Trening interpersonalny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Trening interpersonalny''' jest to metoda intensywnego [[rozwój|rozwoju]] osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju umiejętności potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość: | '''[[Trening]] interpersonalny''' jest to [[metoda]] intensywnego [[rozwój|rozwoju]] osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju [[umiejętności]] potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość: | ||
* wrażeń, | * wrażeń, | ||
* uczuć, | * uczuć, | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
W roku 1946 w Connecticut przeprowadzono pierwsze warsztaty grupowe dla kadry kierowniczej programów finansowanych przez rząd USA. Warsztaty te były prowadzone przez współpracowników Kurta Lewina- słynnego psychologa. Warsztaty te były prowadzone w formie seminariów, wykładów a także spotkań w grupach, podczas których omawiane były problemy uczestników napotkane w pracy. Początkowo trening ten był wykorzystywany do szkolenia kierowników, psychologów i innych ludzi, którzy profesjonalnie zajmowali się pracą z innymi ludźmi <ref> Jedliński K. (red) (2008) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=IQZvBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=trening+interpersonalny&ots=NpU4PsFbLE&sig=4VrhokvJ48fc1-ovcYcXB1B90YM&redir_esc=y#v=onepage&q=trening%20interpersonalny&f=false ''Trening interpersonalny''], WAB, Warszawa</ref>. | W roku 1946 w Connecticut przeprowadzono pierwsze warsztaty grupowe dla [[kadry]] kierowniczej programów finansowanych przez [[rząd]] USA. Warsztaty te były prowadzone przez współpracowników Kurta Lewina- słynnego psychologa. Warsztaty te były prowadzone w formie seminariów, wykładów a także spotkań w grupach, podczas których omawiane były problemy uczestników napotkane w pracy. Początkowo trening ten był wykorzystywany do szkolenia kierowników, psychologów i innych ludzi, którzy profesjonalnie zajmowali się pracą z innymi ludźmi <ref> Jedliński K. (red) (2008) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=IQZvBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=trening+interpersonalny&ots=NpU4PsFbLE&sig=4VrhokvJ48fc1-ovcYcXB1B90YM&redir_esc=y#v=onepage&q=trening%20interpersonalny&f=false ''Trening interpersonalny''], WAB, Warszawa</ref>. | ||
Nazwa "trening interpersonalny" została stworzona przez Jerzego Mellibrude w w 1969 roku. <ref> Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie)</ref>. | Nazwa "trening interpersonalny" została stworzona przez Jerzego Mellibrude w w 1969 roku. <ref> Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie)</ref>. | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
Głównym [[cel|celem]] było wyrabianie umiejętności członków grupy natomiast zaobserwowano, że dodatkowym rezultatem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz elastyczności zachowania. | Głównym [[cel|celem]] było wyrabianie umiejętności członków grupy natomiast zaobserwowano, że dodatkowym rezultatem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz elastyczności zachowania. | ||
*"Grupy spotkaniowe" | *"Grupy spotkaniowe" | ||
Głównym celem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz inne cele, które w "grupach T" były uznane jako niespecyficzne konsekwencje uczestniczenia w treningach.<ref> Jedliński K. (red) (2008) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=IQZvBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=trening+interpersonalny&ots=NpU4PsFbLE&sig=4VrhokvJ48fc1-ovcYcXB1B90YM&redir_esc=y#v=onepage&q=trening%20interpersonalny&f=false ''Trening interpersonalny''], WAB, Warszawa</ref> | Głównym celem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz inne [[cele]], które w "grupach T" były uznane jako niespecyficzne konsekwencje uczestniczenia w treningach.<ref> Jedliński K. (red) (2008) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=IQZvBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=trening+interpersonalny&ots=NpU4PsFbLE&sig=4VrhokvJ48fc1-ovcYcXB1B90YM&redir_esc=y#v=onepage&q=trening%20interpersonalny&f=false ''Trening interpersonalny''], WAB, Warszawa</ref> | ||
==Cechy treningu interpersonalnego== | ==Cechy treningu interpersonalnego== | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
# rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich, | # rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich, | ||
# udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego | # udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego | ||
# kształcenie się w oparciu o doświadczenia osobiste. | # [[kształcenie]] się w oparciu o doświadczenia osobiste. | ||
==Trener== | ==Trener== | ||
Linia 68: | Linia 68: | ||
* Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie | * Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie | ||
* Pelczar M. (2009) [http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2009/edu_4_2009.pdf#page=115 Problemy edukacyjne osób bezrobotnych], Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków | * Pelczar M. (2009) [http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2009/edu_4_2009.pdf#page=115 Problemy edukacyjne osób bezrobotnych], Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków | ||
* Wojtczuk A. (red) (2005) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171336841 Zastosowanie warsztatów i treningów psychologicznych w edukacji ekonomistów], Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty | * Wojtczuk A. (red) (2005) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171336841 Zastosowanie warsztatów i treningów psychologicznych w edukacji ekonomistów], Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, [[innowacje]], projekty | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 05:29, 22 maj 2020
Trening interpersonalny |
---|
Polecane artykuły |
Trening interpersonalny jest to metoda intensywnego rozwoju osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju umiejętności potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość:
- wrażeń,
- uczuć,
- spostrzeżeń,
- wyobrażeń,
- myśli,
- doznań somatycznych
pojawiających się w człowieku w trakcie jego spotkań z innymi ludźmi. Doświadczenia interpersonalne kształtują właściwości indywidualne oraz sposób życia. Jednym z najważniejszych momentów w czasie trwania treningu interpersonalnego jest przekazywanie informacji zwrotnych, czyli wzajemne komunikowanie informacji o nieobiektywnych reakcjach jednej osoby na postępowanie drugiej osoby. Poprzez uzyskiwanie takich informacji uczestnik treningu interpersonalnego dowiaduje się, jak jest odbierany przez innych ludzi w konkretnych sytuacjach, które wystąpiły w trakcie trwania treningu. [1].
Historia
W roku 1946 w Connecticut przeprowadzono pierwsze warsztaty grupowe dla kadry kierowniczej programów finansowanych przez rząd USA. Warsztaty te były prowadzone przez współpracowników Kurta Lewina- słynnego psychologa. Warsztaty te były prowadzone w formie seminariów, wykładów a także spotkań w grupach, podczas których omawiane były problemy uczestników napotkane w pracy. Początkowo trening ten był wykorzystywany do szkolenia kierowników, psychologów i innych ludzi, którzy profesjonalnie zajmowali się pracą z innymi ludźmi [2]. Nazwa "trening interpersonalny" została stworzona przez Jerzego Mellibrude w w 1969 roku. [3].
Rodzaje grup
Równolegle rozwijały się dwa kierunki treningu interpersonalnego:
- "Grupy T" (training group)
Głównym celem było wyrabianie umiejętności członków grupy natomiast zaobserwowano, że dodatkowym rezultatem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz elastyczności zachowania.
- "Grupy spotkaniowe"
Głównym celem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz inne cele, które w "grupach T" były uznane jako niespecyficzne konsekwencje uczestniczenia w treningach.[4]
Cechy treningu interpersonalnego
- Wyraźny punkt podania norm pracy grupowej,
- Wyraźny punkt zawarcia kontraktu,
- Trening powinien trwać 40 godzin.
- Trening skierowany jest do ludzi zdrowych więc nie jest on terapią.
W grupie treningowej po jakimś czasie wyłania się specyficzny dla treningu interpersonalnego zbiór norm i zwyczajów, czyli tak zwana kultura grupy treningowej, która odróżnia ją od innych rodzajów treningów psychologicznych[5].
Cele treningu interpersonalnego według Jerzego Mellibrudy
Według J. Mellibrudy [6]. jest pięć głównych celów treningu interpersonalnego:
- spostrzeganie i pojmowanie innych ludzi w trakcie kontaktów z innymi oraz i samego siebie,
- wyrażanie swoich myśli i uczuć,
- rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich,
- udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego
- kształcenie się w oparciu o doświadczenia osobiste.
Trener
Wspólnym pierwiastkiem prawie wszystkich grup treningowych jest obecność osoby profesjonalnej przygotowanej do prowadzenia treningu interpersonalnego nazywanej trenerem. Przygotowanie trenera powinno obejmować oprócz wykształcenia psychologicznego, doświadczenie jako:
- uczestnika,
- obserwatora,
- asystenta innego trenera.
Bibliografia
- Banach M. (2013) Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Instytut Społeczno– Humanistyczny
- Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie
- Pelczar M. (2009) Problemy edukacyjne osób bezrobotnych, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
- Wojtczuk A. (red) (2005) Zastosowanie warsztatów i treningów psychologicznych w edukacji ekonomistów, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty
Przypisy
- ↑ Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
- ↑ Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- ↑ Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
- ↑ Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- ↑ Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- ↑ Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
Autor: Jakub Hamerlak