Krzywa doświadczeń: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Krzywa doświadczeń''' to wykres, który przedstawia kształtowanie się efektu doskonalenia organizacji i funkcjonowania firmy. [[Model]] ten został stworzony przez firmę BCG pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, gdy zaobserwowano, że [[koszt]] jednostkowy wyrobu (przeciętny koszt produkcji danego wyrobu) zmniejsza się o stały procent przy każdym podwojeniu produkcji sektora i zależność ta wynosi od 10% do 35%. Poprzez analizę krzywej doświadczeń jesteśmy w stanie ocenić pozycję przedsiębiorstwa porównując ją do konkurencji z perspektywy zależności średnich cen i kosztów wytworzenia i sprzedaży produktów (E.Multan, E.Bombiak, M.Chyłek 2014, str. 79). Jest wiele czynników, które wpływają na wielkość tego efektu, a najbardziej typowe to: | '''Krzywa doświadczeń''' to wykres, który przedstawia kształtowanie się efektu doskonalenia organizacji i funkcjonowania firmy. [[Model]] ten został stworzony przez firmę BCG pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, gdy zaobserwowano, że [[koszt]] jednostkowy wyrobu (przeciętny koszt produkcji danego wyrobu) zmniejsza się o stały procent przy każdym podwojeniu produkcji sektora i zależność ta wynosi od 10% do 35%. Poprzez analizę krzywej doświadczeń jesteśmy w stanie ocenić pozycję przedsiębiorstwa porównując ją do konkurencji z perspektywy zależności średnich cen i kosztów wytworzenia i sprzedaży produktów (E.Multan, E.Bombiak, M.Chyłek 2014, str. 79). Jest wiele czynników, które wpływają na wielkość tego efektu, a najbardziej typowe to: | ||
Linia 25: | Linia 23: | ||
==Zasady sporządzania== | ==Zasady sporządzania== | ||
Istnieje związek pomiędzy skalą produkcji, a wielkością kosztu jednostkowego wyrobu, określany mianem efektu doświadczenia, a jego obrazem graficznym jest krzywa doświadczenia (tworzona na podstawie wielkości produkcji skumulowanej oraz kosztów jednostkowych sektora) i oznacza średnie dla danego wyrobu tempo spadku kosztów jednostkowych w miarę podwajania się produkcji skumulowanej. | Istnieje związek pomiędzy skalą produkcji, a wielkością kosztu jednostkowego wyrobu, określany mianem efektu doświadczenia, a jego obrazem graficznym jest krzywa doświadczenia (tworzona na podstawie wielkości produkcji skumulowanej oraz kosztów jednostkowych sektora) i oznacza średnie dla danego wyrobu tempo spadku kosztów jednostkowych w miarę podwajania się produkcji skumulowanej. | ||
Wykres krzywej otrzymuje się umieszczając każde [[przedsiębiorstwo]] sektora w punkcie, w którym krzyżuje się [[koszt jednostkowy]] wyrobu danego przedsiębiorstwa z jego skumulowaną produkcją. Gdy połączymy punkty obrazujące pozycje poszczególnych producentów otrzymamy wykres krzywej doświadczenia. Możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej związanej właśnie z efektem doświadczeń zależy od sytuacji wewnątrz sektora a szczególnie od stopy wzrostu popytu. Gdy jest on [[zbyt]] słaby, trudno zwiększać produkcję. | Wykres krzywej otrzymuje się umieszczając każde [[przedsiębiorstwo]] sektora w punkcie, w którym krzyżuje się [[koszt jednostkowy]] wyrobu danego przedsiębiorstwa z jego skumulowaną produkcją. Gdy połączymy punkty obrazujące pozycje poszczególnych producentów otrzymamy wykres krzywej doświadczenia. Możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej związanej właśnie z efektem doświadczeń zależy od sytuacji wewnątrz sektora a szczególnie od stopy wzrostu popytu. Gdy jest on [[zbyt]] słaby, trudno zwiększać produkcję. | ||
Linia 31: | Linia 29: | ||
==Przyczyny efektu doświadczania== | ==Przyczyny efektu doświadczania== | ||
Efekt doświadczeń jest skutkiem następujących zjawisk (S.Trzcieliński i in. 2013 str. 25, 194): | Efekt doświadczeń jest skutkiem następujących zjawisk (S.Trzcieliński i in. 2013 str. 25, 194): | ||
*[[Efekt skali| efektu skali]], opisywanego jako automatyczny skutek, polegający na podziale kosztów stałych działalności gospodarczej na rosnącą liczbę produktów, które są wytwarzane i sprzedawane. Efekt ten można zaobserwować gdy mamy do czynienia ze wzrostem wielkości produkcji, który pomaga szybciej podwoić skumulowaną wielkość produkcji, | *[[Efekt skali| efektu skali]], opisywanego jako automatyczny skutek, polegający na podziale kosztów stałych działalności gospodarczej na rosnącą liczbę produktów, które są wytwarzane i sprzedawane. Efekt ten można zaobserwować gdy mamy do czynienia ze wzrostem wielkości produkcji, który pomaga szybciej podwoić skumulowaną wielkość produkcji, | ||
* efektu technicznego uzbrojenia pracy, tłumaczonego jako nieautomatyczny skutek, a polegającego na zbieraniu doświadczenia, który zezwala na zmianę wyrobu, jego [[Technologia| technologii]] i organizacji pracy, a z biegiem czasu na zastąpienie bardziej zawodnej oraz droższej pracy ludzkiej przez wydajniejszą pracę maszyn i innych urządzeń. Można tu zaobserwować efekt podjęcia racjonalnej decyzji kierowniczej o inwestycjach rzeczowych, | * efektu technicznego uzbrojenia pracy, tłumaczonego jako nieautomatyczny skutek, a polegającego na zbieraniu doświadczenia, który zezwala na zmianę wyrobu, jego [[Technologia| technologii]] i organizacji pracy, a z biegiem czasu na zastąpienie bardziej zawodnej oraz droższej pracy ludzkiej przez wydajniejszą pracę maszyn i innych urządzeń. Można tu zaobserwować efekt podjęcia racjonalnej decyzji kierowniczej o inwestycjach rzeczowych, | ||
* efektu wprawy, czyli nieautomatycznego skutku, który jest wynikiem podjęcia istotnej oraz ważnej decyzji na szczeblu kierowniczym kierowanej potrzebą wprowadzenia wewnętrznego [[System_motywacyjny| systemu motywacyjnego]], co pozwoli ulepszyć oraz poprawić efektywność pracy ludzkiej, | * efektu wprawy, czyli nieautomatycznego skutku, który jest wynikiem podjęcia istotnej oraz ważnej decyzji na szczeblu kierowniczym kierowanej potrzebą wprowadzenia wewnętrznego [[System_motywacyjny| systemu motywacyjnego]], co pozwoli ulepszyć oraz poprawić efektywność pracy ludzkiej, | ||
* efektu specjalizacji i uczenia się, zwiększenie wydajności pracy jest spowodowane produkcją na większą skalę, czego wynikiem jest to, że [[koszty]] robocizny na jednostkę produkcji spadają | * efektu specjalizacji i uczenia się, zwiększenie wydajności pracy jest spowodowane produkcją na większą skalę, czego wynikiem jest to, że [[koszty]] robocizny na jednostkę produkcji spadają | ||
* efektu transakcyjnego, opisywanego jako nieautomatyczny skutek, który polega na zdecydowaniu kierowników o potrzebie zawarcia nowych kontraktów z dostawcami lub odbiorcami, na lepszych warunkach handlowych, | * efektu transakcyjnego, opisywanego jako nieautomatyczny skutek, który polega na zdecydowaniu kierowników o potrzebie zawarcia nowych kontraktów z dostawcami lub odbiorcami, na lepszych warunkach handlowych, | ||
* efektu wprawy, powoduje jednocześnie wzrost wydajności, co przyczynia się do zmniejszenia kosztu jednostkowego, | * efektu wprawy, powoduje jednocześnie wzrost wydajności, co przyczynia się do zmniejszenia kosztu jednostkowego, | ||
*[[Efekt_dochodowy_i_substytucyjny|efektu substytucji]] czynników kapitału i pracy, poprzez zwiększenie automatyzacji produkcji możliwe jest doskonalenie produktu poprzez usuniecie jego drogich lub zbędnych elementów, co z kolei prowadzi do zwiększenia wolumenu i przyspieszenia jego wzrostu wielkości. | *[[Efekt_dochodowy_i_substytucyjny|efektu substytucji]] czynników kapitału i pracy, poprzez zwiększenie automatyzacji produkcji możliwe jest doskonalenie produktu poprzez usuniecie jego drogich lub zbędnych elementów, co z kolei prowadzi do zwiększenia wolumenu i przyspieszenia jego wzrostu wielkości. | ||
[[Image:Krzywa doświadczenia.png|thumb|Rys. 1. Krzywa doświadczenia]] | [[Image:Krzywa doświadczenia.png|thumb|Rys. 1. Krzywa doświadczenia]] | ||
Linia 43: | Linia 41: | ||
==Interpretacja== | ==Interpretacja== | ||
Wzrost skali produkcji wpływa korzystnie na kształtowanie się kosztu jednostkowego, którego wielkość generalnie spada w przeliczeniu na kolejną serię produkcyjną. Jest to związane z interpretacją prawa wzrastającej produkcji. | Wzrost skali produkcji wpływa korzystnie na kształtowanie się kosztu jednostkowego, którego wielkość generalnie spada w przeliczeniu na kolejną serię produkcyjną. Jest to związane z interpretacją prawa wzrastającej produkcji. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Również postęp techniczny i rozwój organizacyjny wpływają w sposób zasadniczy na obniżkę kosztów, czego przykładem jest zmniejszanie się wartości wskaźników techniczno-ekonomicznych, dotyczących wydatkowania różnego rodzaju zasobów. | Również postęp techniczny i rozwój organizacyjny wpływają w sposób zasadniczy na obniżkę kosztów, czego przykładem jest zmniejszanie się wartości wskaźników techniczno-ekonomicznych, dotyczących wydatkowania różnego rodzaju zasobów. | ||
Linia 53: | Linia 51: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Alberts, W. W. (1989). '' | <noautolinks> | ||
* Dudzik-Lewicka I. (2012) [http://zif.wzr.pl/pim/2012_4_1_9.pdf Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem w czasie dynamicznych przemian], " | * Alberts, W. W. (1989). ''The experience curve doctrine reconsidered''. The Journal of Marketing, s. 36-49 | ||
* Hall, G., & Howell, S. (1985). '' | * Dudzik-Lewicka I. (2012) [http://zif.wzr.pl/pim/2012_4_1_9.pdf Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem w czasie dynamicznych przemian], "Zarządzanie i Finanse" nr R. 10, nr 4, cz. 1, s. 125-139 | ||
* Henderson, B. (1974). ''The Experience Curve Reviewed'' (pp. 211-214). John Wiley & Sons, Inc | * Gwiaździński E. (2015) [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/18139/9-077_085-Gwia%C5%BAdzi%C5%84ski.pdf?sequence=1&isAllowed=y Macierz Boston Consluting Group – Teoria i nowe spojerzenie] "Innowacyjne działania w obszarze zarządzania i marketingu", Łódź, s. 77-85 | ||
* Henderson, B. D. (1984). ''The application and misapplication of the experience curve''. Journal of Business Strategy, 4(3), s. 3-9 | * Hall, G., & Howell, S. (1985). ''The experience curve from the economist's perspective''. Strategic Management Journal, 6(3), 197-212 | ||
*Łapuńka I., Marek-Kołodziej K., Pisz I. (2015) [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-5-2.pdf Pragmatyzm krzywych uczenia się i doświadczeń w aspekcie organizacji projektowych], " | * Henderson, B. (1974). ''The Experience Curve Reviewed'' (pp. 211-214). John Wiley & Sons, Inc | ||
* Multan E., Bombiak E., Chyłek M. (2014). | * Henderson, B. D. (1984). ''The application and misapplication of the experience curve''. Journal of Business Strategy, 4(3), s. 3-9 | ||
* Stabryła A. (2000). '' | * Łapuńka I., Marek-Kołodziej K., Pisz I. (2015) [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-5-2.pdf Pragmatyzm krzywych uczenia się i doświadczeń w aspekcie organizacji projektowych], "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr t. 16, z. 5, cz. 2 Determinanty zarządzania projektami i procesami w organizacji, s. 29-41 | ||
* Multan E., Bombiak E., Chyłek M. (2014). Analiza strategiczna w przedsiębiorstwie. Zagadnienia teoretyczne i studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce, s. 79 | |||
* Stabryła A. (2000). ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce'', PWE, Warszawa, s. 110-154 | |||
* Trzcieliński S. (red.), (2013). Wybrane problemy zarządzania Teraźniejszość i przyszłość, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 25, 194 | * Trzcieliński S. (red.), (2013). Wybrane problemy zarządzania Teraźniejszość i przyszłość, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 25, 194 | ||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
{{a|Agnieszka Galos, Magdalena Cyrańska, Agnieszka Kufel}} | {{a|Agnieszka Galos, Magdalena Cyrańska, Agnieszka Kufel}} | ||
{{#metamaster:description|Krzywa doświadczeń to model BCG oceniający pozycję firmy. Wzrost ekonomii skali produkcji, postęp techniczny i jakość wykonania to kluczowe czynniki wpływające na ten efekt.}} | {{#metamaster:description|Krzywa doświadczeń to model BCG oceniający pozycję firmy. Wzrost ekonomii skali produkcji, postęp techniczny i jakość wykonania to kluczowe czynniki wpływające na ten efekt.}} |
Wersja z 11:53, 27 paź 2023
Krzywa doświadczeń |
---|
Polecane artykuły |
Krzywa doświadczeń to wykres, który przedstawia kształtowanie się efektu doskonalenia organizacji i funkcjonowania firmy. Model ten został stworzony przez firmę BCG pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, gdy zaobserwowano, że koszt jednostkowy wyrobu (przeciętny koszt produkcji danego wyrobu) zmniejsza się o stały procent przy każdym podwojeniu produkcji sektora i zależność ta wynosi od 10% do 35%. Poprzez analizę krzywej doświadczeń jesteśmy w stanie ocenić pozycję przedsiębiorstwa porównując ją do konkurencji z perspektywy zależności średnich cen i kosztów wytworzenia i sprzedaży produktów (E.Multan, E.Bombiak, M.Chyłek 2014, str. 79). Jest wiele czynników, które wpływają na wielkość tego efektu, a najbardziej typowe to:
- wzrost skali produkcji,
- postęp techniczny i organizacyjny procesu produkcyjnego,
- jakość wykonania.
TL;DR
Krzywa doświadczeń to wykres przedstawiający zależność między skalą produkcji a kosztem jednostkowym wyrobu. Efekt doświadczeń wynika m.in. z efektu skali, technologicznego uzbrojenia pracy i specjalizacji. Wzrost skali produkcji, postęp technologiczny i jakość wykonania wpływają na obniżkę kosztów. Znajomość krzywej doświadczeń pozwala przedsiębiorstwom formułować strategie produkcji i porównywać się z konkurencją.
Zasady sporządzania
Istnieje związek pomiędzy skalą produkcji, a wielkością kosztu jednostkowego wyrobu, określany mianem efektu doświadczenia, a jego obrazem graficznym jest krzywa doświadczenia (tworzona na podstawie wielkości produkcji skumulowanej oraz kosztów jednostkowych sektora) i oznacza średnie dla danego wyrobu tempo spadku kosztów jednostkowych w miarę podwajania się produkcji skumulowanej.
Wykres krzywej otrzymuje się umieszczając każde przedsiębiorstwo sektora w punkcie, w którym krzyżuje się koszt jednostkowy wyrobu danego przedsiębiorstwa z jego skumulowaną produkcją. Gdy połączymy punkty obrazujące pozycje poszczególnych producentów otrzymamy wykres krzywej doświadczenia. Możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej związanej właśnie z efektem doświadczeń zależy od sytuacji wewnątrz sektora a szczególnie od stopy wzrostu popytu. Gdy jest on zbyt słaby, trudno zwiększać produkcję.
Przyczyny efektu doświadczania
Efekt doświadczeń jest skutkiem następujących zjawisk (S.Trzcieliński i in. 2013 str. 25, 194):
- efektu skali, opisywanego jako automatyczny skutek, polegający na podziale kosztów stałych działalności gospodarczej na rosnącą liczbę produktów, które są wytwarzane i sprzedawane. Efekt ten można zaobserwować gdy mamy do czynienia ze wzrostem wielkości produkcji, który pomaga szybciej podwoić skumulowaną wielkość produkcji,
- efektu technicznego uzbrojenia pracy, tłumaczonego jako nieautomatyczny skutek, a polegającego na zbieraniu doświadczenia, który zezwala na zmianę wyrobu, jego technologii i organizacji pracy, a z biegiem czasu na zastąpienie bardziej zawodnej oraz droższej pracy ludzkiej przez wydajniejszą pracę maszyn i innych urządzeń. Można tu zaobserwować efekt podjęcia racjonalnej decyzji kierowniczej o inwestycjach rzeczowych,
- efektu wprawy, czyli nieautomatycznego skutku, który jest wynikiem podjęcia istotnej oraz ważnej decyzji na szczeblu kierowniczym kierowanej potrzebą wprowadzenia wewnętrznego systemu motywacyjnego, co pozwoli ulepszyć oraz poprawić efektywność pracy ludzkiej,
- efektu specjalizacji i uczenia się, zwiększenie wydajności pracy jest spowodowane produkcją na większą skalę, czego wynikiem jest to, że koszty robocizny na jednostkę produkcji spadają
- efektu transakcyjnego, opisywanego jako nieautomatyczny skutek, który polega na zdecydowaniu kierowników o potrzebie zawarcia nowych kontraktów z dostawcami lub odbiorcami, na lepszych warunkach handlowych,
- efektu wprawy, powoduje jednocześnie wzrost wydajności, co przyczynia się do zmniejszenia kosztu jednostkowego,
- efektu substytucji czynników kapitału i pracy, poprzez zwiększenie automatyzacji produkcji możliwe jest doskonalenie produktu poprzez usuniecie jego drogich lub zbędnych elementów, co z kolei prowadzi do zwiększenia wolumenu i przyspieszenia jego wzrostu wielkości.
Interpretacja
Wzrost skali produkcji wpływa korzystnie na kształtowanie się kosztu jednostkowego, którego wielkość generalnie spada w przeliczeniu na kolejną serię produkcyjną. Jest to związane z interpretacją prawa wzrastającej produkcji.
Również postęp techniczny i rozwój organizacyjny wpływają w sposób zasadniczy na obniżkę kosztów, czego przykładem jest zmniejszanie się wartości wskaźników techniczno-ekonomicznych, dotyczących wydatkowania różnego rodzaju zasobów.
Kolejny obszar doświadczeń to jakość wykonania. Dotyczy ona: czynnika ludzkiego, stanu parku maszynowego, jakości materiałów i surowców. Czynniki te determinują strategię produkcyjną firmy, której efektem może być lepsze wykorzystanie potencjału wytwórczego, a także niższe koszty produkcji. W tym obszarze przykładem krzywej doświadczeń jest wykres wadliwości produkcji. Można go uznać za krzywą doświadczeń, gdy wyraża tendencję malejącą w poszczególnych okresach (wówczas efekt doświadczenia ma wymiar pozytywny). Jeśli wykres wadliwości pokazuje tendencje niekorzystne, to określa się go terminem krzywej błędów (niesprawności).
Znajomość krzywej doświadczeń dla danego wyrobu i własnej pozycji na tej krzywej pozwala każdemu przedsiębiorstwu sformułować własną strategię kształtowania wielkości produkcji i kosztów jednostkowych. Pozwala również porównać sytuację kosztową wszystkich przedsiębiorstw w sektorze oraz informuje inwestorów o ekonomicznej barierze wejścia do sektora.
Bibliografia
- Alberts, W. W. (1989). The experience curve doctrine reconsidered. The Journal of Marketing, s. 36-49
- Dudzik-Lewicka I. (2012) Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem w czasie dynamicznych przemian, "Zarządzanie i Finanse" nr R. 10, nr 4, cz. 1, s. 125-139
- Gwiaździński E. (2015) Macierz Boston Consluting Group – Teoria i nowe spojerzenie "Innowacyjne działania w obszarze zarządzania i marketingu", Łódź, s. 77-85
- Hall, G., & Howell, S. (1985). The experience curve from the economist's perspective. Strategic Management Journal, 6(3), 197-212
- Henderson, B. (1974). The Experience Curve Reviewed (pp. 211-214). John Wiley & Sons, Inc
- Henderson, B. D. (1984). The application and misapplication of the experience curve. Journal of Business Strategy, 4(3), s. 3-9
- Łapuńka I., Marek-Kołodziej K., Pisz I. (2015) Pragmatyzm krzywych uczenia się i doświadczeń w aspekcie organizacji projektowych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr t. 16, z. 5, cz. 2 Determinanty zarządzania projektami i procesami w organizacji, s. 29-41
- Multan E., Bombiak E., Chyłek M. (2014). Analiza strategiczna w przedsiębiorstwie. Zagadnienia teoretyczne i studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce, s. 79
- Stabryła A. (2000). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, PWE, Warszawa, s. 110-154
- Trzcieliński S. (red.), (2013). Wybrane problemy zarządzania Teraźniejszość i przyszłość, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 25, 194
Autor: Agnieszka Galos, Magdalena Cyrańska, Agnieszka Kufel