Serwis społecznościowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach. <ref> Szymański G. (2013). ''[[Innowacje]] marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 382</ref> | '''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach. <ref> Szymański G. (2013). ''[[Innowacje]] marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 382</ref> | ||
Linia 24: | Linia 22: | ||
Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć: | Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć: | ||
* tworzenie własnego profilu, na którym [[użytkownik]] może dodać zdjęcia oraz inne [[informacje]] o sobie, | * tworzenie własnego profilu, na którym [[użytkownik]] może dodać zdjęcia oraz inne [[informacje]] o sobie, | ||
* tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio, | * tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio, | ||
* wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami, | * wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami, | ||
* poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji, | * poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji, | ||
* budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach, | * budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach, | ||
* uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników, | * uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników, | ||
* miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]], | * miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]], | ||
* [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki, | * [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki, | ||
* możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych. <ref> Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 386</ref> | * możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych. <ref> Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 386</ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 54: | Linia 52: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Grzegory M. (2011). [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-35.pdf ''Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656 | * Grzegory M. (2011). [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-35.pdf ''Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656 | ||
* Niewiadomska E. (2011). [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf ''Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656 | * Niewiadomska E. (2011). [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf ''Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656 | ||
* Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656 | * Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656 | ||
* Szymański G. (2013). ''Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź'' | * Szymański G. (2013). ''Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź'' | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Kamila Lelek}} | {{a|Kamila Lelek}} |
Wersja z 22:19, 28 paź 2023
Serwis społecznościowy |
---|
Polecane artykuły |
Serwis społecznościowy (ang. Social networking service) - serwis internetowy współtworzony przez użytkowników sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach. [1] Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. [2]
TL;DR
Serwis społecznościowy to internetowa platforma, która umożliwia użytkownikom nawiązywanie kontaktów, dzielenie się treściami i doświadczeniami. Serwisy społecznościowe mają różne funkcje, takie jak tworzenie profili, wysyłanie wiadomości, tworzenie grup czy udział w dyskusjach. Dzielą się na ogólne, tematyczne, edukacyjne i inne. Mają także znaczenie dla przedsiębiorstw, które korzystają z nich do zdobywania informacji od użytkowników.
Funkcje serwisów społecznościowych
Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:
- tworzenie własnego profilu, na którym użytkownik może dodać zdjęcia oraz inne informacje o sobie,
- tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,
- wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,
- poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,
- budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,
- uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,
- miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub blogów,
- opcja wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
- możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych. [3]
Klasyfikacja serwisów społecznościowych
- ogólne, są to serwisy, z których każdy może korzystać bezpłatnie; użytkownik portalu może np. opublikować zdjęcia, wyszukiwać znajomych czy śledzić wydarzenia kulturowe; przykładem tego rodzaju portalu jest facebook.com,
- skierowane do konkretnych grup społecznych, głównym podmiotem w tego typu portalach jest zbiorowość użytkowników (np. uczniowie); przykładem jest nk.pl,
- skierowane do dzielenia się konkretnymi treściami, mogą to być różnego rodzaju filmy, np. teledysk czy fragment kabaretu; wśród tego typu portali możemy wymienić youtube.com,
- łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
- dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
- przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów – filmweb.pl,
- branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
- tematyczne. [4]
Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. Rozwój technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w Internecie coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają konto na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich umiejętności na każdym poziomie zaawansowania”. [5]
Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa
W ujęciu ekonomicznym ważną częścią mediów społecznościowych są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła dyskusja, wymiana ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. Firma bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie kanałów komunikacyjnych, z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. [6]
Przypisy
- ↑ Szymański G. (2013). Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 199
- ↑ Szewczyk A. (2011). Popularność funkcji serwisów społecznościowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 382
- ↑ Szewczyk A. (2011). Popularność funkcji serwisów społecznościowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 386
- ↑ Niewiadomska E. (2011). Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 160-161
- ↑ Niewiadomska E. (2011). Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 166
- ↑ Grzegory M. (2011). Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 36-37
Bibliografia
- Grzegory M. (2011). Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656
- Niewiadomska E. (2011). Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656
- Szewczyk A. (2011). Popularność funkcji serwisów społecznościowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656
- Szymański G. (2013). Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
Autor: Kamila Lelek