Postępowanie administracyjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Postępowanie administracyjne''' - administracyjne [[prawo]] formalne, w doktrynie jest definiowane jako określony tryb działań organów administracji publicznej w sprawach dotyczących praw i obowiązków niepodporządkowanych im służbowo konkretnych podmiotów, bądź też jako uporządkowany ciąg czynności [[proces|procesowych]], dokonywanych przez organ administracji publicznej i inne podmioty tego postępowania, zmierzających do załatwienia sprawy indywidualnej w drodze decyzji administracyjnej. Podmiotem prowadzącym postępowanie administracyjne jest organ [[administracja publiczna|administracji publicznej]] (A. Jaroszyński i in. 2014, s. 244). | |||
'''Postępowanie administracyjne''' | |||
Wyodrębnić można trzy rodzaje postępowań administracyjnych: | Wyodrębnić można trzy rodzaje postępowań administracyjnych: | ||
# Postępowanie rozstrzygające inaczej zwane orzekającym | # Postępowanie rozstrzygające inaczej zwane orzekającym - jest złożonym [[proces|procesem]] działań, skupiających się na rozstrzygnięciu poszczególnych spraw administracyjnych, | ||
# Postępowanie pomocnicze | # Postępowanie pomocnicze - ma na celu wspieranie prawidłowego przebiegu procesu orzekającego, | ||
# Postępowanie wykonawcze czyli egzekucyjne | # Postępowanie wykonawcze czyli egzekucyjne - zmierza do wykorzystania możliwych form przymusu, które oferuje państwo w celu realizacji obowiązków przez oskarżonego (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 154). | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Postępowanie administracyjne to formalny tryb działań organów administracji publicznej w celu rozstrzygnięcia spraw dotyczących praw i obowiązków. Postępowanie można wszcząć na żądanie strony lub z urzędu. Główne zasady postępowania to dwuinstancyjność, legalność, niesienie pomocy stronom, jawność, czynny udział, ekonomika procesowa i dostęp do sądu. Decyzja administracyjna jest powszechną formą rozstrzygania indywidualnych spraw. Postępowanie sądowo-administracyjne składa się z czynności wstępnych, postępowania rozpoznawczego i orzekania. | Postępowanie administracyjne to formalny tryb działań organów administracji publicznej w celu rozstrzygnięcia spraw dotyczących praw i obowiązków. Postępowanie można wszcząć na żądanie strony lub z urzędu. Główne zasady postępowania to dwuinstancyjność, legalność, niesienie pomocy stronom, jawność, czynny udział, ekonomika procesowa i dostęp do sądu. Decyzja administracyjna jest powszechną formą rozstrzygania indywidualnych spraw. Postępowanie sądowo-administracyjne składa się z czynności wstępnych, postępowania rozpoznawczego i orzekania. | ||
== Wszczęcie postępowania == | ==Wszczęcie postępowania== | ||
Postępowanie administracyjne można wszcząć w następujący sposób: | Postępowanie administracyjne można wszcząć w następujący sposób: | ||
* na żądanie jednej ze stron, | * na żądanie jednej ze stron, | ||
* z urzędu | * z urzędu - za pośrednictwem uprzywilejowanego organu. | ||
Z reguły strona wszczyna postępowanie jeżeli zależy jej m.in. na uzyskaniu konkretnych uprawnień w drodze [[decyzja|decyzji]] administracyjnej. Przykładem może być otrzymanie pozwolenia na [[sprzedaż]] wyrobów wysokoprocentowych. Z formalnego punktu widzenia strona, aby zainicjować postępowanie zobowiązana jest złożyć podanie. | Z reguły strona wszczyna postępowanie jeżeli zależy jej m.in. na uzyskaniu konkretnych uprawnień w drodze [[decyzja|decyzji]] administracyjnej. Przykładem może być otrzymanie pozwolenia na [[sprzedaż]] wyrobów wysokoprocentowych. Z formalnego punktu widzenia strona, aby zainicjować postępowanie zobowiązana jest złożyć podanie. | ||
W sytuacji gdy organ administracji publicznej ma na celu wyegzekwowanie konkretnych zachowań wszczynane jest postępowanie z urzędu, na przykład w przypadku cofnięcia pozwolenia na [[obrót]] paliwami ciekłymi (A. Jaroszyński i in. 2014, s. 259). | W sytuacji gdy organ administracji publicznej ma na celu wyegzekwowanie konkretnych zachowań wszczynane jest postępowanie z urzędu, na przykład w przypadku cofnięcia pozwolenia na [[obrót]] paliwami ciekłymi (A. Jaroszyński i in. 2014, s. 259). | ||
== Strony w postępowaniu administracyjnym == | <google>n</google> | ||
==Strony w postępowaniu administracyjnym== | |||
Postępowanie administracyjne realizowane jest w oparciu o zasadę dwustronności. Biorą w nim zatem [[udział]] dwie strony gdzie jedną z nich jest skarżący natomiast druga strona to organ. Stroną postępowania może być każdy podmiot, którego to postępowanie dotyczy (jego interesu lub obowiązku) lub podmiot który domaga się czynności organu (P.Sekulski, P. Zając, D. Zielińska, 2015, s. 33). Oznacza to, że stroną postępowania może być [[osoba fizyczna]], [[osoba prawna]], a w przypadku, a gdy postępowanie dotyczy państwowych lub samorządowych jednostek stroną może być również jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (''[[Kodeks]] postępowania administracyjnego'', 1960, s. 10). | Postępowanie administracyjne realizowane jest w oparciu o zasadę dwustronności. Biorą w nim zatem [[udział]] dwie strony gdzie jedną z nich jest skarżący natomiast druga strona to organ. Stroną postępowania może być każdy podmiot, którego to postępowanie dotyczy (jego interesu lub obowiązku) lub podmiot który domaga się czynności organu (P.Sekulski, P. Zając, D. Zielińska, 2015, s. 33). Oznacza to, że stroną postępowania może być [[osoba fizyczna]], [[osoba prawna]], a w przypadku, a gdy postępowanie dotyczy państwowych lub samorządowych jednostek stroną może być również jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (''[[Kodeks]] postępowania administracyjnego'', 1960, s. 10). | ||
==Główne zasady postępowania administracyjnego== | ==Główne zasady postępowania administracyjnego== | ||
Do głównych zasad, które regulują przebieg postępowania administracyjnego można zaliczyć: | Do głównych zasad, które regulują przebieg postępowania administracyjnego można zaliczyć: | ||
# Zasadę dwuinstancyjności | # Zasadę dwuinstancyjności - gwarantuje ją [[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej, w której zapisane jest, że każda ze stron postępowania ma prawo do odwołania się od wyroku sądu pierwszej instancji. W tym przypadku sądami pierwszej instancji są wojewódzkie sądy administracyjne, a [[odwołanie]] od ich decyzji należy składać do Naczelnego Sądy Administracyjnego (NSA) (Z. R. Kmiecik, 2017, s. 96-97), | ||
# Zasadę legalności | # Zasadę legalności - zgodnie z nią działania sądów podlegają kontroli co do ich zgodności z prawem, | ||
# Zasadę niesienia pomocy stronom | # Zasadę niesienia pomocy stronom - w myśl tej zasady sądy mają [[obowiązek]] udzielić pomocy oraz niezbędnych wskazówek i wyjaśnień stronom biorącym udział w sprawie, które nie posiadają adwokata lub [[radca prawny|radcy prawnego]], | ||
# Zasadę jawności | # Zasadę jawności - zgodnie z tą zasadą niezawisły sąd powinien w sposób jawny oraz sprawiedliwy rozpatrzeć każdą sprawę (poza wyjątkami, w których stosuję się zasadę wyłączenia jawności), | ||
# Zasadę czynnego udziału | # Zasadę czynnego udziału - według tej zasady strony mają prawo do aktywnego udziału na wszystkich etapach postępowania, a organy zobowiązane są do zapewnienia im tego uczestnictwa. Odstępstwem od zasady tej może być sytuacja, w której rozstrzygana jest sprawa niecierpiąca zwłoki (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 243), | ||
# Zasadę ekonomiki procesowej | # Zasadę ekonomiki procesowej - wedle niej każda sprawa powinna zostać przeprowadzona bez zbędnej zwłoki (W. Piątek, 2017, s. 48). Według art. 7 p.p.s.a. sądy administracyjne powinny mieć na celu dążenie do zakończenia sprawy w najkrótszym czasie (''Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi'', 2002, s. 4), | ||
# Zasadę dostępu do sądu | # Zasadę dostępu do sądu - w myśl tej zasadny każdy ma prawo do rozpoczęcia postępowania przed sądem, który w swych działaniach powinien być niezawisły, bezstronny oraz niezależny. | ||
==Decyzja administracyjna== | ==Decyzja administracyjna== | ||
[[Decyzja]] administracyjna jest jedną z najbardziej powszechnych i podstawowych możliwości wykorzystywanych przez organy administracyjne. Służy ona do załatwienia w sposób merytoryczny i apodyktyczny poszczególnych spraw dotyczących obywateli (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 45) Umożliwia ona rozstrzygnięcie indywidualnych problemów bez konieczności wszczynania procesu, który w literaturze nazywany jest postępowaniem sądowo-administracyjnym (Z.R. Kmiecik, 2017, s. 98). | [[Decyzja]] administracyjna jest jedną z najbardziej powszechnych i podstawowych możliwości wykorzystywanych przez organy administracyjne. Służy ona do załatwienia w sposób merytoryczny i apodyktyczny poszczególnych spraw dotyczących obywateli (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 45) Umożliwia ona rozstrzygnięcie indywidualnych problemów bez konieczności wszczynania procesu, który w literaturze nazywany jest postępowaniem sądowo-administracyjnym (Z.R. Kmiecik, 2017, s. 98). | ||
== Przebieg postępowania == | ==Przebieg postępowania== | ||
Postępowanie sądowo-administracyjne składa się z trzech głównych części. Należą do nich: | Postępowanie sądowo-administracyjne składa się z trzech głównych części. Należą do nich: | ||
# Czynności wstępne | # Czynności wstępne - na tym etapie sąd przede wszystkim powinien określić czy jest organem właściwym dla wszczętego postępowania. Kolejne działania obejmują m.in. kompletowanie dokumentów koniecznych do przeprowadzenia sprawy, wybranie składu sędziowskiego, określenie terminu rozpoczęcia pierwszej sprawy, | ||
# Postępowanie rozpoznawcze | # Postępowanie rozpoznawcze - działania podejmowane na tym etapie mają na celu ustalenie czy zaskarżona czynność była zgodna z prawem lub nie. W trakcie trwania postępowania rozpoznawczego mają miejsce posiedzenia sądowe, które najczęściej odbywają się w formie rozpraw (P. Sekulski, P. Zając, D. Zielińska, 2015, s. 67-68), | ||
# Orzekania (wyroki) | # Orzekania (wyroki) - ostatnim elementem postępowania jest rozstrzygnięcie sprawy. Może ona zakończyć się orzeczeniem albo innym rozstrzygnięciem. Orzeczenia dzielą się na wyroki oraz postanowienia natomiast w skład innych rozstrzygnięć wchodzą uchwały i zarządzenia (P. Przybysz (2013), s. 17). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Postępowanie karne]]}} — {{i5link|a=[[Czynny żal]]}} — {{i5link|a=[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]}} — {{i5link|a=[[Orzeczenie sądu]]}} — {{i5link|a=[[Decyzja administracyjna]]}} — {{i5link|a=[[Sąd administracyjny]]}} — {{i5link|a=[[Postępowanie sądowoadministracyjne i administracyjne]]}} — {{i5link|a=[[Absolutorium]]}} — {{i5link|a=[[Zarząd komisaryczny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Itrich-Drabarek J. (red.) (2018) | * Itrich-Drabarek J. (red.) (2018), ''Encyklopedia administracji publicznej'', Elipsa, Warszawa | ||
* Jaroszyński A. (red.) (2014) | * Jaroszyński A. (red.) (2014), ''Podstawy prawa administracyjnego'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | ||
* Kmiecik Z | * Kmiecik Z. (2017), ''[https://journals.umcs.pl/g/article/download/4954/4272 Dwuinstancyjność ogólnego postępowania administracyjnego w świetle przepisów Konstytucji RP i Kodeksu postępowania administracyjnego]'', Annales Universitatis Mariae Curie-Skłdowska. Sectio G. Ius, nr 1 | ||
* Piątek W. (2017) | * Piątek W. (2017), ''[https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/download/9199/8940 Rozpoznanie sprawy administracyjnej przez sąd bez uzasadnionej zwłoki]'', Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2 | ||
* Przybysz P. (2013), ''Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz'', LexisNexis, Warszawa | |||
* Przybysz P. (2013), ''Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz'', LexisNexis | * Sekulski P., Zając P., Zielińska D. (2015), ''Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Sekulski P., Zając P., Zielińska D. (2015) | |||
* ''Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19600300168 Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168] | * ''Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19600300168 Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168] | ||
* ''Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021531270 Dz.U. 2002 nr 153 poz. 1270] | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Podejmowanie decyzji administracyjnych]] | ||
{{a|Monika Pasik}} | {{a|Monika Pasik}} | ||
{{#metamaster:description|Postępowanie administracyjne to formalny tryb działań organów administracji publicznej w sprawach dotyczących praw i obowiązków. Dowiedz się więcej na stronie encyklopedii.}} | {{#metamaster:description|Postępowanie administracyjne to formalny tryb działań organów administracji publicznej w sprawach dotyczących praw i obowiązków. Dowiedz się więcej na stronie encyklopedii.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:57, 4 sty 2024
Postępowanie administracyjne - administracyjne prawo formalne, w doktrynie jest definiowane jako określony tryb działań organów administracji publicznej w sprawach dotyczących praw i obowiązków niepodporządkowanych im służbowo konkretnych podmiotów, bądź też jako uporządkowany ciąg czynności procesowych, dokonywanych przez organ administracji publicznej i inne podmioty tego postępowania, zmierzających do załatwienia sprawy indywidualnej w drodze decyzji administracyjnej. Podmiotem prowadzącym postępowanie administracyjne jest organ administracji publicznej (A. Jaroszyński i in. 2014, s. 244).
Wyodrębnić można trzy rodzaje postępowań administracyjnych:
- Postępowanie rozstrzygające inaczej zwane orzekającym - jest złożonym procesem działań, skupiających się na rozstrzygnięciu poszczególnych spraw administracyjnych,
- Postępowanie pomocnicze - ma na celu wspieranie prawidłowego przebiegu procesu orzekającego,
- Postępowanie wykonawcze czyli egzekucyjne - zmierza do wykorzystania możliwych form przymusu, które oferuje państwo w celu realizacji obowiązków przez oskarżonego (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 154).
TL;DR
Postępowanie administracyjne to formalny tryb działań organów administracji publicznej w celu rozstrzygnięcia spraw dotyczących praw i obowiązków. Postępowanie można wszcząć na żądanie strony lub z urzędu. Główne zasady postępowania to dwuinstancyjność, legalność, niesienie pomocy stronom, jawność, czynny udział, ekonomika procesowa i dostęp do sądu. Decyzja administracyjna jest powszechną formą rozstrzygania indywidualnych spraw. Postępowanie sądowo-administracyjne składa się z czynności wstępnych, postępowania rozpoznawczego i orzekania.
Wszczęcie postępowania
Postępowanie administracyjne można wszcząć w następujący sposób:
- na żądanie jednej ze stron,
- z urzędu - za pośrednictwem uprzywilejowanego organu.
Z reguły strona wszczyna postępowanie jeżeli zależy jej m.in. na uzyskaniu konkretnych uprawnień w drodze decyzji administracyjnej. Przykładem może być otrzymanie pozwolenia na sprzedaż wyrobów wysokoprocentowych. Z formalnego punktu widzenia strona, aby zainicjować postępowanie zobowiązana jest złożyć podanie. W sytuacji gdy organ administracji publicznej ma na celu wyegzekwowanie konkretnych zachowań wszczynane jest postępowanie z urzędu, na przykład w przypadku cofnięcia pozwolenia na obrót paliwami ciekłymi (A. Jaroszyński i in. 2014, s. 259).
Strony w postępowaniu administracyjnym
Postępowanie administracyjne realizowane jest w oparciu o zasadę dwustronności. Biorą w nim zatem udział dwie strony gdzie jedną z nich jest skarżący natomiast druga strona to organ. Stroną postępowania może być każdy podmiot, którego to postępowanie dotyczy (jego interesu lub obowiązku) lub podmiot który domaga się czynności organu (P.Sekulski, P. Zając, D. Zielińska, 2015, s. 33). Oznacza to, że stroną postępowania może być osoba fizyczna, osoba prawna, a w przypadku, a gdy postępowanie dotyczy państwowych lub samorządowych jednostek stroną może być również jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (Kodeks postępowania administracyjnego, 1960, s. 10).
Główne zasady postępowania administracyjnego
Do głównych zasad, które regulują przebieg postępowania administracyjnego można zaliczyć:
- Zasadę dwuinstancyjności - gwarantuje ją Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, w której zapisane jest, że każda ze stron postępowania ma prawo do odwołania się od wyroku sądu pierwszej instancji. W tym przypadku sądami pierwszej instancji są wojewódzkie sądy administracyjne, a odwołanie od ich decyzji należy składać do Naczelnego Sądy Administracyjnego (NSA) (Z. R. Kmiecik, 2017, s. 96-97),
- Zasadę legalności - zgodnie z nią działania sądów podlegają kontroli co do ich zgodności z prawem,
- Zasadę niesienia pomocy stronom - w myśl tej zasady sądy mają obowiązek udzielić pomocy oraz niezbędnych wskazówek i wyjaśnień stronom biorącym udział w sprawie, które nie posiadają adwokata lub radcy prawnego,
- Zasadę jawności - zgodnie z tą zasadą niezawisły sąd powinien w sposób jawny oraz sprawiedliwy rozpatrzeć każdą sprawę (poza wyjątkami, w których stosuję się zasadę wyłączenia jawności),
- Zasadę czynnego udziału - według tej zasady strony mają prawo do aktywnego udziału na wszystkich etapach postępowania, a organy zobowiązane są do zapewnienia im tego uczestnictwa. Odstępstwem od zasady tej może być sytuacja, w której rozstrzygana jest sprawa niecierpiąca zwłoki (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 243),
- Zasadę ekonomiki procesowej - wedle niej każda sprawa powinna zostać przeprowadzona bez zbędnej zwłoki (W. Piątek, 2017, s. 48). Według art. 7 p.p.s.a. sądy administracyjne powinny mieć na celu dążenie do zakończenia sprawy w najkrótszym czasie (Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, 2002, s. 4),
- Zasadę dostępu do sądu - w myśl tej zasadny każdy ma prawo do rozpoczęcia postępowania przed sądem, który w swych działaniach powinien być niezawisły, bezstronny oraz niezależny.
Decyzja administracyjna
Decyzja administracyjna jest jedną z najbardziej powszechnych i podstawowych możliwości wykorzystywanych przez organy administracyjne. Służy ona do załatwienia w sposób merytoryczny i apodyktyczny poszczególnych spraw dotyczących obywateli (J. Itrich-Drabare i in. 2018, s. 45) Umożliwia ona rozstrzygnięcie indywidualnych problemów bez konieczności wszczynania procesu, który w literaturze nazywany jest postępowaniem sądowo-administracyjnym (Z.R. Kmiecik, 2017, s. 98).
Przebieg postępowania
Postępowanie sądowo-administracyjne składa się z trzech głównych części. Należą do nich:
- Czynności wstępne - na tym etapie sąd przede wszystkim powinien określić czy jest organem właściwym dla wszczętego postępowania. Kolejne działania obejmują m.in. kompletowanie dokumentów koniecznych do przeprowadzenia sprawy, wybranie składu sędziowskiego, określenie terminu rozpoczęcia pierwszej sprawy,
- Postępowanie rozpoznawcze - działania podejmowane na tym etapie mają na celu ustalenie czy zaskarżona czynność była zgodna z prawem lub nie. W trakcie trwania postępowania rozpoznawczego mają miejsce posiedzenia sądowe, które najczęściej odbywają się w formie rozpraw (P. Sekulski, P. Zając, D. Zielińska, 2015, s. 67-68),
- Orzekania (wyroki) - ostatnim elementem postępowania jest rozstrzygnięcie sprawy. Może ona zakończyć się orzeczeniem albo innym rozstrzygnięciem. Orzeczenia dzielą się na wyroki oraz postanowienia natomiast w skład innych rozstrzygnięć wchodzą uchwały i zarządzenia (P. Przybysz (2013), s. 17).
Postępowanie administracyjne — artykuły polecane |
Postępowanie karne — Czynny żal — Rzecznik Praw Obywatelskich — Orzeczenie sądu — Decyzja administracyjna — Sąd administracyjny — Postępowanie sądowoadministracyjne i administracyjne — Absolutorium — Zarząd komisaryczny |
Bibliografia
- Itrich-Drabarek J. (red.) (2018), Encyklopedia administracji publicznej, Elipsa, Warszawa
- Jaroszyński A. (red.) (2014), Podstawy prawa administracyjnego, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Kmiecik Z. (2017), Dwuinstancyjność ogólnego postępowania administracyjnego w świetle przepisów Konstytucji RP i Kodeksu postępowania administracyjnego, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłdowska. Sectio G. Ius, nr 1
- Piątek W. (2017), Rozpoznanie sprawy administracyjnej przez sąd bez uzasadnionej zwłoki, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2
- Przybysz P. (2013), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, LexisNexis, Warszawa
- Sekulski P., Zając P., Zielińska D. (2015), Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, C.H. Beck, Warszawa
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Dz.U. 2002 nr 153 poz. 1270
Autor: Monika Pasik