Firma dot-com: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Firma dot-com''' to określenie firmy która większość swojej działalności przeprowadza za pośrednictwem [[Internet]]u, zwykle poprzez stronę internetową w prestiżowej domenie z końcówką: '''".com"'''. Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, takimi jak hosting stron internetowych, tworzenie stron internetowych, oprogramowanie i usługi społecznościowe. Niektóre firmy dot-com oferują również usługi wyszukiwania, rozrywki i handlu elektronicznego. Firmy dot-com są zwykle publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa. | |||
Obecnie tego typu określenie ma nieco pejoratywne zabarwienie związane z pęknięciem bańki spekulacyjnej na światowych [[giełda]]ch w 2000 roku, która urosła właśnie z powodu nieracjonalnych [[inwestycje|inwestycji]] w firmy internetowe. Inwestowano wtedy ogromne sumy, między innymi za pośrednictwem funduszy typu [[venture capital]], w przedsięwzięcia bardzo wątpliwe, z niekompletnym [[biznes plan]]em, opierające się tylko na pomyśle i z chwytliwą nazwą. | Obecnie tego typu określenie ma nieco pejoratywne zabarwienie związane z pęknięciem bańki spekulacyjnej na światowych [[giełda]]ch w 2000 roku, która urosła właśnie z powodu nieracjonalnych [[inwestycje|inwestycji]] w firmy internetowe. Inwestowano wtedy ogromne sumy, między innymi za pośrednictwem funduszy typu [[venture capital]], w przedsięwzięcia bardzo wątpliwe, z niekompletnym [[biznes plan]]em, opierające się tylko na pomyśle i z chwytliwą nazwą. | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
Jednakże niektóre formy jak Microsoft czy Google łączą wszystkie powyższe typy działalności i to niewątpliwie jest najbardziej [[dochód|dochodowa]] i najbezpieczniejsza [[strategia]]. | Jednakże niektóre formy jak Microsoft czy Google łączą wszystkie powyższe typy działalności i to niewątpliwie jest najbardziej [[dochód|dochodowa]] i najbezpieczniejsza [[strategia]]. | ||
==Różnice pomiędzy firmami dot-com a klasycznymi przedsiębiorstwami== | |||
Podstawowe różnice pomiędzy firmami dot-com a typowymi są następujące: | |||
* Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, w przeciwieństwie do typowych firm, które oferują produkty lub usługi w niecyfrowy sposób. | |||
* Firmy dot-com zwykle wykorzystują technologię interaktywną, aby skutecznie komunikować się z klientami i rozwiązywać problemy. | |||
* Firmy dot-com są często publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa. | |||
* Firmy dot-com są zwykle mniejsze niż typowe firmy, bardziej elastyczne i szybciej reagują na zmiany w otoczeniu. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Szapiro T., 2005, Internet - nowa strategia firm, Wydawnictwo Difin, Warszawa. | * Hirakubo, N., & Friedman, H. H. (2002). ''[https://www.researchgate.net/profile/Hershey-Friedman/publication/262362157_Dot-Bombs_Lessons_from_the_Dot-Com_Debacle/links/56a54bef08ae1b6511329d60/Dot-Bombs-Lessons-from-the-Dot-Com-Debacle.pdf Dot-bombs: Lessons from the dot-com debacle]''. Journal of Internet Commerce, 1(2), 89-102. | ||
* Szapiro T., 2005, ''Internet - nowa strategia firm'', Wydawnictwo Difin, Warszawa. | |||
{{a|Robert Światowski}} | {{a|Robert Światowski}} | ||
[[Kategoria:Ebiznes]] | [[Kategoria:Ebiznes]] | ||
<!--[[en:Dot-com company]]--> | <!--[[en:Dot-com company]]--> |
Wersja z 20:36, 23 sty 2023
Firma dot-com |
---|
Polecane artykuły |
Firma dot-com to określenie firmy która większość swojej działalności przeprowadza za pośrednictwem Internetu, zwykle poprzez stronę internetową w prestiżowej domenie z końcówką: ".com". Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, takimi jak hosting stron internetowych, tworzenie stron internetowych, oprogramowanie i usługi społecznościowe. Niektóre firmy dot-com oferują również usługi wyszukiwania, rozrywki i handlu elektronicznego. Firmy dot-com są zwykle publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa.
Obecnie tego typu określenie ma nieco pejoratywne zabarwienie związane z pęknięciem bańki spekulacyjnej na światowych giełdach w 2000 roku, która urosła właśnie z powodu nieracjonalnych inwestycji w firmy internetowe. Inwestowano wtedy ogromne sumy, między innymi za pośrednictwem funduszy typu venture capital, w przedsięwzięcia bardzo wątpliwe, z niekompletnym biznes planem, opierające się tylko na pomyśle i z chwytliwą nazwą.
Niektóre firmy nieobecne wówczas na arenie Internetu wyczuwając koniunkturę w tym obszarze zmieniały swoje nazwy i włączały do nich końcówkę. com.
Jest wiele możliwości na prowadzenie działalności i nazwanie się firmą internetową. Często korzysta się z podziału zwanego 3 C (z angielskiego: Commerce (handel), Content (zawartość) i Connection (połączenie). Handel będzie oznaczał sprzedaż produktów przez Internet (przykładem tutaj będzie Amazon.com lub Merlin.pl), zawartość będzie oznaczała oferowanie zarówno wiadomości jaki i blogi internatów (przykładami mogą być BBC News i Facebook), wreszcie dot-com może się zajmować dostarczeniem łączy internetowych (przykładem jest amerykański AOL).
Jednakże niektóre formy jak Microsoft czy Google łączą wszystkie powyższe typy działalności i to niewątpliwie jest najbardziej dochodowa i najbezpieczniejsza strategia.
Różnice pomiędzy firmami dot-com a klasycznymi przedsiębiorstwami
Podstawowe różnice pomiędzy firmami dot-com a typowymi są następujące:
- Firmy dot-com są zwykle powiązane z technologią i usługami cyfrowymi, w przeciwieństwie do typowych firm, które oferują produkty lub usługi w niecyfrowy sposób.
- Firmy dot-com zwykle wykorzystują technologię interaktywną, aby skutecznie komunikować się z klientami i rozwiązywać problemy.
- Firmy dot-com są często publicznie notowane na giełdzie, co daje inwestorom możliwość inwestowania w tego typu przedsiębiorstwa.
- Firmy dot-com są zwykle mniejsze niż typowe firmy, bardziej elastyczne i szybciej reagują na zmiany w otoczeniu.
Bibliografia
- Hirakubo, N., & Friedman, H. H. (2002). Dot-bombs: Lessons from the dot-com debacle. Journal of Internet Commerce, 1(2), 89-102.
- Szapiro T., 2005, Internet - nowa strategia firm, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Autor: Robert Światowski