Administracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Grafika GIF: fakturuj online od 17zł z aplikacją dla firm Comarch ERP XT
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Administracja rządowa]]</li>
<li>[[Wojewoda]]</li>
<li>[[Starostwo powiatowe]]</li>
<li>[[Administracja publiczna]]</li>
<li>[[Europejski Trybunał Sprawiedliwości]]</li>
<li>[[Prezes Rady Ministrów]]</li>
<li>[[Administracja niezespolona]]</li>
<li>[[Organy administracji publicznej]]</li>
<li>[[Najwyższa Izba Kontroli]]</li>
</ul>
}}
'''Administracja''' państwowa określana jest jako [[system]] podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w [[kompetencje|kompetencję]] do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.
'''Administracja''' państwowa określana jest jako [[system]] podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w [[kompetencje|kompetencję]] do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.


Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne [[cele]] za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa.<ref>Wierzbowski M. (red.) (2017). "[[Prawo administracyjne]]", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne [[cele]] za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa<ref>Wierzbowski M. (red.) (2017). "[[Prawo administracyjne]]", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 31: Linia 16:
* możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
* możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
* działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
* działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
* polityczny charakter cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
* polityczny charakter - cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
* działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania [[zasada]] <co nie jest zabronione jest dozwolone>
* działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania [[zasada]] <co nie jest zabronione jest dozwolone>
* aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
* aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
Linia 38: Linia 23:
* charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.<ref>Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
* charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.<ref>Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


<google>ban728t</google>
<google>n</google>
 
==Organy administracji państwowej==
==Organy administracji państwowej==
Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:
Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:
Linia 64: Linia 50:
* stosuje [[prawo]] łaski,
* stosuje [[prawo]] łaski,
* powołuje [[Prezes Rady Ministrów|Prezesa Rady Ministrów]], Radę Ministrów.
* powołuje [[Prezes Rady Ministrów|Prezesa Rady Ministrów]], Radę Ministrów.
"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej [[statut]] oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego."<ref>Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa</ref>
"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej [[statut]] oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego".<ref>Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa</ref>
 
<google>ban728t</google>
2. Rada Ministrów:
2. Rada Ministrów:
* jest organem wykonawczym,
* jest organem wykonawczym,
Linia 82: Linia 66:
* zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
* zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
* jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP<ref>Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań</ref>
* jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP<ref>Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań</ref>
<google>ban728t</google>


3. Prezes Rady Ministrów:
3. Prezes Rady Ministrów:
*" jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
* "jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
* jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
* jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
* jest to organ kierowniczy administracji rządowej"<ref>Zieliński E. (2013). "[[Administracja rządowa]] i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
* jest to organ kierowniczy administracji rządowej"<ref>Zieliński E. (2013). "[[Administracja rządowa]] i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
Linia 112: Linia 94:
==Organy centralne administracji państwowej==
==Organy centralne administracji państwowej==
Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez [[kierownik]]a urzędu w drodze zarządzenia.
Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez [[kierownik]]a urzędu w drodze zarządzenia.
Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych.<ref>Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych<ref>Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa</ref>
Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:
Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:
* inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,
* inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,
Linia 129: Linia 111:


==Organy terenowe administracji państwowej==
==Organy terenowe administracji państwowej==
Terenową administrację na terenie województwa sprawują:
Terenową administrację na terenie województwa sprawują:
* organy zespolone województwa ([[wojewoda]] i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i [[kompetencje]] określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
* organy zespolone województwa ([[wojewoda]] i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i [[kompetencje]] określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
Linia 135: Linia 116:
* organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
* organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
* działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
* działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
* organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia.<ref>Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
* organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia<ref>Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa</ref>


Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:
Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:
Linia 141: Linia 122:
* jest organem nadzoru nad jednostkami [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]],
* jest organem nadzoru nad jednostkami [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]],
* jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
* jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wojewoda]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja publiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejski Trybunał Sprawiedliwości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja niezespolona]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organy administracji publicznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Najwyższa Izba Kontroli]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 147: Linia 130:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa
* Cieślak Z. (red.) (2017), ''Nauka administracji'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
* Czyżak M. (2016), ''Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej'', Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
* Hausner J., "Administracja publiczna", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2003, 2005
* Hausner J. (2005), ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kasiński M. (2011). "Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce", "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" vol. 14, nr 1/2011
* Kasiński M. (2011), ''Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce'', Annales, Etyka w życiu gospodarczym vol, 14, nr 1
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
* Kowalski J. (red.) (2013), ''Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie'', Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
* Nawojczyk M. (2015). [https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2015%20podzielone/nawojczyk.pdf "Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej"], "ZN WSH Zarządzanie" nr 2/2015
* Nawojczyk M. (2015), ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2015%20podzielone/nawojczyk.pdf Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej]'', ZN WSH Zarządzanie nr 2
* Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa
* Stahl M. (red.) (2013), ''Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017). "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
* Szmulik B. (red.) (2016), ''Zarys prawa administracyjnego'', C.H. Beck, Warszawa
* Wajgner M., "Prawo i postępowanie administracyjne", Wydawnictwo REA, Warszawa 2003
* Wajgner M. (2003), ''Prawo i postępowanie administracyjne'', Wydawnictwo REA, Warszawa
* Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa
* Wierzbowski M. (red.) (2017), ''Prawo administracyjne'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
* Zieliński E. (2001), ''Administracja rządowa w Polsce'', Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa
* Zieliński E., "Administracja rządowa w Polsce", Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001
* Zieliński E. (2013), ''[https://www.nexto.pl/upload/virtualo/aspra/ae1a3645ea21d475608464c762dc7bad51668e8a/free/ae1a3645ea21d475608464c762dc7bad51668e8a.pdf Administracja Rządowa i Samorządowa w Polsce]'', Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka}}
{{a|Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[en:State administration]]
[[en:State administration]]


{{#metamaster:description|Administracja państwowa - system instytucji i norm, zarządzający działalnością państwa. Więcej na stronie encyklopedii internetowej.}}
{{#metamaster:description|Administracja państwowa - system instytucji i norm, zarządzający działalnością państwa. Więcej na stronie encyklopedii internetowej.}}

Aktualna wersja na dzień 00:06, 5 sty 2024

Administracja państwowa określana jest jako system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencję do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym oraz zewnętrznym, przy czym zarówno przebieg i skutki działalności zewnętrznej przypisywane są zawsze państwu.

Powyższe określenie ukazuje administrację państwową jako splot organizacyjnych i normatywnych elementów, wielką i złożoną instytucję realizującą na podstawie ustaw pewne cele za pomocą działań. Działania te posiadają kierowniczy i organizujący charakter. Rdzeniem tej instytucji są organy administracji państwowej i powiązane z nimi zakłady państwowe. Działają one poprzez jednostki organizacyjne (różniące się pod względem stopnia rozbudowania), zwane ogólnie urzędami administracyjnymi (np. Urząd wojewódzki, Urząd Regulacji Energetyki). Instytucja ta jest częścią aparatu państwowego, a jej działalność zasadniczo polega na organizowaniu wykonania zadań państwa[1]

TL;DR

Administracja państwowa jest systemem podmiotów z uprawnieniami do prowadzenia działalności organizatorskiej i kierowniczej na podstawie ustaw. Charakteryzuje się aktywnością, inicjatywą i działaniem na rzecz interesu publicznego. Wyróżnia się trzy typy organów administracji państwowej: naczelne (np. Prezydent, Rada Ministrów), centralne (np. inspekcje, urzędy regulacyjne) i terenowe (np. wojewoda, organy samorządu terytorialnego). Każdy z nich ma określone uprawnienia i odpowiedzialności, a ich działalność jest regulowana przez ustawy.

Cechy administracji państwowej

Wyróżniane są trzy podstawowe cechy administracji państwowej: "Po pierwsze administracja jest zjawiskiem społecznym. Zajmuje się ona sprawami wspólnoty i członkami tej wspólnoty, inaczej mówiąc ukierunkowana jest na interes publiczny. Po drugie administrację cechuje aktywność, inicjatywa, działalność ukierunkowana na przyszłość, cecha ta występuje w pełni gdy administracja wykonuje ustawy. Po trzecie administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistniania określonych przedsięwzięć. Jest to cecha stanowiąca o różnicy między administracją a ustawodawstwem, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakcyjnych uregulowań.[2]

"Szersze ilościowo ujęcie cech administracji:

  • działanie w imieniu państwa i na rachunek państwa lub innego odrębnego od państwa podmiotu władzy publicznej, któremu państwo przekazało część swojej władzy
  • możność działania w formach władczych zabezpieczonych możliwością zastosowania przymusu państwowego
  • działanie w interesie publicznym (w imię interesu społecznego)
  • polityczny charakter - cele jej działania i jego rezultaty ocenia się w kategoriach politycznych, wpływają one na kształtowanie się stosunku obywateli do podmiotów administracji
  • działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych (z tego względu w odniesieniu do administracji publicznej nie ma zastosowania zasada <co nie jest zabronione jest dozwolone>
  • aktywność, zwrócenie ku przyszłości, możność podejmowania działania z własnej inicjatywy
  • działanie w sposób ciągły i stabilny
  • oparcie się z reguły na zawodowym personelu
  • charakter monopolistyczny (administracja działając w ramach powierzonych jej kompetencji występuje jako wyłączny gospodarz w określonej kategorii spraw) i bezosobowo w ramach jej struktur działają rożne podmioty, lecz decyzje wydaje nie ktoś pełniący np. Funkcje wojewody ale organ administracji noszący tę nazwę.[3]

Organy administracji państwowej

Organy administracji państwowej ze względu na terytorialny zasięg działania można podzielić na:

  • organy naczelne,
  • organy centralne,
  • organy terenowe.

Organy naczelne administracji państwowej

Organy naczelne mają następujące cechy:

  • są powoływane przez Prezydenta (bezpośrednio lub po wyborze przez Sejm),
  • są organami zwierzchnimi wobec innych organów,
  • ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną i polityczną.

Naczelne organy administracji stanowią:

1. Prezydent:

  • reprezentuje państwo na zewnątrz,
  • pełni funkcję naczelnego organu administracji państwowej,
  • na podstawie ustaw i w celu ich wykonania wydaje rozporządzenia i zarządzenia,
  • może wprowadzać stan wojenny i stan wyjątkowy,
  • ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
  • nadaje ordery, odznaczeni i tytułu honorowe,
  • może zwoływać i przewodniczyć Radzie Ministrów,
  • wydaje decyzje w zakresie nadawania i zwalniania z obywatelstwa,
  • stosuje prawo łaski,
  • powołuje Prezesa Rady Ministrów, Radę Ministrów.

"Organem pomocniczym Prezydenta RP jest Kancelaria Prezydenta RP. Prezydent nadaje jej statut oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Organem doradczym Prezydenta RP w zakresie wewnetrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego".[4] 2. Rada Ministrów:

  • jest organem wykonawczym,
  • w skład Rady wchodzą: Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów,
  • najważniejszym zadaniem Rady Ministrów jest prowadzenie na bieżąco polityki państwa i rządzenie państwem,
  • prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną,
  • zapewnia wykonanie ustaw,
  • wydaje rozporządzenia,
  • koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej,
  • chroni interesy Skarbu Państwa,
  • uchwala projekt budżetu państwa,
  • zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny,
  • zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa,
  • sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
  • zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
  • jest organem równorzędnym w relacji do Prezydenta RP[5]

3. Prezes Rady Ministrów:

  • "jest konstytucyjnym, w pełni samodzielnym, centralnym organem administracji rządowej
  • jest organem jednoosobowym, w podwojnej roli - po pierwsze przewodniczącego organu kolegialnego z samodzielnymi zadaniami i kompetencjami, po drugie wystepuje jako odrębny jednoosobowy organ konstytucyjny z własnym zakresem zadań i kompetencji
  • jest to organ kierowniczy administracji rządowej"[6]
  • reprezentuje Radę Ministrów,
  • kieruje pracami Rady Ministrów,
  • wydaje rozporządzenia,
  • zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania,
  • koordynuje i kontroluje pracę członków Rady Ministrów,
  • sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym w granicach i formach określonych w Konstytucji i ustawach,
  • jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej.

4. Ministrowie:

Do najważniejszych funkcji ministra należy:

  • kierowanie określonymi działami administracji lub wypełnianie zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów,
  • wydawania rozporządzeń i zarządzeń,
  • wydawanie decyzji administracyjnych,
  • kierowanie resortem,
  • inicjowanie i opracowywanie polityki rządu w zakresie swojego działania,
  • kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie podległych organów, urzędów i jednostek organizacyjnych,
  • współdziałanie z innymi ministrami w zakresie opracowywania i realizowania polityki rządu,
  • współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi, stowarzyszeniami społecznymi,
  • pełnienie funkcji szczególnych wynikających ze specjalnego statusu ministra w określonej sprawie.

