Życiorys: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Życiorys''' (lat. '''Curriculum Vitae''', CV) jest aktualnym i bardzo zwięzłym sprawozdaniem z życia osoby poszukującej [[Praca|pracy]]. W przypadku początkującego pracownika będą to dane o wykształceniu. Jednak w miarę nabierania doświadczenia pojawiać będą się kolejne sekcje. Współcześnie życiorysy są często tworzone w formie profili na portalach profesjonalnych, np. [https://linkedin.com LinkedIn]. | '''Życiorys''' (lat. '''Curriculum Vitae''', CV) jest aktualnym i bardzo zwięzłym sprawozdaniem z życia osoby poszukującej [[Praca|pracy]]. W przypadku początkującego pracownika będą to [[dane]] o wykształceniu. Jednak w miarę nabierania doświadczenia pojawiać będą się kolejne sekcje. Współcześnie życiorysy są często tworzone w formie profili na portalach profesjonalnych, np. [https://linkedin.com LinkedIn]. | ||
==Zawartość życiorysu== | ==Zawartość życiorysu== | ||
Początkowo forma życiorysu była dość dowolna. Współcześnie coraz więcej instytucji wymaga określonego szablonu życiorysu. Dobrze do sprawdzić przed wysłaniem podania o pracę. Standardowo życiorys powinien zawierać: | Początkowo forma życiorysu była dość dowolna. Współcześnie coraz więcej instytucji wymaga określonego szablonu życiorysu. Dobrze do sprawdzić przed wysłaniem podania o pracę. Standardowo życiorys powinien zawierać: | ||
* podstawowe [[dane osobowe]] (personal details), | * podstawowe [[dane osobowe]] (personal details), | ||
* wykształcenie (education) - należy podać pełną nazwę szkoły lub/i uczelni, wraz z wydziałem, kierunkiem oraz ewentualną specjalizacją w porządku odwrotnie chronologicznym, tzn. zaczynamy od ostatniej uczelni, a kończymy na szkole średniej, | * [[wykształcenie]] (education) - należy podać pełną nazwę szkoły lub/i uczelni, wraz z wydziałem, kierunkiem oraz ewentualną specjalizacją w porządku odwrotnie chronologicznym, tzn. zaczynamy od ostatniej uczelni, a kończymy na szkole średniej, | ||
* doświadczenie zawodowe (work experience) - [[informacje]], które powinny być zawarte (w porządku chronologicznym): | * [[doświadczenie zawodowe]] (work experience) - [[informacje]], które powinny być zawarte (w porządku chronologicznym): | ||
** pełna nazwa [[Firma|firmy]], w której pracował kandydat, | ** pełna nazwa [[Firma|firmy]], w której pracował [[kandydat]], | ||
** określenie rodzaju oraz miejsca działalności firmy, | ** określenie rodzaju oraz miejsca działalności firmy, | ||
** zajmowane [[Stanowisko pracy|stanowisko]], | ** zajmowane [[Stanowisko pracy|stanowisko]], | ||
** zakres obowiązków, za które kandydat był odpowiedzialny, | ** [[zakres]] obowiązków, za które kandydat był odpowiedzialny, | ||
** nazwa ważniejszych [[projekt]]ów, w które kandydat był zaangażowany, | ** nazwa ważniejszych [[projekt]]ów, w które kandydat był zaangażowany, | ||
** osiągnięcia (achievements) - celem tej części jest zaprezentowanie osiągnięć kandydata wraz z bardzo krótkim opisem, | ** osiągnięcia (achievements) - celem tej części jest zaprezentowanie osiągnięć kandydata wraz z bardzo krótkim opisem, | ||
* języki - należy określić stopień znajomości danego języka, ewentualnie zdobyte certyfikaty, | * języki - należy określić stopień znajomości danego języka, ewentualnie zdobyte certyfikaty, | ||
* umiejętności - np. obsługa komputera, [[prawo]] jazdy, | * [[umiejętności]] - np. obsługa komputera, [[prawo]] jazdy, | ||
* zainteresowania (interests/hobby). | * zainteresowania (interests/hobby). | ||
Linia 135: | Linia 135: | ||
* Kasterski R. (2003), ''Jak pisać'', Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała. | * Kasterski R. (2003), ''Jak pisać'', Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała. | ||
* Łapiński G. (1998), ''Zdobyć atrakcyjną pracę'', Wydawnictwo "INFOR", Warszawa. | * Łapiński G. (1998), ''Zdobyć atrakcyjną pracę'', Wydawnictwo "INFOR", Warszawa. | ||
* Macko M. (2007), [http://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/2012/03/macko_zzl_5_2007.pdf Studenci i Absolwenci na współczesnym rynku pracy], Dwumiesięcznik "Zarządzanie zasobami ludzkimi" 5/2007, Poznań. | * Macko M. (2007), [http://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/2012/03/macko_zzl_5_2007.pdf Studenci i Absolwenci na współczesnym rynku pracy], Dwumiesięcznik "[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi" 5/2007, Poznań. | ||
* Molenda M. (2002), ''Curriculum vitae i list motywacyjny jako selekcja wstępna w procesie rekrutacji'', Rocznik Żyrardowski | * Molenda M. (2002), ''Curriculum vitae i list motywacyjny jako [[selekcja]] wstępna w procesie rekrutacji'', Rocznik Żyrardowski | ||
{{a|Agata Ficek, Jakub Stachaczyk}} | {{a|Agata Ficek, Jakub Stachaczyk}} | ||
[[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]] | [[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]] |
Wersja z 20:16, 22 maj 2020
Życiorys |
---|
Polecane artykuły |
Życiorys (lat. Curriculum Vitae, CV) jest aktualnym i bardzo zwięzłym sprawozdaniem z życia osoby poszukującej pracy. W przypadku początkującego pracownika będą to dane o wykształceniu. Jednak w miarę nabierania doświadczenia pojawiać będą się kolejne sekcje. Współcześnie życiorysy są często tworzone w formie profili na portalach profesjonalnych, np. LinkedIn.
Zawartość życiorysu
Początkowo forma życiorysu była dość dowolna. Współcześnie coraz więcej instytucji wymaga określonego szablonu życiorysu. Dobrze do sprawdzić przed wysłaniem podania o pracę. Standardowo życiorys powinien zawierać:
- podstawowe dane osobowe (personal details),
- wykształcenie (education) - należy podać pełną nazwę szkoły lub/i uczelni, wraz z wydziałem, kierunkiem oraz ewentualną specjalizacją w porządku odwrotnie chronologicznym, tzn. zaczynamy od ostatniej uczelni, a kończymy na szkole średniej,
- doświadczenie zawodowe (work experience) - informacje, które powinny być zawarte (w porządku chronologicznym):
- pełna nazwa firmy, w której pracował kandydat,
- określenie rodzaju oraz miejsca działalności firmy,
- zajmowane stanowisko,
- zakres obowiązków, za które kandydat był odpowiedzialny,
- nazwa ważniejszych projektów, w które kandydat był zaangażowany,
- osiągnięcia (achievements) - celem tej części jest zaprezentowanie osiągnięć kandydata wraz z bardzo krótkim opisem,
- języki - należy określić stopień znajomości danego języka, ewentualnie zdobyte certyfikaty,
- umiejętności - np. obsługa komputera, prawo jazdy,
- zainteresowania (interests/hobby).
Jak napisać życiorys?
Jest wiele sposobów pisania CV. Inne kryteria są stosowane w firmach zagranicznych, inne w polskich. Ponadto trendy pisania życiorysów ulegają ciągłym zmianom, a ich zawartość jest uzależniona od firmy, w której kandydat stara się o pracę. Jednak istnieją pewne uniwersalne zasady odnośnie sporządzania życiorysu, takie jak:
- CV powinno prezentować się schludnie, ciekawie, być czytelne i wyraźne, najlepiej napisane na komputerze. Niestarannie napisany życiorys ląduje niejednokrotnie w koszu na śmieci, nie będąc nawet przeczytanym.
- Najlepiej, jeśli CV nie przekracza objętością jednej strony A4. Tekst pisany na komputerze powinien być przejrzysty, dlatego nie należy nadmiernie stosować kursywy, podkreśleń i pogrubień. Najlepiej wybierać standardowe kroje pisma i wielkość czcionki.
- Życiorys powinien być sporządzony w języku polskim- w języku obcym jedynie na wyraźną prośbę pracodawcy lub w odpowiedzi na ogłoszenie obcojęzyczne.
- Ponieważ curriculum vitae powinno zmieścić się na jednej stronie A4, należy zawrzeć w nim fakty, które maja największe znaczenie dla pracodawcy oraz takie, które będą przyciągały uwagę czytającego.
- Pod tekstem CV powinna znaleźć się klauzula: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz.883).
- Życiorys powinien zostać dostarczony pracodawcy poczta, chyba, że dopuszcza on możliwość przesłania CV e-mailem.
- Do curriculum vitae powinien zostać dołączony list motywacyjny - zasady tworzenia, który jest rodzajem podania, rozwijającego te elementy życiorysu zawodowego, które świadczą o przydatności danej osoby na stanowisku o jakie się ubiega.
Typy życiorysu
Na chwilę obecną możemy wyróżnić 3 typu CV: życiorys chronologiczny, funkcjonalny oraz mieszany chronologiczno-funkcjonalny. Wszystkie z powyższych typów życiorysów zawieraj te same informacje. Wybór typu życiorysu zależy wyłącznie od tego, które z nich są najważniejsze dla kandydata oraz których najbardziej poszukuje pracodawca.
A. Typ chronologiczny Z tym typem mamy najczęściej do czynienia w Polsce. Pozwala zachować dobrą przejrzystość zamieszczonych informacji. W tego typu CV wszystkie zdarzenia muszą by uporządkowane chronologicznie, tzn. w odwrotnym od faktycznego porządku. Co to znaczy? Znaczy to, że kandydat najpierw pisze o aktualnie podejmowanych (lub ukończonych studiach), a później o wcześniejszym wykształceniu i w pierwszej kolejności o aktualnym miejscu zatrudnienia, a kończy na pierwszym.
B. Typ funkcjonalny. Celem tego typu jest eksponowanie umiejętności ważnych dla stanowiska pracy, o które się ubiega kandydat. Początek życiorysu musimy poświęcić na prezentację tych właśnie elementów oraz doświadczenia i wykształcenia. Należy to zrobić w taki sposób, aby pracodawca w klarowny sposób dostrzegł, że umiejętności kandydata mogą być bardzo przydatne na stanowisku, o które się ubiega. Przygotowanie życiorysu o układzie funkcjonalnym jest stosunkowo trudnym zadaniem, ale można w nim podkreślić swoje umiejętności, które wynagrodzą ewentualne braki w doświadczeniu zawodowym oraz pozwolą ukryć mało atrakcyjny przebieg naszej kariery zawodowej. Warto jednak pamiętać, że życiorys tego typu może jednak wywołać u potencjalnego pracodawcy obawę, iż kandydat chce przed nim zataić część informacji o sobie, np. długą przerwę w zatrudnieniu.
C. Typ mieszany (chronologiczno-funkcjonalny). Życiorys czyli inaczej CV mieszane to życiorys funkcjonalny wzbogacony o krótką chronologicznie ujętą informację na temat kariery zawodowej. W tego typu życiorysie osiągnięcia zawodowe oraz umiejętności kandydata mocno ukazywane są na pierwszym miejscu. Taki układ CV pozwoli nam na podkreślenie swoich umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania na stanowisku, o które się staramy. Co więcej, rozwieje obawy czy lęki pracodawcy o brak doświadczenia osoby chcącej u niego pracować. Przygotowując CV musimy zdawać sobie sprawę oraz pamiętać, że umieszczanie w życiorysie nieprawdziwych informacji zupełnie mija się z celem. Nie ma to sensu, ponieważ wszelkie niejasności wyjdą na jaw w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli uda nam się przejść już rozmowę wstępną. (M. Molenda 2002, s. 313-314)
Wzór życiorysu
DANE PERSONALNE (Personal Details) Nazwisko: Imię: Data urodzenia: Adres: Telefon kontaktowy: WYKSZTAŁCENIE (Education) data (od roku do roku) data (od roku do roku) DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE (Work Exerience) data (od miesiąc, rok - do miesiąc, rok) data (od miesiąc, rok - do miesiąc, rok) OSIĄGNIĘCIA (Achievements) ... JĘZYKI (Languages) Język... Język... UMIEJĘTNOŚCI (Skills) ... ZAINTERESOWANIA (Interests and Hobby) ... REFERENCJE (Referees) ... (kserokopie mogą być w załączniku) |
Bibliografia
- Kasterski R. (2003), Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała.
- Łapiński G. (1998), Zdobyć atrakcyjną pracę, Wydawnictwo "INFOR", Warszawa.
- Macko M. (2007), Studenci i Absolwenci na współczesnym rynku pracy, Dwumiesięcznik "Zarządzanie zasobami ludzkimi" 5/2007, Poznań.
- Molenda M. (2002), Curriculum vitae i list motywacyjny jako selekcja wstępna w procesie rekrutacji, Rocznik Żyrardowski
Autor: Agata Ficek, Jakub Stachaczyk