Retrospektywa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:


'''Retrospektywa''' (należy do podstawowych spotkań [[Scrum|scrumowych]]) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania [[Zespół projektowy|zespołu]].  
'''Retrospektywa''' (należy do podstawowych spotkań [[Scrum|scrumowych]]) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania [[Zespół projektowy|zespołu]].  
Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości [[Sprint|sprintu]]) prowadzone przez [[Scrum master|Scrum Mastera]], podczas spotkania cały zespół omawia zakończony [[Sprint|Sprint]] i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].
Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości [[Sprint|sprintu]]) prowadzone przez [[Scrum master|Scrum Mastera]], podczas spotkania cały [[zespół]] omawia zakończony [[Sprint|Sprint]] i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].


[[Manifest Agile|Agile Manifesto]] sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001].  
[[Manifest Agile|Agile Manifesto]] sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001].  
Linia 24: Linia 24:


Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:  
Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:  
* '''[[Przegląd sprintu|Sprint Review]]''' - przegląd sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
* '''[[Przegląd sprintu|Sprint Review]]''' - [[przegląd]] sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
* '''Retrospective''' - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania.  
* '''Retrospective''' - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania.  


Linia 30: Linia 30:
<google>t</google>
<google>t</google>


Szczegółowe cele dla retrospektyw są następujące:  
Szczegółowe [[cele]] dla retrospektyw są następujące:  
* Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk
* Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk
* Odkrycie, co jest robione dobrze
* Odkrycie, co jest robione dobrze
Linia 41: Linia 41:
Układ retrospektywy zależy od:
Układ retrospektywy zależy od:
* Długości iteracji  
* Długości iteracji  
* Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, organizacja zespołu)  
* Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, [[organizacja]] zespołu)  
* Rozmiaru zespołu  
* Rozmiaru zespołu  
* Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
* Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
Linia 50: Linia 50:
* ''Set the stage (Przygotuj się) 5%''  
* ''Set the stage (Przygotuj się) 5%''  
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.
* ''Gather data (Zbierz dane) 30-50%''  
* ''Gather data (Zbierz [[dane]]) 30-50%''  
Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie.
Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie.
* ''Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%''
* ''Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%''
Linia 68: Linia 68:
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.
*3. '''Co powinniśmy zrobić inaczej?'''
*3. '''Co powinniśmy zrobić inaczej?'''
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić proces i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić [[proces]] i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.
*4. '''Co nadal nas wstrzyma?'''
*4. '''Co nadal nas wstrzyma?'''
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]
Linia 74: Linia 74:
==Wartość biznesowa a Retrospektywa==
==Wartość biznesowa a Retrospektywa==


Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść wartość biznesową:
Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść [[wartość]] biznesową:


* Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
* Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
Linia 81: Linia 81:
* Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza.  
* Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza.  
* Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu.
* Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu.
* Kontynuacja i ocena postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.  
* Kontynuacja i [[ocena]] postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.  
* Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].
* Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].



Wersja z 22:44, 21 maj 2020

Retrospektywa
Polecane artykuły


Retrospektywa (należy do podstawowych spotkań scrumowych) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania zespołu. Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości sprintu) prowadzone przez Scrum Mastera, podczas spotkania cały zespół omawia zakończony Sprint i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].

Agile Manifesto sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001].

Cel retrospektywy

Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:

  • Sprint Review - przegląd sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
  • Retrospective - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania.

Celem retrospektyw jest pomaganie zespołom w ciągłym ulepszaniu ich pracy. Zwinna retrospektywa, w Scrumie, jest praktyką stosowaną przez zespoły do refleksji na temat sposobu pracy i ciągłego doskonalenia się w tym, co robią.

Szczegółowe cele dla retrospektyw są następujące:

  • Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk
  • Odkrycie, co jest robione dobrze
  • Zapoznanie się z przyczynami nieudanych celów
  • Znalezienie sposoby na poprawę reakcji zespołu na klientów
  • Odbudowanie uszkodzonych relacji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]

Układ retrospektywy

{{#ev:youtube|wmg-O0qrYTk|480|right|Retrospekcja (Sławomir Wawak)|frame}} Układ retrospektywy zależy od:

  • Długości iteracji
  • Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, organizacja zespołu)
  • Rozmiaru zespołu
  • Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]


Przykładowy podział czasu przy retrospektywie:

  • Set the stage (Przygotuj się) 5%

Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.

  • Gather data (Zbierz dane) 30-50%

Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie.

  • Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%

Jest czasem na przemyślenie, znalezienie przyczynowo-skutkowego związku pomiędzy zdarzeniami.

  • Decide what to do (Zdecyduj, co zrobić) 15-20%

Decydujemy co chcemy zrobić z występującymi problemami.

  • Close the retrospective (Zamknij retrospektywę) 10%

Zamykanie spotkania jest wyciągnięciem wniosków i czasem na ocenę skuteczności właśnie retrospektywy.

  • Shuffle time (Czas dodatkowy) 10-15%

Dodatkowy czas jest potrzebny, aby objąć wszystkie fazy. Ludzie potrzebują czasu, dla przejścia z jednej czynności do drugiej. [Derby E., Larsen D. 2006, s. 19; Andriyani Y., Hoda R., Amor R. 2017, s. 15]

Z zespołem, który jest nowy w retrospektywach, można skorzystać z czterech kluczowych pytań, które zdefiniował Norman Kerth:

  • 1. Co zrobiliśmy dobrze?

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, opartych na sile. Musimy podkreślać udane czynności w zespole.

  • 2. Czego się nauczyliśmy?

Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.

  • 3. Co powinniśmy zrobić inaczej?

Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić proces i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.

  • 4. Co nadal nas wstrzyma?

Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]

Wartość biznesowa a Retrospektywa

Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść wartość biznesową:

  • Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
  • Skupić się na uczeniu się i zrozumieniu zamiast obciążenia odpowiedzialnością
  • Ograniczenie liczby problemów i przedmiotów, które omawiasz w czasie retrospektywy. Lepiej mieć kilka działań wysokiej jakości, niż wiele z ryzykiem, że nie zostaną wykonane. Warto zmienić tylko jedną rzecz na raz.
  • Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza.
  • Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu.
  • Kontynuacja i ocena postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.
  • Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].

Bibliografia

Autor: Serhiienko Maiia