Dotacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Dotacja (ang. grant)''' to bezpośrednia [[płatność]] o charakterze niekomercyjnym, przekazana biorcy (np. gminie, [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwu]]) przez jednostkę kontraktującą (np. [[rząd]], [[Unia Europejska|Unię Europejską]]) w celu realizacji konkretnego działania.
|list1=
<ul>
<li>[[Dotacje dla firm]]</li>
<li>[[Partnerstwo publiczno-prywatne]]</li>
<li>[[Trwałość projektu]]</li>
<li>[[Fundusze unijne]]</li>
<li>[[Budżet]]</li>
<li>[[Pomoc publiczna]]</li>
<li>[[Dotacje na rozpoczęcie działalności]]</li>
<li>[[Kluczowe czynniki jakościowe]]</li>
<li>[[Subsydia]]</li>
</ul>
}}


[[Działanie]] to jest ściśle określone w umowie bądź w prawie. Pod rygorem prawa nie można zmieniać przeznaczenia środków i wydać dotacji na inny niż przewidziany cel.


 
Zwykle dotacja służy sfinansowaniu części [[budżet]]u projektu. Dotacje podlegają szczególnym zasadom rozliczania.
'''Dotacja (ang. grant)''' to bezpośrednia [[płatność]] o charakterze niekomercyjnym, przekazana biorcy (np. gminie, [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwu]]) przez jednostkę kontraktującą (np. [[rząd]], [[Unia Europejska|Unię Europejską]]) w celu realizacji konkretnego działania.
 
[[Działanie]] to jest ściśle określone w umowie bądź w prawie. Pod rygorem prawa nie można zmieniać przeznaczenia środków i wydać dotacji na inny niż przewidziany cel.
 
Zwykle dotacja służy sfinansowaniu części [[budżet]]u projektu. Dotacje podlegają szczególnym zasadom rozliczania.  
Kwoty i [[zakres]] dotacji określa [[ustawa]] budżetowa. Stawki dotacji przedmiotowych ustala organ stanowiący jednostki [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego.
Kwoty i [[zakres]] dotacji określa [[ustawa]] budżetowa. Stawki dotacji przedmiotowych ustala organ stanowiący jednostki [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego.


Linia 26: Linia 9:
Dotacja to niekomercyjna płatność, przekazywana przez jednostkę kontraktującą w celu realizacji konkretnego działania. Dotacje unijne mają określone zasady korzystania, takie jak utrzymanie inwestycji w regionie otrzymującym pomoc przez określony czas. Dotacje mają zalety, takie jak poprawa sytuacji kapitałowej MŚP, ale także wady, takie jak kosztowność i ograniczenia biurokratyczne.
Dotacja to niekomercyjna płatność, przekazywana przez jednostkę kontraktującą w celu realizacji konkretnego działania. Dotacje unijne mają określone zasady korzystania, takie jak utrzymanie inwestycji w regionie otrzymującym pomoc przez określony czas. Dotacje mają zalety, takie jak poprawa sytuacji kapitałowej MŚP, ale także wady, takie jak kosztowność i ograniczenia biurokratyczne.


==Zasady korzystania z dotacji unijnych:==
==Zasady korzystania z dotacji unijnych==
* Należy zachować trwałość projektu, w tym zadeklarowanych wskaźników. Za wyznacznik trwałości uznaje się realistyczną ocenę szansy kontynuacji projektu bez wsparcia publicznego lub kontynuacji zawartych w jego ramach działań. Pod uwagę należałoby także wziąć okoliczność, czy projekt byłby kontynuowany na zmienionych zasadach, lub czy trwałość projektu zostałaby zachowana w trudnych warunkach rynkowych,
* Należy zachować trwałość projektu, w tym zadeklarowanych wskaźników. Za wyznacznik trwałości uznaje się realistyczną ocenę szansy kontynuacji projektu bez wsparcia publicznego lub kontynuacji zawartych w jego ramach działań. Pod uwagę należałoby także wziąć okoliczność, czy projekt byłby kontynuowany na zmienionych zasadach, lub czy trwałość projektu zostałaby zachowana w trudnych warunkach rynkowych,
<google>text</google>
* Należy utrzymać inwestycje w regionie otrzymującym pomoc, przez co najmniej 5 lat, w przypadku [[małe i średnie przedsiębiorstwa|MŚP]] przez co najmniej 3 lata od zakończenia jej realizacji. W razie nie utrzymania inwestycji przez wymagany czas może dojść nawet do cofnięcia całej dotacji,
* Należy utrzymać inwestycje w regionie otrzymującym pomoc, przez co najmniej 5 lat, w przypadku [[małe i średnie przedsiębiorstwa|MŚP]] przez co najmniej 3 lata od zakończenia jej realizacji. W razie nie utrzymania inwestycji przez wymagany czas może dojść nawet do cofnięcia całej dotacji,
* W projektach unijnych niewielka część dotacji jest przekazywana w formie zaliczki - większość dotacji rozliczana jest w postaci refundacji. [[Przedsiębiorca]] musi zadbać o przejściowe [[finansowanie]], zazwyczaj w formie kredytu pomostowego,
* W projektach unijnych niewielka część dotacji jest przekazywana w formie zaliczki - większość dotacji rozliczana jest w postaci refundacji. [[Przedsiębiorca]] musi zadbać o przejściowe [[finansowanie]], zazwyczaj w formie kredytu pomostowego,
* Niewykorzystane środki lub środki wykorzystane w sposób niezgodny z umową podlegają zwrotowi. Dotacja służy spowodowaniu, by biorca wykonał zadania priorytetowe z punktu widzenia dawcy,  
* Niewykorzystane środki lub środki wykorzystane w sposób niezgodny z umową podlegają zwrotowi. Dotacja służy spowodowaniu, by biorca wykonał zadania priorytetowe z punktu widzenia dawcy,
* Dotacje pozwalają na zwiększenie inwestycji w przedsiębiorstwie. [[Fundusze]] unijne obligują przedsiębiorców do perspektywicznego myślenia i dokładnego planowania rozwoju przedsiębiorstwa, co wpływa na efektywniejsze wykorzystanie przyznanych środków,
* Dotacje pozwalają na zwiększenie inwestycji w przedsiębiorstwie. [[Fundusze]] unijne obligują przedsiębiorców do perspektywicznego myślenia i dokładnego planowania rozwoju przedsiębiorstwa, co wpływa na efektywniejsze wykorzystanie przyznanych środków,
* W procedurze oceny wniosków o [[dofinansowanie]] mniejsze znaczenie ma [[sukces]] ekonomiczny przedsięwzięcia niż formalne i techniczne elementy projektu.
* W procedurze oceny wniosków o [[dofinansowanie]] mniejsze znaczenie ma [[sukces]] ekonomiczny przedsięwzięcia niż formalne i techniczne elementy projektu.
<google>n</google>


==Główne rodzaje dotacji==
==Główne rodzaje dotacji==
Najczęściej spotykane obecnie formy dotacji to:
Najczęściej spotykane obecnie formy dotacji to:
* Dotacje celowe przyznawane przez rząd jednostkom [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]],
* Dotacje celowe przyznawane przez rząd jednostkom [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]],
Linia 45: Linia 27:


Dotacje z budżetu państwa to forma pomocy publicznej, która może być udzielona na finansowanie lub współfinansowanie [[inwestycje|inwestycji]]:
Dotacje z budżetu państwa to forma pomocy publicznej, która może być udzielona na finansowanie lub współfinansowanie [[inwestycje|inwestycji]]:
* państwowych zakładów budżetowych,  
* państwowych zakładów budżetowych,
* państwowych jednostek organizacyjnych (innych niż wyżej wymienione),
* państwowych jednostek organizacyjnych (innych niż wyżej wymienione),
* jednostek samorządu terytorialnego,
* jednostek samorządu terytorialnego,
Linia 61: Linia 43:


==Wady i zalety dotacji inwestycyjnych==
==Wady i zalety dotacji inwestycyjnych==
'''Zalety'''
'''Zalety'''
* Poprawa, przynajmniej w średnim okresie, sytuacji kapitałowej MŚP,
* Poprawa, przynajmniej w średnim okresie, sytuacji kapitałowej MŚP,
* Poprawa wiarygodności kredytowej przedsiębiorcy, beneficjenta pomocy,  
* Poprawa wiarygodności kredytowej przedsiębiorcy, beneficjenta pomocy,
* Przyspieszenie procesu restrukturyzacji i unowocześniania MŚP,  
* Przyspieszenie procesu restrukturyzacji i unowocześniania MŚP,
* Wspieranie ogólnego procesu rozwoju gospodarczego w regionach,  
* Wspieranie ogólnego procesu rozwoju gospodarczego w regionach,
* Bezpośrednie wsparcie realnych procesów gospodarczych.  
* Bezpośrednie wsparcie realnych procesów gospodarczych.
* Mniejsza rola pośredników finansowych,  
* Mniejsza rola pośredników finansowych,
* Lepsza [[kontrola]] nad wspieranymi MŚP.
* Lepsza [[kontrola]] nad wspieranymi MŚP.


