Konwencja CMR: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
|list1=
<ul>
<li>[[Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym]]</li>
<li>[[Prawo przewozowe]]</li>
<li>[[Umowa spedycji]]</li>
<li>[[Prawa konsumenta]]</li>
<li>[[List przewozowy]]</li>
<li>[[Klauzule abuzywne]]</li>
<li>[[Kabotaż]]</li>
<li>[[Ordynacja podatkowa]]</li>
<li>[[Umowa przewozu]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Konwencja CMR to międzynarodowy akt prawny regulujący transport drogowy towarów. Konwencja ta ma pierwszeństwo przed prawem krajowym i powinna być bezpośrednio stosowana. Przewoźnik jest odpowiedzialny za ładunek, chyba że zdarzyły się okoliczności losowe lub wada towaru. Umowa przewozu jest potwierdzana listem przewozowym, który zawiera informacje dotyczące umowy i transportowanego towaru.
''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim. (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)


==Konwencji CMR a prawo krajowe==
==Konwencji CMR a prawo krajowe==
Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.(Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).


Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.(Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).


P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji.(P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).
P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).
<google>t</google>


Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).
Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).


"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów.(P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).
"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).
 
<google>n</google>


==Konwencji CMR==
==Konwencji CMR==
a)Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
* Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
* zarobkowego przewozu drogowego [[Towar|towarów]] pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami,
* zarobkowego przewozu drogowego [[Towar|towarów]] pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami,
* przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa,  
* przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa,
*[[Transport intermodalny|transportu intermodalnego]](w razie braku przeładunku),
* [[Transport intermodalny|transportu intermodalnego]](w razie braku przeładunku),
b)Konwencji o umowie międzynarodowego [[Transport drogowy|przewozu drogowego]] towarów (CMR) nie stosuje się do:
* Konwencji o umowie międzynarodowego [[Transport drogowy|przewozu drogowego]] towarów (CMR) nie stosuje się do:
* transportu ciał zmarłych,  
* transportu ciał zmarłych,
* przedmiotów przesiedlenia,
* przedmiotów przesiedlenia,
* transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych,
* transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych,
Linia 42: Linia 29:
==Odpowiedzialność przewoźnika==
==Odpowiedzialność przewoźnika==
[[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
[[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
 
* odpowiedzialny jest za własne [[działanie]] oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,
a)odpowiedzialny jest za własne [[działanie]] oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,
* jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
 
* zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,
b)jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
* jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego [[zagrożenia]] było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
 
* użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym
c)zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,
* brak lub wadliwe [[opakowanie]], jeżeli [[towary]], ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego [[opakowania]], narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie
 
* manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na [[rachunek]] nadawcy lub odbiorcy
d)jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego [[zagrożenia]] było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
* naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni
*"użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;”
* niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki
*"brak lub wadliwe [[opakowanie]], jeżeli [[towary]], ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego [[opakowania]], narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;”
* przewóz żywych zwierząt
*"manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na [[rachunek]] nadawcy lub odbiorcy;”
*"naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;”
*"niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;”
*"przewóz żywych zwierząt”


==Umowa przewozu==
==Umowa przewozu==
[[List przewozowy|List przewozowy]]: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
[[List przewozowy|List przewozowy]]: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
 
* jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.),
a)jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.),
* zawiera między innymi:
b)zawiera między innymi:
* datę i miejsce wystawienia,
* datę i miejsce wystawienia,
* [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy,
* [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy,
* [[informacje]] dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
* [[informacje]] dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
* informacje dotyczące transportowanego towaru,
* informacje dotyczące transportowanego towaru,
* opłaty związane z transportem,  
* opłaty związane z transportem,
c)może również zawierać na przykład:
* może również zawierać na przykład:
* restrykcje dotyczące przeładunku,
* restrykcje dotyczące przeładunku,
* opłaty, które ponosi [[nadawca]],
* opłaty, które ponosi [[nadawca]],
* zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
* zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
* spis dokumentów, które otrzymał [[przewoźnik]],
* spis dokumentów, które otrzymał [[przewoźnik]],
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawo przewozowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Umowa spedycji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawa konsumenta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[List przewozowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Klauzule abuzywne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kabotaż]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ordynacja podatkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Umowa przewozu]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Górski W., Wesołowski K. (2009). Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa,
<noautolinks>
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r.''], (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483)
* Górski W., Wesołowski K. (2009), ''Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa
*[http://dziennikustaw.gov.pl/du/1962/s/49/238 ''Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r.''], (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011). PODRĘCZNIK SPEDYTORA, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia,
* ''Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19620490238 Dz.U. 1962 nr 49 poz. 238]
* Sarnecki P. (red.) (2014). ''[[Prawo]] konstytucyjne RP'', C. H. BECK, Warszawa,
* Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011), ''Poradnik spedytora'', Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia
* Wesołowski K. (2015). [http://www.wzieu.pl/zn/885/ZN_885.pdf Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym] ''PROBLEMY TRANSPORTU I LOGISTYKI'' Nr 31, s. 181
* Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne'', C.H. Beck, Warszawa
* Wesołowski K. (2013). [https://www.gandalf.com.pl/files/products/texts/327640.pdf UMOWA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWOZU DROGOWEGO TOWARÓW NA PODSTAWIE CMR], Wolters Kluwer Polska, Warszawa,
* Wesołowski K. (2013), ''Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Wesołowski K. (2015), ''[http://www.wzieu.pl/zn/885/ZN_885.pdf Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym]'', Problemy Transportu i Logistyki, Nr 31
</noautolinks>


{{a|Mateusz Podgórski}}
{{a|Mateusz Podgórski}}
[[Kategoria:Transport]]
[[Kategoria:Transport samochodowy]]
[[Kategoria:Handel zagraniczny]]
 
{{#metamaster:description|Konwencja CMR to międzynarodowy akt prawny regulujący transport drogowy towarów. Zawiera jednolite zasady dotyczące dokumentacji i odpowiedzialności spedytorów. Sprawdź szczegóły!}}

Aktualna wersja na dzień 19:45, 7 sty 2024

Konwencja CMR- (fr. Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego transportu drogowego towarów, przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności spedytora. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

TL;DR

Konwencja CMR to międzynarodowy akt prawny regulujący transport drogowy towarów. Konwencja ta ma pierwszeństwo przed prawem krajowym i powinna być bezpośrednio stosowana. Przewoźnik jest odpowiedzialny za ładunek, chyba że zdarzyły się okoliczności losowe lub wada towaru. Umowa przewozu jest potwierdzana listem przewozowym, który zawiera informacje dotyczące umowy i transportowanego towaru.

Konwencji CMR a prawo krajowe

Art. 8 ust.1 brzmi: "Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).

Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).

P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie akty prawne powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące normy Konstytucji". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).

Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).

"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).

Konwencji CMR

  • Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
  • zarobkowego przewozu drogowego towarów pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami,
  • przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa,
  • transportu intermodalnego(w razie braku przeładunku),
  • Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) nie stosuje się do:
  • transportu ciał zmarłych,
  • przedmiotów przesiedlenia,
  • transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych,

Odpowiedzialność przewoźnika

Przewoźnik:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

  • odpowiedzialny jest za własne działanie oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,
  • jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
  • zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,
  • jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego zagrożenia było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
  • użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym
  • brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie
  • manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy
  • naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni
  • niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki
  • przewóz żywych zwierząt

Umowa przewozu

List przewozowy: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

  • jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.),
  • zawiera między innymi:
  • datę i miejsce wystawienia,
  • dane nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy,
  • informacje dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
  • informacje dotyczące transportowanego towaru,
  • opłaty związane z transportem,
  • może również zawierać na przykład:
  • restrykcje dotyczące przeładunku,
  • opłaty, które ponosi nadawca,
  • zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
  • spis dokumentów, które otrzymał przewoźnik,


Konwencja CMRartykuły polecane
Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowymPrawo przewozoweUmowa spedycjiPrawa konsumentaList przewozowyKlauzule abuzywneKabotażOrdynacja podatkowaUmowa przewozu

Bibliografia

  • Górski W., Wesołowski K. (2009), Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  • Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r. Dz.U. 1962 nr 49 poz. 238
  • Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011), Poradnik spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia
  • Sarnecki P. (red.) (2014), Prawo konstytucyjne, C.H. Beck, Warszawa
  • Wesołowski K. (2013), Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Wesołowski K. (2015), Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym, Problemy Transportu i Logistyki, Nr 31


Autor: Mateusz Podgórski