Metodyka społeczna Checklanda: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Podstawowym założeniem metodyki jest wielostronność spojrzeń na [[dane]] zagadnienie i możliwość alternatywnych interpretacji. Podejście zakłada, że poszczególni ludzie mają indywidualne koncepcje rozwiązania problemu i różnie postrzegają [[system]], wewnątrz którego istnieją. [[Metodyka]] społeczna jest systemem uczenia się zbioru problematycznych sytuacji w działalności ludzkiej, prowadzących do odpowiedniego zachowania w określonej sytuacji. Twórcą metodyki społecznej (Soft Systems Methodology), powstałej w latach 60. XX w. jest P. Checkland, profesor University of Lancaster w Wielkiej Brytanii. | Podstawowym założeniem metodyki jest wielostronność spojrzeń na [[dane]] zagadnienie i możliwość alternatywnych interpretacji. Podejście zakłada, że poszczególni ludzie mają indywidualne koncepcje rozwiązania problemu i różnie postrzegają [[system]], wewnątrz którego istnieją. [[Metodyka]] społeczna jest systemem uczenia się zbioru problematycznych sytuacji w działalności ludzkiej, prowadzących do odpowiedniego zachowania w określonej sytuacji. Twórcą metodyki społecznej (Soft Systems Methodology), powstałej w latach 60. XX w. jest P. Checkland, profesor University of Lancaster w Wielkiej Brytanii. | ||
Linia 24: | Linia 7: | ||
Tworzenie systemu informacyjnego w metodyce społecznej przebiega w siedmiu etapach. | Tworzenie systemu informacyjnego w metodyce społecznej przebiega w siedmiu etapach. | ||
Etap I. Wprowadzenie do sytuacji problemowej. | Etap I. Wprowadzenie do sytuacji problemowej. | ||
Wprowadzenie polega na określeniu przez [[użytkownik]]ów systemu ([[menedżer]]ów i [[pracownik]]ów) zakresu zadań i sposobów ich realizowania stanowiących o sytuacji problemowej oraz na próbie zdefiniowania opisanej sytuacji przez analityka. | Wprowadzenie polega na określeniu przez [[użytkownik]]ów systemu ([[menedżer]]ów i [[pracownik]]ów) zakresu zadań i sposobów ich realizowania stanowiących o sytuacji problemowej oraz na próbie zdefiniowania opisanej sytuacji przez analityka. | ||
Etap II. Rozpoznanie sytuacji problemowej. | Etap II. Rozpoznanie sytuacji problemowej. | ||
Linia 32: | Linia 15: | ||
* procesy i transformacje przebiegające wewnątrz systemu | * procesy i transformacje przebiegające wewnątrz systemu | ||
* zachowania organizacyjne członków (wnioski, uwagi krytyczne, skargi). | * zachowania organizacyjne członków (wnioski, uwagi krytyczne, skargi). | ||
W trakcie gromadzenia informacji analityk może wykorzystać tradycyjne narzędzia i techniki: obserwacje, wywiady, kwestionariusze z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, protokół zdarzeń krytycznych, nagrania wideo, warsztaty i dyskusje. | W trakcie gromadzenia informacji analityk może wykorzystać tradycyjne narzędzia i techniki: obserwacje, wywiady, kwestionariusze z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, protokół zdarzeń krytycznych, nagrania wideo, warsztaty i dyskusje. | ||
Techniką właściwą dla realizacji dwóch pierwszych etapów metodyki są wzbogacone wizerunki sytuacji. Są one odwzorowaniem struktury i dynamiki analizowanej sytuacji, tj. powiązań i zależności między stanowiskami i komórkami organizacyjnymi, pełnionymi przez nie rolami, występującymi konfliktami, strukturami, zdarzeniami i procesami w sytuacji problemowej. Technicznie mają one postać "obrazków", zawierających rysunki, ikony, symbole, powiązania i opisy. | Techniką właściwą dla realizacji dwóch pierwszych etapów metodyki są wzbogacone wizerunki sytuacji. Są one odwzorowaniem struktury i dynamiki analizowanej sytuacji, tj. powiązań i zależności między stanowiskami i komórkami organizacyjnymi, pełnionymi przez nie rolami, występującymi konfliktami, strukturami, zdarzeniami i procesami w sytuacji problemowej. Technicznie mają one postać "obrazków", zawierających rysunki, ikony, symbole, powiązania i opisy. | ||
