Logistyka transportu: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Logistyka transportu''' - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie. | '''Logistyka transportu''' - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie. | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie [[sprawność]] przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. | Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie [[sprawność]] przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. | ||
"Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka [[efektywność]] dostaw oraz ich [[niezawodność]] jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. | "Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka [[efektywność]] dostaw oraz ich [[niezawodność]] jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. | ||
Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu | Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86) | ||
==Transport== | ==Transport== | ||
Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. | Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. "Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy [[gospodarka]] magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, [[dostępność]] i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, [[organizacja]] transportu". (Koźlak A. 2009) | ||
"Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych: | |||
*czynny | * czynny - zbiór technicznych środków transportu, | ||
* bierny | * bierny - zbiory szlaków transportowych, wielkość i rozmieszczenie ładunków oraz urządzenia | ||
warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych. | warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych. | ||
Wymogi stawiane transportowi przez logistykę: | Wymogi stawiane transportowi przez logistykę: | ||
*taniość, | * taniość, | ||
*terminowość dostaw, | * terminowość dostaw, | ||
*niezawodność, | * niezawodność, | ||
*duża częstotliwość dostaw, | * duża częstotliwość dostaw, | ||
*bezpieczny transport, | * bezpieczny transport, | ||
*obsługa małych przesyłek, | * obsługa małych przesyłek, | ||
*sprawna organizacja przewozów. | * sprawna organizacja przewozów". (Woźniak D., Kukiełka D. 2011, s.439) | ||
<google>n</google> | |||
W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu: | W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu: | ||
*[[transport lotniczy]] | * [[transport lotniczy]] | ||
*żegluga śródlądowa i morska | * żegluga śródlądowa i morska | ||
*transport śródlądowy | * transport śródlądowy | ||
*transport rurociągowy | * transport rurociągowy | ||
*[[transport kolejowy]] | * [[transport kolejowy]] | ||
Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu). | Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu). | ||
==Transport wewnętrzny== | ==Transport wewnętrzny== | ||
Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (''[[kanban]]'', ''[[just in time]]'') firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. | Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (''[[kanban]]'', ''[[just in time]]'') firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. | ||
W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy '''transport bliski''' ( | W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy '''transport bliski''' ("który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz '''transport zakładowy''' (dotyczący "całości przewozu materiałów na terenie zakładu" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)). | ||
== Ocena efektywności== | ==Ocena efektywności== | ||
Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645) | Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645) | ||
#"mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, [[zdolność]] transportowa pojazdów, [[koszty]] transportu. | #"mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, [[zdolność]] transportowa pojazdów, [[koszty]] transportu. | ||
#mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno [[zlecenie transportowe]], przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, [[udział]] kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu. | #mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno [[zlecenie transportowe]], przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, [[udział]] kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu. | ||
#mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń. | #mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń". | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zasady organizacji magazynu]]}} — {{i5link|a=[[Optymalizacja powiązań transportowych]]}} — {{i5link|a=[[Magazyn]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka produkcji]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} — {{i5link|a=[[Magazynowanie]]}} — {{i5link|a=[[Podatność logistyczna]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka]]}} — {{i5link|a=[[Transport]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
*Koźlak. | <noautolinks> | ||
*Łukasik Z., Olszańska S.(2016) [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-d12879f7-9de6-49cb-bc64-d1ffc29403db/content/partDownload/24b89cf3-10bd-3f05-82cd-7013698d1d14 | * Koźlak A. (2009), ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/edukacja/item/6388-transport-w-logistyce-a-logistyka-w-transporcie Transport w logistyce, a logistyka w transporcie]'', Logistyka, nr 2 | ||
*Piecuch-Urbańczyk B. (2018) | * Łukasik Z., Olszańska S. (2016), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-d12879f7-9de6-49cb-bc64-d1ffc29403db/content/partDownload/24b89cf3-10bd-3f05-82cd-7013698d1d14 Kształtowanie kosztów międzynarodowej obsługi transportowej w systemie just-in-time]'', Autobusy, nr 6 | ||
*Rzeczyński B. (2004) [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5032/L2004-2s13.pdf | * Piecuch-Urbańczyk B. (2018), ''System transportowy w przedsiębiorstwie produkcyjnym'' | ||
*Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. | * Rzeczyński B. (2004), ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5032/L2004-2s13.pdf Technologia i logistyka transportu a dynamika przestrzeni ekonomicznej miasta]'', Logistyka, nr 2 | ||
*Twaróg J. [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5033/L2004-2s27.pdf | * Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. (2012), ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', PWE, Warszawa | ||
*Woźniak D., Kukiełka D. | * Twaróg J. ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5033/L2004-2s27.pdf Logistyczne wskaźniki oceny transportu w przedsiębiorstwie produkcyjnym]'', Logistyka, nr 2 | ||
* Woźniak D., Kukiełka D. (2011), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-article-BWAN-0021-0067/content/partDownload/3de9faf1-87ab-317b-b2a3-422ef60f5dfe Niektóre aspekty logistyki transportu]'', Autobusy, nr 5 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Paulina Marszałek}} | {{a|Paulina Marszałek}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Transport]] | ||
{{#metamaster:description|Logistyka transportu - planowanie, optymalizacja i zarządzanie przemieszczaniem ładunków, spedycja i magazynowanie. Główny cel: terminowa dostawa produktu.}} | {{#metamaster:description|Logistyka transportu - planowanie, optymalizacja i zarządzanie przemieszczaniem ładunków, spedycja i magazynowanie. Główny cel: terminowa dostawa produktu.}} |
Aktualna wersja na dzień 16:10, 25 gru 2023
Logistyka transportu - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie.
TL;DR
Logistyka transportu zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków. Jej głównymi celami są dostarczenie produktu w odpowiednim czasie i minimalizacja kosztów transportu. Transport jest najważniejszym elementem logistyki transportu, a infrastruktura transportowa obejmuje transport lotniczy, żeglugę śródlądową i morską, transport śródlądowy, rurociągowy i kolejowy. Transport wewnętrzny odgrywa ważną rolę w magazynowaniu i przepływie materiałów w przedsiębiorstwie. Efektywność logistyki transportu może być oceniana za pomocą różnych wskaźników strukturalnych, ekonomicznych i jakościowych.
Aspekty logistyki transportu
Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie sprawność przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. "Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka efektywność dostaw oraz ich niezawodność jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86)
Transport
Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. "Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy gospodarka magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, dostępność i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, organizacja transportu". (Koźlak A. 2009) "Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych:
- czynny - zbiór technicznych środków transportu,
- bierny - zbiory szlaków transportowych, wielkość i rozmieszczenie ładunków oraz urządzenia
warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych. Wymogi stawiane transportowi przez logistykę:
- taniość,
- terminowość dostaw,
- niezawodność,
- duża częstotliwość dostaw,
- bezpieczny transport,
- obsługa małych przesyłek,
- sprawna organizacja przewozów". (Woźniak D., Kukiełka D. 2011, s.439)
W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu:
- transport lotniczy
- żegluga śródlądowa i morska
- transport śródlądowy
- transport rurociągowy
- transport kolejowy
Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu).
Transport wewnętrzny
Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (kanban, just in time) firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy transport bliski ("który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz transport zakładowy (dotyczący "całości przewozu materiałów na terenie zakładu" (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)).
Ocena efektywności
Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645)
- "mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, zdolność transportowa pojazdów, koszty transportu.
- mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno zlecenie transportowe, przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, udział kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu.
- mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń".
Logistyka transportu — artykuły polecane |
Zasady organizacji magazynu — Optymalizacja powiązań transportowych — Magazyn — Logistyka produkcji — Logistyka międzynarodowa — Magazynowanie — Podatność logistyczna — Logistyka — Transport |
Bibliografia
- Koźlak A. (2009), Transport w logistyce, a logistyka w transporcie, Logistyka, nr 2
- Łukasik Z., Olszańska S. (2016), Kształtowanie kosztów międzynarodowej obsługi transportowej w systemie just-in-time, Autobusy, nr 6
- Piecuch-Urbańczyk B. (2018), System transportowy w przedsiębiorstwie produkcyjnym
- Rzeczyński B. (2004), Technologia i logistyka transportu a dynamika przestrzeni ekonomicznej miasta, Logistyka, nr 2
- Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. (2012), Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa
- Twaróg J. Logistyczne wskaźniki oceny transportu w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Logistyka, nr 2
- Woźniak D., Kukiełka D. (2011), Niektóre aspekty logistyki transportu, Autobusy, nr 5
Autor: Paulina Marszałek