Sukces: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Sukces''' jest miarą wykonanego zadania, jego rezultatem. Zadanie to musi posiadać ponadprzeciętną wymowność. Każda definicja sukcesu, a jest ich wiele, jest na swój sposób dobra, bowiem zależny od wyznawanych wartości osobnej jednostki. Nie mniej jednak sukcesem nazywamy zdobycie założonego celu, powstanie konkretnego pomysłu, motywującego do podjęcia działań w kontekście zrealizowania tychże celów<ref>Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017) ''Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 2.''</ref>. | '''Sukces''' jest miarą wykonanego zadania, jego rezultatem. [[Zadanie]] to musi posiadać ponadprzeciętną wymowność. Każda [[definicja]] sukcesu, a jest ich wiele, jest na swój sposób dobra, bowiem zależny od wyznawanych wartości osobnej jednostki. Nie mniej jednak sukcesem nazywamy zdobycie założonego celu, powstanie konkretnego pomysłu, motywującego do podjęcia działań w kontekście zrealizowania tychże celów<ref>Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017) ''Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 2.''</ref>. | ||
==Cechy sukcesu== | ==Cechy sukcesu== | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
==Składniki sukcesu== | ==Składniki sukcesu== | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Sukces możemy podzielić na parę istotnych składników. Są nimi ''samoświadomość, samosterowność, poczucie własnej wartości oraz pozytywne myślenie'' <ref>Waitley D. (2011) ''Psychologia sukcesu. Zbiór technik i narzędzi dla doradców oraz prowadzących szkolenia''</ref>: | Sukces możemy podzielić na parę istotnych składników. Są nimi ''samoświadomość, samosterowność, poczucie własnej wartości oraz [[pozytywne myślenie]]'' <ref>Waitley D. (2011) ''Psychologia sukcesu. Zbiór technik i narzędzi dla doradców oraz prowadzących szkolenia''</ref>: | ||
* '''Samoświadomość''' zawiera identyfikowanie, zaakceptowanie i docenienie tego jakimi jesteśmy, swoich cech, wad i zalet, a także naszych umiejętności i tego czym się interesujemy. Gdyby nie samoświadomość, to człowiek nie byłby w stanie dojść do tego, czego tak naprawdę pragnie od życia. Samoświadomość buduje w nas pewność siebie, ale także dzięki niej jesteśmy w stanie zrozumieć swoje uczucia oraz decyzje jakie podejmujemy. | * '''Samoświadomość''' zawiera identyfikowanie, zaakceptowanie i docenienie tego jakimi jesteśmy, swoich cech, wad i zalet, a także naszych [[umiejętności]] i tego czym się interesujemy. Gdyby nie samoświadomość, to człowiek nie byłby w stanie dojść do tego, czego tak naprawdę pragnie od życia. Samoświadomość buduje w nas [[pewność siebie]], ale także dzięki niej jesteśmy w stanie zrozumieć swoje uczucia oraz decyzje jakie podejmujemy. | ||
* '''Samosterowność''' - polega na posiadaniu zdolności do stawiania sobie dobrze zdefiniowanych celów oraz dążenia do osiągnięcia ich. | * '''Samosterowność''' - polega na posiadaniu [[zdolności]] do stawiania sobie dobrze zdefiniowanych celów oraz dążenia do osiągnięcia ich. | ||
* '''Poczucie własnej wartości''' – nie jest to nic innego jak posiadanie szacunku do samego siebie oraz dostrzeżenie tego, że jest się człowiekiem wartościowym. Jest elementem, który asystuje nam w realizowaniu marzeń. | * '''Poczucie własnej wartości''' – nie jest to nic innego jak [[posiadanie]] szacunku do samego siebie oraz dostrzeżenie tego, że jest się człowiekiem wartościowym. Jest elementem, który asystuje nam w realizowaniu marzeń. | ||
* '''Pozytywne myślenie''' – polega na tym, że skupiamy się na pozytywach, zamiast na negatywach. Co więcej człowiek sukcesu jest w stanie każde niepowodzenie jako sposób do sporządzenia bilansu oraz rozpoczęcia wszystkiego od początku. | * '''Pozytywne myślenie''' – polega na tym, że skupiamy się na pozytywach, zamiast na negatywach. Co więcej człowiek sukcesu jest w stanie każde niepowodzenie jako sposób do sporządzenia bilansu oraz rozpoczęcia wszystkiego od początku. | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
'''Wzór człowieka sukcesu<ref>Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017), Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 1., s.289</ref>:''' | '''Wzór człowieka sukcesu<ref>Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017), Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 1., s.289</ref>:''' | ||
# Profesjonalisty wygląd – bycie zadbanym niezależnie od pory dnia | # Profesjonalisty wygląd – bycie zadbanym niezależnie od pory dnia | ||
# Pozytywne nastawienie do życia – wiara w pomyślność | # [[Pozytywne nastawienie]] do życia – wiara w pomyślność | ||
# Motywacja i upór w działaniach prowadzących do osiągnięcia sukcesu zawodowego | # [[Motywacja]] i upór w działaniach prowadzących do osiągnięcia sukcesu zawodowego | ||
# Zdobycie praktycznego wykształcenia - kwalifikacje dostosowane do potrzeb rynku | # Zdobycie praktycznego wykształcenia - [[kwalifikacje]] dostosowane do potrzeb rynku | ||
# Poczucie własnej wartości, pomysłowość, postępowość - świadomość własnej ceny, rozumienie czego się chce oraz orientacja w rynku pracy | # Poczucie własnej wartości, pomysłowość, postępowość - świadomość własnej ceny, rozumienie czego się chce oraz orientacja w rynku pracy | ||
# Umiejętność radzenia sobie – odnajdywanie się i uczenie w nowych sytuacjach | # Umiejętność radzenia sobie – odnajdywanie się i uczenie w nowych sytuacjach | ||
# Zamiłowanie do wyzwań - nowe sytuacje są okazją do sprawdzenia się | # Zamiłowanie do wyzwań - nowe sytuacje są okazją do sprawdzenia się | ||
# Zdolność organizacji czasu | # [[Zdolność]] organizacji czasu | ||
# Utożsamienie się z firmą | # Utożsamienie się z firmą | ||
# Docenianie kapitałowego wymiaru sukcesu - środkiem do osiągnięcia lepszego standardu życia są pieniądze | # Docenianie kapitałowego wymiaru sukcesu - środkiem do osiągnięcia lepszego standardu życia są pieniądze | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
* Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017), ''Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 2.'', Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław | * Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017), ''Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 2.'', Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław | ||
* Januszkiewicz K. (2010), ''Dylematy charakterystyki sukcesu'', "Acta Universitatis Lodziensis", Uniwersytet Łódzki | * Januszkiewicz K. (2010), ''Dylematy charakterystyki sukcesu'', "Acta Universitatis Lodziensis", Uniwersytet Łódzki | ||
* Orlińska J. (2013), [https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Dokumenty/Raporty_ALK-CBOS/K089_13_sukces_zyciowy.pdf?fbclid=IwAR3hJN9C_qCYKxy9zUVuIFC6MfPERu7uoK3J7BnPdGHPLZtRuUE4Msv-z3M ''Sukces życiowy i jego determinanty''], Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa | * Orlińska J. (2013), [https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Dokumenty/Raporty_ALK-CBOS/K089_13_sukces_zyciowy.pdf?fbclid=IwAR3hJN9C_qCYKxy9zUVuIFC6MfPERu7uoK3J7BnPdGHPLZtRuUE4Msv-z3M ''Sukces życiowy i jego determinanty''], [[Fundacja]] Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa | ||
* Waitley D. (2011), [https://www.gandalf.com.pl/files/products/texts/324920.pdf?fbclid=IwAR3gANi3Dr3K_7VSSa2DBTCbqo-t5K1H4SmJBbsDwg02YvYn7y1AaFNOTVE ''Psychologia sukcesu. Zbiór technik i narzędzi dla doradców oraz prowadzących szkolenia.''], Wolters Kluwer Polska, Warszawa s. 15-19 | * Waitley D. (2011), [https://www.gandalf.com.pl/files/products/texts/324920.pdf?fbclid=IwAR3gANi3Dr3K_7VSSa2DBTCbqo-t5K1H4SmJBbsDwg02YvYn7y1AaFNOTVE ''Psychologia sukcesu. Zbiór technik i narzędzi dla doradców oraz prowadzących szkolenia.''], Wolters Kluwer Polska, Warszawa s. 15-19 | ||
{{a| Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron}} | {{a| Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron}} | ||
[[Kategoria:Psychologia]] | [[Kategoria:Psychologia]] |
Wersja z 02:33, 22 maj 2020
Sukces |
---|
Polecane artykuły |
Sukces jest miarą wykonanego zadania, jego rezultatem. Zadanie to musi posiadać ponadprzeciętną wymowność. Każda definicja sukcesu, a jest ich wiele, jest na swój sposób dobra, bowiem zależny od wyznawanych wartości osobnej jednostki. Nie mniej jednak sukcesem nazywamy zdobycie założonego celu, powstanie konkretnego pomysłu, motywującego do podjęcia działań w kontekście zrealizowania tychże celów[1].
Cechy sukcesu
Z wcześniej przedstawionej definicji możemy zauważyć pewne cechy charakterystyczne dla hasła sukces:
- Sukces nie jest zależny od szczęścia, ani od genów jakie posiadamy. Sukces jest przede wszystkim rezultatem szeregu działań, które podjęliśmy, aby go odnieść i był on zgodny z naszymi wcześniejszymi oczekiwaniami.
- Kolejną ważną cechą jest to, że nie jest on każdym pomyślnym wynikiem danego działania. Nie jest on drobną czynnością. Sukces jest wtedy, jeżeli powodzenie sukcesu wymagało od nas dużego wysiłku, wytrwałości oraz pokonania przeciwności losu.
- Następną cechą sukcesu jest to, że jest on niepewny. Oznacza to, że gdy podmiot podejmujący się określonych działań nie posiada gwarancji tego, że jego cel zostanie zrealizowany.
- Co więcej sukcesowi zawsze towarzyszy poczucie satysfakcji, zadowolenia bądź spełnienia.
Składniki sukcesu
Sukces możemy podzielić na parę istotnych składników. Są nimi samoświadomość, samosterowność, poczucie własnej wartości oraz pozytywne myślenie [2]:
- Samoświadomość zawiera identyfikowanie, zaakceptowanie i docenienie tego jakimi jesteśmy, swoich cech, wad i zalet, a także naszych umiejętności i tego czym się interesujemy. Gdyby nie samoświadomość, to człowiek nie byłby w stanie dojść do tego, czego tak naprawdę pragnie od życia. Samoświadomość buduje w nas pewność siebie, ale także dzięki niej jesteśmy w stanie zrozumieć swoje uczucia oraz decyzje jakie podejmujemy.
- Samosterowność - polega na posiadaniu zdolności do stawiania sobie dobrze zdefiniowanych celów oraz dążenia do osiągnięcia ich.
- Poczucie własnej wartości – nie jest to nic innego jak posiadanie szacunku do samego siebie oraz dostrzeżenie tego, że jest się człowiekiem wartościowym. Jest elementem, który asystuje nam w realizowaniu marzeń.
- Pozytywne myślenie – polega na tym, że skupiamy się na pozytywach, zamiast na negatywach. Co więcej człowiek sukcesu jest w stanie każde niepowodzenie jako sposób do sporządzenia bilansu oraz rozpoczęcia wszystkiego od początku.
Człowiek sukcesu
Wzór człowieka sukcesu[3]:
- Profesjonalisty wygląd – bycie zadbanym niezależnie od pory dnia
- Pozytywne nastawienie do życia – wiara w pomyślność
- Motywacja i upór w działaniach prowadzących do osiągnięcia sukcesu zawodowego
- Zdobycie praktycznego wykształcenia - kwalifikacje dostosowane do potrzeb rynku
- Poczucie własnej wartości, pomysłowość, postępowość - świadomość własnej ceny, rozumienie czego się chce oraz orientacja w rynku pracy
- Umiejętność radzenia sobie – odnajdywanie się i uczenie w nowych sytuacjach
- Zamiłowanie do wyzwań - nowe sytuacje są okazją do sprawdzenia się
- Zdolność organizacji czasu
- Utożsamienie się z firmą
- Docenianie kapitałowego wymiaru sukcesu - środkiem do osiągnięcia lepszego standardu życia są pieniądze
- Zaakceptowanie życia w cyklu zmian. Zmiany są czynnikiem sprzyjającym rozwojowi
Przypisy
Bibliografia
- Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017), Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 1., Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław s. 289
- Humeniuk M., Paszenda I., Żłobicki W. (2017), Sukces jako zjawisko edukacyjne. Vol 2., Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
- Januszkiewicz K. (2010), Dylematy charakterystyki sukcesu, "Acta Universitatis Lodziensis", Uniwersytet Łódzki
- Orlińska J. (2013), Sukces życiowy i jego determinanty, Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa
- Waitley D. (2011), Psychologia sukcesu. Zbiór technik i narzędzi dla doradców oraz prowadzących szkolenia., Wolters Kluwer Polska, Warszawa s. 15-19
Autor: Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron