Regionalne izby obrachunkowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Regionalne izby obrachunkowa (RIO)''' - państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów określonych w ustawie, w zakresie gospodarki finansowej (budżetu) i zamówień publicznych. | '''Regionalne izby obrachunkowa (RIO)''' - państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów określonych w ustawie, w zakresie gospodarki finansowej (budżetu) i zamówień publicznych. | ||
Regionalne izby obrachunkowe (RIO) są państwowymi organami nadzoru i [[kontrola|kontroli]] gospodarki finansowej podmiotów. Izby sprawują [[nadzór]] nad działalnością jednostek [[Samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]] w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych: jednostek samorządu terytorialnego, związków metropolitalnych, związków międzygminnych, stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, związków powiatów, związków powiatowo-gminnych, stowarzyszeń powiatów, samorządowych jednostek organizacyjnych w tym samorządowych osób prawnych oraz innych podmiotów w zakresie wykorzystywania przez nie [[dotacja|dotacji]] przyznawanych z [[budżet|budżetu]] jednostek samorządu terytorialnego (Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992r. art. 1) | Regionalne izby obrachunkowe (RIO) są państwowymi organami nadzoru i [[kontrola|kontroli]] gospodarki finansowej podmiotów. Izby sprawują [[nadzór]] nad działalnością jednostek [[Samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]] w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych: jednostek samorządu terytorialnego, związków metropolitalnych, związków międzygminnych, stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, związków powiatów, związków powiatowo-gminnych, stowarzyszeń powiatów, samorządowych jednostek organizacyjnych w tym samorządowych osób prawnych oraz innych podmiotów w zakresie wykorzystywania przez nie [[dotacja|dotacji]] przyznawanych z [[budżet|budżetu]] jednostek samorządu terytorialnego (Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992r. art. 1) | ||
Regionalne izby obrachunkowe opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami. W zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, szkoleniową oraz instruktażową. W przypadku działalności informacyjnej i szkoleniowej, mogą być one prowadzone odpłatnie, [[dochód|dochody]] z tego tytułu są dochodami budżetu państwa (Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992r. art. 1) | Regionalne izby obrachunkowe opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami. W zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, szkoleniową oraz instruktażową. W przypadku działalności informacyjnej i szkoleniowej, mogą być one prowadzone odpłatnie, [[dochód|dochody]] z tego tytułu są dochodami budżetu państwa (Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992r. art. 1) | ||
Linia 30: | Linia 14: | ||
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi jednostkami budżetowymi. Gospodarują środkami publicznymi zgodnie z zasadą budżetowania [[brutto]]. Oznacza to, że swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu państwa. Ich ewentualne [[dochody]] natomiast wpływają do budżetu państwa. Do źródeł finansowania RIO zalicza sie: grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób prawnych, dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, wpływy z usług, wpływy ze sprzedaży wyrobów oraz składników majątkowych, pozostałe [[odsetki]] (głównie odsetki na rachunku bankowym). (P. Laskowski 2015, s. 180) | Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi jednostkami budżetowymi. Gospodarują środkami publicznymi zgodnie z zasadą budżetowania [[brutto]]. Oznacza to, że swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu państwa. Ich ewentualne [[dochody]] natomiast wpływają do budżetu państwa. Do źródeł finansowania RIO zalicza sie: grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób prawnych, dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, wpływy z usług, wpływy ze sprzedaży wyrobów oraz składników majątkowych, pozostałe [[odsetki]] (głównie odsetki na rachunku bankowym). (P. Laskowski 2015, s. 180) | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 57: | Linia 43: | ||
* dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, | * dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, | ||
* prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej w sprawach objętych nadzorem i kontrolą. | * prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej w sprawach objętych nadzorem i kontrolą. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Urząd wojewódzki]]}} — {{i5link|a=[[Najwyższa Izba Kontroli]]}} — {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} — {{i5link|a=[[Monitor Polski]]}} — {{i5link|a=[[Opłata skarbowa]]}} — {{i5link|a=[[Izba celna]]}} — {{i5link|a=[[Urząd celny]]}} — {{i5link|a=[[Prezes Narodowego Banku Polskiego]]}} — {{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Gołębiowski G. (red.) (2015), ''Leksykon Budżetowy'', Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa | |||
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | * ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | ||
