Dane: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Dane''' zawsze reprezentują fakty. Mogą być one rejestrowane, przetwarzane i przesyłane. Dane przesyła się do odbiorcy w postaci komunikatu, a co za tym idzie każdy komunikat zawiera jakieś dane. Choć dane nie mają znaczenia ani celu, poprzez dobór odpowiednich symboli możemy narzucić lub zasugerować w jaki sposób powinny być one interpretowane. W tym przypadku napis "2017" możemy traktować jako daną, która służy do przekazania więcej niż jednej informacji. Może ona przekazywać [[informacje]] o tym, że czas t = 2017 (rok) lub o tym że odległość między dwiema miejscowościami wynosi 2017 (km). Podobnie napis WARSZAWA możemy traktować jako daną oznaczającą stolice naszego kraju, nazwę hotelu w losowym mieście lub markę samochodu.Dane to jedynie [[zapis]] dotyczący faktów, [[proces]]ów, zdarzeń, przekazów przedstawiony w formie odpowiedniej do ich interpretacji, przekazywania, przetwarzania za pomocą wybranych metod.
|list1=
<ul>
<li>[[Informacja]]</li>
<li>[[Wyszukiwarka internetowa]]</li>
<li>[[Metadane]]</li>
<li>[[Rodzaje informacji]]</li>
<li>[[Archiwum]]</li>
<li>[[Business intelligence]]</li>
<li>[[Agregacja]]</li>
<li>[[Potrzeby informacyjne]]</li>
<li>[[Przetwarzanie informacji]]</li>
</ul>
}}


'''Dane''' zawsze reprezentują fakty. Mogą być one rejestrowane, przetwarzane i przesyłane. Dane przesyła się do odbiorcy w postaci komunikatu, a co za tym idzie każdy komunikat zawiera jakieś dane. Choć dane nie mają znaczenia ani celu, poprzez dobór odpowiednich symboli możemy narzucić lub zasugerować w jaki sposób powinny być one interpretowane. W tym przypadku napis "2017” możemy traktować jako daną, która służy do przekazania więcej niż jednej informacji. Może ona przekazywać [[informacje]] o tym, że czas t = 2017 (rok) lub o tym że odległość między dwiema miejscowościami wynosi 2017 (km). Podobnie napis WARSZAWA możemy traktować jako daną oznaczającą stolice naszego kraju, nazwę hotelu w losowym mieście lub markę samochodu.Dane to jedynie [[zapis]] dotyczący faktów, [[proces]]ów, zdarzeń, przekazów przedstawiony w formie odpowiedniej do ich interpretacji, przekazywania, przetwarzania za pomocą wybranych metod.
Dane nie są uporządkowane, przetworzone ani połączone zgodnie z celem i z zadaniami [[użytkownik informacji|odbiorcy]], charakteryzuję one zaszłości (przeszłe zdarzenia). Dane często błędnie mylone są z informacjami, a są to pojęcia o dwóch różnych poziomach. Dane mogą nieść za sobą informację, jeżeli zostaną dobrze obrobione oraz ustrukturyzowane - zostaną wykorzystane do zbudowania określonych komunikatów. Dane są poziomem niższym od informacji, dlatego terminy te nie mogą być stosowane zamiennie, jako synonimy. Poziom wyższy od informacji i danych stanowi [[wiedza]].
 
Dane nie są uporządkowane, przetworzone ani połączone zgodnie z celem i z zadaniami [[użytkownik informacji|odbiorcy]], charakteryzuję one zaszłości (przeszłe zdarzenia). Dane często błędnie mylone są z informacjami, a są to pojęcia o dwóch różnych poziomach. Dane mogą nieść za sobą informację, jeżeli zostaną dobrze obrobione oraz ustrukturyzowane zostaną wykorzystane do zbudowania określonych komunikatów. Dane są poziomem niższym od informacji, dlatego terminy te nie mogą być stosowane zamiennie, jako synonimy. Poziom wyższy od informacji i danych stanowi [[wiedza]].
 
<google>ban728t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 25: Linia 8:
==Kategorie danych==
==Kategorie danych==
Wyróżnić można wiele różnych kategorii danych, i tak w odniesieniu do formy danych możemy określić dane: alfabetyczne (tekstowe), numeryczne, alfanumeryczne. Mówiąc o sposobie opisu zjawiska: dane identyfikujące i kwantyfikujące. W zależności od ich struktury mamy do czynienia z danymi prostymi i złożonymi. Ze względu na miejsce w procesie przetwarzania, występują dane: wejściowe, wewnętrzne (systemowe) i wyjściowe. W zależności od stopnia przetworzenia danych, występują dane: źródłowe, pośrednie, wynikowe. Oceniając funkcje danych w procesie ich przetwarzania, mamy do czynienia z danymi: testującymi, aktualizującymi, parametryzującymi i sterującymi (J. Ochman 1992, s. 28-29)
Wyróżnić można wiele różnych kategorii danych, i tak w odniesieniu do formy danych możemy określić dane: alfabetyczne (tekstowe), numeryczne, alfanumeryczne. Mówiąc o sposobie opisu zjawiska: dane identyfikujące i kwantyfikujące. W zależności od ich struktury mamy do czynienia z danymi prostymi i złożonymi. Ze względu na miejsce w procesie przetwarzania, występują dane: wejściowe, wewnętrzne (systemowe) i wyjściowe. W zależności od stopnia przetworzenia danych, występują dane: źródłowe, pośrednie, wynikowe. Oceniając funkcje danych w procesie ich przetwarzania, mamy do czynienia z danymi: testującymi, aktualizującymi, parametryzującymi i sterującymi (J. Ochman 1992, s. 28-29)
<google>n</google>


==Źródła danych==
==Źródła danych==
Za źródła danych uważa się wszelkiego typu procesy, zdarzenia oraz zjawiska, które można zarejestrować w zbiorach informacyjnych, a także [[zasoby]] informacyjne, które podmiot może wykorzystać do prowadzenia działalności. Istnieje wiele kryteriów podziału źródeł danych:<ref>Czekaj J., ''Podstawy zarządzania informacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2012</ref>
Za źródła danych uważa się wszelkiego typu procesy, zdarzenia oraz zjawiska, które można zarejestrować w zbiorach informacyjnych, a także [[zasoby]] informacyjne, które podmiot może wykorzystać do prowadzenia działalności. Istnieje wiele kryteriów podziału źródeł danych:<ref>Czekaj J., 2012</ref>
* ze względu na rodzaj wyróżniamy źródła tradycyjne (rozmowa telefoniczna, rozmowa bezpośrednia, źródła papierowe) i elektroniczne (dane w formie plików)
* ze względu na rodzaj wyróżniamy źródła tradycyjne (rozmowa telefoniczna, rozmowa bezpośrednia, źródła papierowe) i elektroniczne (dane w formie plików)
* ze względu na pochodzenie zasobów wyróżniamy źródła własne (rejestracja własnych zdarzeń) i obce (opisujące zdarzenia zachodzące w otoczeniu)
* ze względu na pochodzenie zasobów wyróżniamy źródła własne (rejestracja własnych zdarzeń) i obce (opisujące zdarzenia zachodzące w otoczeniu)
Linia 37: Linia 22:


==Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm==
==Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm==
'''[[Big data]]''' jest terminem odnoszącym się do dużych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest procesem złożonym oraz trudnym, ale wartościowym ze względu na możliwość pozyskania nowej wiedzy. Dane zawarte w Big Data pochodzą z różnych źródeł: m.in. transakcji kupna/sprzedaży, postów w sieciach społecznościowych, sensorów meteorologicznych, cyfrowych zdjęć i plików wideo, sygnałów GPS z telefonów komórkowych, publicznych baz danych.
'''[[Big data]]''' jest terminem odnoszącym się do dużych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest procesem złożonym oraz trudnym, ale wartościowym ze względu na możliwość pozyskania nowej wiedzy. Dane zawarte w Big Data pochodzą z różnych źródeł: m.in. transakcji kupna/sprzedaży, postów w sieciach społecznościowych, sensorów meteorologicznych, cyfrowych zdjęć i plików wideo, sygnałów GPS z telefonów komórkowych, publicznych baz danych.


Charakteryzując zbiory Big Data mówimy o tzw. "trzech V":<ref>Płoszajski P. (2013). ''[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/50/id/1016 Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm]'', E-[[mentor]] nr 3 (50)</ref>
Charakteryzując zbiory Big Data mówimy o tzw. "trzech V":<ref>Płoszajski P. (2013).</ref>
*''Volume''(ilość): duże dane zaczynają się od petabajtów
* ''Volume''(ilość): duże dane zaczynają się od petabajtów
*''Variety''([[różnorodność]]): mowa tutaj o różnych typach danych i plików, dla których tradycyjne bazy danych są niedostosowane, np.: logowania w portalach społecznościowych, pliki wideo i dźwiękowe, linki tekstowe
* ''Variety''([[różnorodność]]): mowa tutaj o różnych typach danych i plików, dla których tradycyjne bazy danych są niedostosowane, np.: logowania w portalach społecznościowych, pliki wideo i dźwiękowe, linki tekstowe
*''[[Velocity]]''(szybkość): prędkość aktualizacji danych
* ''[[Velocity]]''(szybkość): prędkość aktualizacji danych


Dawniej dane były trudne do zdobycia, a ich analiza pracochłonna oraz bardzo kosztowna, dlatego firmy musiały wybierać jakie dane są im potrzebne. Obecnie zbieranie, analiza i [[magazynowanie]] danych jest bardzo tanie. [[Przetwarzanie danych]] staje się obecnie jednym z najtańszych zasobów, który może rozwiązywać problemy zarządzania.
Dawniej dane były trudne do zdobycia, a ich analiza pracochłonna oraz bardzo kosztowna, dlatego firmy musiały wybierać jakie dane są im potrzebne. Obecnie zbieranie, analiza i [[magazynowanie]] danych jest bardzo tanie. [[Przetwarzanie danych]] staje się obecnie jednym z najtańszych zasobów, który może rozwiązywać problemy zarządzania.


Przetwarzanie wielkich danych tworzy [[wartość]] przez:<ref>Płoszajski P. (2013). ''[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/50/id/1016 Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm]'', E-mentor nr 3 (50)</ref>
Przetwarzanie wielkich danych tworzy [[wartość]] przez:<ref>Płoszajski P. (2013). </ref>
* czynienie informacji przejrzystymi i dostępnymi z większą częstotliwością,
* czynienie informacji przejrzystymi i dostępnymi z większą częstotliwością,
* tworzenie i składowanie większej liczby informacji o transakcjach w formie cyfrowej dla lepszego badania efektywności działań,
* tworzenie i składowanie większej liczby informacji o transakcjach w formie cyfrowej dla lepszego badania efektywności działań,
* tworzenie precyzyjniejszych nisz klienckich i lepiej dopasowanych do nich produktów i usług8,
* tworzenie precyzyjniejszych nisz klienckich i lepiej dopasowanych do nich produktów i usług,
* wspomaganie rozwoju następnych generacji produktów i usług,
* wspomaganie rozwoju następnych generacji produktów i usług,
* prowadzenie kontrolowanych eksperymentów.
* prowadzenie kontrolowanych eksperymentów.


==Hierarchia pojęć poznawczych==
==Hierarchia pojęć poznawczych==
Pojęcie danych, informacji i wiedzy są terminami trudno definiowalnymi z uwagi na swój pierwotny charakter. Pojęciami wyżej wymienionymi szczególnie zajmują się dwie dziedziny: [[zarządzanie]] wiedzą i [[teoria informacji]]. W zależności o której mówimy [[hierarchia]] pojęć poznawczych nosi nazwę piramidy wiedzy lub piramidy informacji. Możemy spotkać także nazwę DIKW (rys. 1) jest to skrót pochodzący od pierwszych liter poszczególnych słów: data (dane), information (informacja), knowledge (wiedza) oraz wisdom (mądrość).
Pojęcie danych, informacji i wiedzy są terminami trudno definiowalnymi z uwagi na swój pierwotny charakter. Pojęciami wyżej wymienionymi szczególnie zajmują się dwie dziedziny: [[zarządzanie]] wiedzą i [[teoria informacji]]. W zależności o której mówimy [[hierarchia]] pojęć poznawczych nosi nazwę piramidy wiedzy lub piramidy informacji. Możemy spotkać także nazwę DIKW (rys. 1) jest to skrót pochodzący od pierwszych liter poszczególnych słów: data (dane), information (informacja), knowledge (wiedza) oraz wisdom (mądrość).


[[Plik:DIKW.jpg|300px|right|thumb|Rys. 1 Piramida informacji, źródło:opracowanie własne]]
[[Plik:DIKW.jpg|300px|right|thumb|Rys. 1 Piramida informacji, źródło:opracowanie własne]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Informacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyszukiwarka internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metadane]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Archiwum]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Business intelligence]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agregacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Potrzeby informacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przetwarzanie informacji]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 65: Linia 50:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Czekaj J., ''Podstawy zarządzania informacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2012
* Czekaj J. (2012), ''Podstawy zarządzania informacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Grabowski M., Zając A. (2010). ''[https://www.uci.agh.edu.pl/uczelnia/tad/PSI11/art/Dane_informacje_wiedza.pdf Dane, informacja, wiedza-próba definicji]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 798
* Grabowski M., Zając A. (2009), ''Dane, informacja, wiedza - próba definicji'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 798
* Ochman J., ''Integracja w systemach informatycznych zarządzania'', PWE, Warszawa 1992
* Ochman J. (1992), ''Integracja w systemach informatycznych zarządzania'', PWE, Warszawa
* Płoszajski P. (2013). ''[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/50/id/1016 Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm]'', E-mentor nr 3 (50)
* Płoszajski P. (2013), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/50/id/1016 Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm]'', E-mentor nr 3 (50)
* Stefanowicz B., ''Informacja'', Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2010
* Stefanowicz B. (2010), ''Informacja'', Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
* Wilk J., Pełka M. (2013). ''Analiza skupień dane symboliczne a dane klasyczne'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 286/2013
* Wilk J., Pełka M. (2013), ''Analiza skupień - dane symboliczne a dane klasyczne'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 286
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>

Aktualna wersja na dzień 01:42, 5 sty 2024

Dane zawsze reprezentują fakty. Mogą być one rejestrowane, przetwarzane i przesyłane. Dane przesyła się do odbiorcy w postaci komunikatu, a co za tym idzie każdy komunikat zawiera jakieś dane. Choć dane nie mają znaczenia ani celu, poprzez dobór odpowiednich symboli możemy narzucić lub zasugerować w jaki sposób powinny być one interpretowane. W tym przypadku napis "2017" możemy traktować jako daną, która służy do przekazania więcej niż jednej informacji. Może ona przekazywać informacje o tym, że czas t = 2017 (rok) lub o tym że odległość między dwiema miejscowościami wynosi 2017 (km). Podobnie napis WARSZAWA możemy traktować jako daną oznaczającą stolice naszego kraju, nazwę hotelu w losowym mieście lub markę samochodu.Dane to jedynie zapis dotyczący faktów, procesów, zdarzeń, przekazów przedstawiony w formie odpowiedniej do ich interpretacji, przekazywania, przetwarzania za pomocą wybranych metod.

Dane nie są uporządkowane, przetworzone ani połączone zgodnie z celem i z zadaniami odbiorcy, charakteryzuję one zaszłości (przeszłe zdarzenia). Dane często błędnie mylone są z informacjami, a są to pojęcia o dwóch różnych poziomach. Dane mogą nieść za sobą informację, jeżeli zostaną dobrze obrobione oraz ustrukturyzowane - zostaną wykorzystane do zbudowania określonych komunikatów. Dane są poziomem niższym od informacji, dlatego terminy te nie mogą być stosowane zamiennie, jako synonimy. Poziom wyższy od informacji i danych stanowi wiedza.

TL;DR

Artykuł omawia różne kategorie danych, źródła danych oraz zjawisko Big Data. Przedstawia również hierarchię pojęć poznawczych - dane, informacje, wiedza i mądrość.

Kategorie danych

Wyróżnić można wiele różnych kategorii danych, i tak w odniesieniu do formy danych możemy określić dane: alfabetyczne (tekstowe), numeryczne, alfanumeryczne. Mówiąc o sposobie opisu zjawiska: dane identyfikujące i kwantyfikujące. W zależności od ich struktury mamy do czynienia z danymi prostymi i złożonymi. Ze względu na miejsce w procesie przetwarzania, występują dane: wejściowe, wewnętrzne (systemowe) i wyjściowe. W zależności od stopnia przetworzenia danych, występują dane: źródłowe, pośrednie, wynikowe. Oceniając funkcje danych w procesie ich przetwarzania, mamy do czynienia z danymi: testującymi, aktualizującymi, parametryzującymi i sterującymi (J. Ochman 1992, s. 28-29)

Źródła danych

Za źródła danych uważa się wszelkiego typu procesy, zdarzenia oraz zjawiska, które można zarejestrować w zbiorach informacyjnych, a także zasoby informacyjne, które podmiot może wykorzystać do prowadzenia działalności. Istnieje wiele kryteriów podziału źródeł danych:[1]

  • ze względu na rodzaj wyróżniamy źródła tradycyjne (rozmowa telefoniczna, rozmowa bezpośrednia, źródła papierowe) i elektroniczne (dane w formie plików)
  • ze względu na pochodzenie zasobów wyróżniamy źródła własne (rejestracja własnych zdarzeń) i obce (opisujące zdarzenia zachodzące w otoczeniu)
  • za względu na pewność źródła wyróżniamy pewne (takie które zawierają tylko dane prawdziwe) i niepewne (takie które nie dają pełnego zaufania)
  • ze względu na poziom agregacji zasobów określa się źródła jako pierwotne (dane nieprzetworzone) i zagregowane (dane przetworzone)
  • ze względu na kryterium legalności, związane ze sposobem pozyskiwania danych wyróżniamy źródła legalne i nielegalne
  • ze względu na kryterium typu zgromadzonych zasobów wyróżniamy dane (opis zdarzeń) i wiedzę (analizy, ekspertyzy)
  • ze względu na dostępność wyróżniamy źródła zamknięte (tylko dla konkretnych użytkowników) i otwarte (takie które są dostępne powszechnie)

Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm

Big data jest terminem odnoszącym się do dużych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest procesem złożonym oraz trudnym, ale wartościowym ze względu na możliwość pozyskania nowej wiedzy. Dane zawarte w Big Data pochodzą z różnych źródeł: m.in. transakcji kupna/sprzedaży, postów w sieciach społecznościowych, sensorów meteorologicznych, cyfrowych zdjęć i plików wideo, sygnałów GPS z telefonów komórkowych, publicznych baz danych.

Charakteryzując zbiory Big Data mówimy o tzw. "trzech V":[2]

  • Volume(ilość): duże dane zaczynają się od petabajtów
  • Variety(różnorodność): mowa tutaj o różnych typach danych i plików, dla których tradycyjne bazy danych są niedostosowane, np.: logowania w portalach społecznościowych, pliki wideo i dźwiękowe, linki tekstowe
  • Velocity(szybkość): prędkość aktualizacji danych

Dawniej dane były trudne do zdobycia, a ich analiza pracochłonna oraz bardzo kosztowna, dlatego firmy musiały wybierać jakie dane są im potrzebne. Obecnie zbieranie, analiza i magazynowanie danych jest bardzo tanie. Przetwarzanie danych staje się obecnie jednym z najtańszych zasobów, który może rozwiązywać problemy zarządzania.

Przetwarzanie wielkich danych tworzy wartość przez:[3]

  • czynienie informacji przejrzystymi i dostępnymi z większą częstotliwością,
  • tworzenie i składowanie większej liczby informacji o transakcjach w formie cyfrowej dla lepszego badania efektywności działań,
  • tworzenie precyzyjniejszych nisz klienckich i lepiej dopasowanych do nich produktów i usług,
  • wspomaganie rozwoju następnych generacji produktów i usług,
  • prowadzenie kontrolowanych eksperymentów.

Hierarchia pojęć poznawczych

Pojęcie danych, informacji i wiedzy są terminami trudno definiowalnymi z uwagi na swój pierwotny charakter. Pojęciami wyżej wymienionymi szczególnie zajmują się dwie dziedziny: zarządzanie wiedzą i teoria informacji. W zależności o której mówimy hierarchia pojęć poznawczych nosi nazwę piramidy wiedzy lub piramidy informacji. Możemy spotkać także nazwę DIKW (rys. 1) jest to skrót pochodzący od pierwszych liter poszczególnych słów: data (dane), information (informacja), knowledge (wiedza) oraz wisdom (mądrość).

Rys. 1 Piramida informacji, źródło:opracowanie własne


Daneartykuły polecane
InformacjaWyszukiwarka internetowaMetadaneRodzaje informacjiArchiwumBusiness intelligenceAgregacjaPotrzeby informacyjnePrzetwarzanie informacji

Przypisy

  1. Czekaj J., 2012
  2. Płoszajski P. (2013).
  3. Płoszajski P. (2013).

Bibliografia

  • Czekaj J. (2012), Podstawy zarządzania informacją, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Grabowski M., Zając A. (2009), Dane, informacja, wiedza - próba definicji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 798
  • Ochman J. (1992), Integracja w systemach informatycznych zarządzania, PWE, Warszawa
  • Płoszajski P. (2013), Big Data: nowe źródło przewag i wzrostu firm, E-mentor nr 3 (50)
  • Stefanowicz B. (2010), Informacja, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Wilk J., Pełka M. (2013), Analiza skupień - dane symboliczne a dane klasyczne, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 286
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak, Bartosz Gawor