|
|
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{infobox4
| | '''Motel''' to obiekt położony przy drogach i trasach komunikacyjnych, który dysponuje parkingiem oraz świadczy [[usługi]] motoryzacyjne. Powinien posiadać co najmniej 10 pokoi (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W motelu powinna znajdować się przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii motelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia motelu i gamy świadczonych w nim usług, istnieje pięć kategorii moteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski M. 2010, s. 17) |
| |list1=
| |
| <ul>
| |
| <li>[[Hotel]]</li>
| |
| <li>[[Pensjonat]]</li>
| |
| <li>[[Dom wycieczkowy]]</li>
| |
| <li>[[Schronisko młodzieżowe]]</li>
| |
| <li>[[Pole biwakowe]]</li>
| |
| <li>[[Schronisko]]</li>
| |
| <li>[[Droga ekspresowa]]</li>
| |
| <li>[[Jakość transportu lotniczego]]</li>
| |
| <li>[[Kemping]]</li>
| |
| </ul>
| |
| }}
| |
|
| |
|
| '''Motel''' to obiekt położony przy drogach i trasach komunikacyjnych, który dysponuje parkingiem oraz świadczy [[usługi]] motoryzacyjne. Powinien posiadać co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W motelu powinna znajdować się przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii motelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia motelu i gamy świadczonych w nim usług, istnieje pięć kategorii moteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski M. 2010, s. 17)
| |
| ==TL;DR== | | ==TL;DR== |
| Motel to obiekt hotelarski znajdujący się przy drogach, który oferuje noclegi i usługi motoryzacyjne. Istnieje pięć kategorii moteli, zależnie od ich wyposażenia i usług. W Polsce klasyfikacja moteli jest określona przez marszałka województwa. W innych krajach, takich jak Niemcy i Stany Zjednoczone, motele są popularne jako tanie noclegi dla zmotoryzowanych turystów. | | Motel to obiekt hotelarski znajdujący się przy drogach, który oferuje noclegi i usługi motoryzacyjne. Istnieje pięć kategorii moteli, zależnie od ich wyposażenia i usług. W Polsce klasyfikacja moteli jest określona przez marszałka województwa. W innych krajach, takich jak Niemcy i Stany Zjednoczone, motele są popularne jako tanie noclegi dla zmotoryzowanych turystów. |
Linia 20: |
Linia 6: |
| ==Klasyfikacja moteli w Polsce== | | ==Klasyfikacja moteli w Polsce== |
| Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii moteli są następujące: | | Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii moteli są następujące: |
| <google>t</google>
| |
|
| |
|
| {| class="wikitable" | | {| class="wikitable" |
Linia 268: |
Linia 253: |
| #* jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych | | #* jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych |
| |} | | |} |
| | |
| | <google>n</google> |
|
| |
|
| ==Motele w innych krajach== | | ==Motele w innych krajach== |
Linia 274: |
Linia 261: |
| * Stany Zjednoczone: | | * Stany Zjednoczone: |
| Hotele i motele przy autostradach, to obiekty hotelarskie, których [[rozwój]] nastąpił w latach 50. i 60. XX wieku. Z początku ich [[oferta]] dawała możliwość ze skorzystania z tanich noclegów, jednak z czasem nastąpiła ich rozbudowa o baseny, telewizję i radio, automaty z napojami, czy różne formy rozrywki. Są głównie zlokalizowane przy wjazdach do miast, lub na obrzeżach. Są przeważnie stawiane na taniej działce i zbudowane są z taniej konstrukcji modułowej, dzięki czemu oferowane w nich noclegi mają niską cenę. (Sala J. 2008, s. 23-26) | | Hotele i motele przy autostradach, to obiekty hotelarskie, których [[rozwój]] nastąpił w latach 50. i 60. XX wieku. Z początku ich [[oferta]] dawała możliwość ze skorzystania z tanich noclegów, jednak z czasem nastąpiła ich rozbudowa o baseny, telewizję i radio, automaty z napojami, czy różne formy rozrywki. Są głównie zlokalizowane przy wjazdach do miast, lub na obrzeżach. Są przeważnie stawiane na taniej działce i zbudowane są z taniej konstrukcji modułowej, dzięki czemu oferowane w nich noclegi mają niską cenę. (Sala J. 2008, s. 23-26) |
