Rozwiązywanie konfliktów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Rozwiązywanie konfliktów''' czyli zjawiska polegającego na przeciwnych poglądach, decyzjach lub potrzebach osób lub grup. Opisując sposoby rozwiązywanie [[konflikt|konfliktów]], nie sposób nie wspomnieć o takim pojęciu jak [[konflikt interesów]], który polega na tym, że podjęcie decyzji zgodnej z ogólnie przyjętymi regułami, normami społecznymi lub celami jednostki będzie wywoływać efekty niekorzystne także dla niej (C. Boyle, I. Chersan 2006, s. 290).
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie przez konflikty]]</li>
<li>[[Zarządzanie konfliktem]]</li>
<li>[[Konflikt]]</li>
<li>[[Fazy konfliktu]]</li>
<li>[[Konflikt interpersonalny]]</li>
<li>[[Partycypacja społeczna]]</li>
<li>[[Rozwiązywanie sporów zbiorowych]]</li>
<li>[[Dynamika grupowa]]</li>
<li>[[Atmosfera w pracy]]</li>
</ul>
}}


==TL;DR==
Artykuł omawia rozwiązywanie konfliktów społecznych oraz konfliktów w organizacjach. Wskazuje, że konflikt nie zawsze jest negatywny i może prowadzić do rozwiązania problemów. Opisuje źródła konfliktów, takie jak różnice zadań i relacji między ludźmi. Artykuł przedstawia także tradycyjne i nowoczesne metody zarządzania konfliktami, takie jak unikanie, negocjacje czy mediacja.


==Konflikty jako zjawiska społeczne==
Konflikty są to zjawiska ''społeczne'', gdyż występowały od zawsze i będą występować w każdej [[konflikt społeczny|społeczności]], bez znaczenia na poziom rozwoju, organizacji, specyfiki czy liczby członków. Rozpatrując kwestie psychologiczne możemy wyróżnić także konflikty wewnętrzne, a jeden z ojców psychoanalizy '''Sigmund Freud''' u ich przyczyn upatruje odwiecznego ścierania się tak antagonistycznych czynników, którymi są '''Id''','''Ego''' i '''Superego'''. Twierdził on także, że [[mechanizm obronny|mechanizmy obronne]] są niezbędne aby dana jednostka poradziła sobie z konfliktami wewnętrznymi (G. J. Richard, P. Zimbardo 2012, s. 583).


'''Rozwiązywanie konfliktów''' czyli zjawiska polegającego na przeciwnych poglądach, decyzjach lub potrzebach osób lub grup. Opisując sposoby rozwiązywanie [[konflikt|konfliktów]], nie sposób nie wspomnieć o takim pojęciu jak [[konflikt interesów]], który polega na tym, że podjęcie decyzji zgodnej z ogólnie przyjętymi regułami, normami społecznymi lub celami jednostki będzie wywoływać efekty niekorzystne także dla niej (C. Boyle, I. Chersan 2006, s. 290).  
Z uwagi na powszechność występowania zjawiska, konfliktów możemy dopatrywać się także na poziomie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Jedną z najpopularniejszych definicji konfliktów odnoszących się do kwestii zarządczych podaje się słowa Stephena P. Robbinsa: "Jest to proces, w którym strona A podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń strony B przez blokowanie w jakiś sposób osiągnięcia przez nią celów lub blokowanie działań w jej interesie" (S.P. Robbins 1998, s. 291). Należy podkreślić, że konflikt nie powinien być postrzegany jako zjawisko w istocie ''złe'', które niesie za sobą same ''negatywne skutki'' dla otoczenia czy społeczności. Niejednokrotnie konflikt był pozytywnym czynnikiem, który zwiększył ''[[produktywność]] grupy'' lub doprowadził do rozwiązania problemu (J. Schroeder 2015, s. 130). '''Rozwiązywanie konfliktów''' jest to [[proces]] polegający na przyjęciu pewnego porozumienia, satysfakcjonującego lub przynajmniej akceptowalnego przez obie strony. Jego zadaniem jest zapobiegnięcie negatywnym skutkom konfliktu oraz, co należy podkreślić, dążenie do uzyskania możliwie jak największej liczby korzyści z już wynikłego konfliktu. Przy rozwiązywaniu konfliktów coraz częściej podkreślane jest zjawisko zarządzania konfliktem.