'''Wady'''
'''Wady'''
* Kosztowna i trudno dostępna,  
* Kosztowna i trudno dostępna,
* Nieodpowiednia dla najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw,  
* Nieodpowiednia dla najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw,
* Nieodpowiednia dla MŚP na wczesnych etapach rozwoju,  
* Nieodpowiednia dla MŚP na wczesnych etapach rozwoju,
* Wymogi biurokratyczne oraz ograniczenia wynikające z zasad programowania (np. obecna formuła trwałości projektu),  
* Wymogi biurokratyczne oraz ograniczenia wynikające z zasad programowania (np. obecna formuła trwałości projektu),
* Stosunkowo [[długi okres]] pozyskiwania finansowania,  
* Stosunkowo [[długi okres]] pozyskiwania finansowania,
* Finansowanie pomostowe,  
* Finansowanie pomostowe,
* [[Ryzyko]] braku zachowania poufności i tajności,  
* [[Ryzyko]] braku zachowania poufności i tajności,
* Wpływ na wybór wspieranych przemysłów i przedsiębiorstw przez organy administracji.
* Wpływ na wybór wspieranych przemysłów i przedsiębiorstw przez organy administracji.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dotacje dla firm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Partnerstwo publiczno-prywatne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Trwałość projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Fundusze unijne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Budżet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pomoc publiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dotacje na rozpoczęcie działalności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kluczowe czynniki jakościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Subsydia]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bulzacki T. (2005). ''Dotacje z Unii Europejskiej'', Helion, Gliwice,
<noautolinks>
* Osiatyński J. (2006). ''[[Finanse publiczne]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Bulzacki T. (2005), ''Dotacje z Unii Europejskiej'', Helion, Gliwice
* Piotrowski S. (2012). [http://jmf.wzr.pl/pim/2012_1_1_17.pdf Wady i zalety dotacji bezzwrotnej w perspektywie alternatywnych instrumentów finansowych wspierania innowacyjności i rozwoju MŚP], Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
* Osiatyński J. (2006), ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Szymańska A. (2008). ''Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich firm'', Placet, Warszawa
* Piotrowski S., Filipowska M. (2012), ''Wady i zalety dotacji bezzwrotnej w perspektywie alternatywnych instrumentów finansowych wspierania innowacyjności i rozwoju MŚP.'' Zarządzanie i Finanse, nr 10
* Śliwa J. (2011). Finanse. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich, Wszechnica Polska, Warszawa
* Szymańska A. (2008), ''Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich firm'', Placet, Warszawa
* Zwolenik A. (2012). [http://jmf.wzr.pl/pim/2012_1_1_17.pdf Wpływ dotacji unijnych na sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstw w powiecie nowosądeckim], Instytut Ekonomiczny
* Śliwa J. (2011), ''Finanse. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich'', Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP, Warszawa
 
* Zwolenik A. (2012), ''Wpływ dotacji unijnych na sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstw w powiecie nowosądeckim'', Instytut Ekonomiczny
[[Kategoria:Ekonomia]]
</noautolinks>
[[Kategoria:Unia Europejska]]
[[Kategoria:Finansowanie biznesu]]


<!--[[en:Grant]]-->
{{#metamaster:description|Dotacja to niekomercyjna płatność przekazywana przez jednostkę kontraktującą w celu realizacji określonego działania. Służy częściowemu sfinansowaniu projektów.}}

Aktualna wersja na dzień 20:09, 26 lis 2023

Dotacja (ang. grant) to bezpośrednia płatność o charakterze niekomercyjnym, przekazana biorcy (np. gminie, przedsiębiorstwu) przez jednostkę kontraktującą (np. rząd, Unię Europejską) w celu realizacji konkretnego działania.

Działanie to jest ściśle określone w umowie bądź w prawie. Pod rygorem prawa nie można zmieniać przeznaczenia środków i wydać dotacji na inny niż przewidziany cel.

Zwykle dotacja służy sfinansowaniu części budżetu projektu. Dotacje podlegają szczególnym zasadom rozliczania. Kwoty i zakres dotacji określa ustawa budżetowa. Stawki dotacji przedmiotowych ustala organ stanowiący jednostki [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego.

TL;DR

Dotacja to niekomercyjna płatność, przekazywana przez jednostkę kontraktującą w celu realizacji konkretnego działania. Dotacje unijne mają określone zasady korzystania, takie jak utrzymanie inwestycji w regionie otrzymującym pomoc przez określony czas. Dotacje mają zalety, takie jak poprawa sytuacji kapitałowej MŚP, ale także wady, takie jak kosztowność i ograniczenia biurokratyczne.

