Czas reakcji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Potrzeby fizjologiczne]]</li>
<li>[[Procesy poznawcze]]</li>
<li>[[Zachowania konsumentów]]</li>
<li>[[Analiza scenariuszy]]</li>
<li>[[Afirmacja]]</li>
<li>[[Planowanie czasu w warunkach niepewności]]</li>
<li>[[Koncentracja uwagi]]</li>
<li>[[Magazyn]]</li>
<li>[[Impreza okolicznościowa]]</li>
</ul>
}}
'''Czas reakcji''' - termin, poprzez który rozumie się moment wysłania impulsu nerwowego do mózgu, który wzbudza nas do danego działania, a reakcje na ten sygnał i zrealizowanie danej czynności.
'''Czas reakcji''' - termin, poprzez który rozumie się moment wysłania impulsu nerwowego do mózgu, który wzbudza nas do danego działania, a reakcje na ten sygnał i zrealizowanie danej czynności.
Jest jednym z najważniejszych przyczyn przy powstawaniu wypadków drogowych. Szybki czas reakcji oraz gotowość we właściwym momencie jest niezbędna przy kierowaniu pojazdami, w szczególności samochodami ale także innymi środkami transportu (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, str. 3).
Jest jednym z najważniejszych przyczyn przy powstawaniu wypadków drogowych. Szybki czas reakcji oraz gotowość we właściwym momencie jest niezbędna przy kierowaniu pojazdami, w szczególności samochodami ale także innymi środkami transportu (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, s. 3).


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 28: Linia 13:
* '''rozpoznanie ([[identyfikacja]])'''
* '''rozpoznanie ([[identyfikacja]])'''
* '''reakcja na dany sygnał'''
* '''reakcja na dany sygnał'''
<google>t</google>


W trakcie prowadzenia pojazdu szczególnie ważne jest, aby przewidywać [[rozwój]] wydarzeń jaki może nastąpić w danej chwili oraz przygotowywanie do odpowiedniej reakcji. Dla kierowców została uznana klasyczna [[wartość]] jaką jest sekunda. Czas reakcji nie jest jednym koniecznym warunkiem bezpiecznej jazdy (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, str. 3).
W trakcie prowadzenia pojazdu szczególnie ważne jest, aby przewidywać [[rozwój]] wydarzeń jaki może nastąpić w danej chwili oraz przygotowywanie do odpowiedniej reakcji. Dla kierowców została uznana klasyczna [[wartość]] jaką jest sekunda. Czas reakcji nie jest jednym koniecznym warunkiem bezpiecznej jazdy (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, s. 3).


==Zachowanie kierowcy na drodze==
==Zachowanie kierowcy na drodze==
Linia 39: Linia 23:
Na czas reakcji składa się średnia arytmetyczna czasów, które są mierzone w określonym cyklu reakcji na określony bodziec w warunkach laboratoryjnych.
Na czas reakcji składa się średnia arytmetyczna czasów, które są mierzone w określonym cyklu reakcji na określony bodziec w warunkach laboratoryjnych.


"Stałość reakcji” jest różnicą między najdłuższym, a najkrótszym czasem na określony bodziec. Jeśli ta dysproporcja jest duża wtedy mamy większe [[prawdopodobieństwo]], że kierowca będzie bardziej niebezpieczny na drodze. Jego reakcje mogą być gwałtowne i nierówne.
"Stałość reakcji" jest różnicą między najdłuższym, a najkrótszym czasem na określony bodziec. Jeśli ta dysproporcja jest duża wtedy mamy większe [[prawdopodobieństwo]], że kierowca będzie bardziej niebezpieczny na drodze. Jego reakcje mogą być gwałtowne i nierówne.


Stosowne zachowanie kierowcy podczas jazdy samochodem polega na podejmowaniu odpowiednich i rozsądnych decyzji we właściwym czasie. Kierowca musi prawidłowo interpretować i analizować [[informacje]], które do niego napływają dzięki nabytemu doświadczeniu, które jest zapamiętywane w formie śladów pamięciowych. Na ich podstawie podejmuje się decyzję o realizacji danego manewru.
Stosowne zachowanie kierowcy podczas jazdy samochodem polega na podejmowaniu odpowiednich i rozsądnych decyzji we właściwym czasie. Kierowca musi prawidłowo interpretować i analizować [[informacje]], które do niego napływają dzięki nabytemu doświadczeniu, które jest zapamiętywane w formie śladów pamięciowych. Na ich podstawie podejmuje się decyzję o realizacji danego manewru.
Umiejętność szybkiego reagowania nie jest jednym wystarczającym czynnikiem uprawniającym do bezpiecznego kierowania pojazdami. Trzeba wiedzieć w jaki sposób zachować się w danej sytuacji, czasem także w niestandardowy sposób. U kierowcy kluczowa jest predyspozycja do właściwego wyczucia zmiany danej sytuacji w określonym czasie oraz przystosowania się do niej (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, str. 3).
Umiejętność szybkiego reagowania nie jest jednym wystarczającym czynnikiem uprawniającym do bezpiecznego kierowania pojazdami. Trzeba wiedzieć w jaki sposób zachować się w danej sytuacji, czasem także w niestandardowy sposób. U kierowcy kluczowa jest predyspozycja do właściwego wyczucia zmiany danej sytuacji w określonym czasie oraz przystosowania się do niej (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, s. 3).
 
<google>n</google>


==Fazy procesu reakcji==
==Fazy procesu reakcji==
Linia 48: Linia 34:
* czas zauważenia utrudnienia od momentu wystąpienia rzeczywistego stanu [[zagrożenia]] do chwili, gdy uczestnik ruchu drogowego uświadomi sobie faktyczne [[zagrożenie]]
* czas zauważenia utrudnienia od momentu wystąpienia rzeczywistego stanu [[zagrożenia]] do chwili, gdy uczestnik ruchu drogowego uświadomi sobie faktyczne [[zagrożenie]]
* czas identyfikacji niebezpieczeństwa i podjęcie odpowiedniej decyzji
* czas identyfikacji niebezpieczeństwa i podjęcie odpowiedniej decyzji
* czas postępowania kierowcy od chwili podjęcia działania do określonego manewru do chwili zapoczątkowania uruchomienia właściwego mechanizmu pojazdu (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2013, str. 22).
* czas postępowania kierowcy od chwili podjęcia działania do określonego manewru do chwili zapoczątkowania uruchomienia właściwego mechanizmu pojazdu (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2013, s. 22).


==Czasy trwania reakcji==
==Czasy trwania reakcji==
Linia 56: Linia 42:
* '''czas faktycznej reakcji - od 0,25 do 0,7 s dla hamowania, dla skrętu 0,2 s'''
* '''czas faktycznej reakcji - od 0,25 do 0,7 s dla hamowania, dla skrętu 0,2 s'''


'''Całkowity czas reakcji może wynosić od 0,45s do 0,2s''' (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2013, str. 22-23).
'''Całkowity czas reakcji może wynosić od 0,45s do 0,2s''' (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2013, s. 22-23).


==Projektowanie dróg a czas reakcji==
==Projektowanie dróg a czas reakcji==
W projektowaniu jezdni czy umieszczaniu znaków drogowych istotna rolę odgrywa znajomość własności reakcji. Oznaczenia muszą stosownie wcześniej informować kierowcę o możliwości zaistnienia jakiegoś niebezpieczeństwa. Ważnym aspektem jest także geometria dróg. Jezdnie powinny być tak zaprojektowane, aby kierowca mógł jak najszybciej zauważyć zagrożenie i zareagować oraz aby w samochodzie zadziałały odpowiednie mechanizmy. Kluczowe jest zagospodarowanie terenu, które polega na nieumiejscawianiu elementów, które mogłyby przyciągnąć uwagę kierowcy przy drodze. Uczestnik ruchu mógłby w ten sposób z opóźnieniem zauważyć zagrożenie (Brożyna E. 2017, s. 51).
W projektowaniu jezdni czy umieszczaniu znaków drogowych istotna rolę odgrywa znajomość własności reakcji. Oznaczenia muszą stosownie wcześniej informować kierowcę o możliwości zaistnienia jakiegoś niebezpieczeństwa. Ważnym aspektem jest także geometria dróg. Jezdnie powinny być tak zaprojektowane, aby kierowca mógł jak najszybciej zauważyć zagrożenie i zareagować oraz aby w samochodzie zadziałały odpowiednie mechanizmy. Kluczowe jest zagospodarowanie terenu, które polega na nieumiejscawianiu elementów, które mogłyby przyciągnąć uwagę kierowcy przy drodze. Uczestnik ruchu mógłby w ten sposób z opóźnieniem zauważyć zagrożenie (Brożyna E. 2017, s. 51).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Potrzeby fizjologiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy poznawcze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zachowania konsumentów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza scenariuszy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Afirmacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie czasu w warunkach niepewności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncentracja uwagi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Magazyn]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Impreza okolicznościowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bąk, J., & Bąk-Gajda, D. (2008) [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BAT1-0030-0003 Psychologiczne czynniki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Eksploatacja i niezawodność.] 22-29
* Bąk J., Bąk-Gajda D. (2008), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BAT1-0030-0003 Psychologiczne czynniki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Eksploatacja i niezawodność]''
* Bąk, J., & Bąk-Gajda, D. (2013) Wybrane czynniki psychologiczne wpływające na czas reakcji kierowcy '' Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, 5, 96. ''
* Bąk J., Bąk-Gajda D. (2013), ''Wybrane czynniki psychologiczne wpływające na czas reakcji kierowcy'', Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, 5, 96
* Brożyna, E. (2017) [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-535a8f7d-29f2-4523-852b-a31101d60f93 Czynnik ludzki a bezpieczeństwo w ruchu drogowym.] ''Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 18.''
* Brożyna E. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-535a8f7d-29f2-4523-852b-a31101d60f93 Czynnik ludzki a bezpieczeństwo w ruchu drogowym]'', Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 18
* Rotter, T. (2003). '' Metodyka psychologicznych badań kierowców: wersja znowelizowana.'' Ośrodek Informacji Naukowej i Wydawnictw ITS
* Rotter T. (2003), '' Metodyka psychologicznych badań kierowców: wersja znowelizowana'', Ośrodek Informacji Naukowej i Wydawnictw ITS
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Magdalena Błasik}}
{{a|Magdalena Błasik}}
[[Kategoria:Transport]]
[[Kategoria:Transport samochodowy]]


{{#metamaster:description|Czas od wysłania impulsu nerwowego do mózgu, który wzbudza nas do danego działania, do reakcji na ten sygnał i zrealizowania danej czynności.}}
{{#metamaster:description|Czas od wysłania impulsu nerwowego do mózgu, który wzbudza nas do danego działania, do reakcji na ten sygnał i zrealizowania danej czynności.}}

Aktualna wersja na dzień 00:11, 12 sty 2024

Czas reakcji - termin, poprzez który rozumie się moment wysłania impulsu nerwowego do mózgu, który wzbudza nas do danego działania, a reakcje na ten sygnał i zrealizowanie danej czynności. Jest jednym z najważniejszych przyczyn przy powstawaniu wypadków drogowych. Szybki czas reakcji oraz gotowość we właściwym momencie jest niezbędna przy kierowaniu pojazdami, w szczególności samochodami ale także innymi środkami transportu (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, s. 3).

TL;DR

Czas reakcji jest kluczowym czynnikiem bezpiecznej jazdy. Składa się on z różnych faz i trwa różną ilość czasu w zależności od sytuacji. Projektowanie dróg i umieszczanie znaków drogowych powinno uwzględniać czas reakcji kierowcy.

Składniki czasu reakcji

Udział w ruchu drogowym jest współdziałaniem, a nie działaniem indywidualnym. Bezpieczeństwo podczas jazdy powinno być priorytetem dla każdego kierowcy. Ważna jest umiejętność przedwczesnego dopasowania swojego zachowania do zachowania pozostałych uczestników ruchu.

Do czasu reakcji zaliczamy takie czynniki jak:

  • czas odbioru sygnału
  • czas w którym bodziec zostaje przyjęty do świadomości
  • rozpoznanie (identyfikacja)
  • reakcja na dany sygnał

W trakcie prowadzenia pojazdu szczególnie ważne jest, aby przewidywać rozwój wydarzeń jaki może nastąpić w danej chwili oraz przygotowywanie do odpowiedniej reakcji. Dla kierowców została uznana klasyczna wartość jaką jest sekunda. Czas reakcji nie jest jednym koniecznym warunkiem bezpiecznej jazdy (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, s. 3).

Zachowanie kierowcy na drodze

Refleks kierowcy powinien być analizowany w dwóch aspektach:

  • pod względem tzw. stałości reakcji
  • oraz przeciętnego czasu reakcji.

Na czas reakcji składa się średnia arytmetyczna czasów, które są mierzone w określonym cyklu reakcji na określony bodziec w warunkach laboratoryjnych.

"Stałość reakcji" jest różnicą między najdłuższym, a najkrótszym czasem na określony bodziec. Jeśli ta dysproporcja jest duża wtedy mamy większe prawdopodobieństwo, że kierowca będzie bardziej niebezpieczny na drodze. Jego reakcje mogą być gwałtowne i nierówne.

Stosowne zachowanie kierowcy podczas jazdy samochodem polega na podejmowaniu odpowiednich i rozsądnych decyzji we właściwym czasie. Kierowca musi prawidłowo interpretować i analizować informacje, które do niego napływają dzięki nabytemu doświadczeniu, które jest zapamiętywane w formie śladów pamięciowych. Na ich podstawie podejmuje się decyzję o realizacji danego manewru. Umiejętność szybkiego reagowania nie jest jednym wystarczającym czynnikiem uprawniającym do bezpiecznego kierowania pojazdami. Trzeba wiedzieć w jaki sposób zachować się w danej sytuacji, czasem także w niestandardowy sposób. U kierowcy kluczowa jest predyspozycja do właściwego wyczucia zmiany danej sytuacji w określonym czasie oraz przystosowania się do niej (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2008, s. 3).

Fazy procesu reakcji

Wyróżnia się trzy podstawowe fazy procesu reakcji kierowcy:

  • czas zauważenia utrudnienia od momentu wystąpienia rzeczywistego stanu zagrożenia do chwili, gdy uczestnik ruchu drogowego uświadomi sobie faktyczne zagrożenie
  • czas identyfikacji niebezpieczeństwa i podjęcie odpowiedniej decyzji
  • czas postępowania kierowcy od chwili podjęcia działania do określonego manewru do chwili zapoczątkowania uruchomienia właściwego mechanizmu pojazdu (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2013, s. 22).

Czasy trwania reakcji

Wzorując się na badaniach, które zostały wydane w literaturze wyróżniamy różne czasy trwania tych reakcji:

  • czas zauważenia od 0 do 0,7 s - zależny od położenia przeszkody oraz jej ruchu w zależności do otoczenia
  • czas zidentyfikowania i podjęcia decyzji 0,2 do 0,6 s ' - zależny od przejrzystości sytuacji, która często ma związek z warunkami atmosferycznymi. Podczas mgły czy w nocy czas rozpoznania danego obiektu będzie dłuższy. Czas zadecydowania i podjęcie działania jest zależny od sytuacji oraz liczby ruchów, które uczestnik ruchu drogowego musi rozpatrzeć. Im większa liczba manewrów do wykonania tym czas będzie dłuższy.
  • czas faktycznej reakcji - od 0,25 do 0,7 s dla hamowania, dla skrętu 0,2 s

Całkowity czas reakcji może wynosić od 0,45s do 0,2s (Bąk J., Bąk-Gajda D. 2013, s. 22-23).

Projektowanie dróg a czas reakcji

W projektowaniu jezdni czy umieszczaniu znaków drogowych istotna rolę odgrywa znajomość własności reakcji. Oznaczenia muszą stosownie wcześniej informować kierowcę o możliwości zaistnienia jakiegoś niebezpieczeństwa. Ważnym aspektem jest także geometria dróg. Jezdnie powinny być tak zaprojektowane, aby kierowca mógł jak najszybciej zauważyć zagrożenie i zareagować oraz aby w samochodzie zadziałały odpowiednie mechanizmy. Kluczowe jest zagospodarowanie terenu, które polega na nieumiejscawianiu elementów, które mogłyby przyciągnąć uwagę kierowcy przy drodze. Uczestnik ruchu mógłby w ten sposób z opóźnieniem zauważyć zagrożenie (Brożyna E. 2017, s. 51).


Czas reakcjiartykuły polecane
Potrzeby fizjologiczneProcesy poznawczeZachowania konsumentówAnaliza scenariuszyAfirmacjaPlanowanie czasu w warunkach niepewnościKoncentracja uwagiMagazynImpreza okolicznościowa

Bibliografia


Autor: Magdalena Błasik