| | |
| | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Hotel]]}} — {{i5link|a=[[Pensjonat]]}} — {{i5link|a=[[Dom wycieczkowy]]}} — {{i5link|a=[[Schronisko młodzieżowe]]}} — {{i5link|a=[[Pole biwakowe]]}} — {{i5link|a=[[Schronisko]]}} — {{i5link|a=[[Droga ekspresowa]]}} — {{i5link|a=[[Jakość transportu lotniczego]]}} — {{i5link|a=[[Kemping]]}} }} |
|
| |
|
| ==Bibliografia== | | ==Bibliografia== |
| <noautolinks> | | <noautolinks> |
| * ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 7-12
| | * Jabłońska J., Kopczyk D. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-353e077a-ffeb-4e6a-a131-efaf9b0cb217 Preferencje użytkowników hoteli w zakresie produktu i usług]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie nr 2-3(27) |
| * Jabłońska J., Kopczyk D. (2015). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-353e077a-ffeb-4e6a-a131-efaf9b0cb217 Preferencje użytkowników hoteli w zakresie produktu i usług]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie nr 2-3(27), s. 123-132 | | * Koman S., Kubicki M. (1996), ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa |
| * Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa | | * Matuszewska D. (2008), ''Zagospodarowanie turystyczne - aspekt teoretyczny'', Turystyka i rekreacja - studia i prace nr 2 |
| * Matuszewska D. (2008). ''Zagospodarowanie turystyczne - aspekt teoretyczny'', Turystyka i rekreacja - studia i prace nr 2, s. 65-77 | | * ''Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie'', [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041881945 Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945] |
| * Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | | * Sala J. (2008), ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków |
| * Szydłowska K. (2013). ''[https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=230871 Europejskie i polskie hotelarstwo w dobie kryzysu europejskiego]'', Nauki o zarządzaniu 3(16)-2013, s. 119-132 | | * Szydłowska K. (2013), ''Europejskie i polskie hotelarstwo w dobie kryzysu europejskiego'', Nauki o zarządzaniu, nr 3(16) |
| * Turkowski M. (2010). ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | | * Turkowski M. (2010), ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa |
| * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] | | * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] |
| * Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | | * Witkowski C. (2007), ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa |
| </noautolinks> | | </noautolinks> |
|
| |
|
| {{a|Patryk Gębica}} | | {{a|Patryk Gębica}} |
| [[Kategoria:Turystyka]] | | [[Kategoria:Hotelarstwo]] |
| {{msg:law}} | | {{msg:law}} |
|
| |
|
| {{#metamaster:description|Motel to obiekt przy drogach, oferujący pokoje, parking i restaurację. Oceniany na 1-5 gwiazdek. Usługi motoryzacyjne.}} | | {{#metamaster:description|Motel to obiekt przy drogach, oferujący pokoje, parking i restaurację. Oceniany na 1-5 gwiazdek. Usługi motoryzacyjne.}} |
Motel to obiekt położony przy drogach i trasach komunikacyjnych, który dysponuje parkingiem oraz świadczy usługi motoryzacyjne. Powinien posiadać co najmniej 10 pokoi (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W motelu powinna znajdować się przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii motelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia motelu i gamy świadczonych w nim usług, istnieje pięć kategorii moteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski M. 2010, s. 17)
TL;DR
Motel to obiekt hotelarski znajdujący się przy drogach, który oferuje noclegi i usługi motoryzacyjne. Istnieje pięć kategorii moteli, zależnie od ich wyposażenia i usług. W Polsce klasyfikacja moteli jest określona przez marszałka województwa. W innych krajach, takich jak Niemcy i Stany Zjednoczone, motele są popularne jako tanie noclegi dla zmotoryzowanych turystów.
