Turystyka morska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Transport wodny]]</li>
<li>[[Sport zimowy]]</li>
<li>[[Uzdrowisko]]</li>
<li>[[Ekoturystyka]]</li>
<li>[[Funkcje turystyki]]</li>
<li>[[Rodzaje usług turystycznych]]</li>
<li>[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]</li>
<li>[[Turystyka medyczna]]</li>
<li>[[Ruch turystyczny]]</li>
</ul>
}}
'''[[Turystyka]] morska''' to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:
'''[[Turystyka]] morska''' to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:
* podróże oraz wypoczynek [[turysta|turystów krajowych]] i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
* podróże oraz wypoczynek [[turysta|turystów krajowych]] i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
Linia 31: Linia 16:
* miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
* miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
* sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)
* sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)
<google>ban728t</google>


==Formy==
==Formy==
Formy turystyki morskiej:
Formy turystyki morskiej:
* wycieczki pełnomorskie,
* wycieczki pełnomorskie,
*żeglarstwo morskie,
* żeglarstwo morskie,
* pasażerska żegluga przybrzeżna,
* pasażerska żegluga przybrzeżna,
*żegluga promowa,
* żegluga promowa,
* kajakarstwo,
* kajakarstwo,
* turystyka podwodna.
* turystyka podwodna.
<google>n</google>


==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie==
==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie==
Linia 63: Linia 48:
* napływ turystów zagranicznych
* napływ turystów zagranicznych
* wzrost nakładów finansowych na [[inwestycje]] w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)
* wzrost nakładów finansowych na [[inwestycje]] w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Transport wodny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sport zimowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Uzdrowisko]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekoturystyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje usług turystycznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka medyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ruch turystyczny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Dębski M.(2015). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]''"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, nr 4, s. 50-51
* Dębski M. (2015), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]'', Przedsiębiorczość i zarządzanie, nr 4
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kaprowski W.(2004).''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* Kaprowski W. (2004), ''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* Urbanyi-Popiołek I.(2013) ''Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim'',"Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego”, nr 10, s. 84
* Urbanyi-Popiołek I. (2013), ''Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim'', Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, nr 10
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz}}
{{a|Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz}}
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Rodzaje turystyki]]
[[en:Coastal tourism]]
[[en:Coastal tourism]]


{{#metamaster:description|Turystyka morska to podróże turystów statkami i jachtami, rejsy żeglarskie oraz korzystanie z żeglugi przybrzeżnej. Obejmuje wycieczki pełnomorskie, żeglarstwo, kajakarstwo i turystykę podwodną.}}
{{#metamaster:description|Turystyka morska to podróże turystów statkami i jachtami, rejsy żeglarskie oraz korzystanie z żeglugi przybrzeżnej. Obejmuje wycieczki pełnomorskie, żeglarstwo, kajakarstwo i turystykę podwodną.}}

Aktualna wersja na dzień 00:15, 22 gru 2023

Turystyka morska to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:

  • podróże oraz wypoczynek turystów krajowych i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
  • rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.
Turystyka morska jest to rodzaj turystyki obejmujący wycieczki pełnomorskie, żeglugę przybrzeżną, żeglarstwo, kajakarstwo oraz turystykę podwodną.
Turystyka morska to wszelkie przejawy ruchliwości turystycznej znajdującej swój wyraz w wycieczkach morskich na statkach wycieczkowych, specjalnie do tego celu przeznaczonych, lub na statkach liniowych, oferujących wycieczki w sezonach martwych, w uprawianiu żeglarstwa morskiego, traktowanego nie jako wyczyn sportowy, lecz forma spędzania czasu oraz w korzystaniu z wycieczek statkami żeglugi przybrzeżnej.

TL;DR

Artykuł omawia turystykę morską, która obejmuje podróże statkami, promami, jachtami oraz żeglugę przybrzeżną. Opisane są różne formy turystyki morskiej, takie jak wycieczki pełnomorskie, żeglarstwo, kajakarstwo i turystyka podwodna. Artykuł przedstawia również determinanty rozwoju turystyki morskiej, takie jak wzrost zamożności społeczeństwa, motywacje turystów oraz czynniki polityczne. Omówione są również charakterystyki różnych rodzajów rejsów morskich oraz korzyści wynikające z rozwoju turystyki morskiej.

Rodzaje

Kryteria podziału turystyki morskiej:

  • czas trwania (turystyka krótkookresowa i długookresowa)
  • odległość celów podróży (podróże morskie bliskie i dalekie)
  • miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
  • sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)

Formy

Formy turystyki morskiej:

  • wycieczki pełnomorskie,
  • żeglarstwo morskie,
  • pasażerska żegluga przybrzeżna,
  • żegluga promowa,
  • kajakarstwo,
  • turystyka podwodna.

Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie

  • Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na popyt turystyczny m.in. na wycieczki morskie.
  • W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych.
  • Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji.
  • Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez touroperatorów i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również rozwój infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84)

Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich

  • rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa cele podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki,
  • rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie system zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają efektywność dydaktyki,
  • minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej,
  • rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków transportu morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej,
  • rejsy inclusive; są to częste rejsy pasażerskich statków liniowych; turystyka korzysta za wszystkich usług świadczonych na statku, w portach pośrednich są oferowane wycieczki krajoznawcze, a często nawet kilkudniowy pobyt na lądzie,
  • promowe przewozy turystów; wycieczki morskie na promach pasażersko-samochodowych są dzisiaj popularna formą podróży turystycznych; mogą być realizowane zarówno na liniach promowych, jak i za pomocą nieregularnych rejsów promami; statek-prom umożliwia turyście przerwanie podróży morskiej i odbycie wycieczki na lądzie własnym samochodem lub grupowo autokarem; możliwości komunikowania się są tu znaczne i zwiększają się, gdy prom odwiedza po drodze kilka portów.

Korzyści z rozwoju turystyki morskiej

  • rozwój przedsiębiorczości i gospodarki lokalnej
  • wzrost ilości miejsc pracy dla lokalnych mieszkańców
  • innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego
  • napływ turystów zagranicznych
  • wzrost nakładów finansowych na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)


Turystyka morskaartykuły polecane
Transport wodnySport zimowyUzdrowiskoEkoturystykaFunkcje turystykiRodzaje usług turystycznychKonsekwencje rozwoju turystykiTurystyka medycznaRuch turystyczny

Bibliografia

  • Dębski M. (2015), Zarządzanie w regionie turystycznym, Przedsiębiorczość i zarządzanie, nr 4
  • Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kaprowski W. (2004), Geografia turystyczna, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
  • Urbanyi-Popiołek I. (2013), Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim, Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, nr 10


Autor: Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz