Hipoteza: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
Sprawdzanie hipotez może być ukierunkowane na dwa różne sposoby: | Sprawdzanie hipotez może być ukierunkowane na dwa różne sposoby: | ||
* '''weryfikowanie''', czyli sprawdzanie czy postawione teorie są prawdziwe, | * '''weryfikowanie''', czyli sprawdzanie czy postawione teorie są prawdziwe, | ||
* '''falsyfikowanie''', czyli próba udowodnienia nieprawdziwości tych teorii [B. Klepacki 2009, s. 5]. | * '''falsyfikowanie''', czyli [[próba]] udowodnienia nieprawdziwości tych teorii [B. Klepacki 2009, s. 5]. | ||
Jeżeli rozpatrywane przypuszczenie dotyczy mechanizmu losowego generującego obserwacje, mówimy o '''hipotezie statystycznej'''. Hipotezy statystyczne podlegają weryfikacji dokonywanej za pomocą '''testów statystycznych'''. Zwykle obok tzw. ''Hipotezy zerowej'', formułuje się tzw. ''hipotezę alternatywną'', którą należy przyjąć w przypadku, gdy test statystyczny nakaże nam odrzucenie hipotezy zerowej. | Jeżeli rozpatrywane przypuszczenie dotyczy mechanizmu losowego generującego obserwacje, mówimy o '''hipotezie statystycznej'''. Hipotezy statystyczne podlegają weryfikacji dokonywanej za pomocą '''testów statystycznych'''. Zwykle obok tzw. ''Hipotezy zerowej'', formułuje się tzw. ''hipotezę alternatywną'', którą należy przyjąć w przypadku, gdy test statystyczny nakaże nam odrzucenie hipotezy zerowej. | ||
W badaniach marketingowych stosuje się podział testów weryfikujących, gdzie można mówić o 3 grupach testów weryfikujących dane: | W badaniach marketingowych stosuje się podział testów weryfikujących, gdzie można mówić o 3 grupach testów weryfikujących [[dane]]: | ||
* z pomiaru nominalnego, | * z pomiaru nominalnego, | ||
* z pomiaru porządkowego, | * z pomiaru porządkowego, | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
Wśród najczęściej przytaczanych funkcji hipotez są: | Wśród najczęściej przytaczanych funkcji hipotez są: | ||
* funkcja '''odkrywcza''', | * [[funkcja]] '''odkrywcza''', | ||
* funkcja '''wyjaśniająca''', | * funkcja '''wyjaśniająca''', | ||
* funkcja '''prewidystyczna''', | * funkcja '''prewidystyczna''', | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
* ''Prostota'' – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować | * ''Prostota'' – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować | ||
* ''Adekwatność'' – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony [[problem badawczy]] | * ''Adekwatność'' – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony [[problem badawczy]] | ||
* ''Konkretność'' – hipoteza nie powinna być zbyt ogólna | * ''Konkretność'' – hipoteza nie powinna być [[zbyt]] ogólna | ||
* ''Oczywistość'' – hipoteza nie może być oczywista | * ''Oczywistość'' – hipoteza nie może być oczywista | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
* poznanie prawidłowości empirycznej, która nie była dotąd wyjaśniona, | * poznanie prawidłowości empirycznej, która nie była dotąd wyjaśniona, | ||
* wyjaśnienie nieprawidłowości, niezupełnie rozpoznanej w świetle wiedzy współczesnej, | * wyjaśnienie nieprawidłowości, niezupełnie rozpoznanej w świetle wiedzy współczesnej, | ||
* uzupełnienie lub całkowita zmiana teorii. | * uzupełnienie lub całkowita [[zmiana]] teorii. | ||
W związku z tym można mówić o wyprowadzaniu hipotez: | W związku z tym można mówić o wyprowadzaniu hipotez: | ||
Linia 94: | Linia 94: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Apanowicz J., (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia | * Apanowicz J., (2002), ''[[Metodologia]] ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia | ||
* Głowik M., (2004), ''Kompetencje polskiego bankowca na przykładzie spółdzielczego banku ludowego w Kępnie'', Copyright by Marek Trelewicz, Warszawa | * Głowik M., (2004), ''[[Kompetencje]] polskiego bankowca na przykładzie spółdzielczego banku ludowego w Kępnie'', Copyright by Marek Trelewicz, Warszawa | ||
* Jeszka A.M., (2013), ''[https://www.researchgate.net/profile/Anna_Jeszka2/publication/273594918_Research_problems_and_hypotheses_in_management_sciences/links/574d63ac08ae061b3302144e/Research-problems-and-hypotheses-in-management-sciences.pdf Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu]'', "Organizacja i kierowanie", nr 5(158) | * Jeszka A.M., (2013), ''[https://www.researchgate.net/profile/Anna_Jeszka2/publication/273594918_Research_problems_and_hypotheses_in_management_sciences/links/574d63ac08ae061b3302144e/Research-problems-and-hypotheses-in-management-sciences.pdf Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu]'', "[[Organizacja]] i [[kierowanie]]", nr 5(158) | ||
* Kaczmarczyk S., (2002), ''Badania marketingowe. Metody i techniki'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Kaczmarczyk S., (2002), ''[[Badania marketingowe]]. Metody i techniki'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Klepacki B., (2009), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/RNR_2009_T96_z2_s38.pdf Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych]'', "Roczniki nauk rolniczych", seria G, T. 96, z. 2 | * Klepacki B., (2009), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/RNR_2009_T96_z2_s38.pdf Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych]'', "Roczniki nauk rolniczych", seria G, T. 96, z. 2 | ||
* Krajewski M., (2010), ''[http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs/4i.%20METODOLOGIA%20NAUK.pdf O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego]'' | * Krajewski M., (2010), ''[http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs/4i.%20METODOLOGIA%20NAUK.pdf O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego]'' |
Wersja z 22:02, 19 maj 2020
Hipoteza |
---|
Polecane artykuły |
Hipoteza to przypuszczenie lub domysł naukowy tworzony w celu wyjaśnienia zdarzeń, faktu lub zbioru faktów. Jest stawiana w sytuacji, gdy pewne zjawiska wymagają sprawdzenia i uzasadnienia, dlatego też każda hipoteza musi być sprawdzona. Można powiedzieć, że hipoteza jest domysłem na temat rzeczywistości a jej sprawdzenie dokonuje się poprzez zestawienie stanu rzeczywistego z hipotetycznym. W naukach o zarządzaniu autentyczność hipotez jest sprawdzana poprzez zastosowanie badań empirycznych [A. M. Jeszka 2013, s.3].
Sprawdzanie hipotez może być ukierunkowane na dwa różne sposoby:
- weryfikowanie, czyli sprawdzanie czy postawione teorie są prawdziwe,
- falsyfikowanie, czyli próba udowodnienia nieprawdziwości tych teorii [B. Klepacki 2009, s. 5].
Jeżeli rozpatrywane przypuszczenie dotyczy mechanizmu losowego generującego obserwacje, mówimy o hipotezie statystycznej. Hipotezy statystyczne podlegają weryfikacji dokonywanej za pomocą testów statystycznych. Zwykle obok tzw. Hipotezy zerowej, formułuje się tzw. hipotezę alternatywną, którą należy przyjąć w przypadku, gdy test statystyczny nakaże nam odrzucenie hipotezy zerowej.
W badaniach marketingowych stosuje się podział testów weryfikujących, gdzie można mówić o 3 grupach testów weryfikujących dane:
- z pomiaru nominalnego,
- z pomiaru porządkowego,
- z pomiaru interwałowego [S. Kaczmarczyk 2002, s. 289].
Wśród najczęściej przytaczanych funkcji hipotez są:
- funkcja odkrywcza,
- funkcja wyjaśniająca,
- funkcja prewidystyczna,
- funkcja praktyczna.
Pierwsze trzy funkcje (odkrywcza, wyjaśniająca i prewidystyczna) jest określa jako funkcja heurystyczna. Odgrywają one istotną rolę w postępie wiedzy naukowej, a także w przeprowadzaniu procesów poznania naukowego. Funkcja odkrywcza jest realizowana w trakcie przyłączenia nowej wiedzy do stanu, w którym aktualnie się znajduje. Natomiast funkcja praktyczna wynika z funkcji ogólnych hipotez. Jest ona fundamentalnym narzędziem służącym ustaleniu zakresu oraz środków działania wykorzystywanych do rozwiązywania problemów naukowych. Przejawia się również w operacjonalizowaniu problemu za pomocą wyznaczania warunków empirycznych i wskaźników jego rozstrzygnięcia [J. Apanowicz 2002, s. 49].
Cechy hipotez
- Prostota – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować
- Adekwatność – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony problem badawczy
- Konkretność – hipoteza nie powinna być zbyt ogólna
- Oczywistość – hipoteza nie może być oczywista
Formułowanie hipotez
Duża część metodologów mówi o konieczności formułowania hipotez w trakcie badań, dlatego też każde z nich powinno być przeprowadzane w trzech etapach:
- wykrycie i zdefiniowanie problemu badawczego,
- wyprowadzenie hipotezy,
- potwierdzenie lub obalenie prawdziwości hipotezy [M. Krajewski 2010, s. 21].
Sposób formułowania hipotez zależy od tego, co badacz chce wyjaśnić stawiając dane przypuszczenie. Jego celem może być:
- rozstrzygnięcie przypuszczeń i założeń,
- poznanie prawidłowości empirycznej, która nie była dotąd wyjaśniona,
- wyjaśnienie nieprawidłowości, niezupełnie rozpoznanej w świetle wiedzy współczesnej,
- uzupełnienie lub całkowita zmiana teorii.
W związku z tym można mówić o wyprowadzaniu hipotez:
- drogą dedukcji, tzn. na podstawie istniejących teorii związanych z problemem badawczym,
- indukcyjnie, biorąc pod uwagę analizy dotychczasowej praktyki gospodarczej [A. M. Jeszka 2013, s. 4].
Prawidłowo sformułowane hipotezy
- powinny wskazywać na jakieś nieznane dotąd aspekty badanych faktów, procesów, zjawisk uwarunkowań itp.,
- powinny być w takim stopniu ogólne aby obejmowały swym zakresem wszystkie fakty, procesy czy zjawiska, których dotyczą,
- powinny być wolne od sprzeczności wewnętrznych, tzn. nie mogą zawierać zdań wzajemnie sprzecznych,
- nie powinny zawierać sformułowań, które nie wymagają żadnego dowodu czy weryfikacji, ponieważ są stwierdzeniami oczywistymi bądź frazesami,
- powinny być empirycznie sprawdzalne, czyli dające się zweryfikować tzn. potwierdzić lub odrzucić w toku badań,
- nie powinny wykazywać sprzeczności w stosunku do uzasadnionych już twierdzeń [B. Klepacki 2009, s. 5].
Klasyfikacja hipotez
1) Ze względu na stopień ogólności hipotez możemy wyróżnić:
- hipotezy proste – są tworzone na podstawie uogólnienia podstawowych obserwacji
- hipotezy złożone – opierają się na założeniu mówiącym o istnieniu związków pomiędzy zdarzeniami, a także wielopłaszczyznowych łańcuchów przyczynowo - skutkowych [M. Głowik 2004, s. 62].
2) Ze względu na zdefiniowane tezy wyróżniamy:
- hipotezy opisowe, przewidujące współzmienność lub współwystępowanie zjawisk poddanych badaniu,
- hipotezy przyczynowo - skutkowe, odpowiadające na pytania dotyczące genezy tych zjawisk.
3) Biorąc pod uwagę treść pytań problemowych (tez) możemy wyodrębnić hipotezy:
- nomologiczne,
- diagnostyczno – deskryptywne,
- prakseologiczne.
Wśród wymienionych wyżej typów hipotez najczęściej stosowanymi hipotezami są hipotezy nomologiczne. Dzielą się one na:
- hipotezy dedukcyjno – nomologiczne,
- hipotezy probabilistyczne,
- hipotezy statystyczne [J. Apanowicz 2002, s. 49].
Bibliografia
- Apanowicz J., (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
- Głowik M., (2004), Kompetencje polskiego bankowca na przykładzie spółdzielczego banku ludowego w Kępnie, Copyright by Marek Trelewicz, Warszawa
- Jeszka A.M., (2013), Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i kierowanie", nr 5(158)
- Kaczmarczyk S., (2002), Badania marketingowe. Metody i techniki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Klepacki B., (2009), Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych, "Roczniki nauk rolniczych", seria G, T. 96, z. 2
- Krajewski M., (2010), O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego
- Sabak A., (red), (2009), Najnowsza encyklopedia powszechna, Wydawnictwo GREG, Kraków
- Urbaniak-Zając D., (2009), O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych, "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-ekonomicznej", nr 1(45)
Autor: Bogumiła Drygajło, Martyna Olszyńska