Klasyfikacja moteli w Polsce
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii moteli są następujące:
Kategoria motelu |
Minimalne wymagania
|
Jedna gwiazdka |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 4
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 10m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 8m²
- dwuosobowego - 10m²
- trzyosobowego - 14m²
- czteroosobowego - 16m²
- w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
- wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
- łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- świetlica z telewizorem
- zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
|
Dwie gwiazdki |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 4
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 20m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 9m²
- dwuosobowego - 12m²
- trzyosobowego - 15m²
- czteroosobowego - 18m²
- w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
- wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
- wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
- łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 10 osób na wannę lub prysznic, 15 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- świetlica z telewizorem
- zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
|
Trzy gwiazdki |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
- wydzielona droga dostaw
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
- wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 3
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 20m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 10m²
- dwuosobowego - 14m²
- trzyosobowego - 16m²
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
- wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- całodobowa recepcja
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- akceptacja kart płatniczych
- udostępnianie kosmetyków i środków higieny
- restauracja
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- sala klubowa zaopatrzona w telewizor
- pranie bielizny i ubrań gości
- zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
- jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych
|
Cztery gwiazdki |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
- wiata nad podjazdem
- wydzielona droga dostaw
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- klimatyzacja w części ogólnodostępnej
- klimatyzacja w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji 2
- oddzielna winda towarowa
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 30m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 12m²
- dwuosobowego - 16m²
- apartament
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
- wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- całodobowa recepcja
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
- całodobowa usługa bagażowa
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- akceptacja kart płatniczych
- udostępnianie prasy codziennej
- udostępnianie kosmetyków i środków higieny
- restauracja
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- pranie bielizny i ubrań gości
- zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
- jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych
|
Pięć gwiazdek |
- Elementy zewnętrzne:
- bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
- wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
- wiata nad podjazdem
- oddzielne wejście i specjalnie wydzielona droga dla bagażu gości
- wydzielona droga dostaw
- twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
- zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
- zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
- Urządzenia techniczne:
- klimatyzacja w części ogólnodostępnej
- klimatyzacja w części pobytowej
- wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
- ogrzewanie w całym budynku
- dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
- oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
- telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
- dostęp do internetu
- instalacja radiowa i telewizyjna
- winda powyżej kondygnacji
- oddzielna winda towarowa
- Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
- hall recepcyjny o powierzchni 50m²
- ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
- Część mieszkalna:
- powierzchnia mieszkalna pokoju:
- jednoosobowego - 14m²
- dwuosobowego - 18m
- apartament
- jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
- oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
- wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, sejf, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
- wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, waga osobowa, kosz na śmieci, telefon, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
- Usługi podstawowe i uzupełniające:
- całodobowa recepcja
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
- budzenie
- room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
- całodobowa usługa bagażowa
- całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
- akceptacja kart płatniczych
- udostępnianie prasy codziennej
- udostępnianie kosmetyków i środków higieny
- restauracja
- aperitif-bar lub bar kawowy
- podawanie śniadań
- zespół odnowy biologicznej
- pranie bielizny i ubrań gości
- zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
- codzienne sprzątanie na życzenie gości
- jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych
|
Motele w innych krajach
Motele, to obiekty hotelarskie przeznaczone dla zmotoryzowanych turystów. Umożliwiają skorzystanie z garaży oraz parkingów. Ponadto świadczą usługi motoryzacyjne. Znajdują się w pobliżu dróg szybkiego ruchu i autostrad. Ich architektura jest prosta, a większość pokoi znajduje się na parterze. Usługi gastronomiczne i dodatkowe mają ograniczony zakres.
Hotele i motele przy autostradach, to obiekty hotelarskie, których rozwój nastąpił w latach 50. i 60. XX wieku. Z początku ich oferta dawała możliwość ze skorzystania z tanich noclegów, jednak z czasem nastąpiła ich rozbudowa o baseny, telewizję i radio, automaty z napojami, czy różne formy rozrywki. Są głównie zlokalizowane przy wjazdach do miast, lub na obrzeżach. Są przeważnie stawiane na taniej działce i zbudowane są z taniej konstrukcji modułowej, dzięki czemu oferowane w nich noclegi mają niską cenę. (Sala J. 2008, s. 23-26)
Bibliografia
- Jabłońska J., Kopczyk D. (2015), Preferencje użytkowników hoteli w zakresie produktu i usług, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie nr 2-3(27)
- Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
- Matuszewska D. (2008), Zagospodarowanie turystyczne - aspekt teoretyczny, Turystyka i rekreacja - studia i prace nr 2
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
- Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Szydłowska K. (2013), Europejskie i polskie hotelarstwo w dobie kryzysu europejskiego, Nauki o zarządzaniu, nr 3(16)
- Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
- Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
Autor: Patryk Gębica
|
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.
Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.
|