<google>n</google> | |||
Etap III. Formułowanie definicji podstawowych dla odpowiednich systemów celowej działalności | Etap III. Formułowanie definicji podstawowych dla odpowiednich systemów celowej działalności | ||
Rezultatem rozpoznania sytuacji problemowej i jej opisania jest zdefiniowanie systemu celowej działalności w ramach dyskusji na podstawie różnych interpretacji świata rzeczywistego. Osiągnięcie właściwego opisu, adekwatnego do sposobów postrzegania wszystkich uczestników systemu, jest podstawą podjęcia działań doskonalących. Definicje podstawowe zwane są definicjami CATWOE, gdyż w trakcie ich formułowania rozpatruje się następujące elementy: | Rezultatem rozpoznania sytuacji problemowej i jej opisania jest zdefiniowanie systemu celowej działalności w ramach dyskusji na podstawie różnych interpretacji świata rzeczywistego. Osiągnięcie właściwego opisu, adekwatnego do sposobów postrzegania wszystkich uczestników systemu, jest podstawą podjęcia działań doskonalących. Definicje podstawowe zwane są definicjami CATWOE, gdyż w trakcie ich formułowania rozpatruje się następujące elementy: | ||
* C (customers) - klienci działalności celowej | * C (customers) - klienci działalności celowej | ||
* A (actors) - wykonawcy działalności celowej | * A (actors) - wykonawcy działalności celowej | ||
* T (transformation) - przedstawienie celowej działalności w postaci procesu (wejście - [[transformacja]] - wyjście) | * T (transformation) - przedstawienie celowej działalności w postaci procesu (wejście - [[transformacja]] - wyjście) | ||
* W (weltanschauung) - sens definicji podstawowej z punktu widzenia danego kontekstu | * W (weltanschauung) - sens definicji podstawowej z punktu widzenia danego kontekstu | ||
Linia 58: | Linia 42: | ||
Etap VII. Podjęcie działań mających na celu udoskonalenie sytuacji problemowej. | Etap VII. Podjęcie działań mających na celu udoskonalenie sytuacji problemowej. | ||
Etap ten polega na wdrożeniu modelu uwzględniającego uwagi i poprawki zaproponowane w ramach etapu V i VI. | Etap ten polega na wdrożeniu modelu uwzględniającego uwagi i poprawki zaproponowane w ramach etapu V i VI. | ||
==Cele metodyki społecznej== | ==Cele metodyki społecznej== | ||
* Poprawa procesu komunikowania się, negocjowania i porozumiewania osób i grup zainteresowanych. | * Poprawa procesu komunikowania się, negocjowania i porozumiewania osób i grup zainteresowanych. | ||
* Nakładanie się różnych punktów widzenia pozwala trafniej zdefiniować podstawowe działalności i w konsekwencji osiągnąć pożądaną zmianę. | * Nakładanie się różnych punktów widzenia pozwala trafniej zdefiniować podstawowe działalności i w konsekwencji osiągnąć pożądaną zmianę. | ||
* Efektem zastosowania podejścia społecznego w tworzeniu systemu informatycznego w przedsiębiorstwie jest zbiór wzbogaconych wizerunków, definicji podstawowych CATWOE i modeli konceptualnych w miejsce precyzyjnych opisów graficznych będących efektem podejścia technicznego. | * Efektem zastosowania podejścia społecznego w tworzeniu systemu informatycznego w przedsiębiorstwie jest zbiór wzbogaconych wizerunków, definicji podstawowych CATWOE i modeli konceptualnych w miejsce precyzyjnych opisów graficznych będących efektem podejścia technicznego. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Podejście systemowe]]}} — {{i5link|a=[[System informacyjny negocjacji]]}} — {{i5link|a=[[Podejście procesowe]]}} — {{i5link|a=[[Model organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]}} — {{i5link|a=[[Modelowanie]]}} — {{i5link|a=[[Strategia koalicji (negocjacje)]]}} — {{i5link|a=[[Funkcja informacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie strategiczne]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Czekaj J., | <noautolinks> | ||
* Czekaj J. (red.) (2007), ''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków | |||
< | </noautolinks> | ||
<p align=right> '''Autor:''' Justyna Płonka | |||
[[Kategoria:Heurystyka i inwentyka]] | [[Kategoria:Heurystyka i inwentyka]] | ||
{{#metamaster:description|Metodyka społeczna Checklanda - system uczenia się problematycznych sytuacji w działalności ludzkiej, oparty na wielostronności spojrzeń i interpretacjach.}} | {{#metamaster:description|Metodyka społeczna Checklanda - system uczenia się problematycznych sytuacji w działalności ludzkiej, oparty na wielostronności spojrzeń i interpretacjach.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:03, 18 lis 2023
Podstawowym założeniem metodyki jest wielostronność spojrzeń na dane zagadnienie i możliwość alternatywnych interpretacji. Podejście zakłada, że poszczególni ludzie mają indywidualne koncepcje rozwiązania problemu i różnie postrzegają system, wewnątrz którego istnieją. Metodyka społeczna jest systemem uczenia się zbioru problematycznych sytuacji w działalności ludzkiej, prowadzących do odpowiedniego zachowania w określonej sytuacji. Twórcą metodyki społecznej (Soft Systems Methodology), powstałej w latach 60. XX w. jest P. Checkland, profesor University of Lancaster w Wielkiej Brytanii.
TL;DR
Metodyka społeczna Checklanda polega na wielostronnym spojrzeniu na problem, uwzględniając indywidualne koncepcje rozwiązania. Składa się z siedmiu etapów, obejmujących wprowadzenie do sytuacji problemowej, rozpoznanie, formułowanie definicji, opracowanie modelu, porównanie z rzeczywistością, określanie zmian i wdrożenie. Celem metodyki jest poprawa komunikacji i osiągnięcie pożądanych zmian.
Cykl postępowania w metodyce społecznej Checklanda
Tworzenie systemu informacyjnego w metodyce społecznej przebiega w siedmiu etapach.
Etap I. Wprowadzenie do sytuacji problemowej. Wprowadzenie polega na określeniu przez użytkowników systemu (menedżerów i pracowników) zakresu zadań i sposobów ich realizowania stanowiących o sytuacji problemowej oraz na próbie zdefiniowania opisanej sytuacji przez analityka.
Etap II. Rozpoznanie sytuacji problemowej. Podstawą rozpoznania jest próba wskazania przez menedżerów i pracowników definicji sytuacji problemowej zainicjowana w trakcie etapu I. W etapie II analityk zapoznaje się z sytuacją problemową, zbierając informacje niezbędne do sformułowania definicji dla odpowiednich systemów celowej działalności. Informacje te mogą pochodzić z trzech źródeł:
- struktura organizacyjna oraz czynniki, których nie da się łatwo zmieni
- procesy i transformacje przebiegające wewnątrz systemu
- zachowania organizacyjne członków (wnioski, uwagi krytyczne, skargi).
W trakcie gromadzenia informacji analityk może wykorzystać tradycyjne narzędzia i techniki: obserwacje, wywiady, kwestionariusze z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, protokół zdarzeń krytycznych, nagrania wideo, warsztaty i dyskusje. Techniką właściwą dla realizacji dwóch pierwszych etapów metodyki są wzbogacone wizerunki sytuacji. Są one odwzorowaniem struktury i dynamiki analizowanej sytuacji, tj. powiązań i zależności między stanowiskami i komórkami organizacyjnymi, pełnionymi przez nie rolami, występującymi konfliktami, strukturami, zdarzeniami i procesami w sytuacji problemowej. Technicznie mają one postać "obrazków", zawierających rysunki, ikony, symbole, powiązania i opisy.
Etap III. Formułowanie definicji podstawowych dla odpowiednich systemów celowej działalności Rezultatem rozpoznania sytuacji problemowej i jej opisania jest zdefiniowanie systemu celowej działalności w ramach dyskusji na podstawie różnych interpretacji świata rzeczywistego. Osiągnięcie właściwego opisu, adekwatnego do sposobów postrzegania wszystkich uczestników systemu, jest podstawą podjęcia działań doskonalących. Definicje podstawowe zwane są definicjami CATWOE, gdyż w trakcie ich formułowania rozpatruje się następujące elementy:
- C (customers) - klienci działalności celowej
- A (actors) - wykonawcy działalności celowej
- T (transformation) - przedstawienie celowej działalności w postaci procesu (wejście - transformacja - wyjście)
- W (weltanschauung) - sens definicji podstawowej z punktu widzenia danego kontekstu
- O (owner) - właściciele problemu mający uprawnienia do podjęcia bądź zakończenia działalności celowej
- E (environmental) - otoczenie systemu (możliwości i ograniczenia).
Etap IV. Opracowanie modelu konceptualnego. Polega na powiązaniu procesów realizowanych w ramach celowej działalności. Końcowy model konceptualny opisuje system docelowy złożony z określonych komponentów systemu będących w interakcji wewnątrz systemu. Każdy system powinien mieć określone granice działania oraz mieć zdolność dostosowywania się do warunków zmieniającego się otoczenia. W trakcie tworzenia modelu konceptualnego należy uwzględnić kryteria "trzech E":
- skuteczność (efficacy) - pozwala znaleźć odpowiedź na pytanie, czy zaangażowane środki przynoszą zamierzony efekt
- wydajność (efficiency) - określa relację pomiędzy wartością otrzymanego wyniku a wartością zaangażowanych zasobów
- efektywność (effectiveness) - mówi o wyniku transformacji w systemie działalności celowej i osiągnięciu założonego celu.
Etap V. Porównanie modelu konceptualnego ze światem rzeczywistym. Celem porównania jest zarejestrowanie różnic pomiędzy modelem i rzeczywistymi zdarzeniami według kryteriów skuteczności, wydajności i efektywności.
Etap VI. Określenie pożądanych, możliwych do zrealizowania zmian. W trakcie dyskusji, analitycy i uczestnicy działalności celowej rozważają możliwości ulepszenia sytuacji problemowej.
Etap VII. Podjęcie działań mających na celu udoskonalenie sytuacji problemowej. Etap ten polega na wdrożeniu modelu uwzględniającego uwagi i poprawki zaproponowane w ramach etapu V i VI.
Cele metodyki społecznej
- Poprawa procesu komunikowania się, negocjowania i porozumiewania osób i grup zainteresowanych.
- Nakładanie się różnych punktów widzenia pozwala trafniej zdefiniować podstawowe działalności i w konsekwencji osiągnąć pożądaną zmianę.
- Efektem zastosowania podejścia społecznego w tworzeniu systemu informatycznego w przedsiębiorstwie jest zbiór wzbogaconych wizerunków, definicji podstawowych CATWOE i modeli konceptualnych w miejsce precyzyjnych opisów graficznych będących efektem podejścia technicznego.
Metodyka społeczna Checklanda — artykuły polecane |
Podejście systemowe — System informacyjny negocjacji — Podejście procesowe — Model organizacji — Metodyka badania potrzeb informacyjnych — Modelowanie — Strategia koalicji (negocjacje) — Funkcja informacyjna — Zarządzanie strategiczne |
Bibliografia
- Czekaj J. (red.) (2007), Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
Autor: Justyna Płonka