Infrastruktura techniczna: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Infrastruktura]] techniczna''' "to [[zespół]] podstawowych obiektów, urządzeń i instalacji, takich jak: drogi, mosty, sieci energetyczne i telekomunikacyjne o charakterze usługowym, nieodzownie potrzebnych dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki". <ref>Borcz 2000</ref>. | |||
</ | |||
"Infrastrukturę techniczną tworzą wszelkiego rodzaju systemy transportowe, energetyczne, łączności i wodno- -sanitarne, w których skład wchodzą: drogi, przystanki autobusowe, koleje, stacje, porty rzeczne i morskie, sieć gazowa, energetyczna, melioracyjna, obiekty telekomunikacji i poczty". <ref>Rutkowska G.2007</ref> | |||
==TL;DR== | |||
Infrastruktura techniczna to zespół obiektów i urządzeń niezbędnych dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki. Ma duże znaczenie dla prowadzenia działalności gospodarczej, wpływa na dostępność komunikacyjną i koszty transportu. Największe znaczenie ma dla firm handlowych i usługowych. Użytkowanie infrastruktury jest zależne od rodzaju działalności, przy czym punkty handlowe korzystają głównie z infrastruktury drogowej, a firmy usługowe bardziej z różnych elementów infrastruktury. | |||
==Pojęcie "infrastruktura"== | |||
" | "Pojęciem '''infrastruktury''' określa się urządzenia i instytucje niezbędne do zapewnienia należytego funkcjonowania gospodarki narodowej i życia społeczeństwa" <ref>(Borcz 2000)</ref>. | ||
"Słowo infrastruktura wywodzi się z łaciny i oznacza: '''infra''' - pod, poniżej, niższy, dolny, oraz '''struktura''' - budowa, konstrukcja, [[organizacja]], układ. Łącząc te dwa człony, można otrzymać termin: podbudowa, podstruktura <ref>Mirowski 1996</ref>". | |||
"W słownictwie militarnym pojęcie infrastruktury pojawiło się w krajach Europy Zachodniej, USA i Kanadzie w latach 1945-1950 i oznaczało całość urządzeń niezbędnych do funkcjonowania sił zbrojnych. W Polsce po raz pierwszy słowo infrastruktura zastosowano w 1959 roku, a od połowy lat siedemdziesiątych stało się często używanym wyrazem. "Infrastruktura jest pojęciem międzynarodowym, oznaczającym zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instytucji o charakterze usługowym niezbędnym do właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki" <ref>Mirowski 1996</ref><ref>Rutkowska G.2007</ref>. | |||
< | |||
<google>n</google> | |||
==Wpływ infrastruktury technicznej na prowadzenie działalności== | ==Wpływ infrastruktury technicznej na prowadzenie działalności== | ||
"Infrastruktura techniczna wpływa na takie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w regionie jak: | |||
"Infrastruktura techniczna wpływa na takie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w regionie jak: | :* [[dostępność]] komunikacyjna, | ||
:*[[dostępność]] komunikacyjna, | :* [[koszty]] transportu oraz korzystania z różnych urządzeń technicznych i inne. | ||
:*[[koszty]] transportu oraz korzystania z różnych urządzeń technicznych i inne. | Dobre zagospodarowanie infrastrukturalne umożliwia swobodny przepływ [[towarów]], usług oraz czynników produkcji. | ||
Dobre zagospodarowanie infrastrukturalne umożliwia swobodny przepływ [[towarów]], usług oraz czynników produkcji. | Oddziaływanie infrastruktury na [[konkurencyjność]] regionu jest ściśle powiązane z poziomem jej rozwoju, np. jej stan wpływa na decyzje dotyczące inwestowania w danym regionie".<ref>Gorzelak G, Jałowiecki B, (1999)</ref> | ||
Oddziaływanie infrastruktury na [[konkurencyjność]] regionu jest ściśle powiązane z poziomem jej rozwoju, np. jej stan wpływa na decyzje dotyczące inwestowania w danym regionie. | |||
==Znaczenie infrastruktury technicznej== | ==Znaczenie infrastruktury technicznej== | ||
"Najistotniejsze znaczenie infrastruktura techniczna ma w przypadku działalności: | "Najistotniejsze znaczenie infrastruktura techniczna ma w przypadku działalności: | ||
* handlowych | * handlowych | ||
* usługowych; | * usługowych; | ||
Są to najliczniej reprezentowane grupy podmiotów gospodarczych na analizowanym obszarze. Firmy o profilu usługowym wykazują najsilniejszy związek z wyposażeniem infrastrukturalnym, reprezentowanym przez wszystkie cztery badane elementy (kanalizacje, drogi, instalacje gazowe i wodociągi). Nieco słabszy, ale również istotny wpływ na lokalizację ma infrastruktura w przypadku podmiotów zajmujących się działalnością produkcyjną.Natomiast dla podmiotów gastronomicznych, zarówno kompleksowe [[wyposażenie]] infrastrukturalne, jak i pojedyncze elementy infrastruktury technicznej wydają się nieistotnym czynnikiem lokalizacyjnym. | Są to najliczniej reprezentowane grupy podmiotów gospodarczych na analizowanym obszarze. Firmy o profilu usługowym wykazują najsilniejszy związek z wyposażeniem infrastrukturalnym, reprezentowanym przez wszystkie cztery badane elementy (kanalizacje, drogi, instalacje gazowe i wodociągi). Nieco słabszy, ale również istotny wpływ na lokalizację ma infrastruktura w przypadku podmiotów zajmujących się działalnością produkcyjną.Natomiast dla podmiotów gastronomicznych, zarówno kompleksowe [[wyposażenie]] infrastrukturalne, jak i pojedyncze elementy infrastruktury technicznej wydają się nieistotnym czynnikiem lokalizacyjnym".<ref>Świątek D. (2010)</ref> | ||
==Użytkowanie infrastruktury technicznej== | ==Użytkowanie infrastruktury technicznej== | ||
"Infrastruktura techniczna jest użytkowana przez podmioty gospodarcze w różny sposób, zależny od charakteru prowadzonej działalności oraz rodzaju wyposażenia infrastrukturalnego. | |||
"Infrastruktura techniczna jest użytkowana przez podmioty gospodarcze w różny sposób, zależny od charakteru prowadzonej działalności oraz rodzaju wyposażenia infrastrukturalnego. | |||
W przypadku działalności handlowej bardzo istotne znaczenie odgrywa dostępność punktów handlowych, która uzależniona jest w dużym stopniu od infrastruktury drogowej. Nieco mniejsze znaczenie w funkcjonowaniu sklepów odgrywają sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy instalacje gazowe. Elementy te są w niewielkim stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności handlowej i mogą być stosunkowo łatwo zastąpione rozwiązaniami niewymagającymi podłączenia do sieci zbiorczych (np. woda niezbędna do zabezpieczenia potrzeb sanitarnych może być dowożona, a nieczystości płynne gromadzone w zbiornikach lokalnych opróżnianych wozami asenizacyjnymi). | W przypadku działalności handlowej bardzo istotne znaczenie odgrywa dostępność punktów handlowych, która uzależniona jest w dużym stopniu od infrastruktury drogowej. Nieco mniejsze znaczenie w funkcjonowaniu sklepów odgrywają sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy instalacje gazowe. Elementy te są w niewielkim stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności handlowej i mogą być stosunkowo łatwo zastąpione rozwiązaniami niewymagającymi podłączenia do sieci zbiorczych (np. woda niezbędna do zabezpieczenia potrzeb sanitarnych może być dowożona, a nieczystości płynne gromadzone w zbiornikach lokalnych opróżnianych wozami asenizacyjnymi). | ||
Podmioty usługowe w nieco większym stopniu niż działalność handlowa, wykorzystują infrastrukturę techniczną. W szczególności dotyczy to usług wykonywanych w miejscu zarejestrowania działalności gospodarczej, a w mniejszym stopniu usług wykonywanych poza siedzibą firmy. Lokalizacja większości podmiotów usługowych na analizowanym obszarze związana jest z miejscem zamieszkania właściciela firmy. | Podmioty usługowe w nieco większym stopniu niż działalność handlowa, wykorzystują infrastrukturę techniczną. W szczególności dotyczy to usług wykonywanych w miejscu zarejestrowania działalności gospodarczej, a w mniejszym stopniu usług wykonywanych poza siedzibą firmy. Lokalizacja większości podmiotów usługowych na analizowanym obszarze związana jest z miejscem zamieszkania właściciela firmy. | ||
Wskazywać to może, iż wyposażenie infrastrukturalne tylko w pośredni sposób wpływa na lokalizację firmy, będąc raczej istotnym czynnikiem lokalizacyjnym w przypadku budownictwa mieszkaniowego - a tylko pośrednio dla działalności gospodarczej. "<ref>Świątek D. (2010)</ref> | Wskazywać to może, iż wyposażenie infrastrukturalne tylko w pośredni sposób wpływa na lokalizację firmy, będąc raczej istotnym czynnikiem lokalizacyjnym w przypadku budownictwa mieszkaniowego - a tylko pośrednio dla działalności gospodarczej. "<ref>Świątek D. (2010)</ref> | ||
== | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Transport]]}} — {{i5link|a=[[Centrum logistyczne]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} — {{i5link|a=[[Infrastruktura transportowa]]}} — {{i5link|a=[[Sport zimowy]]}} — {{i5link|a=[[Ubezpieczenie cargo]]}} — {{i5link|a=[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]}} — {{i5link|a=[[Infrastruktura drogowa]]}} — {{i5link|a=[[Ograniczenia handlu elektronicznego]]}} }} | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
[[ | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Borcz Z. (2000), ''Infrastruktura terenów wiejskich'', Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław | |||
* Gorzelak G., Jałowiecki B. (1999), ''Dynamika i wskaźniki lokalnych sukcesów Polski'', Regionalne i Lokalne Studiów, nr 15, Warszawa | |||
* Góralski P., Lazarek M. (2009), ''Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów'', Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie | |||
* Mirowski W. (1996), ''Studia nad infrastrukturą wsi polskiej. Wyposażenie obszarów w infrastrukturę społeczną'', PAN Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa | |||
* Rutkowska G. (2007), ''Analiza porównawcza infrastruktury technicznej i społecznej w wybranej gminie z wymogami UE'', Przegląd Naukowy, Inżynieria i Kształtowanie Środowiska, Warszawa | |||
* Szymańska D., Biegańska J. (2011), ''[https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/519/RR_14_05.pdf?sequence=1 Obszary wiejskie w Polsce w świetle analizy wybranych elementów infrastruktury i mieszkalnictwa]'', Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Geografii, Toruń | |||
* Świątek D. (2010), ''[https://rcin.org.pl/Content/650/Wa51_3585_r2010-t25_SOW.pdf Infrastruktura techniczna a rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej w regionie Płocka]'', Bernardinum, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|A.Prokurat}} | {{a|A.Prokurat}} | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | |||
{{#metamaster:description|Infrastruktura techniczna to zespół obiektów i urządzeń, niezbędnych dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, takich jak drogi, mosty i sieci energetyczne. Obejmuje transport, energetykę, łączność i systemy wodno-sanitarne.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:13, 7 sty 2024
Infrastruktura techniczna "to zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instalacji, takich jak: drogi, mosty, sieci energetyczne i telekomunikacyjne o charakterze usługowym, nieodzownie potrzebnych dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki". [1].
"Infrastrukturę techniczną tworzą wszelkiego rodzaju systemy transportowe, energetyczne, łączności i wodno- -sanitarne, w których skład wchodzą: drogi, przystanki autobusowe, koleje, stacje, porty rzeczne i morskie, sieć gazowa, energetyczna, melioracyjna, obiekty telekomunikacji i poczty". [2]
TL;DR
Infrastruktura techniczna to zespół obiektów i urządzeń niezbędnych dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki. Ma duże znaczenie dla prowadzenia działalności gospodarczej, wpływa na dostępność komunikacyjną i koszty transportu. Największe znaczenie ma dla firm handlowych i usługowych. Użytkowanie infrastruktury jest zależne od rodzaju działalności, przy czym punkty handlowe korzystają głównie z infrastruktury drogowej, a firmy usługowe bardziej z różnych elementów infrastruktury.
Pojęcie "infrastruktura"
"Pojęciem infrastruktury określa się urządzenia i instytucje niezbędne do zapewnienia należytego funkcjonowania gospodarki narodowej i życia społeczeństwa" [3]. "Słowo infrastruktura wywodzi się z łaciny i oznacza: infra - pod, poniżej, niższy, dolny, oraz struktura - budowa, konstrukcja, organizacja, układ. Łącząc te dwa człony, można otrzymać termin: podbudowa, podstruktura [4]". "W słownictwie militarnym pojęcie infrastruktury pojawiło się w krajach Europy Zachodniej, USA i Kanadzie w latach 1945-1950 i oznaczało całość urządzeń niezbędnych do funkcjonowania sił zbrojnych. W Polsce po raz pierwszy słowo infrastruktura zastosowano w 1959 roku, a od połowy lat siedemdziesiątych stało się często używanym wyrazem. "Infrastruktura jest pojęciem międzynarodowym, oznaczającym zespół podstawowych obiektów, urządzeń i instytucji o charakterze usługowym niezbędnym do właściwego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki" [5][6].
Wpływ infrastruktury technicznej na prowadzenie działalności
"Infrastruktura techniczna wpływa na takie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w regionie jak:
- dostępność komunikacyjna,
- koszty transportu oraz korzystania z różnych urządzeń technicznych i inne.
Dobre zagospodarowanie infrastrukturalne umożliwia swobodny przepływ towarów, usług oraz czynników produkcji. Oddziaływanie infrastruktury na konkurencyjność regionu jest ściśle powiązane z poziomem jej rozwoju, np. jej stan wpływa na decyzje dotyczące inwestowania w danym regionie".[7]
Znaczenie infrastruktury technicznej
"Najistotniejsze znaczenie infrastruktura techniczna ma w przypadku działalności:
- handlowych
- usługowych;
Są to najliczniej reprezentowane grupy podmiotów gospodarczych na analizowanym obszarze. Firmy o profilu usługowym wykazują najsilniejszy związek z wyposażeniem infrastrukturalnym, reprezentowanym przez wszystkie cztery badane elementy (kanalizacje, drogi, instalacje gazowe i wodociągi). Nieco słabszy, ale również istotny wpływ na lokalizację ma infrastruktura w przypadku podmiotów zajmujących się działalnością produkcyjną.Natomiast dla podmiotów gastronomicznych, zarówno kompleksowe wyposażenie infrastrukturalne, jak i pojedyncze elementy infrastruktury technicznej wydają się nieistotnym czynnikiem lokalizacyjnym".[8]
Użytkowanie infrastruktury technicznej
"Infrastruktura techniczna jest użytkowana przez podmioty gospodarcze w różny sposób, zależny od charakteru prowadzonej działalności oraz rodzaju wyposażenia infrastrukturalnego. W przypadku działalności handlowej bardzo istotne znaczenie odgrywa dostępność punktów handlowych, która uzależniona jest w dużym stopniu od infrastruktury drogowej. Nieco mniejsze znaczenie w funkcjonowaniu sklepów odgrywają sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy instalacje gazowe. Elementy te są w niewielkim stopniu wykorzystywane do prowadzenia działalności handlowej i mogą być stosunkowo łatwo zastąpione rozwiązaniami niewymagającymi podłączenia do sieci zbiorczych (np. woda niezbędna do zabezpieczenia potrzeb sanitarnych może być dowożona, a nieczystości płynne gromadzone w zbiornikach lokalnych opróżnianych wozami asenizacyjnymi).
Podmioty usługowe w nieco większym stopniu niż działalność handlowa, wykorzystują infrastrukturę techniczną. W szczególności dotyczy to usług wykonywanych w miejscu zarejestrowania działalności gospodarczej, a w mniejszym stopniu usług wykonywanych poza siedzibą firmy. Lokalizacja większości podmiotów usługowych na analizowanym obszarze związana jest z miejscem zamieszkania właściciela firmy. Wskazywać to może, iż wyposażenie infrastrukturalne tylko w pośredni sposób wpływa na lokalizację firmy, będąc raczej istotnym czynnikiem lokalizacyjnym w przypadku budownictwa mieszkaniowego - a tylko pośrednio dla działalności gospodarczej. "[9]
Infrastruktura techniczna — artykuły polecane |
Transport — Centrum logistyczne — Logistyka międzynarodowa — Infrastruktura transportowa — Sport zimowy — Ubezpieczenie cargo — Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej — Infrastruktura drogowa — Ograniczenia handlu elektronicznego |
Przypisy
Bibliografia
- Borcz Z. (2000), Infrastruktura terenów wiejskich, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław
- Gorzelak G., Jałowiecki B. (1999), Dynamika i wskaźniki lokalnych sukcesów Polski, Regionalne i Lokalne Studiów, nr 15, Warszawa
- Góralski P., Lazarek M. (2009), Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie
- Mirowski W. (1996), Studia nad infrastrukturą wsi polskiej. Wyposażenie obszarów w infrastrukturę społeczną, PAN Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa
- Rutkowska G. (2007), Analiza porównawcza infrastruktury technicznej i społecznej w wybranej gminie z wymogami UE, Przegląd Naukowy, Inżynieria i Kształtowanie Środowiska, Warszawa
- Szymańska D., Biegańska J. (2011), Obszary wiejskie w Polsce w świetle analizy wybranych elementów infrastruktury i mieszkalnictwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Geografii, Toruń
- Świątek D. (2010), Infrastruktura techniczna a rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej w regionie Płocka, Bernardinum, Warszawa
Autor: A.Prokurat