Moratorium: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Moratorium''' – zawieszenie, tymczasowe wstrzymanie. Pojęcie stosowane najczęściej w znaczeniu prawniczym: zawieszenie obowiązku świadczeń płatności, np. odsetek kredytu, [[zmiana]] formy zapłaty lub terminu. | |||
'''Moratorium''' – zawieszenie, tymczasowe wstrzymanie. Pojęcie stosowane najczęściej w znaczeniu prawniczym: zawieszenie obowiązku świadczeń płatności, np. odsetek kredytu, [[zmiana]] formy zapłaty lub terminu. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 28: | Linia 25: | ||
== Geneza i zastosowanie moratoriów w prawie krajowym == | == Geneza i zastosowanie moratoriów w prawie krajowym == | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Pojęcie '''moratorium''' swoje korzenie posiada w prawie rzymskim i wywodzi się z '''praescripta moratoria''' (rozumiane jako odroczenie płatności przyznawanego przez edykt cesarski). Moratorium jako taki instrument było od dawna stosowane w prawie krajowym zarówno w drodze '''ustawodawstwa''', jak i na mocy '''orzeczeń sądowych'''. Przykładem zastosowania w moratorium we własnym systemie prawnym może być '''francuski [[rząd]]''', który uchwalił prawa moracyjne podczas wojny francusko-pruskiej w XIX wieku. Podobnie jak Francja, także '''Wielka Brytania''' podczas pierwszej wojny światowej przyjęła moratoria w transakcjach handlowych. Z kolei w '''Australii''' [[ustawa]] Moratorium z 1930 r. ogranicza tymczasowo pewne prawa posiadane przez hipoteki, sprzedawców i innych; oraz w celach z tym związanych. Z powodu problemu płynności '''islandzkiego''' banku Kaupthing [[Bank]] hf. z dniem 24 listopada 2008 r, uzyskał on moratorium na płatności dla wierzycieli przez Sąd Rejonowy w Rejkiawiku. Moratorium zapewniło Kaupthing odpowiednią ochronę przed czynnościami sądowymi i zapewniło uczciwe i odpowiednie traktowanie wszystkich wierzycieli Kaupthing. | Pojęcie '''moratorium''' swoje korzenie posiada w prawie rzymskim i wywodzi się z '''praescripta moratoria''' (rozumiane jako odroczenie płatności przyznawanego przez edykt cesarski). Moratorium jako taki instrument było od dawna stosowane w prawie krajowym zarówno w drodze '''ustawodawstwa''', jak i na mocy '''orzeczeń sądowych'''. Przykładem zastosowania w moratorium we własnym systemie prawnym może być '''francuski [[rząd]]''', który uchwalił prawa moracyjne podczas wojny francusko-pruskiej w XIX wieku. Podobnie jak Francja, także '''Wielka Brytania''' podczas pierwszej wojny światowej przyjęła moratoria w transakcjach handlowych. Z kolei w '''Australii''' [[ustawa]] Moratorium z 1930 r. ogranicza tymczasowo pewne prawa posiadane przez hipoteki, sprzedawców i innych; oraz w celach z tym związanych. Z powodu problemu płynności '''islandzkiego''' banku Kaupthing [[Bank]] hf. z dniem 24 listopada 2008 r, uzyskał on moratorium na płatności dla wierzycieli przez Sąd Rejonowy w Rejkiawiku. Moratorium zapewniło Kaupthing odpowiednią ochronę przed czynnościami sądowymi i zapewniło uczciwe i odpowiednie traktowanie wszystkich wierzycieli Kaupthing. | ||
Oprócz odroczenia płatności zastosowanie moratoriów w prawie krajowym ma również zastosowanie w bardziej ogólnych sytuacjach w celu zawieszenia działalności w określonym lub nieokreślonym okresie. Na przykład '''Chiny''' wprowadziły moratoria dotyczące połowów. Po ataku terrorystycznym z 11 września, Federalne Biuro Więzienia (BOP) '''Stanów Zjednoczonych Ameryki''' wdrożyło politykę powszechnego moratorium na zatrudnianie nowych muzułmańskich kapelanów w zakładach BOP (W. Yin 2012, s. 322). Wstąpienie '''Polski''' do Unii Europejskiej wiązało się jednoznacznie z koniecznością wprowadzenia wskaźnika '''długu publicznego''' tworzonego w oparciu o założenia '''Eurostatu'''. Jednym z narzędzi służącym obniżeniu długu publicznego jest '''moratorium''' rozumiane w tym kontekście jako możliwość uregulowania zadłużenia w terminie '''późniejszym''' niż wstępnie ustalonym (A. Kuzior 2016, s. 45). | Oprócz odroczenia płatności zastosowanie moratoriów w prawie krajowym ma również zastosowanie w bardziej ogólnych sytuacjach w celu zawieszenia działalności w określonym lub nieokreślonym okresie. Na przykład '''Chiny''' wprowadziły moratoria dotyczące połowów. Po ataku terrorystycznym z 11 września, Federalne Biuro Więzienia (BOP) '''Stanów Zjednoczonych Ameryki''' wdrożyło politykę powszechnego moratorium na zatrudnianie nowych muzułmańskich kapelanów w zakładach BOP (W. Yin 2012, s. 322). Wstąpienie '''Polski''' do Unii Europejskiej wiązało się jednoznacznie z koniecznością wprowadzenia wskaźnika '''długu publicznego''' tworzonego w oparciu o założenia '''Eurostatu'''. Jednym z narzędzi służącym obniżeniu długu publicznego jest '''moratorium''' rozumiane w tym kontekście jako możliwość uregulowania zadłużenia w terminie '''późniejszym''' niż wstępnie ustalonym (A. Kuzior 2016, s. 45). | ||
Linia 60: | Linia 57: | ||
Brazylijskie Moratorium Sojowe '''(Soy Moratorium)''' było pierwszą dobrowolną umową o wylesianiu zerowym wdrożoną w tropikach i ustanowiła etap zarządzania '''łańcuchem dostaw [[towarów]]''' takich jak wołowina i [[olej]] palmowy. W odpowiedzi na presję ze strony sprzedawców detalicznych i organizacji pozarządowych (NGO) '''główni przedsiębiorcy''' sojuszu podpisali Soy Moratorium zgadzając się tym samym nie kupować soi uprawianej na gruntach wylesionych po lipcu 2006 r. w brazylijskiej Amazonii. Sojusz przemysłu sojowego rozszerzył Soy Moratorium do maja 2016 r. W ciągu 2 lat poprzedzających porozumienie prawie 30% ekspansji soi nastąpiło poprzez '''deforestację''', a nie przez zastąpienie pastwisk lub innych wcześniej oczyszczonych ziem. Po Soy Moratorium, wylesianie soi drastycznie '''spadło''', spadając do 1% ekspansji w biomerze Amazona do 2014 roku. [[Sukces]] Soy Moratorium wynika z '''szeregu czynników''', w tym z ograniczonej liczby nabywców soi, którzy wywierają znaczną kontrolę nad zakupem soi i finansują proste wymagania dotyczące zgodności, usprawnionego i przejrzystego systemu monitorowania i egzekwowania jednoczesnych wysiłków rządu brazylijskiego na rzecz ograniczenia wylesiania oraz aktywny [[udział]] organizacji pozarządowych i agencji rządowych (H. K. Gibbs 2015, s. 377). | Brazylijskie Moratorium Sojowe '''(Soy Moratorium)''' było pierwszą dobrowolną umową o wylesianiu zerowym wdrożoną w tropikach i ustanowiła etap zarządzania '''łańcuchem dostaw [[towarów]]''' takich jak wołowina i [[olej]] palmowy. W odpowiedzi na presję ze strony sprzedawców detalicznych i organizacji pozarządowych (NGO) '''główni przedsiębiorcy''' sojuszu podpisali Soy Moratorium zgadzając się tym samym nie kupować soi uprawianej na gruntach wylesionych po lipcu 2006 r. w brazylijskiej Amazonii. Sojusz przemysłu sojowego rozszerzył Soy Moratorium do maja 2016 r. W ciągu 2 lat poprzedzających porozumienie prawie 30% ekspansji soi nastąpiło poprzez '''deforestację''', a nie przez zastąpienie pastwisk lub innych wcześniej oczyszczonych ziem. Po Soy Moratorium, wylesianie soi drastycznie '''spadło''', spadając do 1% ekspansji w biomerze Amazona do 2014 roku. [[Sukces]] Soy Moratorium wynika z '''szeregu czynników''', w tym z ograniczonej liczby nabywców soi, którzy wywierają znaczną kontrolę nad zakupem soi i finansują proste wymagania dotyczące zgodności, usprawnionego i przejrzystego systemu monitorowania i egzekwowania jednoczesnych wysiłków rządu brazylijskiego na rzecz ograniczenia wylesiania oraz aktywny [[udział]] organizacji pozarządowych i agencji rządowych (H. K. Gibbs 2015, s. 377). | ||
== Bibliografia == | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Gibbs H. K. (red.)(2015), ''Brazil’s Soy Moratorium'', "Science ", nr. 347 | |||
* Gibbs H. K. (red.)(2015), ''[https://www. | * Goode R. (2011), ''[https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=mtK4kQIhEowC&oi=fnd&pg=PR1&dq=moratorium+law&ots=wWTku9VjzL&sig=yEa2q9qemqkhGSipY__iueC5mr8&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Principles of Corporate Insolvency Law]'', Sweet & Maxwell, Londyn | ||
* Kuzior A. (2016), ''[https://www.polsl.pl/organizacje/SCEBIZR/Documents/Kuzior%20Aleksandra%20-%20Etyka%204%202016.pdf#page=42 Wymiary odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju]'', "Etyka biznesu i zrównoważony rozwój", nr 4 | |||
* Yin W. (2012), ''[https://academic.oup.com/chinesejil/article/11/2/321/323991 Moratorium in International Law]'', "Chinese Journal of International Law", nr 11 | * Yin W. (2012), ''[https://academic.oup.com/chinesejil/article/11/2/321/323991 Moratorium in International Law]'', "Chinese Journal of International Law", nr 11 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Jakub Michalik}} | {{a|Jakub Michalik}} |
Wersja z 09:33, 28 paź 2023
Moratorium |
---|
Polecane artykuły |
Moratorium – zawieszenie, tymczasowe wstrzymanie. Pojęcie stosowane najczęściej w znaczeniu prawniczym: zawieszenie obowiązku świadczeń płatności, np. odsetek kredytu, zmiana formy zapłaty lub terminu.
TL;DR
Moratorium to zawieszenie lub odroczenie działalności lub płatności. Jest stosowane zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Może być używane w celu dostosowania sytuacji lub jako narzędzie do rozwiązania problemów. Moratoria są ustanawiane i zakończane zgodnie z prawem przez autorytatywne organy. W prawie krajowym moratoria mogą dotyczyć różnych dziedzin, takich jak transakcje handlowe, połowy ryb czy zatrudnianie kapelanów. Przykładem moratorium jest również umożliwienie uregulowania długu publicznego w późniejszym terminie. W przypadku niewypłacalności istnieją cztery rodzaje moratoriów. Soy Moratorium w Brazylii było dobrowolnym porozumieniem w celu ochrony lasów deszczowych. Dzięki niemu wylesianie soi znacznie spadło. Sukces tego moratorium wynikał z kontroli nabywców soi, monitoringu i egzekwowania przepisów oraz działań rządu i organizacji pozarządowych.
Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności
Moratorium, jako odroczenie lub zawieszenie działalności, jest szeroko stosowane zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej w celu dostosowania normalnej sytuacji lub domniemanej sytuacji normalnej. W obecnej formie moratorium jest odstępstwem od właściwego lub oczekiwanego przebiegu. Istnieje jedynie jako narzędzie służące określonym celom lub wyjątkowi od zwykłej praktyki. W rzeczywistości moratorium ma swoje niezbędne wartości i jest szczególnie istotne dla rozwiązywania złożonych i trudnych problemów. Innymi słowy, moratorium jest godne poważnego traktowania przez ustawodawców i prawników jako opcja, gdy napotyka się paradoks (W. Yin 2012, s. 321).
Geneza i zastosowanie moratoriów w prawie krajowym
Pojęcie moratorium swoje korzenie posiada w prawie rzymskim i wywodzi się z praescripta moratoria (rozumiane jako odroczenie płatności przyznawanego przez edykt cesarski). Moratorium jako taki instrument było od dawna stosowane w prawie krajowym zarówno w drodze ustawodawstwa, jak i na mocy orzeczeń sądowych. Przykładem zastosowania w moratorium we własnym systemie prawnym może być francuski rząd, który uchwalił prawa moracyjne podczas wojny francusko-pruskiej w XIX wieku. Podobnie jak Francja, także Wielka Brytania podczas pierwszej wojny światowej przyjęła moratoria w transakcjach handlowych. Z kolei w Australii ustawa Moratorium z 1930 r. ogranicza tymczasowo pewne prawa posiadane przez hipoteki, sprzedawców i innych; oraz w celach z tym związanych. Z powodu problemu płynności islandzkiego banku Kaupthing Bank hf. z dniem 24 listopada 2008 r, uzyskał on moratorium na płatności dla wierzycieli przez Sąd Rejonowy w Rejkiawiku. Moratorium zapewniło Kaupthing odpowiednią ochronę przed czynnościami sądowymi i zapewniło uczciwe i odpowiednie traktowanie wszystkich wierzycieli Kaupthing.
Oprócz odroczenia płatności zastosowanie moratoriów w prawie krajowym ma również zastosowanie w bardziej ogólnych sytuacjach w celu zawieszenia działalności w określonym lub nieokreślonym okresie. Na przykład Chiny wprowadziły moratoria dotyczące połowów. Po ataku terrorystycznym z 11 września, Federalne Biuro Więzienia (BOP) Stanów Zjednoczonych Ameryki wdrożyło politykę powszechnego moratorium na zatrudnianie nowych muzułmańskich kapelanów w zakładach BOP (W. Yin 2012, s. 322). Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązało się jednoznacznie z koniecznością wprowadzenia wskaźnika długu publicznego tworzonego w oparciu o założenia Eurostatu. Jednym z narzędzi służącym obniżeniu długu publicznego jest moratorium rozumiane w tym kontekście jako możliwość uregulowania zadłużenia w terminie późniejszym niż wstępnie ustalonym (A. Kuzior 2016, s. 45).
Ustanowienie i zakończenie moratoriów
Zasadniczo moratorium mogłoby zostać ustanowione i zakończone tylko wtedy, gdy zostało ustanowione zgodnie z prawem przez autorytatywne organy lub organy. W praktyce istnieje kilka sytuacji dotyczących ustanawiania i rozwiązywania moratoriów (W. Yin 2012, s. 327):
- Umowa – strony mogłyby ustanowić prawnie wiążące moratoria poprzez dwustronne i wielostronne umowy
- Pogłębienie roszczeń - zamrożenie, odłożenie lub odłożenie sporu i odroczenie ostatecznego rozstrzygnięcia sporu
- Należne prawa i obowiązki - moratorium na wykonywanie praw i obowiązków wynikających z traktatu polega na zalegalizowaniu sytuacji pozornie niezgodnej z prawem, w takim przypadku mają miejsce umowy dotyczące spłaty długów
- Dobrowolne zaangażowanie - jeżeli jednostronne moratorium jest dobrowolnym zobowiązaniem lub poświęceniem, zwykle traktuje się je jako dobrą wolę i przyjmowane z zadowoleniem przez beneficjentów
- Działania jednostronne - moratorium mogłoby zostać wprowadzone na mocy jednostronnego aktu, takiego jak jednostronna decyzja w sprawie moratorium na spłatę długów
Moratoria Zgodnie z ustawą o niewypłacalności
Zgodnie z ustawą o niewypłacalności mogą istnieć cztery rodzaje moratoriów (R. Goode 2011, s. 424):
1. Moratorium na okres, w którym spółka jest w administracji.
2. Trwające tymczasowe moratorium:
- wejście w życie pozasądowego powołania administratora.
- usunięcie wniosku o wydanie nakazu administracyjnego.
3. Moratorium na korzyść małej, kwalifikującej się firmy, będącej przedsiębiorstwem, które nie przechodzi żadnego innego procesu niewypłacalności, w oczekiwaniu na spotkanie w celu rozpatrzenia CVA.
4. Moratorium na podstawie zatwierdzonego CVA.
Brazylijskie Moratorium Sojowe
Brazylijskie Moratorium Sojowe (Soy Moratorium) było pierwszą dobrowolną umową o wylesianiu zerowym wdrożoną w tropikach i ustanowiła etap zarządzania łańcuchem dostaw towarów takich jak wołowina i olej palmowy. W odpowiedzi na presję ze strony sprzedawców detalicznych i organizacji pozarządowych (NGO) główni przedsiębiorcy sojuszu podpisali Soy Moratorium zgadzając się tym samym nie kupować soi uprawianej na gruntach wylesionych po lipcu 2006 r. w brazylijskiej Amazonii. Sojusz przemysłu sojowego rozszerzył Soy Moratorium do maja 2016 r. W ciągu 2 lat poprzedzających porozumienie prawie 30% ekspansji soi nastąpiło poprzez deforestację, a nie przez zastąpienie pastwisk lub innych wcześniej oczyszczonych ziem. Po Soy Moratorium, wylesianie soi drastycznie spadło, spadając do 1% ekspansji w biomerze Amazona do 2014 roku. Sukces Soy Moratorium wynika z szeregu czynników, w tym z ograniczonej liczby nabywców soi, którzy wywierają znaczną kontrolę nad zakupem soi i finansują proste wymagania dotyczące zgodności, usprawnionego i przejrzystego systemu monitorowania i egzekwowania jednoczesnych wysiłków rządu brazylijskiego na rzecz ograniczenia wylesiania oraz aktywny udział organizacji pozarządowych i agencji rządowych (H. K. Gibbs 2015, s. 377).
Bibliografia
- Gibbs H. K. (red.)(2015), Brazil’s Soy Moratorium, "Science ", nr. 347
- Goode R. (2011), Principles of Corporate Insolvency Law, Sweet & Maxwell, Londyn
- Kuzior A. (2016), Wymiary odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, "Etyka biznesu i zrównoważony rozwój", nr 4
- Yin W. (2012), Moratorium in International Law, "Chinese Journal of International Law", nr 11
Autor: Jakub Michalik