Prawo energetyczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Prawo]] energetyczne''' - jest to [[ustawa]] regulująca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, określająca [[normy]] i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii a także podstawę działalności przedsiębiorstw energetycznych. Wskazuje także zadania organów władzy. | '''[[Prawo]] energetyczne''' - jest to [[ustawa]] regulująca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, określająca [[normy]] i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii a także podstawę działalności przedsiębiorstw energetycznych. Wskazuje także zadania organów władzy. | ||
Ma na celu tworzenie perspektyw rozwoju kraju, kształtuje bezpieczeństwo | Ma na celu tworzenie perspektyw rozwoju kraju, kształtuje bezpieczeństwo dotyczące użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji. Jej zadaniem jest również tworzenie odpowiednich warunków przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli, stosowaniem się do praw ochrony środowiska, uwzględnianiem umów zawartych międzynarodowych umów a także zapewnienie równowagi przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. | ||
W tej ustawie zawarte są także warunki wykonywania i kontrolowania działalności która opiera się na przesyłaniu dwutlenku węgla w celu jego podziemnego składowania w celu przeprowadzenia projektu demonstracyjnego wychwytu i składowania dwutlenku węgla | W tej ustawie zawarte są także warunki wykonywania i kontrolowania działalności która opiera się na przesyłaniu dwutlenku węgla w celu jego podziemnego składowania w celu przeprowadzenia projektu demonstracyjnego wychwytu i składowania dwutlenku węgla (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział I art. 1 ust. 1-2a) | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 26: | Linia 9: | ||
==Dostarczanie paliw i energi== | ==Dostarczanie paliw i energi== | ||
Aby można było mówić o dostarczaniu paliw i energii, należy przyłączyć się do sieci i jest to możliwe wg ustawy na podstawie "umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji i umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu". (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 5 ust. 1) | Aby można było mówić o dostarczaniu paliw i energii, należy przyłączyć się do sieci i jest to możliwe wg ustawy na podstawie "umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji i umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu". (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 5 ust. 1) | ||
[[Przedsiębiorstwo]] energetyczne jest to podmiot | [[Przedsiębiorstwo]] energetyczne jest to podmiot zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii musi zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci z osobami ubiegającymi się o to. Odbywa się to na zasadzie równoprawnego traktowania, jeśli dwie strony spełniają ściśle określone warunki techniczne i ekonomiczne. Ze strony dostawcy jest to warunek przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, natomiast ze strony odbiorcy warunki przyłączenia do sieci i odbioru. W przypadku odmowy zawarcia umowy przez przedsiębiorstwo energetyczne o przyłączenie do sieci, musi ono niezwłocznie powiadomić pisemnie stronę wnioskującą. | ||
Co powinna zawierać [[umowa]] o przyłączenie do sieci: | Co powinna zawierać [[umowa]] o przyłączenie do sieci: | ||
* terminy między innymi; realizacji przyłączenia, zawarcia umowy po której nastąpi dostarczanie paliw | * terminy między innymi; realizacji przyłączenia, zawarcia umowy po której nastąpi dostarczanie paliw | ||
* wysokość opłaty za przyłączenie, | * wysokość opłaty za przyłączenie, | ||
* miejsce rozgraniczenia własności między dostawcą a odbiorcą, | * miejsce rozgraniczenia własności między dostawcą a odbiorcą, | ||
* aspekty techniczne takie jak | * aspekty techniczne takie jak wykaz robót niezbędnych przy realizacji przyłączenia, wymagania dotyczące lokalizacji układu pomiarowo-rozliczeniowego i jego parametrów, | ||
*warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości w celu realizacji przyłączenia | * warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości w celu realizacji przyłączenia | ||
*ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową, | * ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową, | ||
*[[odpowiedzialność]] stron za niedotrzymanie warunków umowy, [[okres wypowiedzenia]] | * [[odpowiedzialność]] stron za niedotrzymanie warunków umowy, [[okres wypowiedzenia]] | ||
(Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 7 ust. 2) | (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 7 ust. 2) | ||
<google>n</google> | |||
==Polityka energetyczna== | ==Polityka energetyczna== | ||
Główną instytucją odpowiedzialną za sprawy | Główną instytucją odpowiedzialną za sprawy polityki energetycznej jest Ministerstwo Gospodarki. | ||
Celem polityki energetycznej państwa jest zapewnienie stałych i nieprzerwanych dostaw energii wynikających z zawarcia długoterminowych umów, bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej. | Celem polityki energetycznej państwa jest zapewnienie stałych i nieprzerwanych dostaw energii wynikających z zawarcia długoterminowych umów, bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej. | ||
Nastawiona jest ona również na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz na promowanie odnawialnych źródeł energii jest to także determinowane dyrektywami Unii Europejskiej. | Nastawiona jest ona również na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz na promowanie odnawialnych źródeł energii jest to także determinowane dyrektywami Unii Europejskiej. | ||
Linia 48: | Linia 32: | ||
==Organ do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią== | ==Organ do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią== | ||
Zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki | Zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki | ||
Prezesa URE ma za [[zadanie]] czuwanie nad | Prezesa URE ma za [[zadanie]] czuwanie nad warunkami ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych, koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Ten niezależny organ regulacyjny ma kontrolować ścieżkę wypełnienia celu wytyczonego przez ustawodawcę. | ||
==Bezpieczeństwo energetyczne== | ==Bezpieczeństwo energetyczne== | ||
[[Definicja]] bezpieczeństwa energetycznego w prawie energetycznym obejmuje trzy główne aspekty przedmiotowe bezpieczeństwa: | [[Definicja]] bezpieczeństwa energetycznego w prawie energetycznym obejmuje trzy główne aspekty przedmiotowe bezpieczeństwa: | ||
*aspekt energetyczny zajmuje się równoważeniem strony popytowej i podażowej, zarządzaniem infrastrukturą techniczną oraz różnicowaniem | * aspekt energetyczny zajmuje się równoważeniem strony popytowej i podażowej, zarządzaniem infrastrukturą techniczną oraz różnicowaniem dostaw surowców energetycznych. | ||
*aspekt ekonomiczny (rynkowy) bezpieczeństwa ma na celu przede wszystkim utrzymanie akceptowanej przez odbiorców, ceny użytecznych nośników energii, które są określone w umowach cywilnoprawnych lub w taryfach. | * aspekt ekonomiczny (rynkowy) bezpieczeństwa ma na celu przede wszystkim utrzymanie akceptowanej przez odbiorców, ceny użytecznych nośników energii, które są określone w umowach cywilnoprawnych lub w taryfach. | ||
*aspekt ekologiczny bezpieczeństwa czuwa nad zachowaniem w należytym stanie równowagi przyrodniczej, środowiska naturalnego z myślą o | * aspekt ekologiczny bezpieczeństwa czuwa nad zachowaniem w należytym stanie równowagi przyrodniczej, środowiska naturalnego z myślą o przyszłych pokoleniach. Dzieje się to poprzez [[rozwój]] źródeł energii odnawialnych i ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko (M.Zawada 2012, s. 252) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konwencja wiedeńska]]}} — {{i5link|a=[[Transport samochodowy]]}} — {{i5link|a=[[Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu]]}} — {{i5link|a=[[Podstawy prawne spedycji w Polsce]]}} — {{i5link|a=[[Polskie Centrum Akredytacji]]}} — {{i5link|a=[[Zamówienia publiczne]]}} — {{i5link|a=[[Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów]]}} — {{i5link|a=[[Polityka prywatności]]}} — {{i5link|a=[[Prawo przewozowe]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Czech A. (2016) ''[ | * Czech A. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-87842416-cf5d-4040-be90-35df2d2d8ca2/c/04.pdf Uwarunkowania polskiej polityki energetycznej w kontekście postulatu zrównoważonego rozwoju]'', Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 269 | ||
*''[ | * ''Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970540348 Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348] | ||
* Zawada M. (2012 )''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/pozostale-zagadnienia/item/download/78583_9d92a10b18d7f3d1ce695f58c745a288 Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej i Polski]'' | * Zawada M. (2012), ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/pozostale-zagadnienia/item/download/78583_9d92a10b18d7f3d1ce695f58c745a288 Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej i Polski]'', Logistyka nr 5 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Justyna Pietras}} | {{a|Justyna Pietras}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Akty prawne]] | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
{{#metamaster:description|Prawo energetyczne to ustawa regulująca politykę energetyczną, normy zaopatrzenia paliw i energii oraz działalność przedsiębiorstw energetycznych, dbając o rozwój, bezpieczeństwo i ochronę środowiska.}} | {{#metamaster:description|Prawo energetyczne to ustawa regulująca politykę energetyczną, normy zaopatrzenia paliw i energii oraz działalność przedsiębiorstw energetycznych, dbając o rozwój, bezpieczeństwo i ochronę środowiska.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:25, 18 sty 2024
Prawo energetyczne - jest to ustawa regulująca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, określająca normy i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii a także podstawę działalności przedsiębiorstw energetycznych. Wskazuje także zadania organów władzy.
Ma na celu tworzenie perspektyw rozwoju kraju, kształtuje bezpieczeństwo dotyczące użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji. Jej zadaniem jest również tworzenie odpowiednich warunków przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli, stosowaniem się do praw ochrony środowiska, uwzględnianiem umów zawartych międzynarodowych umów a także zapewnienie równowagi przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. W tej ustawie zawarte są także warunki wykonywania i kontrolowania działalności która opiera się na przesyłaniu dwutlenku węgla w celu jego podziemnego składowania w celu przeprowadzenia projektu demonstracyjnego wychwytu i składowania dwutlenku węgla (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział I art. 1 ust. 1-2a)
TL;DR
Prawo energetyczne reguluje zasady kształtowania polityki energetycznej państwa. Zapewnia bezpieczeństwo w dostawach paliw i energii, rozwój konkurencji, ochronę środowiska i równowagę między przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami. Ustawa określa warunki przyłączenia do sieci oraz zawarcia umowy. Polityka energetyczna ma na celu zapewnienie stałych dostaw energii, bezpieczeństwa energetycznego, wzrostu konkurencyjności i efektywności energetycznej. Prezes URE reguluje gospodarkę paliwami i energią, a definicja bezpieczeństwa energetycznego obejmuje aspekty energetyczne, ekonomiczne i ekologiczne.
Dostarczanie paliw i energi
Aby można było mówić o dostarczaniu paliw i energii, należy przyłączyć się do sieci i jest to możliwe wg ustawy na podstawie "umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji i umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu". (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 5 ust. 1)
Przedsiębiorstwo energetyczne jest to podmiot zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii musi zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci z osobami ubiegającymi się o to. Odbywa się to na zasadzie równoprawnego traktowania, jeśli dwie strony spełniają ściśle określone warunki techniczne i ekonomiczne. Ze strony dostawcy jest to warunek przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, natomiast ze strony odbiorcy warunki przyłączenia do sieci i odbioru. W przypadku odmowy zawarcia umowy przez przedsiębiorstwo energetyczne o przyłączenie do sieci, musi ono niezwłocznie powiadomić pisemnie stronę wnioskującą.
Co powinna zawierać umowa o przyłączenie do sieci:
- terminy między innymi; realizacji przyłączenia, zawarcia umowy po której nastąpi dostarczanie paliw
- wysokość opłaty za przyłączenie,
- miejsce rozgraniczenia własności między dostawcą a odbiorcą,
- aspekty techniczne takie jak wykaz robót niezbędnych przy realizacji przyłączenia, wymagania dotyczące lokalizacji układu pomiarowo-rozliczeniowego i jego parametrów,
- warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości w celu realizacji przyłączenia
- ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową,
- odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, okres wypowiedzenia
(Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 7 ust. 2)
Polityka energetyczna
Główną instytucją odpowiedzialną za sprawy polityki energetycznej jest Ministerstwo Gospodarki. Celem polityki energetycznej państwa jest zapewnienie stałych i nieprzerwanych dostaw energii wynikających z zawarcia długoterminowych umów, bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej. Nastawiona jest ona również na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz na promowanie odnawialnych źródeł energii jest to także determinowane dyrektywami Unii Europejskiej. Polityka energetyczna państwa jest opracowywana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju kraju, jest ona opracowywana co 4 lata.
Organ do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią
Zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Prezesa URE ma za zadanie czuwanie nad warunkami ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych, koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Ten niezależny organ regulacyjny ma kontrolować ścieżkę wypełnienia celu wytyczonego przez ustawodawcę.
Bezpieczeństwo energetyczne
Definicja bezpieczeństwa energetycznego w prawie energetycznym obejmuje trzy główne aspekty przedmiotowe bezpieczeństwa:
- aspekt energetyczny zajmuje się równoważeniem strony popytowej i podażowej, zarządzaniem infrastrukturą techniczną oraz różnicowaniem dostaw surowców energetycznych.
- aspekt ekonomiczny (rynkowy) bezpieczeństwa ma na celu przede wszystkim utrzymanie akceptowanej przez odbiorców, ceny użytecznych nośników energii, które są określone w umowach cywilnoprawnych lub w taryfach.
- aspekt ekologiczny bezpieczeństwa czuwa nad zachowaniem w należytym stanie równowagi przyrodniczej, środowiska naturalnego z myślą o przyszłych pokoleniach. Dzieje się to poprzez rozwój źródeł energii odnawialnych i ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko (M.Zawada 2012, s. 252)
Bibliografia
- Czech A. (2016), Uwarunkowania polskiej polityki energetycznej w kontekście postulatu zrównoważonego rozwoju, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 269
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne. Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348
- Zawada M. (2012), Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej i Polski, Logistyka nr 5
Autor: Justyna Pietras
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |