Urząd marszałkowski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Państwowa Inspekcja Pracy]]</li>
<li>[[Starostwo powiatowe]]</li>
<li>[[SANEPID]]</li>
<li>[[Organy administracji publicznej]]</li>
<li>[[Urzędnik]]</li>
<li>[[Administracja zespolona]]</li>
<li>[[Administracja]]</li>
<li>[[Administracja rządowa]]</li>
<li>[[Funkcjonariusz publiczny]]</li>
</ul>
}}
'''Urząd Marszałkowski''' stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie [[statut|statutu]] województwa.
'''Urząd Marszałkowski''' stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie [[statut|statutu]] województwa.
Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności.
Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności.
Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków. (Harańczyk A., 2010)
[[Odpowiedzialność]] za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków (Harańczyk A., 2010)


Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:
Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:
Linia 26: Linia 9:
* kultury i ochrony jej dóbr,
* kultury i ochrony jej dóbr,
* [[pomoc społeczna|pomocy społecznej]],
* [[pomoc społeczna|pomocy społecznej]],
<google>text</google>
* polityki prorodzinnej,
* polityki prorodzinnej,
* modernizacji terenów wiejskich,
* modernizacji terenów wiejskich,
Linia 41: Linia 22:
* zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
* zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
* zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.
* zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.
<google>n</google>
==TL;DR==
Urząd Marszałkowski jest aparatem pomocniczym zarządu województwa, który zapewnia obsługę komisji organów wykonawczych i uchwałodawczych. Odpowiada za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o samorządzie województwa oraz innych przepisów prawa. Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne i reprezentacyjne. Wojewoda nadzoruje realizację zadań związanych z rynkiem pracy.


==Marszałek Województwa==
==Marszałek Województwa==
 
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego - także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach [[zagrożenia]] bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez [[zarząd]] na najbliższym posiedzeniu.
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu.
Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno - techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, [[zakres]], oraz [[efektywność]] pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)
Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)  


==Wojewoda==
==Wojewoda==
Do zadań wojewody w zakresie polityki [[rynek pracy|rynku pracy]] należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe [[urząd pracy|urzędy pracy]], oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):
Do zadań wojewody w zakresie polityki [[rynek pracy|rynku pracy]] należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe [[urząd pracy|urzędy pracy]], oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):
* Stosowania standardów usług rynku pracy,
* Stosowania standardów usług rynku pracy,
Linia 57: Linia 41:


Do zadań wojewody należy ponadto:
Do zadań wojewody należy ponadto:
* Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
* [[Organizowanie]] i [[finansowanie]] szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
* Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
* Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
* Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
* Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
* Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu [[bezrobocie|bezrobocia]].
* Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu [[bezrobocie|bezrobocia]].
* Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
* Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, [[niepełnosprawność]], rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.


==Bibligorafia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[SANEPID]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organy administracji publicznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Urzędnik]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja zespolona]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcjonariusz publiczny]]}} }}
* Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., (2005) ''Ustrój samorządu terytorialnego'' Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
 
* Hausner J., (2005) ''[[Administracja publiczna]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa str. 202
==Bibliografia==
* Harańczyk A., (2010) ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'' Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
<noautolinks>
* Knosala E., (2006) ''Zarys nauki administracji'', Kantor Wydawniczy Zakamycze, str. 147
* Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. (2005), ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
* Kurzyna-Chmiel D., (2000)''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/FIDwPZwST.pdf#page=174 Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym]'' Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie
* Harańczyk A. (2010), ''Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka''. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
* Nowacka E., (2005) ''Polski samorząd terytorialny'', LexisNexis, Warszawa
* Hausner J. (2005), ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wajgner M., (2003) ''[[Prawo]] i postępowanie administracyjne'', Wydawnictwo REA, Warszawa, str. 63
* Knosala E. (2006), ''Zarys nauki administracji'', Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910576/U/D19980576Lj.pdf Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa]'' (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.)
* Nowacka E. (2005), ''Polski samorząd terytorialny'', LexisNexis, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19980910576 Dz.U. 1998 nr 91 poz. 576]
* Wajgner M. (2003), ''Prawo i postępowanie administracyjne'', Wydawnictwo REA, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak}}
{{a|Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]]
[[en:Marshal office]]
[[en:Marshal office]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}
{{#metamaster:description|Urząd Marszałkowski - pomocniczy aparat zarządu województwa, obsługujący organy wykonawcze i uchwałodawcze. Działa zgodnie z prawem, dbając o edukację, zdrowie, pomoc społeczną, środowisko, transport i bezpieczeństwo.}}

Aktualna wersja na dzień 22:37, 22 gru 2023

Urząd Marszałkowski stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie statutu województwa. Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków (Harańczyk A., 2010)

Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:

  • własnych wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie:
  • edukacji publicznej,
  • promocji i ochrony zdrowia,
  • kultury i ochrony jej dóbr,
  • pomocy społecznej,
  • polityki prorodzinnej,
  • modernizacji terenów wiejskich,
  • zagospodarowania przestrzennego,
  • ochrony środowiska,
  • gospodarki wodnej,
  • dróg publicznych i transportu,
  • kultury fizycznej i turystyki,
  • ochrony praw konsumenta,
  • obronności,
  • bezpieczeństwa publicznego,
  • przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
  • zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
  • zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.

TL;DR

Urząd Marszałkowski jest aparatem pomocniczym zarządu województwa, który zapewnia obsługę komisji organów wykonawczych i uchwałodawczych. Odpowiada za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o samorządzie województwa oraz innych przepisów prawa. Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne i reprezentacyjne. Wojewoda nadzoruje realizację zadań związanych z rynkiem pracy.

Marszałek Województwa

Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego - także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu. Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno - techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)

Wojewoda

Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):

  • Stosowania standardów usług rynku pracy,
  • Spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
  • Przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  • Prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy,
  • Kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty.

Do zadań wojewody należy ponadto:

  • Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
  • Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
  • Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
  • Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
  • Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.


Urząd marszałkowskiartykuły polecane
Państwowa Inspekcja PracyStarostwo powiatoweSANEPIDOrgany administracji publicznejUrzędnikAdministracja zespolonaAdministracjaAdministracja rządowaFunkcjonariusz publiczny

Bibliografia

  • Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. (2005), Ustrój samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
  • Harańczyk A. (2010), Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
  • Hausner J. (2005), Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Knosala E. (2006), Zarys nauki administracji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków
  • Nowacka E. (2005), Polski samorząd terytorialny, LexisNexis, Warszawa
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Dz.U. 1998 nr 91 poz. 576
  • Wajgner M. (2003), Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa


Autor: Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.