Mastercard: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Mastercard Incorporated''' to [[spółka]] i [[organizacja]] członkowska która zrzesza ponad 25 000 instytucji finansowych zajmujących się wydawaniem kart płatniczych sygnowanych marką oraz [[logo]] '''Mastercard''', '''Maestro''' oraz '''Cirrus'''. Organizacja powstała na skutek połączenia siły kilku banków amerykańskich (United California [[Bank]], Cocker National Bank oraz Wells Fargo Bank of California) będących konkurencją dla podobnej organizacji BankAmericard (utworzonej przez Bank of America, przekształconej później w Visę). W 2002 roku na skutek połączenia MasterCard International z europejską organizacją wydającą [[karty płatnicze]] - Europay International (poprzednio Eurocard International) została utworzona organizacja pod nazwą MasterCard Worldwide. W roku 2006 przed wejściem na giełdę organizacja posiadała formę prawną spółdzielni zrzeszającej banki, natomiast na chwilę obecną jest spółką publiczną. Dla użytkowników wybranych kart z logo Mastercard organizacja udostępnia [[program]] lojalnościowy Bezcenne Chwile (znany także jako Priceless Specials) (Witryny internetowa Mastercard.pl).
|list1=
 
<ul>
==TL;DR==
<li>[[Bankowość mobilna]]</li>
Mastercard to międzynarodowa organizacja zrzeszająca instytucje finansowe wydające karty płatnicze. W Polsce Mastercard istnieje od ponad 20 lat, a blisko 70% kart płatniczych to karty zbliżeniowe. Historia kart płatniczych sięga lat 50., a ich rola w dzisiejszym świecie jest niezwykle ważna. Karta Mastercard zapewnia bezpieczeństwo, wygodę i zaufanie dla użytkowników.
<li>[[Forma płatności]]</li>
<li>[[Historia pieniądza]]</li>
<li>[[Cash back]]</li>
<li>[[Visa]]</li>
<li>[[Kantor internetowy]]</li>
<li>[[FINTECH]]</li>
<li>[[Bankomat]]</li>
<li>[[Pieniądz]]</li>
</ul>
}}
'''Mastercard Incorporated''' to spółka i organizacja członkowska która zrzesza ponad 25 000 instytucji finansowych zajmujących się wydawaniem kart płatniczych sygnowanych marką oraz logo '''Mastercard''', '''Maestro''' oraz '''Cirrus'''. Organizacja powstała na skutek połączenia siły kilku banków amerykańskich (United California Bank, Cocker National Bank oraz Wells Fargo Bank of California) będących konkurencją dla podobnej organizacji BankAmericard (utworzonej przez Bank of America, przekształconej później w Visę). W 2002 roku na skutek połączenia MasterCard International z europejską organizacją wydającą karty płatnicze Europay International (poprzednio Eurocard International) została utworzona organizacja pod nazwą MasterCard Worldwide. W roku 2006 przed wejściem na giełdę organizacja posiadała formę prawną spółdzielni zrzeszającej banki, natomiast na chwilę obecną jest spółką publiczną. Dla użytkowników wybranych kart z logo Mastercard organizacja udostępnia program lojalnościowy Bezcenne Chwile (znany także jako Priceless Specials) (Witryny internetowa Mastercard.pl).


==Mastercard w Polsce==
==Mastercard w Polsce==
MasterCard istnieje w Polsce od ponad 20 lat. W 1995 r. pojawiła się w Polsce międzynarodowa karta kredytowa „Partner”, wydana przez Bank PKO S.A. sygnowana logiem MasterCard. Rok później ten sam bank wprowadził do swojej oferty rachunek Eurokonta, którego posiadaczom przydzielał automatycznie kartę debetową EC/Maestro. W 2007 roku MasterCard wprowadził na polski rynek karty płatnicze w technologii PayPass, które dzisiaj są praktycznie standardem. '''Blisko 70% kart''' płatniczych w portfelach Polaków to karty, którymi możemy szybko i wygodnie płacić zbliżeniowo. Natomiast już co trzecia transakcja w Polsce, realizowana kartami MasterCard, to transakcja zbliżeniowa. W 2014 roku premierę w Polsce miała globalna platforma płatności '''MasterPass''', która umożliwia wygodne i bezpieczne płatności w Internecie i przez telefony komórkowe (Witryny internetowa Mastercard. pl).
MasterCard istnieje w Polsce od ponad 20 lat. W 1995 r. pojawiła się w Polsce międzynarodowa [[karta kredytowa]] "Partner", wydana przez Bank PKO S.A. sygnowana logiem MasterCard. Rok później ten sam bank wprowadził do swojej oferty [[rachunek]] Eurokonta, którego posiadaczom przydzielał automatycznie kartę debetową EC/Maestro. W 2007 roku MasterCard wprowadził na polski [[rynek]] karty płatnicze w technologii PayPass, które dzisiaj są praktycznie standardem. '''Blisko 70% kart''' płatniczych w portfelach Polaków to karty, którymi możemy szybko i wygodnie płacić zbliżeniowo. Natomiast już co trzecia [[transakcja]] w Polsce, realizowana kartami MasterCard, to transakcja zbliżeniowa. W 2014 roku premierę w Polsce miała globalna platforma płatności '''MasterPass''', która umożliwia wygodne i bezpieczne płatności w Internecie i przez telefony komórkowe (Witryny internetowa Mastercard. pl).
<google>t</google>


==Historia karty płatniczej==
==Historia karty płatniczej==
Wykształcenie się elektronicznych płatności detalicznych w dzisiejszej postaci wymagało przezwyciężenia wielu barier, takich jak: budowa kosztownej infrastruktury technicznej obsługującej karty, przyjęcie stosownych regulacji prawnych, a przede wszystkim przezwyciężenie zbyt małej aprobaty społecznej dla nowej formy płatności oraz obaw o bezpieczeństwo transakcji kartowych (J. Marzec 2013).
[[Wykształcenie]] się elektronicznych płatności detalicznych w dzisiejszej postaci wymagało przezwyciężenia wielu barier, takich jak: budowa kosztownej infrastruktury technicznej obsługującej karty, przyjęcie stosownych regulacji prawnych, a przede wszystkim przezwyciężenie [[zbyt]] małej aprobaty społecznej dla nowej formy płatności oraz obaw o bezpieczeństwo transakcji kartowych (J. Marzec 2013).


Konsumenci przyzwyczaili się do tradycyjnego obrotu gotówkowego i nie było zadaniem łatwym wprowadzenie do masowego obiegu nowej formy płatności. Jako pierwsze wyzwaniom tym postanowiły sprostać instytucje finansowe w Stanach Zjednoczonych Ameryki, które z biegiem czasu stały się pionierami bankowości elektronicznej na świecie (J. Kukulski 2002)
Konsumenci przyzwyczaili się do tradycyjnego obrotu gotówkowego i nie było zadaniem łatwym wprowadzenie do masowego obiegu nowej formy płatności. Jako pierwsze wyzwaniom tym postanowiły sprostać [[instytucje finansowe]] w Stanach Zjednoczonych Ameryki, które z biegiem czasu stały się pionierami bankowości elektronicznej na świecie (J. Kukulski 2002)


'''W 1950 r.''' Franklin National Bank wydał pierwszą plastikową kartę kredytową o zasięgu ponadstanowym, a 8 lat później rynek usług płatniczych wzbogacił się o karty American Express oraz Bank Americard. '''W 1960 r.''' za oceanem powstała inna wielka organizacja bankowa o nazwie California Bank Card Association. Na rynku pojawiły się karty MasterCharge, które po kilkunastu latach zmieniły nazwę na MasterCard. Logo VISA pojawiło się w 1977 r. W tym czasie na rynku japońskim działała już organizacja płatnicza o nazwie Japanese Credit Bureau (L. Stecki 1998)
'''W 1950 r.''' Franklin National Bank wydał pierwszą plastikową kartę kredytową o zasięgu ponadstanowym, a 8 lat później rynek usług płatniczych wzbogacił się o karty American Express oraz Bank Americard. '''W 1960 r.''' za oceanem powstała inna wielka organizacja bankowa o nazwie California Bank Card Association. Na rynku pojawiły się karty MasterCharge, które po kilkunastu latach zmieniły nazwę na MasterCard. Logo VISA pojawiło się w 1977 r. W tym czasie na rynku japońskim działała już organizacja płatnicza o nazwie Japanese Credit Bureau (L. Stecki 1998)