Organy centralne administracji państwowej

Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez kierownika urzędu w drodze zarządzenia. Głównie organy te działają w jednakowej dziedzinie spraw publicznych[7] Za najbardziej typowe urzędy centralne uważa się:

  • inspekcje, prowadzące kontrolę przestrzegania ustanowionych standardów w określonej dziedzinie działalności,
  • urzędy regulacyjne, wydające licencje na prowadzenie różnego typu działalności i sprawdzające poprawność wykonywania warunków tych licencji,
  • urzędy standaryzacyjne i certyfikacyjne,
  • urzędy nadzorcze nad pewnymi sferami działalności,
  • urzędy wykonujące specjalne zadania publiczne,
  • urzędy świadczące usługi publiczne.

Funkcje urzędów centralnych:

  • współtworzenie polityki rządowej,
  • wydawanie aktów prawnych,
  • rozstrzyganie konkretnych spraw w drodze aktów administracyjnych,
  • sprawowanie kontroli i nadzoru,
  • programowanie rozwoju dziedzin, z zakresu których urzędy centralne wyznaczają kierunki działania[8]

Organy terenowe administracji państwowej

Terenową administrację na terenie województwa sprawują:

  • organy zespolone województwa (wojewoda i działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży np. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, Komendant Wojewódzki Policji, Kurator Oświaty, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego), wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach w imieniu wojewody, z ustawowego upoważnienia lub własnym, jeżeli ustawy tak stanowią,
  • organy administracji niezespolonej, podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, np. szefowie sztabów wojskowych, dyrektorzy izb celnych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej, regionalni dyrektorzy ochrony środowiska
  • organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia,
  • działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży np. Komendant Powiatowy Policji, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach,
  • organy innych samorządów, jeżeli wykonanie zadań administracji następuje na podstawie ustawy lub porozumienia[9]

Na szczeblu wojewódzkim administracją kieruje wojewoda, który:

  • jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie,
  • jest organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego,
  • jest reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


Przypisy

  1. Wierzbowski M. (red.) (2017). "Prawo administracyjne", Wolters Kluwer, Warszawa
  2. Szmulik B., Serafin S., Miaskowska-Daszkiewicz K. (2017) "Zarys prawa administracyjnego", Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
  3. Stahl M. (red) (2013). "Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie", Wolters Kluwer, Warszawa
  4. Czyżak M. (2016). "Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej", Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
  5. Kowalski J. (red.) (2013). "Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie", Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
  6. Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
  7. Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
  8. Zieliński E. (2013). "Administracja rządowa i samorządowa w Polsce", Wyższa Szkoła Administracyjno-społeczna, Warszawa
  9. Cieślak Z. (red.) (2017). "Nauka administracji", Wolters Kluwer, Warszawa

Bibliografia

  • Cieślak Z. (red.) (2017), Nauka administracji, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Czyżak M. (2016), Podstawy organizacji i funkcjonowania administracji publicznej, Wydawnictwo PRYM Bogdan Bugdalski, Warszawa
  • Hausner J. (2005), Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kasiński M. (2011), Współczesne problemy rozwoju administracji publicznej w Polsce, Annales, Etyka w życiu gospodarczym vol, 14, nr 1
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  • Kowalski J. (red.) (2013), Administracja Publiczna i prawo administracyjne w zarysie, Polskie Wydawnictwo Prawnicze IURIS, Warszawa-Poznań
  • Nawojczyk M. (2015), Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej, ZN WSH Zarządzanie nr 2
  • Stahl M. (red.) (2013), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Szmulik B. (red.) (2016), Zarys prawa administracyjnego, C.H. Beck, Warszawa
  • Wajgner M. (2003), Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa
  • Wierzbowski M. (red.) (2017), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Zieliński E. (2001), Administracja rządowa w Polsce, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa
  • Zieliński E. (2013), Administracja Rządowa i Samorządowa w Polsce, Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna, Warszawa


Autor: Justyna Płonka, Aleksandra Kanicka