Tworzenie stanowisk organizacyjnych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:
Zasady porządkowania składników systemu i tworzenia stanowisk organizacyjnych obejmują ustalenie właściwego stopnia specjalizacji [[stanowisko pracy|stanowiska pracy]] oraz przesłanki ich wyodrębnienia.
Zasady porządkowania składników systemu i tworzenia stanowisk organizacyjnych obejmują ustalenie właściwego stopnia specjalizacji [[stanowisko pracy|stanowiska pracy]] oraz przesłanki ich wyodrębnienia.


[[Specjalizacja]] - wynika z koncepcji podziału pracy i oznacza "zakres, w jakim ogólne zadanie organizacji zostaje podzielone na mniejsze części składowe" (R.W. Griffin, 1999, s. 331). Zgodnie z tą zasadą zadania powierzone poszczególnym [[pracownik]]om powinny być ograniczone do wykonywania jednej funkcji.
[[Specjalizacja]] - wynika z koncepcji podziału pracy i oznacza "[[zakres]], w jakim ogólne [[zadanie]] organizacji zostaje podzielone na mniejsze części składowe" (R.W. Griffin, 1999, s. 331). Zgodnie z tą zasadą zadania powierzone poszczególnym [[pracownik]]om powinny być ograniczone do wykonywania jednej funkcji.


'''Zalety specjalizacji''':
'''Zalety specjalizacji''':
Linia 27: Linia 27:
* możliwość dopasowania wyspecjalizowanego sprzętu
* możliwość dopasowania wyspecjalizowanego sprzętu


Specjalizacja promuje wydajność pracy, jednak nadmierna specjalizacja prowadzi do powstania następujących barier wzrostu:
Specjalizacja promuje [[wydajność]] pracy, jednak nadmierna specjalizacja prowadzi do powstania następujących barier wzrostu:
* technologiczne (strata czasu powstała przez częste przesyłanie półwyrobów)
* technologiczne ([[strata]] czasu powstała przez częste przesyłanie półwyrobów)
* psychologiczne (zwiększenie liczby błędów związane z monotonią pracy i znużeniem)
* psychologiczne (zwiększenie liczby błędów związane z monotonią pracy i znużeniem)
* organizacyjne (wzrost kosztów koordynacji) (A. Nalepka, 2001, s. 138)
* organizacyjne (wzrost kosztów koordynacji) (A. Nalepka, 2001, s. 138)
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Metody przezwyciężania skutków nadmiernej specjalizacji:
Metody przezwyciężania skutków nadmiernej specjalizacji:
* rotacja między stanowiskami pracy - systematyczne przemieszczenie pracowników między stanowiskami
* [[rotacja]] między stanowiskami pracy - systematyczne przemieszczenie pracowników między stanowiskami
* [[Rozszerzanie zakresu pracy‏‎|rozszerzenie zakresu pracy]] - zwiększenie zakresu obowiązków
* [[Rozszerzanie zakresu pracy‏‎|rozszerzenie zakresu pracy]] - zwiększenie zakresu obowiązków
* [[wzbogacanie pracy]] - przydzielenie nie tylko większej liczby zadań, ale także przekazanie większych uprawnień
* [[wzbogacanie pracy]] - przydzielenie nie tylko większej liczby zadań, ale także przekazanie większych uprawnień
Linia 47: Linia 47:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
* Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
* Koźmiński A. K., Piotrowski W (red.), Zarządzanie Teoria i praktyka (wyd. 5), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
* Koźmiński A. K., Piotrowski W (red.), [[Zarządzanie]] Teoria i praktyka (wyd. 5), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
* Nalepka A., Struktura organizacyjna, ANTYKWA, Kraków 2001
* Nalepka A., [[Struktura organizacyjna]], ANTYKWA, Kraków 2001
* Przybyła M. (red.), Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001
* Przybyła M. (red.), [[Organizacja]] i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001


{{a|Justyna Migdał}}
{{a|Justyna Migdał}}
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[en:Specialization]]
[[en:Specialization]]

Wersja z 05:46, 22 maj 2020

Tworzenie stanowisk organizacyjnych
Polecane artykuły


Zasady porządkowania składników systemu i tworzenia stanowisk organizacyjnych obejmują ustalenie właściwego stopnia specjalizacji stanowiska pracy oraz przesłanki ich wyodrębnienia.

Specjalizacja - wynika z koncepcji podziału pracy i oznacza "zakres, w jakim ogólne zadanie organizacji zostaje podzielone na mniejsze części składowe" (R.W. Griffin, 1999, s. 331). Zgodnie z tą zasadą zadania powierzone poszczególnym pracownikom powinny być ograniczone do wykonywania jednej funkcji.

Zalety specjalizacji:

  • mniejsza ilość koniecznych decyzji
  • duża wprawa pracowników w wykonywanych czynnościach
  • minimalizacja wysiłku psychicznego
  • skrócenie czasu przechodzenia z jednego stanowiska pracy do kolejnego
  • niższe koszty szkoleń
  • możliwość dopasowania wyspecjalizowanego sprzętu

Specjalizacja promuje wydajność pracy, jednak nadmierna specjalizacja prowadzi do powstania następujących barier wzrostu:

  • technologiczne (strata czasu powstała przez częste przesyłanie półwyrobów)
  • psychologiczne (zwiększenie liczby błędów związane z monotonią pracy i znużeniem)
  • organizacyjne (wzrost kosztów koordynacji) (A. Nalepka, 2001, s. 138)

Metody przezwyciężania skutków nadmiernej specjalizacji:

Metody wyodrębniania stanowisk

Istnieją dwa podejścia dotyczące wyodrębniania stanowisk organizacyjnych:

  • "przystosowanie ludzi do struktury organizacyjnej" (przedstawiciele nurtu klasycznego) - to zadania są najważniejszym czynnikiem i dopiero do zadań powinny zostać dopasowane narzędzia i ludzie
  • "przystosowanie struktury organizacyjnej do ludzi" (przedstawiciele nurtu behawioralnego) - pogląd ten oparty jest na założeniu, iż podniesienie wydajności jest możliwe dzięki satysfakcji pracowników

Aktualnie dochodzi jeszcze jeden problem, na który jest kładziony największy nacisk, a mianowicie - jak podzielić pracę między człowieka a maszynę. (A. Nalepka, 2001, s. 139)

Bibliografia

  • Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
  • Koźmiński A. K., Piotrowski W (red.), Zarządzanie Teoria i praktyka (wyd. 5), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
  • Nalepka A., Struktura organizacyjna, ANTYKWA, Kraków 2001
  • Przybyła M. (red.), Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001

Autor: Justyna Migdał