Automotive SPICE: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Automotive SPICE''', określany też skrótowo '''ASPICE''', jest adaptacją standardu SPICE (ang. ''Software Process Improvement and Capability Determination'' – doskonalenie procesu tworzenia oprogramowania i ocena jego możliwości) opisanego w serii norm ISO/IEC 3300x, zastępującej dokument ISO/IEC 15504, dla branży motoryzacyjnej. Przedmiotem tych dokumentów jest referencyjny model procesów wykorzystywanych w wytwarzaniu oprogramowania wraz z towarzyszącymi im procesami biznesowymi oraz wytyczne do oceniania zgodności procesów wykorzystywanych w organizacji z modelowymi. ASPICE pozwala w sposób ustandaryzowany oceniać zdolność organizacji do wydajnego dostarczania niezawodnego oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.
'''Automotive SPICE''', określany też skrótowo '''ASPICE''', jest adaptacją standardu SPICE (ang. ''Software Process Improvement and Capability Determination'' – doskonalenie procesu tworzenia oprogramowania i [[ocena]] jego możliwości) opisanego w serii norm ISO/IEC 3300x, zastępującej [[dokument]] ISO/IEC 15504, dla branży motoryzacyjnej. Przedmiotem tych dokumentów jest referencyjny [[model]] procesów wykorzystywanych w wytwarzaniu oprogramowania wraz z towarzyszącymi im procesami biznesowymi oraz wytyczne do oceniania zgodności procesów wykorzystywanych w organizacji z modelowymi. ASPICE pozwala w sposób ustandaryzowany oceniać [[zdolność]] organizacji do wydajnego dostarczania niezawodnego oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.
 
==Zastosowanie ASPICE==
==Zastosowanie ASPICE==
Zgodność z ASPICE nie jest prawnie wymagana w projektach motoryzacyjnych, ale znaczna część podmiotów działających w branży przyjmuje ją za obowiązującą, zarówno projektach realizowanych wewnętrznie jak i częściowo lub w całości zlecanych innym podmiotom. Przykładem organizacji uznającej ASPICE za obowiązujący model jest VDA (niem. ''Verband der Automobilindustrie'' – Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego), do którego należy ponad 600 przedsiębiorstw, w tym producenci samochodów (m.in. Audi, Volskwagen, Mercedes-Benz i Opel), producenci przyczep i zabudów, dostawcy podzespołów, części zamiennych i akcesoriów oraz inne podmioty<ref>https://www.vda.de/en/association/members.html</ref>.
Zgodność z ASPICE nie jest prawnie wymagana w projektach motoryzacyjnych, ale znaczna część podmiotów działających w branży przyjmuje ją za obowiązującą, zarówno projektach realizowanych wewnętrznie jak i częściowo lub w całości zlecanych innym podmiotom. Przykładem organizacji uznającej ASPICE za obowiązujący model jest VDA (niem. ''Verband der Automobilindustrie'' – [[Stowarzyszenie]] Przemysłu Motoryzacyjnego), do którego należy ponad 600 przedsiębiorstw, w tym producenci samochodów (m.in. Audi, Volskwagen, Mercedes-Benz i Opel), producenci przyczep i zabudów, dostawcy podzespołów, części zamiennych i akcesoriów oraz inne podmioty<ref>https://www.vda.de/en/association/members.html</ref>.
Co istotne, ASPICE definiuje modelowe procesy związane z wytwarzaniem oprogramowania i sposób ich oceny, ale nie pokrywa wymagań innych standardów mających zastosowanie w projektach motoryzacyjnych, jak na przykład ISO 26262 definiujące normy bezpieczeństwa funkcjonalnego (ang. ''functional safety''). W celu zachowania zgodności z dodatkowymi normami, stosowane procesy muszą zostać rozszerzone o elementy niezdefiniowane wprost w ISO/IEC 3300x<ref>C. Kreiner 2017, s. 1-2</ref>
Co istotne, ASPICE definiuje modelowe procesy związane z wytwarzaniem oprogramowania i sposób ich oceny, ale nie pokrywa wymagań innych standardów mających zastosowanie w projektach motoryzacyjnych, jak na przykład ISO 26262 definiujące [[normy]] bezpieczeństwa funkcjonalnego (ang. ''functional safety''). W celu zachowania zgodności z dodatkowymi normami, stosowane procesy muszą zostać rozszerzone o elementy niezdefiniowane wprost w ISO/IEC 3300x<ref>C. Kreiner 2017, s. 1-2</ref>
<google>t</google>
<google>t</google>
==Referencyjny model procesów==
==Referencyjny model procesów==
Linia 11: Linia 11:
* procesy wspomagające
* procesy wspomagające


'''Kategoria procesów podstawowych''' zawiera procesy nabywania i dostarczania produktów lub usług, wraz z procesami inżynieryjnymi wykorzystywanymi do ich specyfikowania, projektowania, tworzenia, integrowania i testowania. Kategoria ta została podzielona na 4 funkcjonalne grupy procesów:
'''[[Kategoria]] procesów podstawowych''' zawiera procesy nabywania i dostarczania produktów lub usług, wraz z procesami inżynieryjnymi wykorzystywanymi do ich specyfikowania, projektowania, tworzenia, integrowania i testowania. Kategoria ta została podzielona na 4 funkcjonalne grupy procesów:
* '''Grupa procesów nabywczych – ACQ''' (ang. ''acquisition'') – procesy wykonywane przez klienta (lub dostawcę występującego jako klient wobec jego poddostawców) w celu nabycia produktów i/lub usług.
* '''[[Grupa]] procesów nabywczych – ACQ''' (ang. ''acquisition'') – procesy wykonywane przez klienta (lub dostawcę występującego jako [[klient]] wobec jego poddostawców) w celu nabycia produktów i/lub usług.
** ACQ.3 – umowa kontraktowa (ang. ''contract agreement'')
** ACQ.3 – [[umowa]] kontraktowa (ang. ''contract agreement'')
** ACQ.4 – monitorowanie dostawcy (ang. ''supplier monitoring'')
** ACQ.4 – [[monitorowanie]] dostawcy (ang. ''supplier [[monitoring]]'')
** ACQ.11 – wymagania techniczne (ang. ''technical requirements'')
** ACQ.11 – wymagania techniczne (ang. ''technical requirements'')
** ACQ.12 – wymagania prawne i administracyjne (ang. ''legal and administrative requirements'')
** ACQ.12 – wymagania prawne i administracyjne (ang. ''legal and administrative requirements'')
** ACQ.13 – wymagania projektowe (ang. ''project requirements'')
** ACQ.13 – wymagania projektowe (ang. ''project requirements'')
** ACQ.14 – zapytanie ofertowe (ang. ''request for proposal'')
** ACQ.14 – [[zapytanie ofertowe]] (ang. ''request for proposal'')
** ACQ.15 – kwalifikacja dostawcy (ang. ''supplier qualification'')
** ACQ.15 – [[kwalifikacja]] dostawcy (ang. ''supplier qualification'')
* '''Grupa procesów dostarczania – SPL''' (ang. ''supply'') – procesy wykonywane przez dostawcę w celu dostarczenia produktu i/lub usługi.
* '''Grupa procesów dostarczania – SPL''' (ang. ''supply'') – procesy wykonywane przez dostawcę w celu dostarczenia produktu i/lub [[usługi]].
** SPL.1 – przetarg dostawcy (ang. ''supplier tendering'')
** SPL.1 – [[przetarg]] dostawcy (ang. ''supplier tendering'')
** SPL.2 – wydanie produktu (ang. ''product release'')
** SPL.2 – wydanie produktu (ang. ''product release'')
* '''Grupa procesów inżynierii systemu – SYS''' (ang. ''systems engineering'') – procesy opisujące pozyskiwanie wymagań od klienta oraz wewnętrznych i zarządzanie nimi, definiowanie architektury systemowej oraz integrację i testy na poziomie systemu.
* '''Grupa procesów inżynierii systemu – SYS''' (ang. ''systems engineering'') – procesy opisujące pozyskiwanie wymagań od klienta oraz wewnętrznych i [[zarządzanie]] nimi, definiowanie architektury systemowej oraz integrację i testy na poziomie systemu.
** SYS.1 – pozyskiwanie wymagań (ang. ''requirements elicitation'')
** SYS.1 – pozyskiwanie wymagań (ang. ''requirements elicitation'')
** SYS.2 – analiza wymagań systemowych (ang. ''system requirements analysis'')
** SYS.2 – analiza wymagań systemowych (ang. ''[[system]] requirements analysis'')
** SYS.3 – projekt architektoniczny systemu (ang. ''system architectural design'')
** SYS.3 – [[projekt]] architektoniczny systemu (ang. ''system architectural design'')
** SYS.4 – integracja systemu i testy integracyjne (ang. ''system integration and integration test'')
** SYS.4 – integracja systemu i testy integracyjne (ang. ''system integration and integration test'')
** SYS.5 – testy kwalifikacyjne systemu (ang. ''system qualification test'')
** SYS.5 – testy kwalifikacyjne systemu (ang. ''system qualification test'')
Linia 32: Linia 32:
** SWE.1 – analiza wymagań oprogramowania (ang. ''software requirements analysis'')
** SWE.1 – analiza wymagań oprogramowania (ang. ''software requirements analysis'')
** SWE.2 – projekt architektoniczny oprogramowania (ang. ''software architectural design'')
** SWE.2 – projekt architektoniczny oprogramowania (ang. ''software architectural design'')
** SWE.3 – szczegółowy projekt i implementacja jednostek oprogramowania (ang. ''software detailed design and unit construction'')
** SWE.3 – szczegółowy projekt i [[implementacja]] jednostek oprogramowania (ang. ''software detailed design and unit construction'')
** SWE.4 – weryfikacja jednostek oprogramowania (ang. ''software unit verification'')
** SWE.4 – weryfikacja jednostek oprogramowania (ang. ''software unit verification'')
** SWE.5 – integracja oprogramowania i testy integracyjne (ang. ''software integration and integration testing'')
** SWE.5 – integracja oprogramowania i testy integracyjne (ang. ''software integration and integration testing'')
Linia 39: Linia 39:
'''Kategoria procesów organizacyjnych''' składa się z procesów opisujących rozwijanie procesów, produktów i zasobów organizacji, mających pomagać w osiągnięciu celu biznesowego. Kategoria ta podzielona jest na 3 grupy procesów:
'''Kategoria procesów organizacyjnych''' składa się z procesów opisujących rozwijanie procesów, produktów i zasobów organizacji, mających pomagać w osiągnięciu celu biznesowego. Kategoria ta podzielona jest na 3 grupy procesów:
* '''Grupa procesów zarządczych''' – MAN (ang. ''management'') – zawiera procesy, które mogą być stosowane przez wszystkie osoby zarządzające dowolnym projektem lub procesem w obrebie organizacji.
* '''Grupa procesów zarządczych''' – MAN (ang. ''management'') – zawiera procesy, które mogą być stosowane przez wszystkie osoby zarządzające dowolnym projektem lub procesem w obrebie organizacji.
** MAN.3 – zarządzanie projektem (ang. ''project management'')
** MAN.3 – [[zarządzanie projektem]] (ang. ''project management'')
** MAN.5 – zarządzanie ryzykiem (ang. ''risk management'')
** MAN.5 – [[zarządzanie ryzykiem]] (ang. ''risk management'')
** MAN.6 – pomiary (and. ''measurement'')
** MAN.6 – pomiary (and. ''measurement'')
* '''Grupa procesów usprawniania procesów – PIM''' (ang. ''process improvement'') – składa się z jednego procesu opisującego praktyki usprawniania procesów wykorzystywanych przez jednostkę organizacyjną.
* '''Grupa procesów usprawniania procesów – PIM''' (ang. ''process improvement'') – składa się z jednego procesu opisującego praktyki usprawniania procesów wykorzystywanych przez jednostkę organizacyjną.
** PIM.3 – usprawnianie procesu (ang. ''process improvement'')
** PIM.3 – usprawnianie procesu (ang. ''process improvement'')
* '''Grupa procesów ponownego wykorzystania – REU''' (ang. ''reuse'') – składa się z jednego procesu opisującego odnajdywanie szans na ponowne wykorzystywanie zasobów w organizacji (np. uniwersalnych komponentów oprogramowania).
* '''Grupa procesów ponownego wykorzystania – REU''' (ang. ''reuse'') – składa się z jednego procesu opisującego odnajdywanie szans na ponowne wykorzystywanie zasobów w organizacji (np. uniwersalnych komponentów oprogramowania).
** REU.2 – zarządzanie procesem ponownego wykorzystania (ang. ''reuse program management'')
** REU.2 – zarządzanie procesem ponownego wykorzystania (ang. ''reuse [[program]] management'')


'''Kategoria procesów wspomagających''' składa się z pojedynczej grupy procesów, które mogą zostać wykorzystane w trakcie wykonywania innych procesów.
'''Kategoria procesów wspomagających''' składa się z pojedynczej grupy procesów, które mogą zostać wykorzystane w trakcie wykonywania innych procesów.
Linia 51: Linia 51:
** SUP.1 – zapewnianie jakości (ang. ''quality assurance'')
** SUP.1 – zapewnianie jakości (ang. ''quality assurance'')
** SUP.2 – weryfikacja (ang. ''verification'')
** SUP.2 – weryfikacja (ang. ''verification'')
** SUP.4 – wspólny przegląd (ang. ''joint review'')
** SUP.4 – wspólny [[przegląd]] (ang. ''joint review'')
** SUP.7 – dokumentacja (ang. ''documentation'')
** SUP.7 – [[dokumentacja]] (ang. ''documentation'')
** SUP.8 – zarządzanie konfiguracją (ang. ''configuration management'')
** SUP.8 – [[zarządzanie konfiguracją]] (ang. ''configuration management'')
** SUP.9 – zarządzanie rozwiązywaniem problemów (ang. ''problem resolution management'')
** SUP.9 – zarządzanie rozwiązywaniem problemów (ang. ''problem resolution management'')
** SUP.10 – zarządzanie żądaniem zmiany (and. ''change request management'')
** SUP.10 – zarządzanie żądaniem zmiany (and. ''change request management'')
Linia 59: Linia 59:
==Poziomy możliwości procesów i atrybuty procesów==
==Poziomy możliwości procesów i atrybuty procesów==
Atrybut procesu to jego cecha, która może być oceniana w skali osiągnięcia dająca miarę możliwości procesu. Przyjęty w normie zestaw atrybutów ma zastosowanie do wszystkich opisanych procesów.  
Atrybut procesu to jego cecha, która może być oceniana w skali osiągnięcia dająca miarę możliwości procesu. Przyjęty w normie zestaw atrybutów ma zastosowanie do wszystkich opisanych procesów.  
Skala osiągnięcia prezentuje się następująco<ref>VDA 2017, s. 15-17</ref>:
[[Skala]] osiągnięcia prezentuje się następująco<ref>VDA 2017, s. 15-17</ref>:
* '''N''' (ang. not ''achieved'') – nieosiągnięty (0-15%)
* '''N''' (ang. not ''achieved'') – nieosiągnięty (0-15%)
* '''P''' (ang. ''partially achieved'') – częściowo osiągnięty (15-50%)
* '''P''' (ang. ''partially achieved'') – częściowo osiągnięty (15-50%)
* '''L''' (ang. ''largely achieved'') – osiągnięty w znacznej części (50-85%)
* '''L''' (ang. ''largely achieved'') – osiągnięty w znacznej części (50-85%)
* '''F''' (ang. ''fully achieved'')– w pełni osiągnięty (85-100%)
* '''F''' (ang. ''fully achieved'')– w pełni osiągnięty (85-100%)
Atrybuty reprezentują poszczególne aspekty procesu i łącznie mogą opisywać poziom możliwości procesu mówiący o ogólnej zdolności jednostki organizacyjnej do wykonywania procesu i osiągania z niego dobrych rezultatów. Zgodnie z normą ISO/IEC 33020 przyjmuje się 6 poziomów możliwości:
Atrybuty reprezentują poszczególne aspekty procesu i łącznie mogą opisywać poziom możliwości procesu mówiący o ogólnej [[zdolności]] jednostki organizacyjnej do wykonywania procesu i osiągania z niego dobrych rezultatów. Zgodnie z normą ISO/IEC 33020 przyjmuje się 6 poziomów możliwości:
* '''Poziom 0''' –proces niekompletny – proces nie jest wdrożony lub nie realizuje swojego celu.
* '''Poziom 0''' –[[proces]] niekompletny – proces nie jest wdrożony lub nie realizuje swojego celu.
* '''Poziom 1''' – proces wykonywany – wdrożony proces pozwala na osiągniecie jego celu.
* '''Poziom 1''' – proces wykonywany – wdrożony proces pozwala na osiągniecie jego celu.
* '''Poziom 2''' – proces zarządzany – opisany powyżej wykonywany proces jest zarządzany (planowany, monitorowany i dostosowywany), a jego produkty wyjściowe są prawidłowo ustanowione, kontrolowane i utrzymywane.
* '''Poziom 2''' – proces zarządzany – opisany powyżej wykonywany proces jest zarządzany (planowany, monitorowany i dostosowywany), a jego produkty wyjściowe są prawidłowo ustanowione, kontrolowane i utrzymywane.
* '''Poziom 3''' – proces ustanowiony –  opisany powyżej proces zarządzany jest wdrażany poprzez ustanowiony proces zdolny do realizacji jego celów.
* '''Poziom 3''' – proces ustanowiony –  opisany powyżej proces zarządzany jest wdrażany poprzez ustanowiony proces zdolny do realizacji jego celów.
* '''Poziom 4''' – proces przewidywalny – opisany powyżej ustanowiony proces osiąga przewidywalne wyniki w określonych zakresach wartości. Pomiary ilościowe są zdefiniowane i wykonywane, a dane są analizowane w celu identyfikacji przyczyń wahań wartości. W razie potrzeby przypisuje się też akcje korekcyjne.
* '''Poziom 4''' – proces przewidywalny – opisany powyżej ustanowiony proces osiąga przewidywalne wyniki w określonych zakresach wartości. Pomiary ilościowe są zdefiniowane i wykonywane, a [[dane]] są analizowane w celu identyfikacji przyczyń wahań wartości. W razie [[potrzeby]] przypisuje się też [[akcje]] korekcyjne.
* '''Poziom 5''' – proces innowacyjny – opisany powyżej przewidywalny proces jest w sposób ciągły udoskonalany aby odpowiedzieć na zmiany zachodzące w organizacji.
* '''Poziom 5''' – [[proces innowacyjny]] – opisany powyżej przewidywalny proces jest w sposób ciągły udoskonalany aby odpowiedzieć na zmiany zachodzące w organizacji.


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 08:03, 25 lut 2022

Automotive SPICE, określany też skrótowo ASPICE, jest adaptacją standardu SPICE (ang. Software Process Improvement and Capability Determination – doskonalenie procesu tworzenia oprogramowania i ocena jego możliwości) opisanego w serii norm ISO/IEC 3300x, zastępującej dokument ISO/IEC 15504, dla branży motoryzacyjnej. Przedmiotem tych dokumentów jest referencyjny model procesów wykorzystywanych w wytwarzaniu oprogramowania wraz z towarzyszącymi im procesami biznesowymi oraz wytyczne do oceniania zgodności procesów wykorzystywanych w organizacji z modelowymi. ASPICE pozwala w sposób ustandaryzowany oceniać zdolność organizacji do wydajnego dostarczania niezawodnego oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.

Zastosowanie ASPICE

Zgodność z ASPICE nie jest prawnie wymagana w projektach motoryzacyjnych, ale znaczna część podmiotów działających w branży przyjmuje ją za obowiązującą, zarówno projektach realizowanych wewnętrznie jak i częściowo lub w całości zlecanych innym podmiotom. Przykładem organizacji uznającej ASPICE za obowiązujący model jest VDA (niem. Verband der AutomobilindustrieStowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego), do którego należy ponad 600 przedsiębiorstw, w tym producenci samochodów (m.in. Audi, Volskwagen, Mercedes-Benz i Opel), producenci przyczep i zabudów, dostawcy podzespołów, części zamiennych i akcesoriów oraz inne podmioty[1]. Co istotne, ASPICE definiuje modelowe procesy związane z wytwarzaniem oprogramowania i sposób ich oceny, ale nie pokrywa wymagań innych standardów mających zastosowanie w projektach motoryzacyjnych, jak na przykład ISO 26262 definiujące normy bezpieczeństwa funkcjonalnego (ang. functional safety). W celu zachowania zgodności z dodatkowymi normami, stosowane procesy muszą zostać rozszerzone o elementy niezdefiniowane wprost w ISO/IEC 3300x[2]

Referencyjny model procesów

Procesy opisywane w modelu referencyjnym są zgrupowane w 3 kategoriach ze względu na rodzaj przedmiotowej aktywności. Są to[3]:

  • procesy podstawowe
  • procesy organizacyjne
  • procesy wspomagające

Kategoria procesów podstawowych zawiera procesy nabywania i dostarczania produktów lub usług, wraz z procesami inżynieryjnymi wykorzystywanymi do ich specyfikowania, projektowania, tworzenia, integrowania i testowania. Kategoria ta została podzielona na 4 funkcjonalne grupy procesów:

  • Grupa procesów nabywczych – ACQ (ang. acquisition) – procesy wykonywane przez klienta (lub dostawcę występującego jako klient wobec jego poddostawców) w celu nabycia produktów i/lub usług.
    • ACQ.3 – umowa kontraktowa (ang. contract agreement)
    • ACQ.4 – monitorowanie dostawcy (ang. supplier monitoring)
    • ACQ.11 – wymagania techniczne (ang. technical requirements)
    • ACQ.12 – wymagania prawne i administracyjne (ang. legal and administrative requirements)
    • ACQ.13 – wymagania projektowe (ang. project requirements)
    • ACQ.14 – zapytanie ofertowe (ang. request for proposal)
    • ACQ.15 – kwalifikacja dostawcy (ang. supplier qualification)
  • Grupa procesów dostarczania – SPL (ang. supply) – procesy wykonywane przez dostawcę w celu dostarczenia produktu i/lub usługi.
    • SPL.1 – przetarg dostawcy (ang. supplier tendering)
    • SPL.2 – wydanie produktu (ang. product release)
  • Grupa procesów inżynierii systemu – SYS (ang. systems engineering) – procesy opisujące pozyskiwanie wymagań od klienta oraz wewnętrznych i zarządzanie nimi, definiowanie architektury systemowej oraz integrację i testy na poziomie systemu.
    • SYS.1 – pozyskiwanie wymagań (ang. requirements elicitation)
    • SYS.2 – analiza wymagań systemowych (ang. system requirements analysis)
    • SYS.3 – projekt architektoniczny systemu (ang. system architectural design)
    • SYS.4 – integracja systemu i testy integracyjne (ang. system integration and integration test)
    • SYS.5 – testy kwalifikacyjne systemu (ang. system qualification test)
  • Grupa procesów inżynierii oprogramowania – SWE (ang. software engineering) – procesy opisujące tworzenie wymagań dla oprogramowania (wywodzących się z wymagań systemowych) i zarządzanie nimi, tworzenie odpowiadającej im architektury i szczegółowego projektu oprogramowania, implementację ich w kodzie oraz integrację i testy na poziomie oprogramowania.
    • SWE.1 – analiza wymagań oprogramowania (ang. software requirements analysis)
    • SWE.2 – projekt architektoniczny oprogramowania (ang. software architectural design)
    • SWE.3 – szczegółowy projekt i implementacja jednostek oprogramowania (ang. software detailed design and unit construction)
    • SWE.4 – weryfikacja jednostek oprogramowania (ang. software unit verification)
    • SWE.5 – integracja oprogramowania i testy integracyjne (ang. software integration and integration testing)
    • SWE.6 – testy kwalifikacyjne oprogramowania (ang. software qualification testing)

Kategoria procesów organizacyjnych składa się z procesów opisujących rozwijanie procesów, produktów i zasobów organizacji, mających pomagać w osiągnięciu celu biznesowego. Kategoria ta podzielona jest na 3 grupy procesów:

  • Grupa procesów zarządczych – MAN (ang. management) – zawiera procesy, które mogą być stosowane przez wszystkie osoby zarządzające dowolnym projektem lub procesem w obrebie organizacji.
  • Grupa procesów usprawniania procesów – PIM (ang. process improvement) – składa się z jednego procesu opisującego praktyki usprawniania procesów wykorzystywanych przez jednostkę organizacyjną.
    • PIM.3 – usprawnianie procesu (ang. process improvement)
  • Grupa procesów ponownego wykorzystania – REU (ang. reuse) – składa się z jednego procesu opisującego odnajdywanie szans na ponowne wykorzystywanie zasobów w organizacji (np. uniwersalnych komponentów oprogramowania).
    • REU.2 – zarządzanie procesem ponownego wykorzystania (ang. reuse program management)

Kategoria procesów wspomagających składa się z pojedynczej grupy procesów, które mogą zostać wykorzystane w trakcie wykonywania innych procesów.

  • Grupa procesów wspomagających – SUP (ang. supporting processes)
    • SUP.1 – zapewnianie jakości (ang. quality assurance)
    • SUP.2 – weryfikacja (ang. verification)
    • SUP.4 – wspólny przegląd (ang. joint review)
    • SUP.7 – dokumentacja (ang. documentation)
    • SUP.8 – zarządzanie konfiguracją (ang. configuration management)
    • SUP.9 – zarządzanie rozwiązywaniem problemów (ang. problem resolution management)
    • SUP.10 – zarządzanie żądaniem zmiany (and. change request management)

Poziomy możliwości procesów i atrybuty procesów

Atrybut procesu to jego cecha, która może być oceniana w skali osiągnięcia dająca miarę możliwości procesu. Przyjęty w normie zestaw atrybutów ma zastosowanie do wszystkich opisanych procesów. Skala osiągnięcia prezentuje się następująco[4]:

  • N (ang. not achieved) – nieosiągnięty (0-15%)
  • P (ang. partially achieved) – częściowo osiągnięty (15-50%)
  • L (ang. largely achieved) – osiągnięty w znacznej części (50-85%)
  • F (ang. fully achieved)– w pełni osiągnięty (85-100%)

Atrybuty reprezentują poszczególne aspekty procesu i łącznie mogą opisywać poziom możliwości procesu mówiący o ogólnej zdolności jednostki organizacyjnej do wykonywania procesu i osiągania z niego dobrych rezultatów. Zgodnie z normą ISO/IEC 33020 przyjmuje się 6 poziomów możliwości:

  • Poziom 0proces niekompletny – proces nie jest wdrożony lub nie realizuje swojego celu.
  • Poziom 1 – proces wykonywany – wdrożony proces pozwala na osiągniecie jego celu.
  • Poziom 2 – proces zarządzany – opisany powyżej wykonywany proces jest zarządzany (planowany, monitorowany i dostosowywany), a jego produkty wyjściowe są prawidłowo ustanowione, kontrolowane i utrzymywane.
  • Poziom 3 – proces ustanowiony – opisany powyżej proces zarządzany jest wdrażany poprzez ustanowiony proces zdolny do realizacji jego celów.
  • Poziom 4 – proces przewidywalny – opisany powyżej ustanowiony proces osiąga przewidywalne wyniki w określonych zakresach wartości. Pomiary ilościowe są zdefiniowane i wykonywane, a dane są analizowane w celu identyfikacji przyczyń wahań wartości. W razie potrzeby przypisuje się też akcje korekcyjne.
  • Poziom 5proces innowacyjny – opisany powyżej przewidywalny proces jest w sposób ciągły udoskonalany aby odpowiedzieć na zmiany zachodzące w organizacji.

Przypisy

  1. https://www.vda.de/en/association/members.html
  2. C. Kreiner 2017, s. 1-2
  3. VDA 2017, s. 12-15
  4. VDA 2017, s. 15-17

Bibliografia

Autor: Tomasz Sala