Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Proste narzędzia analizy dokumentów kandydatów]]</li>
<li>[[Wywiad pogłębiony z kandydatem]]</li>
<li>[[Selekcja]]</li>
<li>[[List polecający]]</li>
<li>[[Development center]]</li>
<li>[[Procedura doboru personelu]]</li>
<li>[[Absencja]]</li>
<li>[[Wywiad]]</li>
<li>[[Wartościowanie pracy]]</li>
</ul>
}}
==TL;DR==
==TL;DR==
Kwestionariusz to zbiór pytań służący do uzyskania odpowiedzi. Składa się z wprowadzenia, części merytorycznej, metryczki i podziękowań. Metryczka dostarcza informacji na temat respondentów. Przedstawiony kwestionariusz dotyczy badania zadowolenia pracowników firmy i zawiera pytania dotyczące stanowiska, atmosfery w pracy, warunków pracy, wynagrodzenia, relacji z przełożonymi, szkoleń i innych aspektów związanych z pracą.
Kwestionariusz to zbiór pytań służący do uzyskania odpowiedzi. Składa się z wprowadzenia, części merytorycznej, metryczki i podziękowań. Metryczka dostarcza informacji na temat respondentów. Przedstawiony kwestionariusz dotyczy badania zadowolenia pracowników firmy i zawiera pytania dotyczące stanowiska, atmosfery w pracy, warunków pracy, wynagrodzenia, relacji z przełożonymi, szkoleń i innych aspektów związanych z pracą.
Linia 19: Linia 4:
==Kwestionariusz==
==Kwestionariusz==
'''[[Kwestionariusz]]''' to '''zbiór pytań''' zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu '''uzyskania żądanych odpowiedzi'''. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako [[narzędzie badawcze]] w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. '''Kwestionariusz ankietowy''' to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. '''Druga forma''' kwestionariusza jest taka, w której '''występuje ankieter''', jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych.
'''[[Kwestionariusz]]''' to '''zbiór pytań''' zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu '''uzyskania żądanych odpowiedzi'''. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako [[narzędzie badawcze]] w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. '''Kwestionariusz ankietowy''' to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. '''Druga forma''' kwestionariusza jest taka, w której '''występuje ankieter''', jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych.
==Budowa kwestionariusza==
==Budowa kwestionariusza==
Kwestionariusz składa się z następujących elementów:
Kwestionariusz składa się z następujących elementów:
* wprowadzenie zawiera [[informacje]] o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz [[informacja]] o anonimowości badania lub jej braku,
* wprowadzenie - zawiera [[informacje]] o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz [[informacja]] o anonimowości badania lub jej braku,
* część merytoryczna w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania,
* część merytoryczna - w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania,
* metryczka w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów,
* metryczka - w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów,
* podziękowania krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu.
* podziękowania - krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu.
 
==Metryczka==
==Metryczka==
Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na [[wynik]] badania).
Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na [[wynik]] badania).
<google>n</google>


==Przykładowy kwestionariusz==
==Przykładowy kwestionariusz==
Linia 204: Linia 193:
* Niepełne wyższe
* Niepełne wyższe
* Wyższe
* Wyższe
<google>ban728t</google>


{{proces}}
{{proces}}


<center>'''KWESTIONARIUSZ ANKIETOWY DOTYCZĄCY BADANIA ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW FIRMY'''</center>
<center>'''KWESTIONARIUSZ ANKIETOWY DOTYCZĄCY BADANIA ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW FIRMY'''</center>
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Proste narzędzia analizy dokumentów kandydatów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wywiad pogłębiony z kandydatem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Selekcja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[List polecający]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Development center]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura doboru personelu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Absencja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wywiad]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartościowanie pracy]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Apanowicz J. (2002), ''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/MO.pdf Metodologia ogólna]'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
* Apanowicz J. (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
* De Leeuw, D. (2005), ''[https://search.proquest.com/openview/200b1584f899f845f6513e5fd09397f6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=105444 To mix or not to mix data collection modes in surveys.]'' Journal of official statistics, Vol. 21 Nr 2, s. 233
* De Leeuw D. (2005), ''[https://search.proquest.com/openview/200b1584f899f845f6513e5fd09397f6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=105444 To mix or not to mix data collection modes in surveys]'', Journal of official statistics, Vol. 21 Nr 2
* Fleming, C. M., & Bowden, M. (2009), ''Web-based surveys as an alternative to traditional mail methods.'' Journal of environmental management, Vol. 90 nr 1, s. 284-292
* Fleming C., Bowden M. (2009), ''Web-based surveys as an alternative to traditional mail methods'', Journal of environmental management, Vol. 90 nr 1
* Kędzior Z., Karcz K. (2007), ''Badania marketingowe w praktyce'', Polskie wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa
* Kędzior Z., Karcz K. (2007), ''Badania marketingowe w praktyce'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Sagan A. (2003), ''[https://media.statsoft.nazwa.pl/_old_dnn/downloads/skale.pdf Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności]''. Statsoft, s. 27
* Sagan A. (2003), ''[http://media.statsoft.nazwa.pl/_old_dnn/downloads/skale.pdf Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności]'', Statsoft
</noautolinks>
</noautolinks>
[[Kategoria:Zarządzanie procesami]]
[[Kategoria:Zarządzanie procesami]]
{{a|Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor}}
{{a|Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor}}


