Tworzenie stanowisk organizacyjnych: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 54: | Linia 54: | ||
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]] | [[Kategoria:Struktura organizacyjna]] | ||
[[en:Specialization]] | [[en:Specialization]] | ||
{{#metamaster:description|Tworzenie stanowisk organizacyjnych - zasady i zalety specjalizacji. Dlaczego jest kluczowa dla efektywności pracy? Jak przezwyciężyć skutki nadmiernej specjalizacji? Przeczytaj więcej.}} |
Wersja z 07:07, 14 paź 2023
Tworzenie stanowisk organizacyjnych |
---|
Polecane artykuły |
Zasady porządkowania składników systemu i tworzenia stanowisk organizacyjnych obejmują ustalenie właściwego stopnia specjalizacji stanowiska pracy oraz przesłanki ich wyodrębnienia.
Specjalizacja - wynika z koncepcji podziału pracy i oznacza "zakres, w jakim ogólne zadanie organizacji zostaje podzielone na mniejsze części składowe" (R.W. Griffin, 1999, s. 331). Zgodnie z tą zasadą zadania powierzone poszczególnym pracownikom powinny być ograniczone do wykonywania jednej funkcji.
Zalety specjalizacji:
- mniejsza ilość koniecznych decyzji
- duża wprawa pracowników w wykonywanych czynnościach
- minimalizacja wysiłku psychicznego
- skrócenie czasu przechodzenia z jednego stanowiska pracy do kolejnego
- niższe koszty szkoleń
- możliwość dopasowania wyspecjalizowanego sprzętu
Specjalizacja promuje wydajność pracy, jednak nadmierna specjalizacja prowadzi do powstania następujących barier wzrostu:
- technologiczne (strata czasu powstała przez częste przesyłanie półwyrobów)
- psychologiczne (zwiększenie liczby błędów związane z monotonią pracy i znużeniem)
- organizacyjne (wzrost kosztów koordynacji) (A. Nalepka, 2001, s. 138)
Metody przezwyciężania skutków nadmiernej specjalizacji:
- rotacja między stanowiskami pracy - systematyczne przemieszczenie pracowników między stanowiskami
- rozszerzenie zakresu pracy - zwiększenie zakresu obowiązków
- wzbogacanie pracy - przydzielenie nie tylko większej liczby zadań, ale także przekazanie większych uprawnień
- praca w zespołach roboczych - prowadzenie pracy zespołowej, wspólne przygotowywanie produktu
Metody wyodrębniania stanowisk
Istnieją dwa podejścia dotyczące wyodrębniania stanowisk organizacyjnych:
- "przystosowanie ludzi do struktury organizacyjnej" (przedstawiciele nurtu klasycznego) - to zadania są najważniejszym czynnikiem i dopiero do zadań powinny zostać dopasowane narzędzia i ludzie
- "przystosowanie struktury organizacyjnej do ludzi" (przedstawiciele nurtu behawioralnego) - pogląd ten oparty jest na założeniu, iż podniesienie wydajności jest możliwe dzięki satysfakcji pracowników
Aktualnie dochodzi jeszcze jeden problem, na który jest kładziony największy nacisk, a mianowicie - jak podzielić pracę między człowieka a maszynę. (A. Nalepka, 2001, s. 139)
Bibliografia
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
- Koźmiński A. K., Piotrowski W (red.), Zarządzanie Teoria i praktyka (wyd. 5), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
- Nalepka A., Struktura organizacyjna, ANTYKWA, Kraków 2001
- Przybyła M. (red.), Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001
Autor: Justyna Migdał