | Europejskie miasto przyszłości to również miasto, w którym ma miejsce [[kreatywność]] i [[innowacja]], rozwija się i upowszechnia wiedzę, które również charakteryzuje się wysoką jakością życia i architektury. | ||
==Europejska wizja rozwoju terytorialnego miast== | ==Europejska wizja rozwoju terytorialnego miast== | ||
Europejska [[wizja]] rozwoju terytorialnego miast odzwierciedla [[zrównoważony rozwój]] Europy oparty na wzroście gospodarczym i organizacji terytorialnej o policentrycznej strukturze miejskiej. Powinien zawierać silne centra regionalne zapewniające dobry dostęp do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, oraz odznaczać się zwartą strukturą zabudowy, wraz z ograniczeniem niekontrolowanego rozwoju miast i wysokim poziomem ochrony i jakości środowiska wokół miast. | Europejska [[wizja]] rozwoju terytorialnego miast odzwierciedla [[zrównoważony rozwój]] Europy oparty na wzroście gospodarczym i organizacji terytorialnej o policentrycznej strukturze miejskiej. Powinien zawierać silne centra regionalne zapewniające dobry dostęp do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, oraz odznaczać się zwartą strukturą zabudowy, wraz z ograniczeniem niekontrolowanego rozwoju miast i wysokim poziomem ochrony i jakości środowiska wokół miast. | ||
==Zagrożenia dla europejskiego modelu rozwoju miast== | ==Zagrożenia dla europejskiego modelu rozwoju miast== | ||
Jednym z największych problemów, jakie stoją na drodze Miast Przyszłości do rozwoju jest '''spadająca liczba ludności'''. Na trendy demograficzne mają wpływ nie tylko współczynniki urodzeń i średniej spodziewanej długości życia, ale też mobilność i [[migracja]]. Oczekuje się, że liczba ludności w wieku produkcyjnym zacznie się zmniejszać, co przyczyni się do zmniejszenia wpływów do budżetu miasta (niewielki [[przyrost]] liczby ludności Unii Europejskiej wynika z napływu imigrantów). | Jednym z największych problemów, jakie stoją na drodze Miast Przyszłości do rozwoju jest '''spadająca liczba ludności'''. Na trendy demograficzne mają wpływ nie tylko współczynniki urodzeń i średniej spodziewanej długości życia, ale też mobilność i [[migracja]]. Oczekuje się, że liczba ludności w wieku produkcyjnym zacznie się zmniejszać, co przyczyni się do zmniejszenia wpływów do budżetu miasta (niewielki [[przyrost]] liczby ludności Unii Europejskiej wynika z napływu imigrantów). | ||
[[Zagrożenie]] dla rozwoju gospodarczego i konkurencyjności objawia się również poprzez '''spadek znaczenia lub zaniknięcie tradycyjnych gałęzi przemysłu wytwórczego'''. Doprowadzić to może do likwidacji miejsc pracy w przemyśle wytwórczym, wymagającym kwalifikacji oraz do niedopasowania popytu do podaży na rynku pracy. | [[Zagrożenie]] dla rozwoju gospodarczego i konkurencyjności objawia się również poprzez '''spadek znaczenia lub zaniknięcie tradycyjnych gałęzi przemysłu wytwórczego'''. Doprowadzić to może do likwidacji miejsc pracy w przemyśle wytwórczym, wymagającym kwalifikacji oraz do niedopasowania popytu do podaży na rynku pracy. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Strategia Lizbońska]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka zrównoważona]]}} — {{i5link|a=[[Suburbanizacja]]}} — {{i5link|a=[[Polityka spójności]]}} — {{i5link|a=[[Strategia Europa 2020]]}} — {{i5link|a=[[Determinanty popytu turystycznego]]}} — {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Neoliberalizm]]}} — {{i5link|a=[[Urbanizacja]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Piłat-Borcuch M. (2018), ''Miasto Przyszłości'', Laboratorium Wiedzy Artur Borcuch, Kielce | |||
* Piłat-Borcuch M. (2018), | * Stawarz D., Sikora-Fernandez D., Turała M. (2012) ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/studia_inf/29-2012/si-29-97.pdf Koncepcja Smart City jako wyznacznik podejmowania decyzji związanych funkcjonowaniem i rozwojem miasta]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, nr 29 | ||
* Stawarz D., Sikora-Fernandez D., Turała M. (2012) [ | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a| Karolina Sobalska}} | {{a| Karolina Sobalska}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]] | [[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]] | ||
{{#metamaster:description|Miasto Przyszłości - inteligentne miasto, wykorzystujące technologie informatyczne, zwiększające efektywność infrastruktury i przyciągające ludzi przedsiębiorczych.}} | {{#metamaster:description|Miasto Przyszłości - inteligentne miasto, wykorzystujące technologie informatyczne, zwiększające efektywność infrastruktury i przyciągające ludzi przedsiębiorczych.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:21, 25 gru 2023
Miasto Przyszłości, inaczej Inteligentne Miasto (ang. Smart City) - miasto wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne, aby zwiększyć interaktywność i wydajność infrastruktury miejskiej oraz jej komponentów składowych. Za Miasto Przyszłości uznaje się takie, które jest zdolne do generowania i wprowadzania w życie nowych idei, projektów, ma zdolność do przycięgania ludzi przedsiębiorczych. Wizję miasta można przedstawić w oparciu o cztery główne elementy:
- cel, tj. ogólny cel postrzegany jako możliwy do osiągnięcia stan idealny,
- główny projekt i jego oczekiwany wynik, który wyznaczy kierunek, którym będzie podążać dane miasto,
- wspólny system wartości tradycyjnych i współczesnych,
- zbiorowe dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów.
TL;DR
Artykuł przedstawia koncepcję Miasta Przyszłości, czyli Inteligentnego Miasta, które wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej. W artykule omówiono trzy typy miast europejskich w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych i demograficznych. Opisano również cechy Europejskiego Miasta Przyszłości jako zaawansowanego postępu społecznego. Wskazano również zagrożenia dla rozwoju miast, takie jak spadająca liczba ludności i zanik tradycyjnych gałęzi przemysłu.
Trzy typy miast europejskich w kontekście zmian społeczno-ekonomicznych i demograficznych
- Miasta dynamiczne pod względem gospodarczym, charakteryzujące się znacznym wzrostem ludności w drodze napływu migrantów o zarówno wysokich, jak i niskich kwalifikacjach, przyciągniętych stabilną siłą gospodarczą i zasobnością miast (głównie większe miasta Europy Zachodniej, ściśle powiązane z gospodarką światową).
- Miasta o silnym zapleczu gospodarczym i nierosnącej lub stopniowo malejącej populacji. W tej kategorii mieści się większość małych i średnich miast Europy. W tym przypadku stopniowe kurczenie się miasta nie musi prowadzić do poważnych trudności, a nawet może się okazać korzystne ze względu na malejącą gęstość zaludnienia w środowisku miejskim.
- Miasta, które charakteryzują się możliwością spadków demograficznych zazwyczaj w środkowej i wschodniej części Unii Europejskiej). Miasta te muszą skupić się na przedefiniowaniu swoich podstaw gospodarczych, ponieważ tendencje malejące mogą spowodować zmniejszenie się przychodów z lokalnych podatków, malejącego popytu na towary i usługi, likwidacji miejsc pracy, zmniejszonej podaży pracy i ograniczenia inwestycji, co może przynieść ogólny spadek ich atrakcyjności.