Zasady korzystania z dotacji unijnych

  • Należy zachować trwałość projektu, w tym zadeklarowanych wskaźników. Za wyznacznik trwałości uznaje się realistyczną ocenę szansy kontynuacji projektu bez wsparcia publicznego lub kontynuacji zawartych w jego ramach działań. Pod uwagę należałoby także wziąć okoliczność, czy projekt byłby kontynuowany na zmienionych zasadach, lub czy trwałość projektu zostałaby zachowana w trudnych warunkach rynkowych,
  • Należy utrzymać inwestycje w regionie otrzymującym pomoc, przez co najmniej 5 lat, w przypadku MŚP przez co najmniej 3 lata od zakończenia jej realizacji. W razie nie utrzymania inwestycji przez wymagany czas może dojść nawet do cofnięcia całej dotacji,
  • W projektach unijnych niewielka część dotacji jest przekazywana w formie zaliczki - większość dotacji rozliczana jest w postaci refundacji. Przedsiębiorca musi zadbać o przejściowe finansowanie, zazwyczaj w formie kredytu pomostowego,
  • Niewykorzystane środki lub środki wykorzystane w sposób niezgodny z umową podlegają zwrotowi. Dotacja służy spowodowaniu, by biorca wykonał zadania priorytetowe z punktu widzenia dawcy,
  • Dotacje pozwalają na zwiększenie inwestycji w przedsiębiorstwie. Fundusze unijne obligują przedsiębiorców do perspektywicznego myślenia i dokładnego planowania rozwoju przedsiębiorstwa, co wpływa na efektywniejsze wykorzystanie przyznanych środków,
  • W procedurze oceny wniosków o dofinansowanie mniejsze znaczenie ma sukces ekonomiczny przedsięwzięcia niż formalne i techniczne elementy projektu.

Główne rodzaje dotacji

Najczęściej spotykane obecnie formy dotacji to:

Dotacje z budżetu państwa to forma pomocy publicznej, która może być udzielona na finansowanie lub współfinansowanie inwestycji:

  • państwowych zakładów budżetowych,
  • państwowych jednostek organizacyjnych (innych niż wyżej wymienione),
  • jednostek samorządu terytorialnego,
  • związanych z badaniami naukowymi lub pracami badawczo-rozwojowymi.

Dotacje celowe dla samorządu terytorialnego są przeznaczone m.in. na finansowanie:

  • Zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami,
  • Usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, skutków powodzi i innych klęsk żywiołowych,
  • Zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, np. pomoc społeczna, wypłata dodatków mieszkaniowych,
  • Zadań z zakresu kultury objętych mecenatem państwa.

Dotacje celowe z budżetu państwa mogą być również udzielane przedsiębiorcom pod warunkiem, że inwestycja ma szczególne znaczenie dla gospodarki np. dotyczy ochrony środowiska lub infrastruktury technicznej.

Podobnie wygląda kwestia dotacji unijnych przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców m.in. JST, przedsiębiorców, ośrodków badawczych, uczelni wyższych. Zasady udzielania tych dotacji, rodzaje dotowanych projektów, a także zasady ich rozliczania są ściśle określone.

Wady i zalety dotacji inwestycyjnych

Zalety

  • Poprawa, przynajmniej w średnim okresie, sytuacji kapitałowej MŚP,
  • Poprawa wiarygodności kredytowej przedsiębiorcy, beneficjenta pomocy,
  • Przyspieszenie procesu restrukturyzacji i unowocześniania MŚP,
  • Wspieranie ogólnego procesu rozwoju gospodarczego w regionach,
  • Bezpośrednie wsparcie realnych procesów gospodarczych.
  • Mniejsza rola pośredników finansowych,
  • Lepsza kontrola nad wspieranymi MŚP.

Wady

  • Kosztowna i trudno dostępna,
  • Nieodpowiednia dla najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw,
  • Nieodpowiednia dla MŚP na wczesnych etapach rozwoju,
  • Wymogi biurokratyczne oraz ograniczenia wynikające z zasad programowania (np. obecna formuła trwałości projektu),
  • Stosunkowo długi okres pozyskiwania finansowania,
  • Finansowanie pomostowe,
  • Ryzyko braku zachowania poufności i tajności,
  • Wpływ na wybór wspieranych przemysłów i przedsiębiorstw przez organy administracji.


Dotacjaartykuły polecane
Dotacje dla firmPartnerstwo publiczno-prywatneTrwałość projektuFundusze unijneBudżetPomoc publicznaDotacje na rozpoczęcie działalnościKluczowe czynniki jakościoweSubsydia

Bibliografia

  • Bulzacki T. (2005), Dotacje z Unii Europejskiej, Helion, Gliwice
  • Osiatyński J. (2006), Finanse publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Piotrowski S., Filipowska M. (2012), Wady i zalety dotacji bezzwrotnej w perspektywie alternatywnych instrumentów finansowych wspierania innowacyjności i rozwoju MŚP. Zarządzanie i Finanse, nr 10
  • Szymańska A. (2008), Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich firm, Placet, Warszawa
  • Śliwa J. (2011), Finanse. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP, Warszawa
  • Zwolenik A. (2012), Wpływ dotacji unijnych na sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstw w powiecie nowosądeckim, Instytut Ekonomiczny