{{#metamaster:description|Badanie satysfakcji pracowników - narzędzie do zbierania informacji o zadowoleniu z pracy i atmosferze w firmie. Identyfikacja obszarów do poprawy.}}
{{#metamaster:description|Badanie satysfakcji pracowników - narzędzie do zbierania informacji o zadowoleniu z pracy i atmosferze w firmie. Identyfikacja obszarów do poprawy.}}

Aktualna wersja na dzień 19:10, 18 sty 2024

TL;DR

Kwestionariusz to zbiór pytań służący do uzyskania odpowiedzi. Składa się z wprowadzenia, części merytorycznej, metryczki i podziękowań. Metryczka dostarcza informacji na temat respondentów. Przedstawiony kwestionariusz dotyczy badania zadowolenia pracowników firmy i zawiera pytania dotyczące stanowiska, atmosfery w pracy, warunków pracy, wynagrodzenia, relacji z przełożonymi, szkoleń i innych aspektów związanych z pracą.

Kwestionariusz

Kwestionariusz to zbiór pytań zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu uzyskania żądanych odpowiedzi. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako narzędzie badawcze w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. Kwestionariusz ankietowy to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. Druga forma kwestionariusza jest taka, w której występuje ankieter, jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych.

Budowa kwestionariusza

Kwestionariusz składa się z następujących elementów:

  • wprowadzenie - zawiera informacje o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz informacja o anonimowości badania lub jej braku,
  • część merytoryczna - w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania,
  • metryczka - w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów,
  • podziękowania - krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu.

Metryczka

Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na wynik badania).

Przykładowy kwestionariusz

1 Zajmowane stanowisko?

  • kierownicze
  • specjalistyczne
  • pracownik fizyczny

2 Okres zatrudnienia w firmie:

  • Mniej niż rok
  • 1-2 lat
  • 3-5 lat
  • 5-10 lat
  • Powyżej 10 lat

3 Atmosfera panująca w firmie jest...?

  • Raczej satysfakcjonująca
  • Zdecydowanie satysfakcjonująca
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonująca
  • Zupełnie niesatysfakcjonująca

4 Poziom stabilności zatrudnienia w ramach firmy jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujący
  • Zupełnie niesatysfakcjonujący

5 Fizyczne warunki pracy w firmie (wyposażenie stanowiska pracy, narzędzia itd.) są...?

  • Raczej satysfakcjonujące
  • Zdecydowanie satysfakcjonujące
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujące
  • Zupełnie niesatysfakcjonująca

6 Pakiet socjalny oferowany przez firmę jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujący
  • Zupełnie niesatysfakcjonujący

7 Forma zatrudnienia (rodzaj umowy o pracę) jest...?

  • Raczej satysfakcjonująca
  • Zdecydowanie satysfakcjonująca
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonująca
  • Zupełnie niesatysfakcjonująca

8 Obecny poziom wynagrodzenia jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonująca
  • Zupełnie niesatysfakcjonująca

9 Swoje relacje z bezpośrednim przełożonym uważam za...?

  • Raczej satysfakcjonujące
  • Zdecydowanie satysfakcjonujące
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujące
  • Zupełnie niesatysfakcjonująca

10. Obecny poziom wynagrodzenia jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonująca
  • Zupełnie niesatysfakcjonująca

11. Rekrutacja odbywa się zgodnie z przyjętymi rynkowymi standardami:

  • Zdecydowanie tak
  • Raczej tak
  • Nie mam zdania
  • Raczej nie
  • Zdecydowanie nie

12. Sposób awansowania pracowników jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujący
  • Zupełnie niesatysfakcjonujący

13. Sposób rozstawania się z pracownikami przez firmę jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujący
  • Zupełnie niesatysfakcjonujący

14. Szkolenia oferowane przez firmę są...?

  • Raczej satysfakcjonujące
  • Zdecydowanie satysfakcjonujące
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujące
  • Zupełnie niesatysfakcjonujące

15. Obecny zakres obowiązków jest...?

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujący
  • Zupełnie niesatysfakcjonujący

16. Firma ma szacunek i zrozumienie wobec moich obowiązków rodzinnych:

  • Zawsze ma
  • Raczej ma
  • Nie mam zdania
  • Raczej nie ma
  • Zupełnie nie ma

17. Zaobserwowałem lub doświadczyłem dyskryminacji (ze względu na płeć, wiek itd.):

  • Zupełnie się nie zgadzam
  • Raczej się nie zgadzam
  • Nie mam zdania
  • Raczej się zgadzam
  • Zupełnie się zgadzam

18. Poleciłbym znajomemu zatrudnienie w tej firmie:

  • Na pewno tak
  • Raczej tak
  • Nie mam zdania
  • Raczej nie
  • Na pewno nie

19. Współpracownicy udzielają mi informacji wtedy, gdy tego potrzebują:

  • Zupełnie się nie zgadzam
  • Raczej się nie zgadzam
  • Nie mam zdania
  • Raczej się zgadzam
  • Zupełnie się zgadzam

20. Mój przełożony dobrze zna się na mojej pracy:

  • Zupełnie się nie zgadzam
  • Raczej się nie zgadzam
  • Nie mam zdania
  • Raczej się zgadzam
  • Zupełnie się zgadzam

21. Mój wysiłek i zaangażowanie są doceniane przez mojego przełożonego:

  • Zupełnie się nie zgadzam
  • Raczej się nie zgadzam
  • Nie mam zdania
  • Raczej się zgadzam
  • Zupełnie się zgadzam

22. Całkowity poziom mojego wynagrodzenia w stosunku do ofert innych firm na rynku jest...?

  • Zdecydowanie niższy
  • Raczej niższy
  • Nie mam zdania
  • Raczej wyższy
  • Zdecydowanie wyższy

23. Zależność między płacą a osiąganymi przeze mnie wynikami pracy oceniam jako:

  • Raczej satysfakcjonujący
  • Zdecydowanie satysfakcjonujący
  • Nie mam zdania
  • Raczej niesatysfakcjonujący
  • Zupełnie niesatysfakcjonujący

24. W mojej pracy wykorzystuję posiadane kwalifikacje:

  • Na pewno tak
  • Raczej tak
  • Nie mam zdania
  • Raczej nie
  • Na pewno nie

25. W swojej pracy mam jasno zdefiniowane cele:

  • Na pewno tak
  • Raczej tak
  • Nie mam zdania
  • Raczej nie
  • Na pewno nie

26. Mam poczucie, że wpływam na sukces firmy:

  • Zupełnie się nie zgadzam
  • Raczej się nie zgadzam
  • Nie mam zdania
  • Raczej się zgadzam
  • Zupełnie się zgadzam

27. Jestem poinformowany o planach firmy:

  • Zupełnie się nie zgadzam
  • Raczej się nie zgadzam
  • Nie mam zdania
  • Raczej się zgadzam
  • Zupełnie się zgadzam

28. Wiek:

  • Mniej niż 20 lat
  • 20-30 lat
  • 30-40 lat
  • 50-60 lat
  • Powyżej 60 lat

29. Płeć:

  • Kobieta
  • Mężczyzna

30. Wykształcenie:

  • Podstawowe
  • Zawodowe
  • Średnie
  • Niepełne wyższe
  • Wyższe
Proces.gif

To tylko przykład procesu.

Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.

KWESTIONARIUSZ ANKIETOWY DOTYCZĄCY BADANIA ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW FIRMY


Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta)artykuły polecane
Proste narzędzia analizy dokumentów kandydatówWywiad pogłębiony z kandydatemSelekcjaList polecającyDevelopment centerProcedura doboru personeluAbsencjaWywiadWartościowanie pracy

Bibliografia

Autor: Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor