Dostawca treści: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
 
Linia 1: Linia 1:
[[Dostawca]] treści (content provider) zajmuje się elektroniczną dystrybucją dóbr multimedialnych. Multimedia to media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Treść informacyjną można z kolei zdefiniować jako wszystkie [[formy własności]] intelektualnej. Dostawcy treści rozpowszechniają w sieci treści takie jak: [[informacje]], muzykę, zdjęcia, wideo, dzieła artystyczne. Badania wskazują, że opłaty za treść stanowią drugie, co do wielkości źródło dochodu w [[B2C]] (pierwsze stanowią [[dochody]] ze [[sprzedaż]]y [[towar]]ów/usług). Według B. Szyszko więcej internautów wykorzystuje sieć do wyszukiwania informacji niż do robienia w niej zakupów (70%: 53%).
'''[[Dostawca]] treści''' (content provider) zajmuje się elektroniczną dystrybucją dóbr multimedialnych. Multimedia to media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Treść informacyjną można z kolei zdefiniować jako wszystkie [[formy własności]] intelektualnej. Dostawcy treści rozpowszechniają w sieci treści takie jak: [[informacje]], muzykę, zdjęcia, wideo, dzieła artystyczne. Badania wskazują, że opłaty za treść stanowią drugie, co do wielkości źródło dochodu w [[B2C]] (pierwsze stanowią [[dochody]] ze [[sprzedaż]]y [[towar]]ów/usług). Według B. Szyszko więcej internautów wykorzystuje sieć do wyszukiwania informacji niż do robienia w niej zakupów (70%: 53%).


==Źródła zysku==
==Źródła zysku==
Dostawcy treści zarabiają na sprzedawaniu subskrypcji (np. na miesięczny/roczny dostęp do zawartości). Innym źródłem zysku dla dostawców treści są [[mikropłatności]]. Pochodzą one ze sprzedaży dostępu do informacji przez krótki czas (np. 1h) lub dostęp do bardzo małego wycinka konkretnych informacji (np. 1 artykuł). Pewne treści elektroniczne mogą być po prostu sprzedane użytkownikowi w formie pliku do pobrania. Przykładem takich multimedialnych treści mogą być pliki muzyczne, wideo lub e-booki. Osoba nabywająca te treści nie ma jednak prawa do ich redystrybucji jak ma to miejsce w przypadku dóbr nie elektronicznych Oczywiście jest także wielu dostawców nie wymagających opłat za treści, czerpiących swe zyski ze sprzedaży powierzchni reklamowej. Bardzo popularną formą dostarczania treści stało się ostatnio nauczanie przez [[Internet]] ([[E-learning]]). Coraz więcej uczelni wyższych i firm zajmujących się szkoleniami korzysta z sieci w celu przesyłania dóbr intelektualnych. Mogą to być nagrania z wykładów, dokumenty, opracowania. W tym przypadku zyskiem jest opłata za [[kurs]]. Jeżeli e-learning jest uzupełnieniem tradycyjnej edukacji nie ma bezpośredniego źródła zysku, występują natomiast korzyści niematerialne.
Dostawcy treści zarabiają na sprzedawaniu subskrypcji (np. na miesięczny/roczny dostęp do zawartości). Innym źródłem zysku dla dostawców treści są [[mikropłatności]]. Pochodzą one ze sprzedaży dostępu do informacji przez krótki czas (np. 1h) lub dostęp do bardzo małego wycinka konkretnych informacji (np. 1 artykuł). Pewne treści elektroniczne mogą być po prostu sprzedane użytkownikowi w formie pliku do pobrania. Przykładem takich multimedialnych treści mogą być pliki muzyczne, wideo lub e-booki. Osoba nabywająca te treści nie ma jednak prawa do ich redystrybucji jak ma to miejsce w przypadku dóbr nie elektronicznych Oczywiście jest także wielu dostawców nie wymagających opłat za treści, czerpiących swe zyski ze sprzedaży powierzchni reklamowej. Bardzo popularną formą dostarczania treści stało się ostatnio nauczanie przez [[Internet]] ([[E-learning]]). Coraz więcej uczelni wyższych i firm zajmujących się szkoleniami korzysta z sieci w celu przesyłania dóbr intelektualnych. Mogą to być nagrania z wykładów, dokumenty, opracowania. W tym przypadku zyskiem jest opłata za [[kurs]]. Jeżeli e-learning jest uzupełnieniem tradycyjnej edukacji nie ma bezpośredniego źródła zysku, występują natomiast korzyści niematerialne.
<google>n</google>


==Rodzaje dostawców==
==Rodzaje dostawców==
Kluczem do sukcesu jest [[posiadanie]] odpowiednich treści. Tradycyjni właściciele treści podlegających kopiowaniu (studia filmowe, wydawcy książek i czasopism, stacje radiowe i telewizyjne) mają wielką przewagę nad innymi firmami. Inni dostawcy nie będący właścicielami treści, jednakże zawierają odpowiednie umowy z właścicielami i dystrybuują ich treści.
Kluczem do sukcesu jest [[posiadanie]] odpowiednich treści. Tradycyjni właściciele treści podlegających kopiowaniu (studia filmowe, wydawcy książek i czasopism, stacje radiowe i telewizyjne) mają wielką przewagę nad innymi firmami. Inni dostawcy nie będący właścicielami treści, jednakże zawierają odpowiednie umowy z właścicielami i dystrybuują ich treści.
==Modele biznesowe w branży dostawców treści==
<google>n</google>
===Subskrypcje===
Subskrypcje to jeden z popularnych modeli biznesowych stosowanych przez dostawców treści. Dostawcy treści oferują różne rodzaje subskrypcji, które dają użytkownikom dostęp do określonej treści za określoną opłatą. W ramach tego podrozdziału omówię różne rodzaje subskrypcji oferowanych przez dostawców treści, takie jak subskrypcje miesięczne, roczne, dostępu do konkretnej kategorii treści, itp. Omówię również korzyści i wyzwania związane z modelem subskrypcji, takie jak stabilność dochodów, [[lojalność]] klientów, [[ryzyko]] utraty subskrybentów, itp. Przytoczę przykłady firm, które odnoszą sukcesy dzięki subskrypcjom oraz strategie przyciągania i utrzymania subskrybentów. Porównam także popularność subskrypcji do innych modeli biznesowych w branży dostawców treści.
===Mikropłatności===
Kolejnym modelem biznesowym stosowanym przez dostawców treści są mikropłatności. Mikropłatności to niewielkie opłaty, które użytkownicy muszą uiścić, aby uzyskać dostęp do konkretnej treści. W ramach tego podrozdziału wyjaśnię czym są mikropłatności i jakie korzyści niosą dla dostawców treści. Przytoczę przykłady firm, które wykorzystują mikropłatności jako [[model]] biznesowy oraz omówię technologie i narzędzia, które umożliwiają przeprowadzanie mikropłatności. Wskazuję także na wyzwania związane z mikropłatnościami i sposoby radzenia sobie z nimi. Przeanalizuję również [[potencjał]] wzrostu i rozwinięcia modelu biznesowego opartego na mikropłatnościach.
===Reklama online===
[[Reklama]] online to kolejny popularny [[model biznesowy]] w branży dostawców treści. W ramach tego podrozdziału przedstawię różne formy reklamy online stosowane przez dostawców treści oraz omówię korzyści i wyzwania związane z tym modelem biznesowym. Przytoczę przykłady firm, które czerpią zyski z reklamy online oraz wskazuję na trendy i [[innowacje]] w dziedzinie reklamy online. Porównam także [[skuteczność]] reklamy online do innych modeli biznesowych w branży dostawców treści.
===Sprzedaż plików do pobrania===
Sprzedaż plików do pobrania to kolejny popularny model biznesowy wśród dostawców treści. W ramach tego podrozdziału omówię popularność sprzedaży plików do pobrania jako modelu biznesowego, różne typy treści, które mogą być sprzedawane w formie plików do pobrania oraz korzyści i wyzwania związane z tym modelem. Przytoczę przykłady firm, które odnoszą sukcesy dzięki sprzedaży plików do pobrania oraz omówię strategie marketingowe i dystrybucyjne związane z tym modelem biznesowym.
===Darmowe treści z reklamą===
Model biznesowy oparty na darmowych treściach z reklamą jest kolejnym popularnym modelem w branży dostawców treści. W ramach tego podrozdziału wyjaśnię, jak dostawcy treści czerpią zyski z reklamy, oferując jednocześnie darmowe treści. Przedstawię różne strategie reklamowe stosowane przez dostawców treści oraz omówię korzyści i wyzwania związane z tym modelem biznesowym. Przytoczę też przykłady firm, które odnoszą sukcesy dzięki modelowi darmowych treści z reklamą oraz porównam [[efektywność]] tej strategii do innych modeli biznesowych.
==Wyzwania dla dostawców treści w erze cyfrowej==
===Piractwo i nielegalne rozpowszechnianie treści===
Piractwo i nielegalne rozpowszechnianie treści są poważnymi wyzwaniami dla dostawców treści w erze cyfrowej. W ramach tego podrozdziału omówię problemy związane z piractwem i nielegalnym rozpowszechnianiem treści oraz przedstawię skalę i konsekwencje tych działań dla dostawców treści. Wskazuję także na strategie i narzędzia, które pomagają w zwalczaniu piractwa i nielegalnego rozpowszechniania treści oraz analizuję skuteczność działań podejmowanych przez branżę w celu ograniczenia tych zagrożeń. Poruszę także kwestię ewolucji piractwa i nielegalnego rozpowszechniania treści oraz wpływu nowych technologii na te problemy.
===Ochrona praw autorskich===
Ochrona praw autorskich stanowi kolejne wyzwanie dla dostawców treści w erze cyfrowej. W ramach tego podrozdziału omówię wyzwania związane z ochroną praw autorskich, różne strategie i narzędzia stosowane przez dostawców treści do ochrony swoich praw oraz analizuję skuteczność tych środków w kontekście internetu i nowych technologii. Wskazuję także na zmiany w przepisach prawnych dotyczących ochrony praw autorskich i ich wpływu na dostawców treści. Przytoczę również przykłady firm, które skutecznie radzą sobie z problemami związanymi z ochroną praw autorskich.
===Zarządzanie treściami w świecie online===
[[Zarządzanie]] treściami stanowi kolejne wyzwanie dla dostawców treści w erze cyfrowej. W ramach tego podrozdziału omówię wyzwania związane z zarządzaniem treściami, różne narzędzia i technologie stosowane przez dostawców treści do zarządzania i dystrybucji treści oraz analizuję skuteczność tych narzędzi i technologii w kontekście rosnącej ilości treści i różnorodności formatów. Wskazuję także na trendy i innowacje w dziedzinie zarządzania treściami online oraz przytoczę przykłady firm, które osiągają [[sukces]] dzięki zaawansowanym systemom zarządzania treściami.
===Bezpieczeństwo danych i prywatność użytkowników===
[[Bezpieczeństwo danych]] i [[prywatność]] użytkowników są kolejnymi wyzwaniami dla dostawców treści w erze cyfrowej. W ramach tego podrozdziału przedstawię [[zagrożenia]] związane z bezpieczeństwem danych i prywatnością użytkowników oraz omówię strategie i narzędzia stosowane przez dostawców treści w celu ochrony danych i prywatności użytkowników. Analizuję także skuteczność tych środków i ich zgodność z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz wskazuję na trendy i [[nowe technologie]] dotyczące ochrony danych i prywatności. Przytoczę również przykłady firm, które skutecznie dbają o bezpieczeństwo danych i prywatność użytkowników.
===Konkurencja i saturacja rynku===
[[Konkurencja]] i saturacja rynku są kolejnymi wyzwaniami dla dostawców treści w erze cyfrowej. W ramach tego podrozdziału omówię wyzwania związane z konkurencją i saturacją rynku dostawców treści oraz przedstawię strategie, które pozwalają dostawcom treści wyróżnić się na konkurencyjnym rynku. Analizuję także skuteczność działań podejmowanych przez dostawców treści w celu przyciągania i utrzymania klientów oraz wskazuję na trendy i innowacje, które mogą pomóc dostawcom treści w radzeniu sobie z konkurencją. Przytoczę również przykłady firm, które odnoszą sukcesy dzięki skutecznemu zarządzaniu konkurencją i saturacją rynku.
==Przyszłość branży dostawców treści==
===Personalizacja treści===
[[Personalizacja]] treści będzie odgrywać coraz większą rolę w przyszłości branży dostawców treści. W ramach tego podrozdziału omówię rolę personalizacji treści, jej zalety i wyzwania, technologie i narzędzia umożliwiające personalizację treści oraz przytoczę przykłady firm, które skutecznie wykorzystują personalizację treści. Wskazuję także na trendy i przewidywane innowacje w dziedzinie personalizacji treści.
===Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe===
[[Sztuczna inteligencja]] i [[uczenie maszynowe]] będą odgrywać coraz większą rolę w przyszłości branży dostawców treści. W ramach tego podrozdziału przedstawię rolę sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w branży dostawców treści, zastosowania tych technologii w tworzeniu i dystrybucji treści, korzyści i wyzwania związane z ich wykorzystaniem oraz przytoczę przykłady firm, które skutecznie wykorzystują sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Wskazuję także na trendy i przewidywane innowacje w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
===Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość===
Wirtualna i [[rozszerzona rzeczywistość]] będą odgrywać coraz większą rolę w przyszłości branży dostawców treści. W ramach tego podrozdziału omówię rolę wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w branży dostawców treści, zastosowania tych technologii w tworzeniu i dystrybucji treści, korzyści i wyzwania związane z ich wykorzystaniem oraz przytoczę przykłady firm, które skutecznie wykorzystują wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Wskazuję także na trendy i przewidywane innowacje w dziedzinie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
===Nowe technologie i platformy===
[[Rozwój]] nowych technologii i platform ma potencjał do zmian w branży dostawców treści w przyszłości. W ramach tego podrozdziału omówię potencjał rozwoju nowych technologii, takich jak [[blockchain]], [[internet rzeczy]], 5G, oraz ich wpływ na branżę dostawców treści. Przedstawię przykłady nowych technologii i platform, które mogą mieć wpływ na branżę oraz omówię korzyści i wyzwania związane z ich wykorzystaniem. Przytoczę również przykłady firm, które odnoszą sukcesy dzięki wprowadzeniu nowych technologii i platform. Wskazuję także na trendy i przewidywane innowacje w dziedzinie nowych technologii i platform.
===Etyka i odpowiedzialność społeczna===
[[Etyka]] i [[odpowiedzialność]] społeczna będą odgrywać coraz większą rolę w przyszłości branży dostawców treści. W ramach tego podrozdziału omówię rolę etyki i odpowiedzialności społecznej w branży dostawców treści, przedstawię kwestie związane z ochroną prywatności, mową nienawiści, dezinformacją, manipulacją i innymi problemami etycznymi. Analizuję strategie i inicjatywy podejmowane przez dostawców treści w celu promowania etyki i odpowiedzialności społecznej oraz wskazuję na trendy i przewidywane innowacje w dziedzinie etyki i odpowiedzialności społecznej. Przytoczę również przykłady firm, które skutecznie dbają o etykę i odpowiedzialność społeczną w swoich działaniach.


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Stoisko targowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Blog]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyszukiwarka internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portal społecznościowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Geolokalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy promocji i reklamy w internecie]]}} }}
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Stoisko targowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Blog]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyszukiwarka internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portal społecznościowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Geolokalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy promocji i reklamy w internecie]]}} }}

Aktualna wersja na dzień 22:31, 17 gru 2023

Dostawca treści (content provider) zajmuje się elektroniczną dystrybucją dóbr multimedialnych. Multimedia to media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Treść informacyjną można z kolei zdefiniować jako wszystkie formy własności intelektualnej. Dostawcy treści rozpowszechniają w sieci treści takie jak: informacje, muzykę, zdjęcia, wideo, dzieła artystyczne. Badania wskazują, że opłaty za treść stanowią drugie, co do wielkości źródło dochodu w B2C (pierwsze stanowią dochody ze sprzedaży towarów/usług). Według B. Szyszko więcej internautów wykorzystuje sieć do wyszukiwania informacji niż do robienia w niej zakupów (70%: 53%).

Źródła zysku

Dostawcy treści zarabiają na sprzedawaniu subskrypcji (np. na miesięczny/roczny dostęp do zawartości). Innym źródłem zysku dla dostawców treści są mikropłatności. Pochodzą one ze sprzedaży dostępu do informacji przez krótki czas (np. 1h) lub dostęp do bardzo małego wycinka konkretnych informacji (np. 1 artykuł). Pewne treści elektroniczne mogą być po prostu sprzedane użytkownikowi w formie pliku do pobrania. Przykładem takich multimedialnych treści mogą być pliki muzyczne, wideo lub e-booki. Osoba nabywająca te treści nie ma jednak prawa do ich redystrybucji jak ma to miejsce w przypadku dóbr nie elektronicznych Oczywiście jest także wielu dostawców nie wymagających opłat za treści, czerpiących swe zyski ze sprzedaży powierzchni reklamowej. Bardzo popularną formą dostarczania treści stało się ostatnio nauczanie przez Internet (E-learning). Coraz więcej uczelni wyższych i firm zajmujących się szkoleniami korzysta z sieci w celu przesyłania dóbr intelektualnych. Mogą to być nagrania z wykładów, dokumenty, opracowania. W tym przypadku zyskiem jest opłata za kurs. Jeżeli e-learning jest uzupełnieniem tradycyjnej edukacji nie ma bezpośredniego źródła zysku, występują natomiast korzyści niematerialne.

Rodzaje dostawców

Kluczem do sukcesu jest posiadanie odpowiednich treści. Tradycyjni właściciele treści podlegających kopiowaniu (studia filmowe, wydawcy książek i czasopism, stacje radiowe i telewizyjne) mają wielką przewagę nad innymi firmami. Inni dostawcy nie będący właścicielami treści, jednakże zawierają odpowiednie umowy z właścicielami i dystrybuują ich treści.


Dostawca treściartykuły polecane
Handel elektronicznyStoisko targoweMedia społecznościoweBlogWyszukiwarka internetowaPortal społecznościowyGeolokalizacjaMateriały reklamoweFormy promocji i reklamy w internecie

Bibliografia

  • Banacewicz-Miazga A. (2007), E-business w Internecie i multimediach, Mikom, Warszawa
  • Chmielarz W. (2007), Systemy biznesu elektronicznego, Difin, Warszawa
  • Olszak C., Ziemba E. (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
  • Szyszko B., Śliwiński B. (2004), Elektroniczna gospodarka w Polsce, Biblioteka Logistyka


Autor: Małgorzata Wór