Marksizm: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 42: | Linia 42: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Dobieszewski J. (2006), ''[ | * Dobieszewski J. (2006), ''[https://hegel-marks.pl/downloads/teksty-dobieszewski06.pdf Marksizm i neomarksizm]'', w: Filozofia współczesna, „Oficyna Wydawnicza Branta”, Gawor L. (red), Stachowski Z. (Red) | ||
* Ingo E. (2018), ''Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa.'' „Tekstoteka Filozoficzna" | * Ingo E. (2018), ''Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa.'' „Tekstoteka Filozoficzna" | ||
* Łażewska D. (2009), ''Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki'', „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi” | * Łażewska D. (2009), ''Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki'', „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi” |
Wersja z 20:08, 29 paź 2023
Marksizm |
---|
Polecane artykuły |
Marksizm jest to nurt filozoficzny, bazowany na twórczości Karola Marksa oraz Fryderyka Engelsa. Poprzez powiązania Marksizmu z polityką oraz ideologią państwową, termin ten posiada wiele znaczeń. Dzięki temu, termin ten stał się światopoglądem bardzo intensywnie rozwijanym i popularyzowanym na początku XX wieku (J. Dobieszewski 2006, s. 1) . Filozofia ta, jest oparta o teorię ewolucji stworzoną przez Karola Darwina, materializm, oraz francuską utopię socjalistyczną (D. Łażewska 2009, s. 19).
Pojmowanie Rzeczywistości
W Marksizmie monopol rzeczywistości posiada materia, rozumiana jako świat otaczający człowieka (przyroda), społeczeństwo wraz z jego instytucjami i produktami kultury, czyli świadomość oraz etyka. Podstawową cechą tejże materii jest jej nieprzerwalny rozwój, który jest kierowany przez prawa dialektyczne. Oznacza to, iż każde twierdzenie posiada swoje zaprzeczenie, z których powstaje synteza stanowiąca twierdzenie w kolejnym momencie rozwoju materii. Wyróżnia się trzy prawa dialektyczne, w zgodzie z teorią Karola Marksa
- Prawo przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe
- Prawo negacji negacji
- Prawo jedności przeciwieństw (D. Łażewska 2009, s. 19-20)
Rzeczywistość społeczna
Prawa dialektyczne zostały przez marksizm wykorzystane do rzeczywistości społecznej. Według Karola Marksa społeczeństwo składało się z
- Siły wytwórczej – jest to wiedza, umiejętności oraz siła fizyczna człowieka, konieczna do tworzenia nowych technologii
- Produkcji – rozumianej jako zarządzanie procesami wytwórczymi, przepływ dóbr oraz stosunki pomiędzy podmiotami produkcyjnymi
- Nadbudowy (aspekt społeczny) – ustrój ekonomiczny
Według marksizmu rozwój społeczny napędzany jest przez konflikty. Wynikają one z niedopasowania potrzeb ludzkich, a możliwościami ich zaspokojenia. Sytuacja ta jest spowodowana określonym poziomem ilości dóbr w gospodarce oraz nieograniczonymi potrzebami. Kolejnym z konfliktów jest niedopasowanie produkcji do wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników. Konflikt ten jest bezpośrednia przyczyną rewolucji społecznej, która ma spowodować dopasowanie produkcji do czynnika ludzkiego (D. Łażewska 2009, s. 20-21).
Teoria Człowieka
Według marksizmu człowiek jest elementem stworzonym przez przyrodę oraz uwarunkowania społeczno-historyczne. Wynika z tego, że istota ludzka jest zmienna i każdy człowiek nabywa „człowieczeństwo”. Cechy poszczególnych ludzi, wynikają zatem z warunków w jakich przebywają, co sprawia, że natura ludzka posiada wymiar historyczny (D. Łażewska 2009, s. 22).
Marksizm określa pracę jako główny czynnik rozwoju człowieka. Dzięki niej, człowiek nabywa swoje człowieczeństwo i się rozwija. Praca jest rozumiana jako celowe wykorzystywanie natury, w celu zaspokojenia potrzeb bytowych (D. Łażewska 2009, s. 22).
Etyka Według Marksizmu
Marksizm za najwyższą wartość uznaje człowieka. Każda osoba powinna mieć równe szanse w samorealizacji, poprzez dostęp do edukacji, pracy oraz dóbr. Karol Marks był zwolennikiem egalitaryzmu, czyli równości pomiędzy ludźmi. Uważał on, że normy moralne nie są wieczne, a każda klasa wytworzyła swoiste zasady poprzez przynależność do określonej grupy. Takimi normami są
- Indywidualizm
- Kolektywizm
Dzięki współpracy oraz samorealizacji, ludzie nie będą się uważać za lepszych od innych oraz osiągną wyjątkowość w społeczeństwie. Warunkiem spełnienia tych zasad jest wywołanie rewolucji proletariackiej, która zniosła by wyzyskiwanie i zniewolenie człowieka, dając mu możliwość zbudowania nowoczesnego społeczeństwa ludzi wolnych i równych (D. Łażewska 2009, s. 22-23).
Bibliografia
- Dobieszewski J. (2006), Marksizm i neomarksizm, w: Filozofia współczesna, „Oficyna Wydawnicza Branta”, Gawor L. (red), Stachowski Z. (Red)
- Ingo E. (2018), Pomiędzy Marksem, marksizmem i marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa. „Tekstoteka Filozoficzna"
- Łażewska D. (2009), Współczesne Koncepcje Filozofii i Etyki, „Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi”
- Obolevitch, T. (2018), Od Marksizmu do Idealizmu. Transformacja Recepcji Marksa w Twórczości Siemiona Franka, „Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris”, (40), 104-128
Autor: Wojciech Szabla