Miasto inteligentne to obszar (gmina, powiat, miasto) składający się z czterech głównych elementów:
- kreatywnej populacji realizującej działania intensywnie wykorzystujące wiedzę lub klaster takich działań,
- efektywnie działających instytucji i procedur w zakresie tworzenia wiedzy, umożliwiających jej nabywanie, adaptację i rozwój
- rozwiniętej infrastruktury szerokopasmowej, cyfrowych przestrzeni, e-usług oraz narzędzi on-line do zarządzania wiedzą
- udokumentowanej zdolności do innowacji, zarządzania i rozwiązywania problemów, które pojawiają się po raz pierwszy, ponieważ innowacyjność i zarządzanie w warunkach niepewności są kluczowe do oceny inteligencji
Europejskie Miasto Przyszłości jako system zaawansowanego postępu społecznego
Europejskie Miasto Przyszłości to system zaawansowanego postępu społecznego, który charakteryzuje się:
- wysoką jakością życia i dobrobytem, który obecny jest we wszystkich dzielnicach i społecznościach miasta
- wysokim poziomem kształcenia i ich możliwości oraz doskonalenia zawodowego, w tym dla mieszkańców mieszkających w najuboższych dzielnicach
- w którym osoby starsze są zdolne do godnego życia oraz uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym miasta
- bogatą różnorodnością kulturową i językową, w którym przestrzega się praw do wolności wypowiedzi, religii
- dobrym zarządzaniem, opartym na zasadach otwartości, w którym obywatele mają możliwość społecznego i demokratycznego uczestnictwa w rozwoju miast
- ochroną jakości środowiska naturalnego, wysoką ekoefektywnością
- o dużej efektywności energetycznej i wykorzystywaniu energii odnawialnej, niewielkich emisjach dwutlenku węgla,
- o zrównoważonym i łatwo dostępnym, efektywnym i tanim transporcie dla wszystkich mieszkańców
Europejskie miasto przyszłości to również miasto, w którym ma miejsce kreatywność i innowacja, rozwija się i upowszechnia wiedzę, które również charakteryzuje się wysoką jakością życia i architektury.
Europejska wizja rozwoju terytorialnego miast
Europejska wizja rozwoju terytorialnego miast odzwierciedla zrównoważony rozwój Europy oparty na wzroście gospodarczym i organizacji terytorialnej o policentrycznej strukturze miejskiej. Powinien zawierać silne centra regionalne zapewniające dobry dostęp do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, oraz odznaczać się zwartą strukturą zabudowy, wraz z ograniczeniem niekontrolowanego rozwoju miast i wysokim poziomem ochrony i jakości środowiska wokół miast.
Zagrożenia dla europejskiego modelu rozwoju miast
Jednym z największych problemów, jakie stoją na drodze Miast Przyszłości do rozwoju jest spadająca liczba ludności. Na trendy demograficzne mają wpływ nie tylko współczynniki urodzeń i średniej spodziewanej długości życia, ale też mobilność i migracja. Oczekuje się, że liczba ludności w wieku produkcyjnym zacznie się zmniejszać, co przyczyni się do zmniejszenia wpływów do budżetu miasta (niewielki przyrost liczby ludności Unii Europejskiej wynika z napływu imigrantów).
Zagrożenie dla rozwoju gospodarczego i konkurencyjności objawia się również poprzez spadek znaczenia lub zaniknięcie tradycyjnych gałęzi przemysłu wytwórczego. Doprowadzić to może do likwidacji miejsc pracy w przemyśle wytwórczym, wymagającym kwalifikacji oraz do niedopasowania popytu do podaży na rynku pracy.
Miasto przyszłości — artykuły polecane |
Strategia Lizbońska — Turystyka zrównoważona — Suburbanizacja — Polityka spójności — Strategia Europa 2020 — Determinanty popytu turystycznego — Konsekwencje rozwoju turystyki — Neoliberalizm — Urbanizacja |
Bibliografia
- Piłat-Borcuch M. (2018), Miasto Przyszłości, Laboratorium Wiedzy Artur Borcuch, Kielce
- Stawarz D., Sikora-Fernandez D., Turała M. (2012) Koncepcja Smart City jako wyznacznik podejmowania decyzji związanych funkcjonowaniem i rozwojem miasta, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, nr 29
Autor: Karolina Sobalska