Zarządzanie integralnością wg PMBOK: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (clean link in heading)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Zarządzanie]] integralnością wg PMBOK''' to [[grupa]] procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach.
'''[[Zarządzanie]] integralnością wg PMBOK''' to [[grupa]] procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach.
Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań.  
Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań.
Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi  celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.  
Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi  celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.


W trakcie projektu [[kierownik]] projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza [[ryzyko]], dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a [[wiedza]] na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.
W trakcie projektu [[kierownik]] projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza [[ryzyko]], dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a [[wiedza]] na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.
Linia 35: Linia 32:
*opracowanie planu zarządzania projektem
*opracowanie planu zarządzania projektem
*bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
*bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
*[[monitorowanie]] i [[kontrolowanie]] prac projektowych  
*[[monitorowanie]] i [[kontrolowanie]] prac projektowych
*wykonanie  zintegrowanej kontroli zmian
*wykonanie  zintegrowanej kontroli zmian
*zamknięcie projektu
*zamknięcie projektu


Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.  
Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.
 


<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
==Karta projektu==
==Karta projektu==
[[Dokument]] założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, [[projekt]] nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje [[cele]] projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu [[uprawnienia]] do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.  
[[Dokument]] założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, [[projekt]] nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje [[cele]] projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu [[uprawnienia]] do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.
 


==Plan zarządzania projektem==
==Plan zarządzania projektem==
To [[plan]] główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak [[budżet]], [[harmonogram]], [[zasoby]] i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i [[konsolidacja]] pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki [[przegląd]] całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.
To [[plan]] główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak [[budżet]], [[harmonogram]], [[zasoby]] i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i [[konsolidacja]] pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki [[przegląd]] całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.


 
==Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem==
==Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem==  
Jest to [[proces]], w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się  zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, [[kierowanie]] zespołem projektowym, [[organizowanie]] spotkań dotyczących statusu itd.
Jest to [[proces]], w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się  zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, [[kierowanie]] zespołem projektowym, [[organizowanie]] spotkań dotyczących statusu itd.


==Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych==
==Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych==
Skuteczna [[kontrola]] projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. [[Pomiar]] statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna [[praca]], ale mając pewność, że posiadane [[dane]] o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje [[sukces]] projektu.
Skuteczna [[kontrola]] projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. [[Pomiar]] statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna [[praca]], ale mając pewność, że posiadane [[dane]] o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje [[sukces]] projektu.


 
==Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian==
==Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian==  
Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w ''linii'' lub w zsynchronizowaniu.
Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w ''linii'' lub w zsynchronizowaniu.
Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.
Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.


 
==Zamknięcie projektu==
==Zamknięcie projektu==  
Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju ''dokument wyciągnięty z doświadczeń'', definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym  aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.
Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju ''dokument wyciągnięty z doświadczeń'', definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym  aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014). ''[[Zarządzanie projektem]]'', Warszawa, Wyd.1
<noautolinks>
* Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016).[https://www.sciencesphere.org/ijispm/archive/ijispm-040102.pdf ''A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model''], “International Journal of Information Systems and Project Management", vol. 4 no. 1
* Dr. TD Jainendrakumar (2015). [https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/03/pmwj32-Mar2015-Jainendrakumar-project-integration-management-advisory.pdf''Project Integration Management''] ,PM World Journal ,Vol. IV, Issue III
* M. Sołtysik,M. Wesołowska ,(2016).''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami'' ,Kraków
* Mochal T. (2009): [https://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-best-practices-for-successful-project-management/''10 best practices for successful project management''], 10 Things, techrepublic.com
* Trocki M. (2017). ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 5
* Trocki M. (2017). ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 5
* M. Sołtysik,M. Wesołowska ,(2016).''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami'' ,Kraków
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014). ''Zarządzanie projektem'', Warszawa, Wyd.1
* Dr. TD Jainendrakumar (2015). [https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/03/pmwj32-Mar2015-Jainendrakumar-project-integration-management-advisory.pdf''Project Integration Management''] ,PM World Journal ,Vol. IV, Issue III
* Wysocki, Streich & Brennholt, Klein, Nicholas, Larson. (2016).[https://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/Jatkotutkinto/PGE/Documents/2016/kurssimateriaali/PML-16_L11_Project_integration_management20160404.pdf''PROJECT INTEGRATION MANAGEMENT''] , Project Management and Leadership
* Wysocki, Streich & Brennholt, Klein, Nicholas, Larson. (2016).[http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/Jatkotutkinto/PGE/Documents/2016/kurssimateriaali/PML-16_L11_Project_integration_management20160404.pdf''PROJECT INTEGRATION MANAGEMENT''] , Project Management and Leadership  
</noautolinks>
* Mochal T. (2009): [http://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-best-practices-for-successful-project-management/''10 best practices for successful project management''], 10 Things, techrepublic.com
* Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016).[http://www.sciencesphere.org/ijispm/archive/ijispm-040102.pdf ''A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model''], “International Journal of Information Systems and Project Management", vol. 4 no. 1


{{a|Bartłomiej Czernik}}
{{a|Bartłomiej Czernik}}

Wersja z 12:02, 29 paź 2023

Zarządzanie integralnością wg PMBOK
Polecane artykuły

Zarządzanie integralnością wg PMBOK to grupa procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach. Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań. Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.

W trakcie projektu kierownik projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza ryzyko, dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a wiedza na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.

Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta kierownik projektu. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.

TL;DR

Zarządzanie integralnością projektów polega na koordynacji i spójności procesów zarządzania projektami. W ramach zarządzania integralnością projektu istnieje sześć procesów: opracowanie karty projektu, opracowanie planu zarządzania projektem, bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem, monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych, wykonanie zintegrowanej kontroli zmian oraz zamknięcie projektu. Każdy z tych procesów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu.

Procesy zarządzania integralnością projektu

W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:

  • opracowanie karty projektu
  • opracowanie planu zarządzania projektem
  • bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
  • monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych
  • wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
  • zamknięcie projektu

Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.

Karta projektu

Dokument założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, projekt nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje cele projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu uprawnienia do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.

Plan zarządzania projektem

To plan główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak budżet, harmonogram, zasoby i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i konsolidacja pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki przegląd całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.

Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem

Jest to proces, w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, kierowanie zespołem projektowym, organizowanie spotkań dotyczących statusu itd.

Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych

Skuteczna kontrola projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. Pomiar statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna praca, ale mając pewność, że posiadane dane o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje sukces projektu.

Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian

Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w linii lub w zsynchronizowaniu. Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.

Zamknięcie projektu

Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju dokument wyciągnięty z doświadczeń, definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.

Bibliografia


Autor: Bartłomiej Czernik