Refundacja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Refundacja''' to zwrot całości lub części poniesionych kosztów. Inaczej nazywana kompensatą. W większości najczęściej kojarzy się z refundacją leków i sektorem medycznym jednak dotyczy ona także m.in. <ref>Ustawa o promocji zatrudnienia... 2004, r.13</ref>: | '''Refundacja''' to zwrot całości lub części poniesionych kosztów. Inaczej nazywana kompensatą. W większości najczęściej kojarzy się z refundacją leków i sektorem medycznym jednak dotyczy ona także m.in. <ref>[[Ustawa]] o promocji zatrudnienia... 2004, r.13</ref>: | ||
* kosztów doposażenia miejsc pracy lub też ich wyposażenia, | * kosztów doposażenia miejsc pracy lub też ich wyposażenia, | ||
* kosztów zakwaterowania pracownika czy też jego dojazdu do pracy, | * kosztów zakwaterowania pracownika czy też jego dojazdu do pracy, | ||
* kosztów opieki nad nieletnim do lat 7 lub osobą zależną, | * kosztów opieki nad nieletnim do lat 7 lub osobą zależną, | ||
* kosztów składek na ubezpieczenia społeczne, | * kosztów składek na [[ubezpieczenia społeczne]], | ||
* refundacji wynagrodzenia za zatrudnienie osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy jako bezrobotnej, | * refundacji wynagrodzenia za [[zatrudnienie]] osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy jako bezrobotnej, | ||
* refundacji za przygotowanie osoby młodocianej do pracy w wykształcanym zawodzie. | * refundacji za przygotowanie osoby młodocianej do pracy w wykształcanym zawodzie. | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Jak podaje P. Czerski '''dotacja''' to forma pomocy finansowej, która jest bezzwrotna i nieodpłatna. Jest to jeden z elementów dochodów gmin, powiatów i województw samorządowych. Może ona pochodzić z różnych źródeł np. <ref>P. Czerski, 2008, s. 241</ref>: | Jak podaje P. Czerski '''[[dotacja]]''' to forma pomocy finansowej, która jest bezzwrotna i nieodpłatna. Jest to jeden z elementów dochodów gmin, powiatów i województw samorządowych. Może ona pochodzić z różnych źródeł np. <ref>P. Czerski, 2008, s. 241</ref>: | ||
* budżetu państwa | * budżetu państwa | ||
* budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego | * budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
* źródeł leżących poza granicami państwa | * źródeł leżących poza granicami państwa | ||
Udzielana jest "jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych, osobie prawnej pozostającej poza sektorem finansów publicznych lub jednostce samorządu terytorialnego w celu popierania określonej działalności polegającej na zaspokajaniu potrzeb publicznych." | Udzielana jest "jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych, osobie prawnej pozostającej poza sektorem finansów publicznych lub jednostce samorządu terytorialnego w celu popierania określonej działalności polegającej na zaspokajaniu potrzeb publicznych." | ||
Dotacje przekazywane na rzecz samorządu terytorialnego są wydatkiem budżetu państwa, który jest sfinansowaniem lub dofinansowaniem jakiegoś zadanie realizowanego przez te jednostki<ref>P. Czerski, 2008, s. 241</ref>. | [[Dotacje]] przekazywane na rzecz samorządu terytorialnego są wydatkiem budżetu państwa, który jest sfinansowaniem lub dofinansowaniem jakiegoś [[zadanie]] realizowanego przez te jednostki<ref>P. Czerski, 2008, s. 241</ref>. | ||
'''Refundacja''' także jest formą wsparcia finansowego ale możliwą do uzyskania dopiero po okazaniu odpowiednich dokumentów potwierdzających poniesienie kosztów, co oznacza, że "koszt został definitywnie poniesiony i będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu, a sama refundacja wygeneruje przychód podatkowy" natomiast w przypadku, gdy "podatnik w ogóle nie poniesie kosztu, ponieważ za otrzymaną fakturę z góry płaci refundator, nie pojawi się też koszt podatkowy (wydatek nie został definitywnie poniesiony z majątku podatnika." O sytuacji, kiedy koszt podatkowy nie powstanie mówimy także w momencie, kiedy koszt jest zafakturowany, natomiast dana osoba nie jest zobligowana do dokonania płatności za fakturę<ref>P. Małecki, 2014, s. 399</ref>. | '''Refundacja''' także jest formą wsparcia finansowego ale możliwą do uzyskania dopiero po okazaniu odpowiednich dokumentów potwierdzających poniesienie kosztów, co oznacza, że "[[koszt]] został definitywnie poniesiony i będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu, a sama refundacja wygeneruje [[przychód]] podatkowy" natomiast w przypadku, gdy "[[podatnik]] w ogóle nie poniesie kosztu, ponieważ za otrzymaną fakturę z góry płaci refundator, nie pojawi się też koszt podatkowy ([[wydatek]] nie został definitywnie poniesiony z majątku podatnika." O sytuacji, kiedy koszt podatkowy nie powstanie mówimy także w momencie, kiedy koszt jest zafakturowany, natomiast dana osoba nie jest zobligowana do dokonania płatności za fakturę<ref>P. Małecki, 2014, s. 399</ref>. | ||
== Refundacja opieki zdrowotnej == | == Refundacja opieki zdrowotnej == | ||
Jak pisze T. Zimna o refundacje kosztów leczenia z ubezpieczenia mogą ubiegać się osoby, których leczenie było prowadzone przez lekarzy lub placówki służby zdrowia, z którymi Fundusz zawarł odpowiednią umowę. Wyjątkiem są finansowania świadczeń zaistniałych w przypadkach nagłych. W ten sposób państwo spełnia jeden z obowiązków jakim jest zapewnienie ochrony zdrowia obywatelom<ref>T. Zimna, 2007, s. 27</ref>. | Jak pisze T. Zimna o refundacje kosztów leczenia z ubezpieczenia mogą ubiegać się osoby, których leczenie było prowadzone przez lekarzy lub placówki służby zdrowia, z którymi [[Fundusz]] zawarł odpowiednią umowę. Wyjątkiem są finansowania świadczeń zaistniałych w przypadkach nagłych. W ten sposób państwo spełnia jeden z obowiązków jakim jest zapewnienie ochrony zdrowia obywatelom<ref>T. Zimna, 2007, s. 27</ref>. | ||
== Obowiązek zwrotu refundacji na przykładzie sektora farmaceutycznego == | == Obowiązek zwrotu refundacji na przykładzie sektora farmaceutycznego == | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
# "dojdzie do przekroczenia całkowitego budżetu NFZ na refundacje, | # "dojdzie do przekroczenia całkowitego budżetu NFZ na refundacje, | ||
# dojdzie do przekroczenia wydatków w danej grupie limitowej, | # dojdzie do przekroczenia wydatków w danej grupie limitowej, | ||
# określony produkt ma udział w przekroczeniu danej grupie limitowej, | # określony [[produkt]] ma [[udział]] w przekroczeniu danej grupie limitowej, | ||
# dla takiego produktu nie został ustalony instrument dzielenia ryzyka" | # dla takiego produktu nie został ustalony instrument dzielenia ryzyka" | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Czerski P. (2008) "Dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Czerski P. (2008) "[[Dochody]] budżetu jednostek samorządu terytorialnego", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* Kochański M. (2014) [http://proakademia.eu/gfx/proakademia/files/acta-innovations/wydania/nr_10.pdf#page=65 Finansowanie instrumentów poprawy efektywności energetycznej w Polsce w latach 2014-2020] "Acta Innovations", nr 10, s. 65-86 | * Kochański M. (2014) [http://proakademia.eu/gfx/proakademia/files/acta-innovations/wydania/nr_10.pdf#page=65 Finansowanie instrumentów poprawy efektywności energetycznej w Polsce w latach 2014-2020] "Acta Innovations", nr 10, s. 65-86 | ||
* Lach D.E. (2014) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2014_76_1_10/c/1729-1696.pdf Refundacja leków a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej] "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", Vol 76, nr 1 | * Lach D.E. (2014) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2014_76_1_10/c/1729-1696.pdf Refundacja leków a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej] "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", Vol 76, nr 1 | ||
* Małecki P. (2014) "CIT Podatki i rachunkowość, wydanie 4", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Małecki P. (2014) "CIT Podatki i [[rachunkowość]], wydanie 4", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* Michalski B. (2013) "Prawo farmaceutyczne i refundacja leków", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Michalski B. (2013) "[[Prawo]] farmaceutyczne i refundacja leków", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001065/U/D20171065Lj.pdf Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy], Dz. U z 2017r., rozdział 13 | * [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001065/U/D20171065Lj.pdf Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy], Dz. U z 2017r., rozdział 13 | ||
* Wasilewski M. (2010) [http://sj.wne.sggw.pl/pdf/EIOGZ_2010_n81_s201.pdf Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce] "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej", nr 81, s. 201-214 | * Wasilewski M. (2010) [http://sj.wne.sggw.pl/pdf/EIOGZ_2010_n81_s201.pdf Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce] "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. [[Ekonomika]] i [[Organizacja]] Gospodarki Żywnościowej", nr 81, s. 201-214 | ||
* Zimna T. (2007) "Zawieranie umów o świadczenie opieki zdrowotnej", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Zimna T. (2007) "Zawieranie umów o świadczenie opieki zdrowotnej", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
Wersja z 21:10, 21 maj 2020
Refundacja |
---|
Polecane artykuły |
Refundacja to zwrot całości lub części poniesionych kosztów. Inaczej nazywana kompensatą. W większości najczęściej kojarzy się z refundacją leków i sektorem medycznym jednak dotyczy ona także m.in. [1]:
- kosztów doposażenia miejsc pracy lub też ich wyposażenia,
- kosztów zakwaterowania pracownika czy też jego dojazdu do pracy,
- kosztów opieki nad nieletnim do lat 7 lub osobą zależną,
- kosztów składek na ubezpieczenia społeczne,
- refundacji wynagrodzenia za zatrudnienie osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy jako bezrobotnej,
- refundacji za przygotowanie osoby młodocianej do pracy w wykształcanym zawodzie.
Refundacja a dotacja
Jak podaje P. Czerski dotacja to forma pomocy finansowej, która jest bezzwrotna i nieodpłatna. Jest to jeden z elementów dochodów gmin, powiatów i województw samorządowych. Może ona pochodzić z różnych źródeł np. [2]:
- budżetu państwa
- budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego
- funduszów celowych
- źródeł leżących poza granicami państwa
Udzielana jest "jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych, osobie prawnej pozostającej poza sektorem finansów publicznych lub jednostce samorządu terytorialnego w celu popierania określonej działalności polegającej na zaspokajaniu potrzeb publicznych." Dotacje przekazywane na rzecz samorządu terytorialnego są wydatkiem budżetu państwa, który jest sfinansowaniem lub dofinansowaniem jakiegoś zadanie realizowanego przez te jednostki[3].
Refundacja także jest formą wsparcia finansowego ale możliwą do uzyskania dopiero po okazaniu odpowiednich dokumentów potwierdzających poniesienie kosztów, co oznacza, że "koszt został definitywnie poniesiony i będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu, a sama refundacja wygeneruje przychód podatkowy" natomiast w przypadku, gdy "podatnik w ogóle nie poniesie kosztu, ponieważ za otrzymaną fakturę z góry płaci refundator, nie pojawi się też koszt podatkowy (wydatek nie został definitywnie poniesiony z majątku podatnika." O sytuacji, kiedy koszt podatkowy nie powstanie mówimy także w momencie, kiedy koszt jest zafakturowany, natomiast dana osoba nie jest zobligowana do dokonania płatności za fakturę[4].
Refundacja opieki zdrowotnej
Jak pisze T. Zimna o refundacje kosztów leczenia z ubezpieczenia mogą ubiegać się osoby, których leczenie było prowadzone przez lekarzy lub placówki służby zdrowia, z którymi Fundusz zawarł odpowiednią umowę. Wyjątkiem są finansowania świadczeń zaistniałych w przypadkach nagłych. W ten sposób państwo spełnia jeden z obowiązków jakim jest zapewnienie ochrony zdrowia obywatelom[5].
Obowiązek zwrotu refundacji na przykładzie sektora farmaceutycznego
B. Michalski w swojej książce za podstawowe cztery przesłanki do zwrotu refundacji podaje sytuacje, w których [6]:
- "dojdzie do przekroczenia całkowitego budżetu NFZ na refundacje,
- dojdzie do przekroczenia wydatków w danej grupie limitowej,
- określony produkt ma udział w przekroczeniu danej grupie limitowej,
- dla takiego produktu nie został ustalony instrument dzielenia ryzyka"
W momencie, w którym dochodzi do przekroczenia całkowitego budżetu, który jest przeznaczony na refundację dla danej grupy limitowej wyznaczana jest kwota tegoż przekroczenia. Osoba, która uzyskała administracyjną decyzję o objęciu refundacją do Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca "kwotę proporcjonalną do udziału kosztów refundacji leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego objętego tą decyzją, w tym przekroczeniu w danej grupie limitowej." [7] Kwotę tą można obliczyć według wzoru [8]:
KP= Wr'- Wr, gdzie:
- "KP- kwota przekroczenia
- Wr'- kwota refundacji w roku rozliczeniowym w danej grupie limitowej
- Wr- planowana kwota refundacji w danej grupie limitowej wyliczona jako iloczyn planowanej kwoty refundacji w tej grupie w roku poprzedzającym i współczynnika wzrostu stanowiącego iloraz całkowitego budżetu na refundację w roku rozliczeniowym pomniejszonego o rezerwę oraz budżetu na refundację w roku poprzedzającym." [9]
Bibliografia
- Czerski P. (2008) "Dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Kochański M. (2014) Finansowanie instrumentów poprawy efektywności energetycznej w Polsce w latach 2014-2020 "Acta Innovations", nr 10, s. 65-86
- Lach D.E. (2014) Refundacja leków a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", Vol 76, nr 1
- Małecki P. (2014) "CIT Podatki i rachunkowość, wydanie 4", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Michalski B. (2013) "Prawo farmaceutyczne i refundacja leków", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Dz. U z 2017r., rozdział 13
- Wasilewski M. (2010) Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej", nr 81, s. 201-214
- Zimna T. (2007) "Zawieranie umów o świadczenie opieki zdrowotnej", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
Przypisy
Autor: Aleksandra Brózda