Infrastruktura krytyczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Polityka bezpieczeństwa informacji]]</li>
<li>[[Bezpieczeństwo informacji]]</li>
<li>[[Funkcje współczesnego państwa]]</li>
<li>[[Polityka turystyczna]]</li>
<li>[[Zarządzanie ciągłością działania]]</li>
<li>[[Organizacja pozarządowa]]</li>
<li>[[Inteligentne systemy transportowe]]</li>
<li>[[Telekomunikacja]]</li>
<li>[[Różnorodność biologiczna]]</li>
</ul>
}}
'''[[Infrastruktura]] krytyczna''' pełni ogromną rolę w funkcjonowaniu państwa oraz życiu jego obywateli, a ochrona jej jest jednym z najważniejszych celów stojących przed państwem. Potwierdza to [[ustawa]] z dnia 26 kwietnia 2007 o [[zarządzanie kryzysowe|zarządzaniu kryzysowym]]. Zgodnie z tą ustawą za infrastrukturę krytyczną uważa się systemy oraz połączone ze sobą funkcjonalne obiekty (w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje i [[usługi]]), konieczne i ważne aby zapewnić bezpieczeństwo państwa i jego obywatelom oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i [[przedsiębiorca|przedsiębiorców]] (Z. Łukasik, W. Nowakowski, A. Kuśmińska-Fiałkowska, 2014, s. 758).
'''[[Infrastruktura]] krytyczna''' pełni ogromną rolę w funkcjonowaniu państwa oraz życiu jego obywateli, a ochrona jej jest jednym z najważniejszych celów stojących przed państwem. Potwierdza to [[ustawa]] z dnia 26 kwietnia 2007 o [[zarządzanie kryzysowe|zarządzaniu kryzysowym]]. Zgodnie z tą ustawą za infrastrukturę krytyczną uważa się systemy oraz połączone ze sobą funkcjonalne obiekty (w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje i [[usługi]]), konieczne i ważne aby zapewnić bezpieczeństwo państwa i jego obywatelom oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i [[przedsiębiorca|przedsiębiorców]] (Z. Łukasik, W. Nowakowski, A. Kuśmińska-Fiałkowska, 2014, s. 758).


Linia 22: Linia 7:


==Systemy obejmujące infrastrukturę krytyczną==
==Systemy obejmujące infrastrukturę krytyczną==
<google>t</google>


W skład elementów tworzących infrastrukturę wchodzą następujące systemy:
W skład elementów tworzących infrastrukturę wchodzą następujące systemy:
Linia 36: Linia 20:
* zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
* zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
* produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych (Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.).
* produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych (Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.).
<google>n</google>


==Zagrożenia infrastruktury krytycznej==
==Zagrożenia infrastruktury krytycznej==
[[Zagrożenia]], które bardzo często wywołują sytuacje kryzysowe, mają wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie całego państwa, można podzielić na poszczególne kategorie:
[[Zagrożenia]], które bardzo często wywołują sytuacje kryzysowe, mają wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie całego państwa, można podzielić na poszczególne kategorie:
* zagrożenia naturalne,
* zagrożenia naturalne,
Linia 50: Linia 35:


==Kryteria identyfikacji infrastruktury krytycznej==
==Kryteria identyfikacji infrastruktury krytycznej==
[[Próba]] identyfikacji obiektów, urządzeń, instalacji lub usług, których zniszczenie bądź problemy w ich funkcjonowaniu doprowadziłyby do sytuacji kryzysowej, jest kluczowym zadaniem w jej ochronie. W tym celu rozgranicza się dwie grupy kryteriów:
[[Próba]] identyfikacji obiektów, urządzeń, instalacji lub usług, których zniszczenie bądź problemy w ich funkcjonowaniu doprowadziłyby do sytuacji kryzysowej, jest kluczowym zadaniem w jej ochronie. W tym celu rozgranicza się dwie grupy kryteriów:
*'''Kryteria systemowe (sektorowe)''' - można je określić jako parametry ilościowe lub funkcjonalne infrastruktury; charakteryzują parametry wchodzące w skład systemów infrastruktury krytycznej obiektów, urządzań oraz instalacji lub funkcje realizowane przez te obiekty i zapewniające identyfikację infrastruktury krytycznej,
* '''Kryteria systemowe (sektorowe)''' - można je określić jako parametry ilościowe lub funkcjonalne infrastruktury; charakteryzują parametry wchodzące w skład systemów infrastruktury krytycznej obiektów, urządzań oraz instalacji lub funkcje realizowane przez te obiekty i zapewniające identyfikację infrastruktury krytycznej,
*'''Kryteria przekrojowe''' - określają skalę skutków zniszczenia, jak również zaprzestania funkcjonowania wskazanej infrastruktury, w tym między innymi:
* '''Kryteria przekrojowe''' - określają skalę skutków zniszczenia, jak również zaprzestania funkcjonowania wskazanej infrastruktury, w tym między innymi:
:- ofiar w ludziach,
:- ofiar w ludziach,
:- skutków finansowych,
:- skutków finansowych,
Linia 72: Linia 56:
* Ochrona teleinformatyczna - [[zespół]] przedsięwzięć i ich [[procedura|procedur]], które mają na uwadze minimalizację zakłóceń w funkcjonowaniu IK związanych z wykorzystaniem do użytkowania tego typu infrastruktury systemów i sieci teleinformatycznych.
* Ochrona teleinformatyczna - [[zespół]] przedsięwzięć i ich [[procedura|procedur]], które mają na uwadze minimalizację zakłóceń w funkcjonowaniu IK związanych z wykorzystaniem do użytkowania tego typu infrastruktury systemów i sieci teleinformatycznych.
* Ochrona prawna - związana z kształtem współczesnej gospodarki rynkowej, w której dochodzi do zagrożeń ze strony innych podmiotów państwowych lub prywatnych (T. Szewczyk, M. Pyznar, 2010, s. 58-59).
* Ochrona prawna - związana z kształtem współczesnej gospodarki rynkowej, w której dochodzi do zagrożeń ze strony innych podmiotów państwowych lub prywatnych (T. Szewczyk, M. Pyznar, 2010, s. 58-59).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Polityka bezpieczeństwa informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bezpieczeństwo informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje współczesnego państwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka turystyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie ciągłością działania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja pozarządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inteligentne systemy transportowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Telekomunikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Różnorodność biologiczna]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Łukasik Z., Nowakowski W., Kuśmińska-Fiałkowska A. (2014), [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/302-artykuly-na-plycie-cd-1/4841-artykul ''Zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej''], Logistyka, nr 4
* Łukasik Z., Nowakowski W., Kuśmińska-Fijałkowska A. (2014), ''Zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej'', Logistyka, nr 4
* Milewski J. (2016), ''Identyfikacja infrastruktury krytycznej i jej zagrożenia'', Zeszyty naukowe AON, nr 4 (105)
* Milewski J. (2016), ''Identyfikacja infrastruktury krytycznej i jej zagrożenia'', Zeszyty naukowe AON, nr 4 (105)
* Stec K. (2011), ''Wybrane prawne narzędzia ochrony infrastruktury krytycznej w Polsce'', Bezpieczeństwo Narodowe, nr 19
* Stec K. (2011), ''Wybrane prawne narzędzia ochrony infrastruktury krytycznej w Polsce'', Bezpieczeństwo Narodowe, nr 19
* Szewczyk T., Pyznar M. (2010), [http://www.abw.gov.pl/download/1/1886/Szewczyk.pdf ''Ochrona infrastruktury krytycznej a zagrożenia asymetryczne''], Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nr 2 (10)
* Szewczyk T., Pyznar M. (2010), ''Ochrona infrastruktury krytycznej a zagrożenia asymetryczne'', Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nr 2 (10)
* ''Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym'', Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm
* ''Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym'', [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20070890590 Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590]
* Żuber M. (2014), ''Infrastruktura krytyczna państwa jako obszar potencjalnego oddziaływania terrorystycznego'', Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, nr 8 (2)
* Żuber M. (2014), ''Infrastruktura krytyczna państwa jako obszar potencjalnego oddziaływania terrorystycznego'', Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, nr 8 (2)
</noautolinks>
</noautolinks>

Aktualna wersja na dzień 22:22, 4 gru 2023

Infrastruktura krytyczna pełni ogromną rolę w funkcjonowaniu państwa oraz życiu jego obywateli, a ochrona jej jest jednym z najważniejszych celów stojących przed państwem. Potwierdza to ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym. Zgodnie z tą ustawą za infrastrukturę krytyczną uważa się systemy oraz połączone ze sobą funkcjonalne obiekty (w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje i usługi), konieczne i ważne aby zapewnić bezpieczeństwo państwa i jego obywatelom oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców (Z. Łukasik, W. Nowakowski, A. Kuśmińska-Fiałkowska, 2014, s. 758).

Pojęcie infrastruktury krytycznej (IK), mimo że zostało użyte po raz pierwszy dopiero kilkadziesiąt lat temu, istnieje odkąd można mówić o rozwiniętej cywilizacji, a więc już od czasów starożytnych (K. Stec, 2011, s. 181).

TL;DR

Artykuł omawia znaczenie ochrony infrastruktury krytycznej dla państwa i jego obywateli. Infrastruktura krytyczna to systemy i obiekty, które są niezbędne dla bezpieczeństwa i funkcjonowania państwa. Zagrożenia dla infrastruktury krytycznej dzielą się na naturalne, techniczne i terroryzm. W artykule przedstawione są kryteria identyfikacji infrastruktury krytycznej oraz rodzaje ochrony, takie jak ochrona fizyczna, techniczna, osobowa, teleinformatyczna i prawna. Ochrona infrastruktury krytycznej powinna być realizowana na wszystkich poziomach i wymaga współpracy różnych podmiotów.

Systemy obejmujące infrastrukturę krytyczną

W skład elementów tworzących infrastrukturę wchodzą następujące systemy:

  • zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,
  • łączności,
  • sieci teleinformatycznych,
  • finansowe,
  • zaopatrzenia w żywność,
  • zaopatrzenia w wodę,
  • ochrony zdrowia,
  • transportowe,
  • ratownicze,
  • zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
  • produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych (Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.).

Zagrożenia infrastruktury krytycznej

Zagrożenia, które bardzo często wywołują sytuacje kryzysowe, mają wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie całego państwa, można podzielić na poszczególne kategorie:

  • zagrożenia naturalne,
  • zagrożenia techniczne.
  • terroryzm.

Zagrożenia naturalne obejmują:

  • powodzie,
  • silne wiatry,
  • długotrwałe susze,
  • ruchy tektoniczne (J. Milewski, 2016, s. 108-109).

Kryteria identyfikacji infrastruktury krytycznej

Próba identyfikacji obiektów, urządzeń, instalacji lub usług, których zniszczenie bądź problemy w ich funkcjonowaniu doprowadziłyby do sytuacji kryzysowej, jest kluczowym zadaniem w jej ochronie. W tym celu rozgranicza się dwie grupy kryteriów:

  • Kryteria systemowe (sektorowe) - można je określić jako parametry ilościowe lub funkcjonalne infrastruktury; charakteryzują parametry wchodzące w skład systemów infrastruktury krytycznej obiektów, urządzań oraz instalacji lub funkcje realizowane przez te obiekty i zapewniające identyfikację infrastruktury krytycznej,
  • Kryteria przekrojowe - określają skalę skutków zniszczenia, jak również zaprzestania funkcjonowania wskazanej infrastruktury, w tym między innymi:
- ofiar w ludziach,
- skutków finansowych,
- konieczności ewakuacji,
- utraty usługi,
- czasu odbudowy,
- efektów międzynarodowych,
- unikatowości (Z. Łukasik, W. Nowakowski, A. Kuśmińska-Fiałkowska, 2014, s. 759).

Wymienione kryteria mają charakter niejawny (J. Milewski, 2016, s. 102).

Rodzaje ochrony infrastruktury krytycznej

Przedstawione powyżej elementy ochrony infrastruktury krytycznej są ze sobą bardzo silnie powiązane i tylko poprzez łączne ich stosowanie mogą przynosić rezultaty. Aby ochrona infrastruktury krytycznej była skuteczna, powinna być realizowana na każdym poziomie i stanowić wspólny wkład zarówno administracji rządowej, samorządowej oraz operatorów i prawowitych właścicieli infrastruktury. Pozwoli to na zwiększenie znacznego poziomu bezpieczeństwa w państwie (M. Żuber, 2014, s. 193-194).

Wskazuje się następujące rodzaje ochrony infrastruktury krytycznej:

  • Ochrona fizyczna - ochrona osób (zapewnienie bezpieczeństwa życia, zdrowia i nietykalności osobistej). Realizowana jest przez pracowników ochrony, którzy bronią dostępu do obiektów, urządzeń, instalacji lub usług infrastruktury krytycznej.
  • Ochrona techniczna - ogół przedsięwzięć związana z budową i eksploatacją obiektów, urządzeń, instalacji i usług infrastruktury krytycznej, w tym również techniczne środki ochrony, minimalizujące zagrożenia IK.
  • Ochrona osobowa - ma na celu minimalizację ryzyka będącego skutkiem działań pracowników oraz usługodawców, którzy mogą dopuścić do zakłóceń w funkcjonowaniu infrastruktury krytycznej.
  • Ochrona teleinformatyczna - zespół przedsięwzięć i ich procedur, które mają na uwadze minimalizację zakłóceń w funkcjonowaniu IK związanych z wykorzystaniem do użytkowania tego typu infrastruktury systemów i sieci teleinformatycznych.
  • Ochrona prawna - związana z kształtem współczesnej gospodarki rynkowej, w której dochodzi do zagrożeń ze strony innych podmiotów państwowych lub prywatnych (T. Szewczyk, M. Pyznar, 2010, s. 58-59).


Infrastruktura krytycznaartykuły polecane
Polityka bezpieczeństwa informacjiBezpieczeństwo informacjiFunkcje współczesnego państwaPolityka turystycznaZarządzanie ciągłością działaniaOrganizacja pozarządowaInteligentne systemy transportoweTelekomunikacjaRóżnorodność biologiczna

Bibliografia

  • Łukasik Z., Nowakowski W., Kuśmińska-Fijałkowska A. (2014), Zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej, Logistyka, nr 4
  • Milewski J. (2016), Identyfikacja infrastruktury krytycznej i jej zagrożenia, Zeszyty naukowe AON, nr 4 (105)
  • Stec K. (2011), Wybrane prawne narzędzia ochrony infrastruktury krytycznej w Polsce, Bezpieczeństwo Narodowe, nr 19
  • Szewczyk T., Pyznar M. (2010), Ochrona infrastruktury krytycznej a zagrożenia asymetryczne, Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nr 2 (10)
  • Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590
  • Żuber M. (2014), Infrastruktura krytyczna państwa jako obszar potencjalnego oddziaływania terrorystycznego, Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, nr 8 (2)


Autor: Justyna Narkowicz