Model warstwowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Model warstwowy''' TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów: | |||
* Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów. | |||
* Struktura: Ustalenie wytycznych i określenie struktury organizacyjnej, która ma na celu realizację strategii jakościowej. | |||
* Systemy: Stworzenie systemów zarządzania jakością, które mają zapewnić pełną kontrolę nad procesami produkcji i usług. | |||
* Procesy: Optymalizacja procesów, w celu zapewnienia wysokiej jakości produktów lub usług. | |||
* Personel: Odpowiednie przeszkolenie i motywowanie pracowników, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i umiejętności. | |||
Wersja z 11:48, 29 sty 2023
Model warstwowy |
---|
Polecane artykuły |
Model warstwowy TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów:
- Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów.
- Struktura: Ustalenie wytycznych i określenie struktury organizacyjnej, która ma na celu realizację strategii jakościowej.
- Systemy: Stworzenie systemów zarządzania jakością, które mają zapewnić pełną kontrolę nad procesami produkcji i usług.
- Procesy: Optymalizacja procesów, w celu zapewnienia wysokiej jakości produktów lub usług.
- Personel: Odpowiednie przeszkolenie i motywowanie pracowników, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i umiejętności.
K. Lisiecka zaproponowała warstwowy model TQM, w którym ukazała cztery poziomy działań:
- filozofię i kulturę firmy,
- zasady działania,
- wybór strategii oraz
- metody i techniki jej realizacji [K. Lisiecka 2002, s. 184].
Model ten, podobnie jak House of Total Quality oraz S-P wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z systemami zarządzania jakością powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji.
Bibliografia
- Lisiecka K., Kreowanie jakości, prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2002
Autor: Sławomir Wawak