==Konflikty jako zjawiska społeczne ==
<google>n</google>
Konflikty są to zjawiska ''społeczne'', gdyż występowały od zawsze i będą występować w każdej [[konflikt społeczny|społeczności]], bez znaczenia na poziom rozwoju, organizacji, specyfiki czy liczby członków. Rozpatrując kwestie psychologiczne możemy wyróżnić także konflikty wewnętrzne, a jeden z ojców psychoanalizy '''Sigmund Freud''' u ich przyczyn upatruje odwiecznego ścierania się tak antagonistycznych czynników, którymi są '''Id''','''Ego''' i '''Superego'''. Twierdził on także, że [[mechanizm obronny|mechanizmy obronne]] są niezbędne aby dana jednostka poradziła sobie z konfliktami wewnętrznymi (G. J. Richard, P. Zimbardo 2012, s. 583).
<google>t</google>
 
Z uwagi na powszechność występowania zjawiska, konfliktów możemy dopatrywać się także na poziomie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Jedną z najpopularniejszych definicji konfliktów odnoszących się do kwestii zarządczych podaje się słowa Stephena P. Robbinsa: "Jest to proces, w którym strona A podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń strony B przez blokowanie w jakiś sposób osiągnięcia przez nią celów lub blokowanie działań w jej interesie” (S.P. Robbins 1998, s. 291). Należy podkreślić, że konflikt nie powinien być postrzegany jako zjawisko w istocie ''złe'', które niesie za sobą same ''negatywne skutki'' dla otoczenia czy społeczności. Niejednokrotnie konflikt był pozytywnym czynnikiem, który zwiększył ''[[produktywność]] grupy'' lub doprowadził do rozwiązania problemu (J. Schroeder 2015, s. 130). '''Rozwiązywanie konfliktów''' jest to [[proces]] polegający na przyjęciu pewnego porozumienia, satysfakcjonującego lub przynajmniej akceptowalnego przez obie strony. Jego zadaniem jest zapobiegnięcie negatywnym skutkom konfliktu oraz, co należy podkreślić, dążenie do uzyskania możliwie jak największej liczby korzyści z już wynikłego konfliktu. Przy rozwiązywaniu konfliktów coraz częściej podkreślane jest zjawisko zarządzania konfliktem.


==Źródła konfliktów==
==Źródła konfliktów==
Jerzy Schroeder podkreśla, że jednym z najważniejszych etapów rozwiązywania konfliktów, jest pozyskanie wiedzy o jego przyczynach. Identyfikuje on dwie grupy przyczyn konfliktów:
Jerzy Schroeder podkreśla, że jednym z najważniejszych etapów rozwiązywania konfliktów, jest pozyskanie wiedzy o jego przyczynach. Identyfikuje on dwie grupy przyczyn konfliktów:
* przyczyny '''powiązane z zadaniami'''- należą tutaj różne poglądy na temat źródeł i wykorzystania danych, niesprecyzowane wymagania lub źle zinterpretowane [[potrzeby]], a także sprzeczność opinii na temat sposobu rozstrzygnięcia sporu czy też rozwiązania postawionego problemu.  
* przyczyny '''powiązane z zadaniami''' - należą tutaj różne poglądy na temat źródeł i wykorzystania danych, niesprecyzowane wymagania lub źle zinterpretowane [[potrzeby]], a także sprzeczność opinii na temat sposobu rozstrzygnięcia sporu czy też rozwiązania postawionego problemu.
* przyczyny mające '''związek z relacjami'''- zalicza on tutaj problemy występujące na poziomie ''komunikacji, wzajemnego szacunku'' czy ''zaufania''. Schroeder wskazuje także na ''błędne określenie priorytetów'' oraz sprzeczne oczkowania wobec przydzielonych pozycji w grupie lub społeczeństwie (J. Schroeder 2015, s. 131).  
* przyczyny mające '''związek z relacjami''' - zalicza on tutaj problemy występujące na poziomie ''komunikacji, wzajemnego szacunku'' czy ''zaufania''. Schroeder wskazuje także na ''błędne określenie priorytetów'' oraz sprzeczne oczkowania wobec przydzielonych pozycji w grupie lub społeczeństwie (J. Schroeder 2015, s. 131).


==[[Zarządzanie]] konfliktem==  
==Zarządzanie konfliktem==
W przedsiębiorstwach, rola osoby odpowiedzialnej za rozwiązanie konfliktów spoczywa najczęściej na kadrze kierowniczej, zazwyczaj zajmują się tym menadżerowie. Ich zadaniem jest zapobiegnięcie możliwie jak największej liczbie negatywnych skutków konfliktu. Agnieszka Kołodziejczyk, autorka artykułu pt." Rola konfliktu w organizacji" wymienia kilka najpopularniejszych narzędzi zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych, jakie menadżerowie wykorzystują w celu rozwiązania konfliktów. Do grupy tradycyjnych rozwiązań konfliktów należą,
W przedsiębiorstwach, rola osoby odpowiedzialnej za rozwiązanie konfliktów spoczywa najczęściej na kadrze kierowniczej, zazwyczaj zajmują się tym menadżerowie. Ich zadaniem jest zapobiegnięcie możliwie jak największej liczbie negatywnych skutków konfliktu. Agnieszka Kołodziejczyk, autorka artykułu pt". Rola konfliktu w organizacji" wymienia kilka najpopularniejszych narzędzi zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych, jakie menadżerowie wykorzystują w celu rozwiązania konfliktów. Do grupy tradycyjnych rozwiązań konfliktów należą,
*'''unikanie''' czyli wycofanie jednostki ze środowiska "konfliktogennego". Jeżeli reakcja unikania konfliktów występuję samoistnie z inicjatywy jednej z potencjalnych stron konfliktu może być interpretowane jako zjawisko tzw. [[mechanizm obronny| mechanizmu obronnego]],
* '''unikanie''' czyli wycofanie jednostki ze środowiska "konfliktogennego". Jeżeli reakcja unikania konfliktów występuję samoistnie z inicjatywy jednej z potencjalnych stron konfliktu może być interpretowane jako zjawisko tzw. [[mechanizm obronny| mechanizmu obronnego]],
*'''ignorowanie''' konfliktu objawiające się przemilczeniem spornych kwestii,
* '''ignorowanie''' konfliktu objawiające się przemilczeniem spornych kwestii,
*'''[[wymuszenie]]''', czyli [[próba]] przekonania do ustąpienia jednej ze skonfliktowanych stron,
* '''[[wymuszenie]]''', czyli [[próba]] przekonania do ustąpienia jednej ze skonfliktowanych stron,
*'''[[kompromis]]''', który objawia się próba znalezienia wspólnego rozwiązania przynajmniej częściowo satysfakcjonującego skonfliktowane strony
* '''[[kompromis]]''', który objawia się próba znalezienia wspólnego rozwiązania przynajmniej częściowo satysfakcjonującego skonfliktowane strony


Niestety tradycyjne formy rozwiązywania konfliktów często były ''nieefektywne'', nie przynosiły zamierzonego efektu, a także ograniczały [[rozwój]] organizacji. W dzisiejszych czasach częściej wykorzystuje się bardziej "nowoczesne" formy rozwiązywania konfliktów. Należą do nich,
Niestety tradycyjne formy rozwiązywania konfliktów często były ''nieefektywne'', nie przynosiły zamierzonego efektu, a także ograniczały [[rozwój]] organizacji. W dzisiejszych czasach częściej wykorzystuje się bardziej "nowoczesne" formy rozwiązywania konfliktów. Należą do nich,
*'''[[negocjacje]]''' czyli dialog dwóch skonfliktowanych stron,  
* '''[[negocjacje]]''' czyli dialog dwóch skonfliktowanych stron,
*'''[[arbitraż]]''', polega on na wskazaniu przez obie strony osoby bezstronnej, która ma obiektywnie dokonać osądu,
* '''[[arbitraż]]''', polega on na wskazaniu przez obie strony osoby bezstronnej, która ma obiektywnie dokonać osądu,
*'''[[mediacja]]''' [[powołanie]] osoby trzeciej (jednak nie jak w przypadku arbitrażu przez strony, lecz przez menadżera), która ma za [[zadanie]] pomagać stronom w samodzielnym dojściu do porozumienia (A. Kołodziejczyk 2014, s. 321-323).
* '''[[mediacja]]''' [[powołanie]] osoby trzeciej (jednak nie jak w przypadku arbitrażu przez strony, lecz przez menadżera), która ma za [[zadanie]] pomagać stronom w samodzielnym dojściu do porozumienia (A. Kołodziejczyk 2014, s. 321-323).


==Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie przez konflikty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie konfliktem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konflikt]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Fazy konfliktu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konflikt interpersonalny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Partycypacja społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwiązywanie sporów zbiorowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dynamika grupowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Atmosfera w pracy]]}} }}
* Boyle C., Chersan I. (2006) ''English Dictionary For Advanced Learners'', Macmillan, Londyn, s. 598
* Kołodziejczyk A. (2014) [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/1586/Kolodziejczyk.A_Rola_konfliktu_w_organizacji.pdf?sequence=1 ''Rola konfliktu w organizacji''], " Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach", nr 100, s. 321-323
* Lapsley D. K., Stey P. C. (2011) [https://www3.nd.edu/~dlapsle1/Lab/Articles%20&%20Chapters_files/Entry%20for%20Encyclopedia%20of%20Human%20Behavior (finalized4%20Formatted).pdf ''Id, Ego, and Superego''] "Encyclopedia of Human Behavior" nr 2, s. 1
* Robbins S.P. (1998) ''Zachowania w organizacji'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 291
* Schroeder J. (2015) [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/download/975/730 ''Zarządzanie konfliktem w organizacji działającej w międzynarodowym otoczeniu – wpływ kultury narodowej''], " Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie" nr 10, s. 130
* Richard G. J., Zimbardo P. (2012) Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 583


==Bibliografia==
<noautolinks>
* Boyle C., Chersan I. (2006), ''English Dictionary For Advanced Learners'', Macmillan, Londyn
* Kołodziejczyk A. (2014), ''Rola konfliktu w organizacji'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 100
* Robbins S., Jugde T. (2012), ''Zachowania w organizacji'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Schroeder J. (2015), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/download/975/730 Zarządzanie konfliktem w organizacji działającej w międzynarodowym otoczeniu - wpływ kultury narodowej]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 10
* Zimbardo P., Gerrig R. (2012), ''Psychologia i życie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Konflikty]]
{{a|Bartłomiej Żurak}}


[[Kategoria:Negocjacje]]
{{#metamaster:description|Rozwiązywanie konfliktów - pojęcie dotyczące przeciwstawnych poglądów, decyzji lub potrzeb osób lub grup. Metody rozwiązywania konfliktów i konflikt interesów. Przykłady i strategie.}}
{{a|Bartłomiej Żurak}}

Aktualna wersja na dzień 01:07, 22 gru 2023

Rozwiązywanie konfliktów czyli zjawiska polegającego na przeciwnych poglądach, decyzjach lub potrzebach osób lub grup. Opisując sposoby rozwiązywanie konfliktów, nie sposób nie wspomnieć o takim pojęciu jak konflikt interesów, który polega na tym, że podjęcie decyzji zgodnej z ogólnie przyjętymi regułami, normami społecznymi lub celami jednostki będzie wywoływać efekty niekorzystne także dla niej (C. Boyle, I. Chersan 2006, s. 290).

TL;DR

Artykuł omawia rozwiązywanie konfliktów społecznych oraz konfliktów w organizacjach. Wskazuje, że konflikt nie zawsze jest negatywny i może prowadzić do rozwiązania problemów. Opisuje źródła konfliktów, takie jak różnice zadań i relacji między ludźmi. Artykuł przedstawia także tradycyjne i nowoczesne metody zarządzania konfliktami, takie jak unikanie, negocjacje czy mediacja.

Konflikty jako zjawiska społeczne

Konflikty są to zjawiska społeczne, gdyż występowały od zawsze i będą występować w każdej społeczności, bez znaczenia na poziom rozwoju, organizacji, specyfiki czy liczby członków. Rozpatrując kwestie psychologiczne możemy wyróżnić także konflikty wewnętrzne, a jeden z ojców psychoanalizy Sigmund Freud u ich przyczyn upatruje odwiecznego ścierania się tak antagonistycznych czynników, którymi są Id,Ego i Superego. Twierdził on także, że mechanizmy obronne są niezbędne aby dana jednostka poradziła sobie z konfliktami wewnętrznymi (G. J. Richard, P. Zimbardo 2012, s. 583).

Z uwagi na powszechność występowania zjawiska, konfliktów możemy dopatrywać się także na poziomie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Jedną z najpopularniejszych definicji konfliktów odnoszących się do kwestii zarządczych podaje się słowa Stephena P. Robbinsa: "Jest to proces, w którym strona A podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń strony B przez blokowanie w jakiś sposób osiągnięcia przez nią celów lub blokowanie działań w jej interesie" (S.P. Robbins 1998, s. 291). Należy podkreślić, że konflikt nie powinien być postrzegany jako zjawisko w istocie złe, które niesie za sobą same negatywne skutki dla otoczenia czy społeczności. Niejednokrotnie konflikt był pozytywnym czynnikiem, który zwiększył produktywność grupy lub doprowadził do rozwiązania problemu (J. Schroeder 2015, s. 130). Rozwiązywanie konfliktów jest to proces polegający na przyjęciu pewnego porozumienia, satysfakcjonującego lub przynajmniej akceptowalnego przez obie strony. Jego zadaniem jest zapobiegnięcie negatywnym skutkom konfliktu oraz, co należy podkreślić, dążenie do uzyskania możliwie jak największej liczby korzyści z już wynikłego konfliktu. Przy rozwiązywaniu konfliktów coraz częściej podkreślane jest zjawisko zarządzania konfliktem.

Źródła konfliktów

Jerzy Schroeder podkreśla, że jednym z najważniejszych etapów rozwiązywania konfliktów, jest pozyskanie wiedzy o jego przyczynach. Identyfikuje on dwie grupy przyczyn konfliktów:

  • przyczyny powiązane z zadaniami - należą tutaj różne poglądy na temat źródeł i wykorzystania danych, niesprecyzowane wymagania lub źle zinterpretowane potrzeby, a także sprzeczność opinii na temat sposobu rozstrzygnięcia sporu czy też rozwiązania postawionego problemu.
  • przyczyny mające związek z relacjami - zalicza on tutaj problemy występujące na poziomie komunikacji, wzajemnego szacunku czy zaufania. Schroeder wskazuje także na błędne określenie priorytetów oraz sprzeczne oczkowania wobec przydzielonych pozycji w grupie lub społeczeństwie (J. Schroeder 2015, s. 131).

Zarządzanie konfliktem

W przedsiębiorstwach, rola osoby odpowiedzialnej za rozwiązanie konfliktów spoczywa najczęściej na kadrze kierowniczej, zazwyczaj zajmują się tym menadżerowie. Ich zadaniem jest zapobiegnięcie możliwie jak największej liczbie negatywnych skutków konfliktu. Agnieszka Kołodziejczyk, autorka artykułu pt". Rola konfliktu w organizacji" wymienia kilka najpopularniejszych narzędzi zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych, jakie menadżerowie wykorzystują w celu rozwiązania konfliktów. Do grupy tradycyjnych rozwiązań konfliktów należą,

  • unikanie czyli wycofanie jednostki ze środowiska "konfliktogennego". Jeżeli reakcja unikania konfliktów występuję samoistnie z inicjatywy jednej z potencjalnych stron konfliktu może być interpretowane jako zjawisko tzw. mechanizmu obronnego,
  • ignorowanie konfliktu objawiające się przemilczeniem spornych kwestii,
  • wymuszenie, czyli próba przekonania do ustąpienia jednej ze skonfliktowanych stron,
  • kompromis, który objawia się próba znalezienia wspólnego rozwiązania przynajmniej częściowo satysfakcjonującego skonfliktowane strony

Niestety tradycyjne formy rozwiązywania konfliktów często były nieefektywne, nie przynosiły zamierzonego efektu, a także ograniczały rozwój organizacji. W dzisiejszych czasach częściej wykorzystuje się bardziej "nowoczesne" formy rozwiązywania konfliktów. Należą do nich,

  • negocjacje czyli dialog dwóch skonfliktowanych stron,
  • arbitraż, polega on na wskazaniu przez obie strony osoby bezstronnej, która ma obiektywnie dokonać osądu,
  • mediacja powołanie osoby trzeciej (jednak nie jak w przypadku arbitrażu przez strony, lecz przez menadżera), która ma za zadanie pomagać stronom w samodzielnym dojściu do porozumienia (A. Kołodziejczyk 2014, s. 321-323).


Rozwiązywanie konfliktówartykuły polecane
Zarządzanie przez konfliktyZarządzanie konfliktemKonfliktFazy konfliktuKonflikt interpersonalnyPartycypacja społecznaRozwiązywanie sporów zbiorowychDynamika grupowaAtmosfera w pracy

Bibliografia

  • Boyle C., Chersan I. (2006), English Dictionary For Advanced Learners, Macmillan, Londyn
  • Kołodziejczyk A. (2014), Rola konfliktu w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 100
  • Robbins S., Jugde T. (2012), Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Schroeder J. (2015), Zarządzanie konfliktem w organizacji działającej w międzynarodowym otoczeniu - wpływ kultury narodowej, Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 10
  • Zimbardo P., Gerrig R. (2012), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Autor: Bartłomiej Żurak