Model warstwowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (Pozycjonowanie) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele. | Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele. | ||
[[Krystyna Lisiecka|K. Lisiecka]] zaproponowała natomiast warstwowy [[model]] [[TQM]], w którym ukazała cztery poziomy działań: | [[Krystyna Lisiecka|K. Lisiecka]] zaproponowała natomiast warstwowy [[model]] [[TQM]], w którym ukazała cztery poziomy działań: | ||
Linia 16: | Linia 15: | ||
Model ten, podobnie jak [[Model House of Total Quality|House of Total Quality]] oraz [[Model Saundersa i Prestona|S-P]] wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z [[system zarządzania jakością|systemami zarządzania jakością]] powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji. | Model ten, podobnie jak [[Model House of Total Quality|House of Total Quality]] oraz [[Model Saundersa i Prestona|S-P]] wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z [[system zarządzania jakością|systemami zarządzania jakością]] powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji. | ||
<google>n</google> | |||
==Wady i zalety modelu warstwowego== | ==Wady i zalety modelu warstwowego== |
Wersja z 18:24, 18 lis 2023
Model warstwowy TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów:
- Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów.
- Struktura: Ustalenie wytycznych i określenie struktury organizacyjnej, która ma na celu realizację strategii jakościowej.
- Systemy: Stworzenie systemów zarządzania jakością, które mają zapewnić pełną kontrolę nad procesami produkcji i usług.
- Procesy: Optymalizacja procesów, w celu zapewnienia wysokiej jakości produktów lub usług.
- Personel: Odpowiednie przeszkolenie i motywowanie pracowników, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i umiejętności.
Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele.
K. Lisiecka zaproponowała natomiast warstwowy model TQM, w którym ukazała cztery poziomy działań:
- filozofię i kulturę firmy,
- zasady działania,
- wybór strategii oraz
- metody i techniki jej realizacji [K. Lisiecka 2002, s. 184].
Model ten, podobnie jak House of Total Quality oraz S-P wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z systemami zarządzania jakością powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji.
Wady i zalety modelu warstwowego
Jakie są wady i zalety modelu warstwowego w obszarze analizy i prezentacji różnych składowych systemów złożonych? Zalety:
- Model warstwowy jest prosty w zrozumieniu i można go łatwo przedstawić za pomocą przestrzeni trójwymiarowej.
- Pozwala on zrozumieć złożone systemy i jak one się ze sobą łączą.
- Model warstwowy pomaga w identyfikacji i analizowaniu wszystkich składowych systemu.
- Model ten daje możliwość wyliczenia i porównania wartości każdej warstwy.
Wady:
- Model warstwowy może być mylący dla osób, które nie są zaznajomione z różnymi składowymi systemu.
- Model ten może być trudny do zastosowania w bardziej złożonych systemach.
- Może być trudny do zastosowania w sytuacji, gdy istnieje wiele poziomów procesu.
- Model może być bardzo czasochłonny w analizowaniu i prezentowaniu wszystkich składowych systemu.
Model warstwowy — artykuły polecane |
Autonomiczny system zarządzania jakością — Model House of Total Quality — Europejska nagroda jakości — Zarządzanie jakością — Model Silvestro — Poziomy dojrzałości organizacji — Aspekty systemu zarządzania — System zarządzania jakością — Mapa drogowa |
Bibliografia
- Lisiecka K., Kreowanie jakości, prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2002
- Sławomir, W. (2008). Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością
- Zawiła-Niedźwiecki J. (2014), Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą. Marketing i Rynek, nr 21(05)
Autor: Sławomir Wawak