* Laskowski P.(2015) ''[https://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-33.pdf Prace naukowe. Samorząd terytorialny w Polsce z perspektywy 25-lecia jego funkcjonowania]'' Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych | * Laskowski P. (2015), ''[https://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-33.pdf Prace naukowe. Samorząd terytorialny w Polsce z perspektywy 25-lecia jego funkcjonowania]'' Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania konkursu na członków kolegium regionalnej izby obrachunkowej'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041301396 Dz.U. 2004 nr 130 poz. 1396] | |||
* ''Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania konkursu na członków kolegium regionalnej izby obrachunkowej'' | * ''Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041671747 Dz.U. 2004 nr 167 poz. 1747] | ||
* ''Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania'' | * Strona internetowa: ''[https://www.gov.pl/web/mswia/regionalne-izby-obrachunkowe Regionalne izby ograchunkowe]'', MSWiA | ||
* | * Szewczyk E. (2012), ''[http://www.w.bibliotekacyfrowa.pl/Content/40834/009.pdf Studia lubuskie]'', Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sulechowie, Instytut Prawa i Administracji, Sulechów | ||
* Szewczyk E. (2012) '' [ | * Szołno-Koguc J. (2011), ''Dylematy skuteczności kontroli finansów publicznych na przykładzie regionalnych izb obrachunkowych'', Zeszyty naukowe nr 10, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków | ||
* Szołno-Koguc J.(2011) ''Dylematy skuteczności kontroli finansów publicznych na przykładzie regionalnych izb obrachunkowych | * ''Ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19920850428 Dz.U. 1992 nr 85 poz. 428] | ||
* ''Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych'' | * Wytrążek W. (2004), ''[http://cooltimes.student.kul.lublin.pl/files/42/Nadzor.pdf Środki nadzoru nad samorządem terytorialnym]'', Prawo - Administracja - Kościół, Nr 3 | ||
* Wytrążek W. (2004) ''[ | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Iga Skrobot}} | {{a|Iga Skrobot}} | ||
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]] | |||
[[Kategoria: | |||
{{#metamaster:description|Regionalne izby obrachunkowe - organ kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego w zakresie finansów i zamówień publicznych.}} | {{#metamaster:description|Regionalne izby obrachunkowe - organ kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego w zakresie finansów i zamówień publicznych.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:44, 10 gru 2023
Regionalne izby obrachunkowa (RIO) - państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów określonych w ustawie, w zakresie gospodarki finansowej (budżetu) i zamówień publicznych.
Regionalne izby obrachunkowe (RIO) są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów. Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych: jednostek samorządu terytorialnego, związków metropolitalnych, związków międzygminnych, stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, związków powiatów, związków powiatowo-gminnych, stowarzyszeń powiatów, samorządowych jednostek organizacyjnych w tym samorządowych osób prawnych oraz innych podmiotów w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego (Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992r. art. 1)
Regionalne izby obrachunkowe opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami. W zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, szkoleniową oraz instruktażową. W przypadku działalności informacyjnej i szkoleniowej, mogą być one prowadzone odpłatnie, dochody z tego tytułu są dochodami budżetu państwa (Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992r. art. 1)
Obecnie RIO posiada 16 siedzib, po jednej w każdym województwie. Siedziby te znajdują się w następujących miastach: Warszawie, Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu oraz w Zielonej Górze. Działalność regionalnych izb obrachunkowych nadzorowana jest przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.
Najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi funkcjonowanie regionalnych izb obrachunkowych są:
- Ustawa z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2004 roku w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania konkursu na członków kolegium regionalnej izby obrachunkowej.
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi jednostkami budżetowymi. Gospodarują środkami publicznymi zgodnie z zasadą budżetowania brutto. Oznacza to, że swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu państwa. Ich ewentualne dochody natomiast wpływają do budżetu państwa. Do źródeł finansowania RIO zalicza sie: grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób prawnych, dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, wpływy z usług, wpływy ze sprzedaży wyrobów oraz składników majątkowych, pozostałe odsetki (głównie odsetki na rachunku bankowym). (P. Laskowski 2015, s. 180)
TL;DR
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Mają siedziby w każdym województwie i działają pod nadzorem Ministra Administracji i Cyfryzacji. Ich zadania obejmują nadzór, kontrolę, wydawanie opinii, szkolenia oraz przeprowadzanie kontroli finansowych. Izby są finansowane z budżetu państwa i mają prawo do pobierania opłat za usługi.
Historia powstania
Pierwsze informacje dotyczące powstania regionalnych izb obrachunkowych pojawiły się w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym. Jednostka jednak nie powstała od razu - przez pierwsze dwa lata po uruchomieniu gmin nadzór nad ich finansami sprawował wojewoda za pośrednictwem pełnomocnika (J. Szołno-Koguc 2011, s. 110)
Regionalne izby obrachunkowe powstały w momencie wejścia w życie ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 roku w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania.
Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi. Zostały utworzone jako organy nadzorujące i kontrolujące jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Stanowią specjalnie powołaną instytucje państwową, sprawującą kontrolę zewnętrzną w stosunku do organów i jednostek samorządu terytorialnego.
Podstawy działalności regionalnych izb obrachunkowych w 1997 roku zostały uregulowane w artykule 171 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiany regulacji ustawowych dokonane na przestrzeni lat nie wprowadziły kluczowych zmian w ich kształcie.
Zadania regionalnych izb obrachunkowych
Regionalne izby obrachunkowe pełnią następujące funkcje:
- nadzorczą - w zakresie działalności nadzorczej regionalnych izb obrachunkowych Kolegia izb podejmują decyzje w sprawach: procedury uchwalania budżetu i jego zmian, zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego przez udzielanie pożyczek, zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian.
- kontrolną - polegającą na sprawdzaniu działalności innych jednostek, bez stałej możliwości wpływania na działalność kontrolowanych jednostek poprzez wydawanie poleceń. Kontrola polega na wydawaniu zaleceń jednostkom podlegającym kontroli. W ramach tej funkcji, regionalne izby obrachunkowe przeprowadzają kontrole podmiotów takich jak: jednostki samorządu terytorialnego gmin, powiatów i województw samorządowych, związki międzygminne oraz związki powiatów, stowarzyszenia gmin, powiatów oraz samorządowe jednostki organizacyjne. Kontrole gospodarki finansowej przeprowadzane są na podstawie zgodności z prawem oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. W zakresie zadań administracji rządowej wykonywanej przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie ustaw, kontrola przeprowadzana jest z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności i gospodarności. Zgodnie z ustawą izby mają obowiązek przeprowadzić co najmniej raz na 4 lata kompleksową kontrolę w każdej jednostce. Po przeprowadzeniu kontroli sporządza się protokół, który podpisują inspektor i kierownik kontrolowanej jednostki oraz skarbnik lub ich zastępcy.
- opiniodawczą
- informacyjno-szkoleniową
Zakres zadań regionalnych izb obrachunkowych
- orzekanie o nieważności uchwał sprzecznych z prawem,
- dokonywanie oceny legalności uchwał podejmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach wymienionych w art. 11 ustawy,
- ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku nie uchwalenia budżetu do 31 marca roku budżetowego oraz w przypadku unieważnienia uchwały budżetowej,
- przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych samorządu sektora finansów publicznych,
- dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,
- prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej w sprawach objętych nadzorem i kontrolą.
Regionalne izby obrachunkowe — artykuły polecane |
Urząd wojewódzki — Najwyższa Izba Kontroli — Prezes Rady Ministrów — Monitor Polski — Opłata skarbowa — Izba celna — Urząd celny — Prezes Narodowego Banku Polskiego — Administracja rządowa |
Bibliografia
- Gołębiowski G. (red.) (2015), Leksykon Budżetowy, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Laskowski P. (2015), Prace naukowe. Samorząd terytorialny w Polsce z perspektywy 25-lecia jego funkcjonowania Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania konkursu na członków kolegium regionalnej izby obrachunkowej Dz.U. 2004 nr 130 poz. 1396
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania Dz.U. 2004 nr 167 poz. 1747
- Strona internetowa: Regionalne izby ograchunkowe, MSWiA
- Szewczyk E. (2012), Studia lubuskie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sulechowie, Instytut Prawa i Administracji, Sulechów
- Szołno-Koguc J. (2011), Dylematy skuteczności kontroli finansów publicznych na przykładzie regionalnych izb obrachunkowych, Zeszyty naukowe nr 10, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków
- Ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Dz.U. 1992 nr 85 poz. 428
- Wytrążek W. (2004), Środki nadzoru nad samorządem terytorialnym, Prawo - Administracja - Kościół, Nr 3
Autor: Iga Skrobot