Retrospektywa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Porządkowanie kategorii)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Metodyka Extreme Programming]]</li>
<li>[[Backlog produktu]]</li>
<li>[[RACI]]</li>
<li>[[Daily scrum]]</li>
<li>[[Feature-Driven Development]]</li>
<li>[[Cykl Deminga]]</li>
<li>[[Sprint]]</li>
<li>[[Facylitacja]]</li>
<li>[[Metody szkoleń]]</li>
</ul>
}}
'''Retrospektywa''' (należy do podstawowych spotkań [[Scrum|scrumowych]]) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania [[Zespół projektowy|zespołu]].
'''Retrospektywa''' (należy do podstawowych spotkań [[Scrum|scrumowych]]) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania [[Zespół projektowy|zespołu]].
Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości [[Sprint|sprintu]]) prowadzone przez [[Scrum master|Scrum Mastera]], podczas spotkania cały [[zespół]] omawia zakończony [[Sprint|Sprint]] i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].
Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości [[Sprint|sprintu]]) prowadzone przez [[Scrum master|Scrum Mastera]], podczas spotkania cały [[zespół]] omawia zakończony [[Sprint|Sprint]] i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].
Linia 23: Linia 8:


==Cel retrospektywy==
==Cel retrospektywy==
Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:
Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:
* '''[[Przegląd sprintu|Sprint Review]]''' - [[przegląd]] sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
* '''[[Przegląd sprintu|Sprint Review]]''' - [[przegląd]] sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
Linia 29: Linia 13:


'''Celem retrospektyw''' jest pomaganie zespołom w ciągłym ulepszaniu ich pracy. Zwinna retrospektywa, w Scrumie, jest praktyką stosowaną przez zespoły do refleksji na temat sposobu pracy i ciągłego doskonalenia się w tym, co robią.
'''Celem retrospektyw''' jest pomaganie zespołom w ciągłym ulepszaniu ich pracy. Zwinna retrospektywa, w Scrumie, jest praktyką stosowaną przez zespoły do refleksji na temat sposobu pracy i ciągłego doskonalenia się w tym, co robią.
<google>t</google>


Szczegółowe [[cele]] dla retrospektyw są następujące:
Szczegółowe [[cele]] dla retrospektyw są następujące:
Linia 37: Linia 20:
* Znalezienie sposoby na poprawę reakcji zespołu na klientów
* Znalezienie sposoby na poprawę reakcji zespołu na klientów
* Odbudowanie uszkodzonych relacji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
* Odbudowanie uszkodzonych relacji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
<google>n</google>


==Układ retrospektywy==
==Układ retrospektywy==
Linia 46: Linia 31:


Przykładowy podział czasu przy retrospektywie:
Przykładowy podział czasu przy retrospektywie:
* ''Set the stage (Przygotuj się) 5%''
* ''Set the stage (Przygotuj się) 5%''
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.
Linia 58: Linia 42:
Zamykanie spotkania jest wyciągnięciem wniosków i czasem na ocenę skuteczności właśnie retrospektywy.
Zamykanie spotkania jest wyciągnięciem wniosków i czasem na ocenę skuteczności właśnie retrospektywy.
* ''Shuffle time (Czas dodatkowy) 10-15%''
* ''Shuffle time (Czas dodatkowy) 10-15%''
Dodatkowy czas jest potrzebny, aby objąć wszystkie fazy. Ludzie potrzebują czasu, dla przejścia z jednej czynności do drugiej. [Derby E., Larsen D. 2006, s. 19; Andriyani Y., Hoda R., Amor R. 2017, s. 15]
Dodatkowy czas jest potrzebny, aby objąć wszystkie fazy. Ludzie potrzebują czasu, dla przejścia z jednej czynności do drugiej [Derby E., Larsen D. 2006, s. 19; Andriyani Y., Hoda R., Amor R. 2017, s. 15]


Z zespołem, który jest nowy w retrospektywach, można skorzystać z ''czterech kluczowych pytań'', które zdefiniował Norman Kerth:
Z zespołem, który jest nowy w retrospektywach, można skorzystać z ''czterech kluczowych pytań'', które zdefiniował Norman Kerth:
 
* 1. '''Co zrobiliśmy dobrze?'''
*1. '''Co zrobiliśmy dobrze?'''
Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, opartych na sile. Musimy podkreślać udane czynności w zespole.
Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, opartych na sile. Musimy podkreślać udane czynności w zespole.
*2. '''Czego się nauczyliśmy?'''
* 2. '''Czego się nauczyliśmy?'''
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.
*3. '''Co powinniśmy zrobić inaczej?'''
* 3. '''Co powinniśmy zrobić inaczej?'''
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić [[proces]] i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić [[proces]] i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.
*4. '''Co nadal nas wstrzyma?'''
* 4. '''Co nadal nas wstrzyma?'''
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]


==Wartość biznesowa a Retrospektywa==
==Wartość biznesowa a Retrospektywa==
Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść [[wartość]] biznesową:
Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść [[wartość]] biznesową:
* Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
* Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
* Skupić się na uczeniu się i zrozumieniu zamiast obciążenia odpowiedzialnością
* Skupić się na uczeniu się i zrozumieniu zamiast obciążenia odpowiedzialnością
Linia 82: Linia 63:
* Kontynuacja i [[ocena]] postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.
* Kontynuacja i [[ocena]] postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.
* Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].
* Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metodyka Extreme Programming]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Backlog produktu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[RACI]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Daily scrum]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Feature-Driven Development]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cykl Deminga]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sprint]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Facylitacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody szkoleń]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 89: Linia 72:
* Derby E., Larsen D. (2006), ''[https://agile.2ia.net/Agile%20Retrospectives.pdf Agile Retrospectives Making Good Teams Great]'', Pragmatic Bookshelf, USA
* Derby E., Larsen D. (2006), ''[https://agile.2ia.net/Agile%20Retrospectives.pdf Agile Retrospectives Making Good Teams Great]'', Pragmatic Bookshelf, USA
* Gonçalves L., Linders B. (2013), ''[https://www.benlinders.com/wp-content/uploads/gettingvalueoutofagileretrospectives-sample-Leanpub-V10.pdf Getting Value out of Agile Retrospectives]'', Leanpub
* Gonçalves L., Linders B. (2013), ''[https://www.benlinders.com/wp-content/uploads/gettingvalueoutofagileretrospectives-sample-Leanpub-V10.pdf Getting Value out of Agile Retrospectives]'', Leanpub
* Scruminc (2012), ''[https://www.scruminc.com/wp-content/uploads/2014/05/Three-Steps-to-an-Effective-Retrospective.pdf 3 Steps to an Effective Retrospective ]''
* Scruminc (2012), ''[https://www.scruminc.com/wp-content/uploads/2014/05/Three-Steps-to-an-Effective-Retrospective.pdf 3 Steps to an Effective Retrospective]''
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Serhiienko Maiia}}
{{a|Serhiienko Maiia}}
 
[[Kategoria:Techniki zwinne]]
 
[[Kategoria:Metody i techniki projektowe]]


{{#metamaster:description|Retrospektywa - spotkanie scrumowe, podczas którego zespół projektowy analizuje zakończony sprint i planuje ulepszenia. Manifest Agile zachęca zespół do stałego doskonalenia.}}
{{#metamaster:description|Retrospektywa - spotkanie scrumowe, podczas którego zespół projektowy analizuje zakończony sprint i planuje ulepszenia. Manifest Agile zachęca zespół do stałego doskonalenia.}}

Aktualna wersja na dzień 23:25, 9 gru 2023

Retrospektywa (należy do podstawowych spotkań scrumowych) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania zespołu. Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości sprintu) prowadzone przez Scrum Mastera, podczas spotkania cały zespół omawia zakończony Sprint i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].

Agile Manifesto sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001].

TL;DR

Retrospektywa jest spotkaniem zespołu projektowego po zakończonym sprincie, mającym na celu ocenę procesu pracy i znalezienie sposobów na jego ulepszenie. Spotkanie składa się z kilku etapów, w których zespół analizuje wykonaną pracę, identyfikuje problemy i podejmuje decyzje dotyczące poprawek. Retrospektywa ma na celu ciągłe doskonalenie pracy zespołu. Ważne jest skupienie się na wartości biznesowej i konkretnych działaniach, które poprawią efektywność zespołu.

Cel retrospektywy

Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:

  • Sprint Review - przegląd sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
  • Retrospective - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania.

Celem retrospektyw jest pomaganie zespołom w ciągłym ulepszaniu ich pracy. Zwinna retrospektywa, w Scrumie, jest praktyką stosowaną przez zespoły do refleksji na temat sposobu pracy i ciągłego doskonalenia się w tym, co robią.

Szczegółowe cele dla retrospektyw są następujące:

  • Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk
  • Odkrycie, co jest robione dobrze
  • Zapoznanie się z przyczynami nieudanych celów
  • Znalezienie sposoby na poprawę reakcji zespołu na klientów
  • Odbudowanie uszkodzonych relacji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]

Układ retrospektywy

Układ retrospektywy zależy od:

  • Długości iteracji
  • Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, organizacja zespołu)
  • Rozmiaru zespołu
  • Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]

Przykładowy podział czasu przy retrospektywie:

  • Set the stage (Przygotuj się) 5%

Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.

  • Gather data (Zbierz dane) 30-50%

Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie.

  • Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%

Jest czasem na przemyślenie, znalezienie przyczynowo-skutkowego związku pomiędzy zdarzeniami.

  • Decide what to do (Zdecyduj, co zrobić) 15-20%

Decydujemy co chcemy zrobić z występującymi problemami.

  • Close the retrospective (Zamknij retrospektywę) 10%

Zamykanie spotkania jest wyciągnięciem wniosków i czasem na ocenę skuteczności właśnie retrospektywy.

  • Shuffle time (Czas dodatkowy) 10-15%

Dodatkowy czas jest potrzebny, aby objąć wszystkie fazy. Ludzie potrzebują czasu, dla przejścia z jednej czynności do drugiej [Derby E., Larsen D. 2006, s. 19; Andriyani Y., Hoda R., Amor R. 2017, s. 15]

Z zespołem, który jest nowy w retrospektywach, można skorzystać z czterech kluczowych pytań, które zdefiniował Norman Kerth:

  • 1. Co zrobiliśmy dobrze?

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, opartych na sile. Musimy podkreślać udane czynności w zespole.

  • 2. Czego się nauczyliśmy?

Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.

  • 3. Co powinniśmy zrobić inaczej?

Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić proces i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.

  • 4. Co nadal nas wstrzyma?

Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]

Wartość biznesowa a Retrospektywa

Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść wartość biznesową:

  • Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
  • Skupić się na uczeniu się i zrozumieniu zamiast obciążenia odpowiedzialnością
  • Ograniczenie liczby problemów i przedmiotów, które omawiasz w czasie retrospektywy. Lepiej mieć kilka działań wysokiej jakości, niż wiele z ryzykiem, że nie zostaną wykonane. Warto zmienić tylko jedną rzecz na raz.
  • Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza.
  • Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu.
  • Kontynuacja i ocena postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.
  • Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].


Retrospektywaartykuły polecane
Metodyka Extreme ProgrammingBacklog produktuRACIDaily scrumFeature-Driven DevelopmentCykl DemingaSprintFacylitacjaMetody szkoleń

Bibliografia


Autor: Serhiienko Maiia