Formalizacja: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). | '''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). | ||
Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim: | Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim: | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
* instrukcje obiegu dokumentów | * instrukcje obiegu dokumentów | ||
* procedury | * procedury | ||
* wytyczne (Zakrzewska - Bielawska A., [[Organizowanie]] działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273). | * wytyczne (Zakrzewska-Bielawska A., [[Organizowanie]] działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273). | ||
Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek | Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). | ||
Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają: | Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają: | ||
* misję i cele systemu | * misję i cele systemu | ||
* zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych | * zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych | ||
Linia 34: | Linia 17: | ||
* wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur) | * wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur) | ||
W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak: | W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak: | ||
* [[schemat organizacyjny]] | * [[schemat organizacyjny]] | ||
* regulamin | * regulamin | ||
Linia 44: | Linia 27: | ||
* okólnik, itp. | * okólnik, itp. | ||
==Cele formalizacji== | <google>n</google> | ||
Można wyróżnić następujące cele formalizacji: | |||
==TL;DR== | |||
Formalizacja to proces nadawania strukturze organizacji formy pisemnej poprzez ustalenie wzorców zachowań, reguł i procedur. Celem formalizacji jest wprowadzenie ładu i porządku, zapewnienie zgodności współdziałania, osiągnięcie pewności wyników i minimalizacja napięć w organizacji. Proces formalizacji składa się z trzech etapów: zalegalizowanie organizacji, opracowanie dokumentacji i ciągłe doskonalenie. Stopień formalizacji może być mierzony liczbą przepisów, stopniem szczegółowości i rygorystyczności. Czynniki wpływające na stopień formalizacji to otoczenie, technologia, wielkość organizacji, zwartość terytorialna, kwalifikacje personelu i postawa personelu. Formalizacja eliminuje spontaniczność i nieprzewidywalność, jednak może prowadzić do usztywnienia organizacji. | |||
==Cele formalizacji== | |||
Można wyróżnić następujące cele formalizacji: | |||
# wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań | # wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań | ||
# zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji, | # zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji, | ||
Linia 51: | Linia 39: | ||
# minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji | # minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji | ||
# minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania | # minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania | ||
# umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej [[działanie]] za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272). | # umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej [[działanie]] za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272). | ||
Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272). | Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272). | ||
==Etapy== | ==Etapy== | ||
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach: | |||
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach: | |||
# zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i [[regulamin organizacyjny]] | # zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i [[regulamin organizacyjny]] | ||
# opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych | # opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych | ||
Linia 63: | Linia 50: | ||
==Pomiar== | ==Pomiar== | ||
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z: | |||
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z: | |||
* przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje [[zbyt]] szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany, | * przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje [[zbyt]] szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany, | ||
* niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji | * niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji | ||
Stopień formalizacji systemu może być mierzony: | Stopień formalizacji systemu może być mierzony: | ||
* liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania) | * liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania) | ||
* stopniem szczegółowości tych przepisów | * stopniem szczegółowości tych przepisów | ||
Linia 73: | Linia 59: | ||
Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć: | Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć: | ||
* otoczenie | * otoczenie - im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji | ||
* [[technologia]] | * [[technologia]] - im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji | ||
* wielkość organizacji | * wielkość organizacji - wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji | ||
* zwartość terytorialna | * zwartość terytorialna - wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji | ||
* poziom kwalifikacji personelu | * poziom kwalifikacji personelu - im niższe [[kwalifikacje]] personelu, tym większe upodobanie do formalizacji, | ||
* postawa personelu | * postawa personelu - wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 273). | ||
Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52). | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koordynacja]]}} — {{i5link|a=[[Tworzenie stanowisk organizacyjnych]]}} — {{i5link|a=[[Hierarchia]]}} — {{i5link|a=[[Model organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Zależności organizacyjne]]}} — {{i5link|a=[[Konflikty w organizacji procesowej]]}} — {{i5link|a=[[Cechy stanowiska pracy]]}} — {{i5link|a=[[Centralizacja]]}} — {{i5link|a=[[Dokumentacja systemu zarządzania jakością]]}} }} | |||
[[Kategoria: | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Glinka B., Kostera M. (2016), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa | |||
* Hall R., Johnson N., Haas J. (1967), ''Organizational size, complexity, and formalization'', American Sociological Review | |||
* Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa | |||
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |||
* Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego | |||
* Nalepka A. (2001), ''Struktura organizacyjna'', Antykwa, Kraków | |||
* Piotrowski W. (2018), ''Organizacja jako maszyna'', [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), ''Teoria organizacji. Nauka dla praktyki'', Poltext, Warszawa | |||
* Przybyła M. (red.) (2001), ''Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej'', Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław | |||
* Serafin K. (2015), ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa]'', Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach | |||
* Ubranowska-Sojkin E. (2010), ''Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów.'' Zeszyty naukowe SGH w Warszawie | |||
* Vlaar P., Bosch F., Volberda H. (2006), ''Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense'', Organization Studies, 27(11) | |||
* Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), ''Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Parametry struktury]] | |||
{{a|Łukasz Jakosz}} | {{a|Łukasz Jakosz}} | ||
{{#metamaster:description|Formalizacja - nadawanie formy pisemnej komunikacji w organizacji. Tworzenie przepisów, norm i reguł. Ugruntowanie celów i struktury, wzorce postępowania i procedury.}} |
Aktualna wersja na dzień 12:54, 6 sty 2024
Formalizacja jest podstawowym narzędziem projektowanie struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). Formalizacja definiowana jest jako proces utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:
- statut przedsiębiorstwa
- regulamin organizacyjny
- schemat struktury organizacyjnej
- charakterystyka stanowisk pracy (ramy zadań)
- instrukcje obiegu dokumentów
- procedury
- wytyczne (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).
Formalizacja oznacza proces, w którym cele i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., Organizacja jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:
- misję i cele systemu
- zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
- podstawowe zależności organizacyjne
- zakresy uprawnień i odpowiedzialności
- wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur)
W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:
- schemat organizacyjny
- regulamin
- opis stanowiska pracy
- zakres czynności
- instrukcja organizacyjna
- zarządzenia
- polecenia służbowe
- okólnik, itp.
TL;DR
Formalizacja to proces nadawania strukturze organizacji formy pisemnej poprzez ustalenie wzorców zachowań, reguł i procedur. Celem formalizacji jest wprowadzenie ładu i porządku, zapewnienie zgodności współdziałania, osiągnięcie pewności wyników i minimalizacja napięć w organizacji. Proces formalizacji składa się z trzech etapów: zalegalizowanie organizacji, opracowanie dokumentacji i ciągłe doskonalenie. Stopień formalizacji może być mierzony liczbą przepisów, stopniem szczegółowości i rygorystyczności. Czynniki wpływające na stopień formalizacji to otoczenie, technologia, wielkość organizacji, zwartość terytorialna, kwalifikacje personelu i postawa personelu. Formalizacja eliminuje spontaniczność i nieprzewidywalność, jednak może prowadzić do usztywnienia organizacji.
Cele formalizacji
Można wyróżnić następujące cele formalizacji:
- wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań
- zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji,
- osiągniecie oczekiwanego poziomu pewności wyniku i sposobu funkcjonowania danych elementów organizacji za pomocą określenia i wprowadzenia zweryfikowanych procedur działania
- minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
- minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
- umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej działanie za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).
Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).
Etapy
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:
- zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i regulamin organizacyjny
- opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
- ciągłe doskonalenie dokumentacji organizacyjnej (posiada charakter permanentny), ma na celu dostosowywanie zasad do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji (A. Nalepka 2001, s119-120)
Pomiar
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:
- przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje zbyt szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
- niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji
Stopień formalizacji systemu może być mierzony:
- liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania)
- stopniem szczegółowości tych przepisów
- stopniem rygorystyczności (karami za niezastosowanie się do przepisów) (A. K. Koźmiński, W. Piotrowski 2000, s. 273)
Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:
- otoczenie - im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
- technologia - im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
- wielkość organizacji - wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
- zwartość terytorialna - wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
- poziom kwalifikacji personelu - im niższe kwalifikacje personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
- postawa personelu - wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).
Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52).
Formalizacja — artykuły polecane |
Koordynacja — Tworzenie stanowisk organizacyjnych — Hierarchia — Model organizacji — Zależności organizacyjne — Konflikty w organizacji procesowej — Cechy stanowiska pracy — Centralizacja — Dokumentacja systemu zarządzania jakością |
Bibliografia
- Glinka B., Kostera M. (2016), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
- Hall R., Johnson N., Haas J. (1967), Organizational size, complexity, and formalization, American Sociological Review
- Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
- Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych. Akta Uniwersytetu Łódzkiego
- Nalepka A. (2001), Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków
- Piotrowski W. (2018), Organizacja jako maszyna, [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Poltext, Warszawa
- Przybyła M. (red.) (2001), Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław
- Serafin K. (2015), Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
- Ubranowska-Sojkin E. (2010), Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów. Zeszyty naukowe SGH w Warszawie
- Vlaar P., Bosch F., Volberda H. (2006), Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense, Organization Studies, 27(11)
- Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa
Autor: Łukasz Jakosz