Konwencja CMR: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | |||
''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 22: | Linia 5: | ||
==Konwencji CMR a prawo krajowe== | ==Konwencji CMR a prawo krajowe== | ||
Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej. | Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483). | ||
Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. | Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483). | ||
P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji. | P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51). | ||
Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47). | Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47). | ||
"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów. | "Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55). | ||
<google>n</google> | |||
==Konwencji CMR== | ==Konwencji CMR== | ||
* Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | |||
* zarobkowego przewozu drogowego [[Towar|towarów]] pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami, | * zarobkowego przewozu drogowego [[Towar|towarów]] pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami, | ||
* przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa, | * przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa, | ||
*[[Transport intermodalny|transportu intermodalnego]](w razie braku przeładunku), | * [[Transport intermodalny|transportu intermodalnego]](w razie braku przeładunku), | ||
* Konwencji o umowie międzynarodowego [[Transport drogowy|przewozu drogowego]] towarów (CMR) nie stosuje się do: | |||
* transportu ciał zmarłych, | * transportu ciał zmarłych, | ||
* przedmiotów przesiedlenia, | * przedmiotów przesiedlenia, | ||
* transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych, | * transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych, | ||
Linia 45: | Linia 29: | ||
==Odpowiedzialność przewoźnika== | ==Odpowiedzialność przewoźnika== | ||
[[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | [[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | ||
* odpowiedzialny jest za własne [[działanie]] oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu, | |||
* jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie, | |||
* zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru, | |||
* jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego [[zagrożenia]] było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4) | |||
* użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym | |||
* brak lub wadliwe [[opakowanie]], jeżeli [[towary]], ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego [[opakowania]], narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie | |||
* manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na [[rachunek]] nadawcy lub odbiorcy | |||
* naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni | |||
* | * niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki | ||
* | * przewóz żywych zwierząt | ||
* | |||
* | |||
* | |||
* | |||
==Umowa przewozu== | ==Umowa przewozu== | ||
[[List przewozowy|List przewozowy]]: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | [[List przewozowy|List przewozowy]]: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | ||
* jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.), | |||
* zawiera między innymi: | |||
* datę i miejsce wystawienia, | * datę i miejsce wystawienia, | ||
* [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy, | * [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy, | ||
* [[informacje]] dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki, | * [[informacje]] dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki, | ||
* informacje dotyczące transportowanego towaru, | * informacje dotyczące transportowanego towaru, | ||
* opłaty związane z transportem, | * opłaty związane z transportem, | ||
* może również zawierać na przykład: | |||
* restrykcje dotyczące przeładunku, | * restrykcje dotyczące przeładunku, | ||
* opłaty, które ponosi [[nadawca]], | * opłaty, które ponosi [[nadawca]], | ||
* zaplanowany czas dostarczenia przesyłki, | * zaplanowany czas dostarczenia przesyłki, | ||
* spis dokumentów, które otrzymał [[przewoźnik]], | * spis dokumentów, które otrzymał [[przewoźnik]], | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym]]}} — {{i5link|a=[[Prawo przewozowe]]}} — {{i5link|a=[[Umowa spedycji]]}} — {{i5link|a=[[Prawa konsumenta]]}} — {{i5link|a=[[List przewozowy]]}} — {{i5link|a=[[Klauzule abuzywne]]}} — {{i5link|a=[[Kabotaż]]}} — {{i5link|a=[[Ordynacja podatkowa]]}} — {{i5link|a=[[Umowa przewozu]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Górski W., Wesołowski K. (2009) | <noautolinks> | ||
*[ | * Górski W., Wesołowski K. (2009), ''Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa | ||
* | * ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | ||
* Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011) | * ''Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19620490238 Dz.U. 1962 nr 49 poz. 238] | ||
* Sarnecki P. (red.) (2014) | * Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011), ''Poradnik spedytora'', Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia | ||
* Wesołowski K. (2015) | * Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Wesołowski K. (2013), ''Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR'', Wolters Kluwer, Warszawa | |||
* Wesołowski K. (2015), ''[http://www.wzieu.pl/zn/885/ZN_885.pdf Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym]'', Problemy Transportu i Logistyki, Nr 31 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Mateusz Podgórski}} | {{a|Mateusz Podgórski}} | ||
[[Kategoria:Transport]] | [[Kategoria:Transport samochodowy]] | ||
{{#metamaster:description|Konwencja CMR to międzynarodowy akt prawny regulujący transport drogowy towarów. Zawiera jednolite zasady dotyczące dokumentacji i odpowiedzialności spedytorów. Sprawdź szczegóły!}} |
Aktualna wersja na dzień 18:45, 7 sty 2024
Konwencja CMR- (fr. Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego transportu drogowego towarów, przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności spedytora. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
TL;DR
Konwencja CMR to międzynarodowy akt prawny regulujący transport drogowy towarów. Konwencja ta ma pierwszeństwo przed prawem krajowym i powinna być bezpośrednio stosowana. Przewoźnik jest odpowiedzialny za ładunek, chyba że zdarzyły się okoliczności losowe lub wada towaru. Umowa przewozu jest potwierdzana listem przewozowym, który zawiera informacje dotyczące umowy i transportowanego towaru.
Konwencji CMR a prawo krajowe
Art. 8 ust.1 brzmi: "Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie akty prawne powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące normy Konstytucji". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).
Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).
"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).
Konwencji CMR
- Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- zarobkowego przewozu drogowego towarów pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami,
- przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa,
- transportu intermodalnego(w razie braku przeładunku),
- Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) nie stosuje się do:
- transportu ciał zmarłych,
- przedmiotów przesiedlenia,
- transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych,
Odpowiedzialność przewoźnika
Przewoźnik:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- odpowiedzialny jest za własne działanie oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,
- jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
- zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,
- jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego zagrożenia było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
- użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym
- brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie
- manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy
- naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni
- niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki
- przewóz żywych zwierząt
Umowa przewozu
List przewozowy: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.),
- zawiera między innymi:
- datę i miejsce wystawienia,
- dane nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy,
- informacje dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
- informacje dotyczące transportowanego towaru,
- opłaty związane z transportem,
- może również zawierać na przykład:
- restrykcje dotyczące przeładunku,
- opłaty, które ponosi nadawca,
- zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
- spis dokumentów, które otrzymał przewoźnik,
Konwencja CMR — artykuły polecane |
Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym — Prawo przewozowe — Umowa spedycji — Prawa konsumenta — List przewozowy — Klauzule abuzywne — Kabotaż — Ordynacja podatkowa — Umowa przewozu |
Bibliografia
- Górski W., Wesołowski K. (2009), Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r. Dz.U. 1962 nr 49 poz. 238
- Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011), Poradnik spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia
- Sarnecki P. (red.) (2014), Prawo konstytucyjne, C.H. Beck, Warszawa
- Wesołowski K. (2013), Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR, Wolters Kluwer, Warszawa
- Wesołowski K. (2015), Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym, Problemy Transportu i Logistyki, Nr 31
Autor: Mateusz Podgórski