Logistyka transportu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zasady organizacji magazynu]]</li>
<li>[[Optymalizacja powiązań transportowych]]</li>
<li>[[Magazyn]]</li>
<li>[[Logistyka produkcji]]</li>
<li>[[Logistyka międzynarodowa]]</li>
<li>[[Magazynowanie]]</li>
<li>[[Podatność logistyczna]]</li>
<li>[[Logistyka]]</li>
<li>[[Transport]]</li>
</ul>
}}
'''Logistyka transportu''' - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie.
'''Logistyka transportu''' - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie.


Linia 23: Linia 7:
Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie [[sprawność]] przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu.
Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie [[sprawność]] przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu.
"Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka [[efektywność]] dostaw oraz ich [[niezawodność]] jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów.
"Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka [[efektywność]] dostaw oraz ich [[niezawodność]] jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów.
Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu. (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86)
Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86)
<google>t</google>
 
==Transport==
==Transport==
Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. „Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy [[gospodarka]] magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, [[dostępność]] i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, [[organizacja]] transportu.(Koźlak A. 2009)
Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. "Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy [[gospodarka]] magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, [[dostępność]] i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, [[organizacja]] transportu". (Koźlak A. 2009)
„Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych:
"Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych:
*czynny zbiór technicznych środków transportu,
* czynny - zbiór technicznych środków transportu,
* bierny zbiory szlaków transportowych, wielkość i rozmieszczenie ładunków oraz urządzenia
* bierny - zbiory szlaków transportowych, wielkość i rozmieszczenie ładunków oraz urządzenia
warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych.
warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych.
Wymogi stawiane transportowi przez logistykę:
Wymogi stawiane transportowi przez logistykę:
*taniość,
* taniość,
*terminowość dostaw,
* terminowość dostaw,
*niezawodność,
* niezawodność,
*duża częstotliwość dostaw,
* duża częstotliwość dostaw,
*bezpieczny transport,
* bezpieczny transport,
*obsługa małych przesyłek,
* obsługa małych przesyłek,
*sprawna organizacja przewozów.(Woźniak D., Kukiełka D. 2011, s.439)
* sprawna organizacja przewozów". (Woźniak D., Kukiełka D. 2011, s.439)
 
<google>n</google>


W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu:
W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu:
*[[transport lotniczy]]
* [[transport lotniczy]]
*żegluga śródlądowa i morska
* żegluga śródlądowa i morska
*transport śródlądowy
* transport śródlądowy
*transport rurociągowy
* transport rurociągowy
*[[transport kolejowy]]
* [[transport kolejowy]]
Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu).
Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu).


==Transport wewnętrzny==
==Transport wewnętrzny==
Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (''[[kanban]]'', ''[[just in time]]'') firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych.
Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (''[[kanban]]'', ''[[just in time]]'') firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych.
W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy '''transport bliski''' („który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz '''transport zakładowy''' (dotyczący „całości przewozu materiałów na terenie zakładu” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)).
W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy '''transport bliski''' ("który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz '''transport zakładowy''' (dotyczący "całości przewozu materiałów na terenie zakładu" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)).


== Ocena efektywności==
==Ocena efektywności==
Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645)
Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645)
#"mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, [[zdolność]] transportowa pojazdów, [[koszty]] transportu.  
#"mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, [[zdolność]] transportowa pojazdów, [[koszty]] transportu.
#mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno [[zlecenie transportowe]], przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, [[udział]] kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu.  
#mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno [[zlecenie transportowe]], przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, [[udział]] kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu.
#mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń.
#mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń".
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zasady organizacji magazynu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Optymalizacja powiązań transportowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Magazyn]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka produkcji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Magazynowanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podatność logistyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Transport]]}} }}
 
==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Koźlak. A (2009) [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/edukacja/item/6388-transport-w-logistyce-a-logistyka-w-transporcie ''Transport w logistyce, a logistyka w transporcie''] "Logistyka", nr 2/2009
<noautolinks>
*Łukasik Z., Olszańska S.(2016) [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-d12879f7-9de6-49cb-bc64-d1ffc29403db/content/partDownload/24b89cf3-10bd-3f05-82cd-7013698d1d14 ''Kształtowanie kosztów międzynarodowej obsługi transportowej w systemie just-in–time''], „Autobusy”, nr 6/2016
* Koźlak A. (2009), ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/edukacja/item/6388-transport-w-logistyce-a-logistyka-w-transporcie Transport w logistyce, a logistyka w transporcie]'', Logistyka, nr 2
*Piecuch-Urbańczyk B. (2018) [http://mail.publikacje.edu.pl/pdf/7919.pdf ''System transportowy w przedsiębiorstwie produkcyjnym'']
* Łukasik Z., Olszańska S. (2016), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-d12879f7-9de6-49cb-bc64-d1ffc29403db/content/partDownload/24b89cf3-10bd-3f05-82cd-7013698d1d14 Kształtowanie kosztów międzynarodowej obsługi transportowej w systemie just-in-time]'', Autobusy, nr 6
*Rzeczyński B. (2004) [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5032/L2004-2s13.pdf ''Technologia i logistyka transportu a dynamika przestrzeni ekonomicznej miasta''] “Logistyka”, nr 2/2004
* Piecuch-Urbańczyk B. (2018), ''System transportowy w przedsiębiorstwie produkcyjnym''
*Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z., (2008) ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Rzeczyński B. (2004), ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5032/L2004-2s13.pdf Technologia i logistyka transportu a dynamika przestrzeni ekonomicznej miasta]'', Logistyka, nr 2
*Twaróg J. [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5033/L2004-2s27.pdf ''Logistyczne wskaźniki oceny transportu w przedsiębiorstwie produkcyjnym''] „Logistyka”, nr 2/2004
* Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. (2012), ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', PWE, Warszawa
*Woźniak D., Kukiełka D., (2011), [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-article-BWAN-0021-0067/content/partDownload/3de9faf1-87ab-317b-b2a3-422ef60f5dfe ''Niektóre aspekty logistyki transportu''], „Autobusy”, nr 5/2011
* Twaróg J. ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5033/L2004-2s27.pdf Logistyczne wskaźniki oceny transportu w przedsiębiorstwie produkcyjnym]'', Logistyka, nr 2
* Woźniak D., Kukiełka D. (2011), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-article-BWAN-0021-0067/content/partDownload/3de9faf1-87ab-317b-b2a3-422ef60f5dfe Niektóre aspekty logistyki transportu]'', Autobusy, nr 5
</noautolinks>


{{a|Paulina Marszałek}}
{{a|Paulina Marszałek}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Transport]]


{{#metamaster:description|Logistyka transportu - planowanie, optymalizacja i zarządzanie przemieszczaniem ładunków, spedycja i magazynowanie. Główny cel: terminowa dostawa produktu.}}
{{#metamaster:description|Logistyka transportu - planowanie, optymalizacja i zarządzanie przemieszczaniem ładunków, spedycja i magazynowanie. Główny cel: terminowa dostawa produktu.}}

Aktualna wersja na dzień 16:10, 25 gru 2023

Logistyka transportu - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie.

TL;DR

Logistyka transportu zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków. Jej głównymi celami są dostarczenie produktu w odpowiednim czasie i minimalizacja kosztów transportu. Transport jest najważniejszym elementem logistyki transportu, a infrastruktura transportowa obejmuje transport lotniczy, żeglugę śródlądową i morską, transport śródlądowy, rurociągowy i kolejowy. Transport wewnętrzny odgrywa ważną rolę w magazynowaniu i przepływie materiałów w przedsiębiorstwie. Efektywność logistyki transportu może być oceniana za pomocą różnych wskaźników strukturalnych, ekonomicznych i jakościowych.

Aspekty logistyki transportu

Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie sprawność przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. "Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka efektywność dostaw oraz ich niezawodność jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86)

Transport

Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. "Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy gospodarka magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, dostępność i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, organizacja transportu". (Koźlak A. 2009) "Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych:

  • czynny - zbiór technicznych środków transportu,
  • bierny - zbiory szlaków transportowych, wielkość i rozmieszczenie ładunków oraz urządzenia

warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych. Wymogi stawiane transportowi przez logistykę:

  • taniość,
  • terminowość dostaw,
  • niezawodność,
  • duża częstotliwość dostaw,
  • bezpieczny transport,
  • obsługa małych przesyłek,
  • sprawna organizacja przewozów". (Woźniak D., Kukiełka D. 2011, s.439)

W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu:

Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu).

Transport wewnętrzny

Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (kanban, just in time) firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy transport bliski ("który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz transport zakładowy (dotyczący "całości przewozu materiałów na terenie zakładu" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)).

Ocena efektywności

Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645)

  1. "mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, zdolność transportowa pojazdów, koszty transportu.
  2. mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno zlecenie transportowe, przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, udział kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu.
  3. mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń".


Logistyka transportuartykuły polecane
Zasady organizacji magazynuOptymalizacja powiązań transportowychMagazynLogistyka produkcjiLogistyka międzynarodowaMagazynowaniePodatność logistycznaLogistykaTransport

Bibliografia


Autor: Paulina Marszałek