Opisane wyżej wydarzenia zaowocowały dynamicznym rozwojem rynku kart płatniczych w latach 60. ubiegłego stulecia, tak, że w 1970 r. posługiwało się nimi już ponad 20 mln osób na całym świecie, dokonując 170 mln transakcji rocznie. Rynek płatności bezgotówkowych otrzymał nowy impuls pod koniec XX wieku wraz z rewolucją technologii informatycznej. Podstawowymi zaletami bankowo-finansowych systemów komputerowych były i są: znaczna moc rozliczeniowo-obliczeniowa, szybkość dokonywania transakcji oraz bezpieczeństwo i wygoda obrotu bezgotówkowego. Czynnik, który podtrzymał i dodatkowo pobudził opisane trendy, związany był z powstaniem globalnej sieci komunikacyjno-informacyjnej, tj. Internetu. Powołano do życia wirtualne sklepy i banki, co zwiększyło zapotrzebowanie na pieniądz elektroniczny. Dzisiaj o wyborze płatności przy użyciu karty płatniczej decydują m.in. łatwość jej użycia, szybkość transakcji i różnego rodzaju akcje lojalnościowe powiązane z instrumentami płatniczymi (L. Stecki 1998).
Opisane wyżej wydarzenia zaowocowały dynamicznym rozwojem rynku kart płatniczych w latach 60. ubiegłego stulecia, tak, że w 1970 r. posługiwało się nimi już ponad 20 mln osób na całym świecie, dokonując 170 mln transakcji rocznie. Rynek płatności bezgotówkowych otrzymał nowy impuls pod koniec XX wieku wraz z rewolucją technologii informatycznej. Podstawowymi zaletami bankowo-finansowych systemów komputerowych były i są: znaczna moc rozliczeniowo-obliczeniowa, szybkość dokonywania transakcji oraz bezpieczeństwo i wygoda obrotu bezgotówkowego. Czynnik, który podtrzymał i dodatkowo pobudził opisane trendy, związany był z powstaniem globalnej sieci komunikacyjno-informacyjnej, tj. Internetu. Powołano do życia wirtualne sklepy i banki, co zwiększyło [[zapotrzebowanie]] na [[pieniądz elektroniczny]]. Dzisiaj o wyborze płatności przy użyciu karty płatniczej decydują m.in. łatwość jej użycia, szybkość transakcji i różnego rodzaju [[akcje]] lojalnościowe powiązane z instrumentami płatniczymi (L. Stecki 1998).
 
<google>n</google>


==Rola karty Mastercard==
==Rola karty Mastercard==
We współczesnym świecie rola kart płatniczych, wziąwszy pod uwagę funkcjonowanie obrotu gospodarczego i zachowania konsumentów na rynku, jest trudna do przecenienia. Wiąże się ona ściśle z pojęciem bankowości elektronicznej, a więc najogólniej rzecz biorąc, zestawem środków teleinformatycznych umożliwiających zdalny dostęp do rachunku bankowego (B. Świecka 2016).
We współczesnym świecie rola kart płatniczych, wziąwszy pod uwagę funkcjonowanie obrotu gospodarczego i [[zachowania konsumentów]] na rynku, jest trudna do przecenienia. Wiąże się ona ściśle z pojęciem bankowości elektronicznej, a więc najogólniej rzecz biorąc, zestawem środków teleinformatycznych umożliwiających zdalny dostęp do rachunku bankowego (B. Świecka 2016).


Dla indywidualnego posiadacza karty MasterCard szczególnie ważne są zalety, jakie posiada karta płatnicza (B. Świecka 2016):
Dla indywidualnego posiadacza karty MasterCard szczególnie ważne są zalety, jakie posiada [[karta płatnicza]] (B. Świecka 2016):
# karta jest bezpiecznym sposobem ochrony gotówki: jej posiadacz nie musi nosić przy sobie większej ilości pieniędzy, a jednocześnie ma dostęp do oszczędności zgromadzonych na koncie;  
# karta jest bezpiecznym sposobem ochrony gotówki: jej posiadacz nie musi nosić przy sobie większej ilości pieniędzy, a jednocześnie ma dostęp do [[oszczędności]] zgromadzonych na koncie;
# posługiwanie się kartą jest wygodne: można z niej korzystać w wielu placówkach zarówno w kraju, jak i za granicą bez konieczności wymiany pieniędzy na walutę obowiązującą w danym miejscu pobytu;  
# posługiwanie się kartą jest wygodne: można z niej korzystać w wielu placówkach zarówno w kraju, jak i za granicą bez konieczności wymiany pieniędzy na walutę obowiązującą w danym miejscu pobytu;
# rachunek bankowy nie jest obciążany z dniem dokonania transakcji, ale dopiero w momencie obciążenia banku wydatkowaną kwotą;
# [[rachunek bankowy]] nie jest obciążany z dniem dokonania transakcji, ale dopiero w momencie obciążenia banku wydatkowaną kwotą;
# posiadacz karty (szczególnie kredytowej typu VIP) uważany jest za osobę godną zaufania, co ma szczególne znaczenie w kontaktach biznesowych.
# posiadacz karty (szczególnie kredytowej typu VIP) uważany jest za osobę godną zaufania, co ma szczególne znaczenie w kontaktach biznesowych.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Bankowość mobilna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Forma płatności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Historia pieniądza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cash back]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Visa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kantor internetowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FINTECH]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bankomat]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pieniądz]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Górka J. (2012). ''[http://frob.pl/wp-content/uploads/2013/02/Raport-z-badania-akceptacji-got%C3%B3wki-i-kart-p%C5%82atniczych-w%C5%9Br%C3%B3d-polskich-przedsi%C4%99biorc%C3%B3w-J.G%C3%B3rka_last.pdf Badanie akceptacji gotówki i kart płatniczych wśród polskich przedsiębiorców]'', Uniwersytet Warszawski, Warszawa
<noautolinks>
* Koźliński T. (2013). ''[https://www.nbp.edu.pl/systemplatniczy/zwyczaje_platnicze/zwyczaje_platnicze_Polakow.pdf Zwyczaje płatnicze Polaków]'', Narodowy Bank Polski, Departament Systemu Płatniczego
* Górka J. (2012), ''[https://ssl.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/badanie_akceptacji_gotowki_i_kart_platniczych.pdf Badanie akceptacji gotówki i kart płatniczych wśród polskich przedsiębiorców]'', Raport NBP Vol.2012 Nr 12
* Maciejowski K. (2013). ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/CJFA/article/view/CJFA.2013.019/3195 Znaczenie opłaty interchange. dla rozwoju rynku kart płatniczych w Polsce]'', "Copernican Journal of Finance & Accounting", nr 2
* Koźliński T. (2013), ''Zwyczaje płatnicze Polaków'', Narodowy Bank Polski, Departament Systemu Płatniczego
* ''[https://www.mastercard.pl/pl-pl.html Mastercard]''
* Maciejowski K. (2013), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/CJFA/article/view/CJFA.2013.019/3195 Znaczenie opłaty interchange. dla rozwoju rynku kart płatniczych w Polsce]'', Copernican Journal of Finance & Accounting, nr 2
* Marzec J. (2013). ''Wykorzystanie gotówki i karty płatniczej'', "Bank i Kredyt", nr 4
* Marzec J. (2013), ''Wykorzystanie gotówki i karty płatniczej'', Bank i Kredyt, nr 4
* Stecki L. (1998). ''Karty kredytowe'', Dom Organizatora, Toruń
* Stecki L. (1998), ''Karty kredytowe'', Dom Organizatora, Toruń
* Świecka B. (2016). ''Bankowość elektroniczna'', Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa
* Strona internetowa: ''[https://www.mastercard.pl/pl-pl.html Mastercard]''
* Świecka B. (2006), ''Bankowość elektroniczna'', CeDeWu, Warszawa
</noautolinks>
 
{{a|Kamil Dubiel}}
{{a|Kamil Dubiel}}
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Karty (bankowość)]]
 
{{#metamaster:description|Mastercard Incorporated to spółka i organizacja członkowska która zrzesza ponad 25 000 instytucji finansowych zajmujących się wydawaniem kart płatniczych sygnowanych marką oraz logo Mastercard, Maestro oraz Cirrus.}}

Aktualna wersja na dzień 23:12, 20 gru 2023

Mastercard Incorporated to spółka i organizacja członkowska która zrzesza ponad 25 000 instytucji finansowych zajmujących się wydawaniem kart płatniczych sygnowanych marką oraz logo Mastercard, Maestro oraz Cirrus. Organizacja powstała na skutek połączenia siły kilku banków amerykańskich (United California Bank, Cocker National Bank oraz Wells Fargo Bank of California) będących konkurencją dla podobnej organizacji BankAmericard (utworzonej przez Bank of America, przekształconej później w Visę). W 2002 roku na skutek połączenia MasterCard International z europejską organizacją wydającą karty płatnicze - Europay International (poprzednio Eurocard International) została utworzona organizacja pod nazwą MasterCard Worldwide. W roku 2006 przed wejściem na giełdę organizacja posiadała formę prawną spółdzielni zrzeszającej banki, natomiast na chwilę obecną jest spółką publiczną. Dla użytkowników wybranych kart z logo Mastercard organizacja udostępnia program lojalnościowy Bezcenne Chwile (znany także jako Priceless Specials) (Witryny internetowa Mastercard.pl).

TL;DR

Mastercard to międzynarodowa organizacja zrzeszająca instytucje finansowe wydające karty płatnicze. W Polsce Mastercard istnieje od ponad 20 lat, a blisko 70% kart płatniczych to karty zbliżeniowe. Historia kart płatniczych sięga lat 50., a ich rola w dzisiejszym świecie jest niezwykle ważna. Karta Mastercard zapewnia bezpieczeństwo, wygodę i zaufanie dla użytkowników.

Mastercard w Polsce

MasterCard istnieje w Polsce od ponad 20 lat. W 1995 r. pojawiła się w Polsce międzynarodowa karta kredytowa "Partner", wydana przez Bank PKO S.A. sygnowana logiem MasterCard. Rok później ten sam bank wprowadził do swojej oferty rachunek Eurokonta, którego posiadaczom przydzielał automatycznie kartę debetową EC/Maestro. W 2007 roku MasterCard wprowadził na polski rynek karty płatnicze w technologii PayPass, które dzisiaj są praktycznie standardem. Blisko 70% kart płatniczych w portfelach Polaków to karty, którymi możemy szybko i wygodnie płacić zbliżeniowo. Natomiast już co trzecia transakcja w Polsce, realizowana kartami MasterCard, to transakcja zbliżeniowa. W 2014 roku premierę w Polsce miała globalna platforma płatności MasterPass, która umożliwia wygodne i bezpieczne płatności w Internecie i przez telefony komórkowe (Witryny internetowa Mastercard. pl).

Historia karty płatniczej

Wykształcenie się elektronicznych płatności detalicznych w dzisiejszej postaci wymagało przezwyciężenia wielu barier, takich jak: budowa kosztownej infrastruktury technicznej obsługującej karty, przyjęcie stosownych regulacji prawnych, a przede wszystkim przezwyciężenie zbyt małej aprobaty społecznej dla nowej formy płatności oraz obaw o bezpieczeństwo transakcji kartowych (J. Marzec 2013).

Konsumenci przyzwyczaili się do tradycyjnego obrotu gotówkowego i nie było zadaniem łatwym wprowadzenie do masowego obiegu nowej formy płatności. Jako pierwsze wyzwaniom tym postanowiły sprostać instytucje finansowe w Stanach Zjednoczonych Ameryki, które z biegiem czasu stały się pionierami bankowości elektronicznej na świecie (J. Kukulski 2002)

W 1950 r. Franklin National Bank wydał pierwszą plastikową kartę kredytową o zasięgu ponadstanowym, a 8 lat później rynek usług płatniczych wzbogacił się o karty American Express oraz Bank Americard. W 1960 r. za oceanem powstała inna wielka organizacja bankowa o nazwie California Bank Card Association. Na rynku pojawiły się karty MasterCharge, które po kilkunastu latach zmieniły nazwę na MasterCard. Logo VISA pojawiło się w 1977 r. W tym czasie na rynku japońskim działała już organizacja płatnicza o nazwie Japanese Credit Bureau (L. Stecki 1998)

Opisane wyżej wydarzenia zaowocowały dynamicznym rozwojem rynku kart płatniczych w latach 60. ubiegłego stulecia, tak, że w 1970 r. posługiwało się nimi już ponad 20 mln osób na całym świecie, dokonując 170 mln transakcji rocznie. Rynek płatności bezgotówkowych otrzymał nowy impuls pod koniec XX wieku wraz z rewolucją technologii informatycznej. Podstawowymi zaletami bankowo-finansowych systemów komputerowych były i są: znaczna moc rozliczeniowo-obliczeniowa, szybkość dokonywania transakcji oraz bezpieczeństwo i wygoda obrotu bezgotówkowego. Czynnik, który podtrzymał i dodatkowo pobudził opisane trendy, związany był z powstaniem globalnej sieci komunikacyjno-informacyjnej, tj. Internetu. Powołano do życia wirtualne sklepy i banki, co zwiększyło zapotrzebowanie na pieniądz elektroniczny. Dzisiaj o wyborze płatności przy użyciu karty płatniczej decydują m.in. łatwość jej użycia, szybkość transakcji i różnego rodzaju akcje lojalnościowe powiązane z instrumentami płatniczymi (L. Stecki 1998).

Rola karty Mastercard

We współczesnym świecie rola kart płatniczych, wziąwszy pod uwagę funkcjonowanie obrotu gospodarczego i zachowania konsumentów na rynku, jest trudna do przecenienia. Wiąże się ona ściśle z pojęciem bankowości elektronicznej, a więc najogólniej rzecz biorąc, zestawem środków teleinformatycznych umożliwiających zdalny dostęp do rachunku bankowego (B. Świecka 2016).

Dla indywidualnego posiadacza karty MasterCard szczególnie ważne są zalety, jakie posiada karta płatnicza (B. Świecka 2016):

  1. karta jest bezpiecznym sposobem ochrony gotówki: jej posiadacz nie musi nosić przy sobie większej ilości pieniędzy, a jednocześnie ma dostęp do oszczędności zgromadzonych na koncie;
  2. posługiwanie się kartą jest wygodne: można z niej korzystać w wielu placówkach zarówno w kraju, jak i za granicą bez konieczności wymiany pieniędzy na walutę obowiązującą w danym miejscu pobytu;
  3. rachunek bankowy nie jest obciążany z dniem dokonania transakcji, ale dopiero w momencie obciążenia banku wydatkowaną kwotą;
  4. posiadacz karty (szczególnie kredytowej typu VIP) uważany jest za osobę godną zaufania, co ma szczególne znaczenie w kontaktach biznesowych.


Mastercardartykuły polecane
Bankowość mobilnaForma płatnościHistoria pieniądzaCash backVisaKantor internetowyFINTECHBankomatPieniądz

Bibliografia


Autor: Kamil Dubiel