Umiejętności interpersonalne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Umiejętności interpersonalne''', są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji). | '''[[Umiejętności]] interpersonalne''', są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji). | ||
Powyższe umiejętności są [[Kompetencje społeczne|kompetencjami społecznymi]], takimi jak "komunikatywność, empatia, tolerancja, umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1</ref>Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również kompetencje osobiste.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1</ref> | Powyższe umiejętności są [[Kompetencje społeczne|kompetencjami społecznymi]], takimi jak "[[komunikatywność]], [[empatia]], [[tolerancja]], umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1</ref>Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również [[kompetencje]] osobiste.<ref>Osiński Z. (2010). [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2390/Kompetencje_%E2%80%9Emiekkie%E2%80%9D_absolwenta_humanistycznych_studiow_wyzszych,_a_metody_prowadzenia_zajec.pdf?sequence=1 ''Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć''], "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1</ref> | ||
==Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie== | ==Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie== | ||
Umiejętności interpersonalne są bardzo poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy. Pracodawcy obecnie kierują swoich pracowników na treningi kompetencji społecznych, wszelkiego rodzaju warsztaty w tym zakresie oraz [[coaching]] lub mentoring. Tego typu szkolenia najczęściej koncentrują się na pracy w grupach oraz odgrywaniu scenek, wchodzeniu w narzucone role.<ref>Bandach M. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''], | Umiejętności interpersonalne są bardzo poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy. Pracodawcy obecnie kierują swoich pracowników na treningi kompetencji społecznych, wszelkiego rodzaju warsztaty w tym zakresie oraz [[coaching]] lub [[mentoring]]. Tego typu szkolenia najczęściej koncentrują się na pracy w grupach oraz odgrywaniu scenek, wchodzeniu w narzucone role.<ref>Bandach M. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''],”[[Ekonomia]] i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 87-88</ref> Sprzyja to podniesieniu kompetencji społecznych, "co w przypadku pracowników przekłada się na wzrost ich kompetencji zawodowych i lepsze funkcjonowanie organizacji, a w przypadku osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, bezdomnych, zwiększa ich [[kompetencje społeczne]] warunkujące, między innymi aktywność na rynku pracy i rynku edukacyjnym, [[skuteczność]] samodzielnych działań w poszukiwania pracy, a także lepsze radzenie sobie ze stresem i problemami dnia codziennego.”<ref>Bandach M. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''],”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 93</ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Umiejętności społeczne kiedyś i dziś== | ==Umiejętności społeczne kiedyś i dziś== | ||
W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28</ref> natomiast "dzisiejszy menedżer (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29</ref> czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich [[Potrzeba|potrzeby]] i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. Wynika z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu projektów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29</ref> | W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28</ref> natomiast "dzisiejszy [[menedżer]] (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29</ref> czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich [[Potrzeba|potrzeby]] i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. Wynika z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu projektów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.<ref>Baskiewicz N. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-67af550b-62d7-48ec-aeb0-23f523995698/content/partDownload/d55c8f8c-24c7-3272-90c6-447cdde3ad4e ''Kobiety w zarządzaniu organizacjami''],”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29</ref> | ||
==Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera== | ==Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera== | ||
Wiedza menedżerska jest coraz bardziej powszechnie dostępna, dlatego najlepsi menedżerowie oprócz tej wiedzy posiadają pewne cechy i umiejętności odróżniające je od innych.<ref>Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 193</ref> Są to przede wszystkim "[[kreatywność]], wytrwałość, odpowiedzialność, wrażliwość, zaangażowanie, umiejętność motywowania, odporność na stres”.<ref> Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196</ref> Nie można przedstawić idealnego zbioru cech składających się na wybitnego menedżera, ale można wymienić wiele cech osobowości najbardziej poszukiwanych. Są to między innymi duża energiczność, umiejętność negocjacji i podejmowania trudnych decyzji, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość i odpowiednie radzenie sobie w pracy z ludźmi.<ref>Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196</ref> | [[Wiedza]] menedżerska jest coraz bardziej powszechnie dostępna, dlatego najlepsi menedżerowie oprócz tej wiedzy posiadają pewne cechy i umiejętności odróżniające je od innych.<ref>Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 193</ref> Są to przede wszystkim "[[kreatywność]], wytrwałość, [[odpowiedzialność]], wrażliwość, zaangażowanie, umiejętność motywowania, [[odporność]] na stres”.<ref> Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196</ref> Nie można przedstawić idealnego zbioru cech składających się na wybitnego menedżera, ale można wymienić wiele cech osobowości najbardziej poszukiwanych. Są to między innymi duża energiczność, umiejętność negocjacji i podejmowania trudnych decyzji, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość i odpowiednie radzenie sobie w pracy z ludźmi.<ref>Król M.B. (2013). [http://ejournals.eu/sj/index.php/IJCM/article/download/4334/4268 ''Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów''], "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196</ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 06:13, 22 maj 2020
Umiejętności interpersonalne |
---|
Polecane artykuły |
Umiejętności interpersonalne, są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji). Powyższe umiejętności są kompetencjami społecznymi, takimi jak "komunikatywność, empatia, tolerancja, umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.[1]Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również kompetencje osobiste.[2]
Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie
Umiejętności interpersonalne są bardzo poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy. Pracodawcy obecnie kierują swoich pracowników na treningi kompetencji społecznych, wszelkiego rodzaju warsztaty w tym zakresie oraz coaching lub mentoring. Tego typu szkolenia najczęściej koncentrują się na pracy w grupach oraz odgrywaniu scenek, wchodzeniu w narzucone role.[3] Sprzyja to podniesieniu kompetencji społecznych, "co w przypadku pracowników przekłada się na wzrost ich kompetencji zawodowych i lepsze funkcjonowanie organizacji, a w przypadku osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, bezdomnych, zwiększa ich kompetencje społeczne warunkujące, między innymi aktywność na rynku pracy i rynku edukacyjnym, skuteczność samodzielnych działań w poszukiwania pracy, a także lepsze radzenie sobie ze stresem i problemami dnia codziennego.”[4]
Umiejętności społeczne kiedyś i dziś
W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,[5] natomiast "dzisiejszy menedżer (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,[6] czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich potrzeby i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. Wynika z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu projektów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.[7]
Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera
Wiedza menedżerska jest coraz bardziej powszechnie dostępna, dlatego najlepsi menedżerowie oprócz tej wiedzy posiadają pewne cechy i umiejętności odróżniające je od innych.[8] Są to przede wszystkim "kreatywność, wytrwałość, odpowiedzialność, wrażliwość, zaangażowanie, umiejętność motywowania, odporność na stres”.[9] Nie można przedstawić idealnego zbioru cech składających się na wybitnego menedżera, ale można wymienić wiele cech osobowości najbardziej poszukiwanych. Są to między innymi duża energiczność, umiejętność negocjacji i podejmowania trudnych decyzji, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość i odpowiednie radzenie sobie w pracy z ludźmi.[10]
Przypisy
- ↑ Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1
- ↑ Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1
- ↑ Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 87-88
- ↑ Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 93
- ↑ Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28
- ↑ Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29
- ↑ Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29
- ↑ Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 193
- ↑ Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196
- ↑ Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196
Bibliografia
- Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,” Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
- Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,” Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 27-35, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomiczngo w Katowicach
- Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2
- Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej Siedlce
Autor: Małgorzata Madej