Catering: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Handel detaliczny]]</li>
<li>[[Zakupy grupowe]]</li>
<li>[[Rodzaje sklepów]]</li>
<li>[[Kryteria wyboru formy sprzedaży internetowej]]</li>
<li>[[Internet mobilny]]</li>
<li>[[FMCG]]</li>
<li>[[Branża fmcg]]</li>
<li>[[Ośrodek SPA]]</li>
<li>[[Programy lojalnościowe]]</li>
</ul>
}}
'''Catering''' to “[[usługa]] polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na [[zamówienie]] gotowych potraw lub na organizacji przyjęć" (Drabik L. 2019).
'''Catering''' to “[[usługa]] polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na [[zamówienie]] gotowych potraw lub na organizacji przyjęć" (Drabik L. 2019).


Linia 28: Linia 14:


==Rodzaje cateringu==
==Rodzaje cateringu==
<google>t</google>
Ze względu na [[klient]]a oraz okoliczności wyróżnia się dwa rodzaje cateringu:
Ze względu na [[klient]]a oraz okoliczności wyróżnia się dwa rodzaje cateringu:


Linia 42: Linia 27:


Wiele firm cateringowych rozróżnia również catering '''zimny''' (kanapki, przekąski podawane w temperaturze pokojowej obróbki) oraz '''gorący''' (zupy, dania główne przechowywane w pojemnikach utrzymujących wysoką temperaturę żywności). Ponadto, coraz częściej firmy te starają się wzbogacać swoje oferty o [[usługi]] logistyczne i oprawę dekoracyjną imprez co czyni je bardziej kompleksowymi oraz atrakcyjnymi dla konsumentów.
Wiele firm cateringowych rozróżnia również catering '''zimny''' (kanapki, przekąski podawane w temperaturze pokojowej obróbki) oraz '''gorący''' (zupy, dania główne przechowywane w pojemnikach utrzymujących wysoką temperaturę żywności). Ponadto, coraz częściej firmy te starają się wzbogacać swoje oferty o [[usługi]] logistyczne i oprawę dekoracyjną imprez co czyni je bardziej kompleksowymi oraz atrakcyjnymi dla konsumentów.
<google>n</google>


==Aplikacje i strony internetowe==
==Aplikacje i strony internetowe==
Linia 62: Linia 49:
* diety dla sportowców ze zwiększoną ilością białka.
* diety dla sportowców ze zwiększoną ilością białka.
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Turystyka]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zakupy grupowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje sklepów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kryteria wyboru formy sprzedaży internetowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Internet mobilny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FMCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Branża fmcg]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ośrodek SPA]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Programy lojalnościowe]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Drabik L. (2019), ''Słownik języka polskiego PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Drabik L. (red.) (2019), ''Słownik języka polskiego PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kudosz M. (2018), [https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_gastronomiczny_w_polsce_-_rap ''Rynek w liczbach''], "Raport 2017. Rynek Gastronomiczny w Polsce", Wydawca Brog Marketing Sp. z o o. S.K., Warszawa
* Mazur A. Dominik P. (2018), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-b8849e2b-e91a-4908-9fde-c1a68d2a1402 Wykorzystanie standardów usług żywieniowych oraz nowych technologii w cateringu lotniczym]'', Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 3/57
* Mazur A. Dominik P. (2018), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-b8849e2b-e91a-4908-9fde-c1a68d2a1402 Wykorzystanie standardów usług żywieniowych oraz nowych technologii w cateringu lotniczym]'', Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 3/57
* Pyrzyńska E. (2018), [https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=707362 ''Zachowania konsumenta na rynku usług cateringowych na przykładzie cateringu dietetycznego''], "Ekonomiczne Problemy Turystyki 2/2018", Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
* Pyrzyńska E. (2018), ''Zachowania konsumenta na rynku usług cateringowych na przykładzie cateringu dietetycznego'', Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 2, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
* Świetlik K. (2019), ''Gastronomia wciąż na topie'', "Przemysł Spożywczy T.73 nr 5", Wydawnictwo Sigma-Not, Warszawa
* Świetlik K. (2019), ''Gastronomia wciąż na topie'', Przemysł Spożywczy, T.73 nr 5
* Kudosz M. (2018), ''[https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_gastronomiczny_w_polsce_-_rap Rynek w liczbach, Raport 2017. Rynek Gastronomiczny w Polsce]'', Brog Marketing, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>
{{a|Agata Barlik}}
{{a|Agata Barlik}}


{{#metamaster:description|Catering - gotowe potrawy na zamówienie, imprezy tematyczne, kuchnie świata. Jak wpływa na rozwój rynku gastronomicznego? Dowiedz się!}}
{{#metamaster:description|Catering - gotowe potrawy na zamówienie, imprezy tematyczne, kuchnie świata. Jak wpływa na rozwój rynku gastronomicznego? Dowiedz się!}}

Aktualna wersja na dzień 22:21, 22 gru 2023

Catering to “usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć" (Drabik L. 2019).

Pierwsze firmy cateringowe zaistniały na rynku polskim około 40 lat temu. Początkowo, rynek nie był dla nich przyjazny, ze względu na tradycyjne podejście do przygotowania jedzenia przez konsumentów - wspólnie z rodziną, w zaciszu domowym. Obecnie catering jest jednym z największych i najbardziej dynamicznych sektorów gastronomii, który w każdym roku notuje coraz większe zyski. W latach 2018-2022 prognozuje się 5.5% wzrost rocznie, a wartość rynku gastronomicznego na rok 2017 oszacowano na 26.7 mld zł (Kudosz M. 2018, s.4).

Nowoczesne trendy w cateringu obejmują:

  • imprezy tematyczne: potrawy dostosowane pod tematykę imprezy np. drinki w łupinach po kokosach dla imprezy w stylu hawajskim,
  • open bar: szeroka oferta alkoholi bez limitu,
  • kuchnie świata: potrawy z całego świata, duża różnorodność kuchni i smaków,
  • live cooking: połączone z pokazem gotowania, edukacją kulinarną oraz degustacją przygotowanego dania,
  • finger food: przekąski na tzw. jeden kęs,
  • ekologię: brak wykorzystania talerzy i sztućców niesprzyjających środowisku, w najlepszym wypadku jadalna zastawa,
  • candy bar: stół zastawiony słodkościami w różnej formie np. wielopoziomowe ciasta, czekoladowe fontanny,
  • szwedzki stół: duża różnorodność dań, nie ma ograniczenia co do porcji.

Rodzaje cateringu

Ze względu na klienta oraz okoliczności wyróżnia się dwa rodzaje cateringu:

1. koncesyjny:

  • obsługa przyjęć, ślubów, bankietów, imprez firmowych,
  • jedzenie na wynos dowożone do domu klienta,
  • dobranie, przygotowanie i dowóz diety o ściśle określonych produktach spełniającej wymagania klienta indywidualnego (dieta pudełkowa),
  • przygotowanie tradycyjnych potraw w zależności od obchodzonych świąt,
  • “pan kanapka" - dowóz kanapek oraz dań dla pracowników dużych firm, korporacji w godzinach lunchowych.

2. kontraktowy:

  • cykliczne dostarczanie jedzenia do szkół, szpitali, ośrodków społecznych, samolotów.

Wiele firm cateringowych rozróżnia również catering zimny (kanapki, przekąski podawane w temperaturze pokojowej obróbki) oraz gorący (zupy, dania główne przechowywane w pojemnikach utrzymujących wysoką temperaturę żywności). Ponadto, coraz częściej firmy te starają się wzbogacać swoje oferty o usługi logistyczne i oprawę dekoracyjną imprez co czyni je bardziej kompleksowymi oraz atrakcyjnymi dla konsumentów.

Aplikacje i strony internetowe

Postęp technologiczny sprawił, że coraz więcej klientów zamawia jedzenie za pomocą aplikacji (np. UberEats) czy stron internetowych (np. pyszne.pl). Są one pewnego rodzaju pośrednikiem pomiędzy lokalem gastronomicznym a konsumentem. Oferują możliwość wyboru z menu potraw, zapłatę kartą oraz dowóz do domu, czasami nawet 24h na dobę.

Warto wspomnieć, że powstają też aplikacje, które wspierają ideę “zero waste", czyli walczą z marnowaniem się żywności. Jedno z najciekawszych rozwiązań oferuje aplikacja “TooGoodtoGo", która jest już dostępna w Polsce i szybko zdobywa popularność. Każdy posiadający do niej dostęp może “uratować" żywność, która w danym dniu nie została sprzedana w lokalu, który również bierze udział w akcji. Za symboliczną kwotę, lokale oddają jedzenie, którego nie mogłyby już sprzedać w kolejnym dniu, zyskując nowych klientów i redukując ilość marnowanej żywności.

Dieta pudełkowa

Zmiany gospodarczo-społeczne mają wpływ na zachowanie i potrzeby konsumentów. Postęp technologiczny natomiast kreuje nowe drogi dystrybucji produktów oraz ich sprzedaży. Na polskim rynku żywności można zaobserwować wiele wzorców konsumpcji, jednak w ostatnich latach szczególnie szybko rozwija się trend “diety pudełkowej". Ten stosunkowo nowy segment rynku celuje w konsumentów, którzy m.in (Pyrzyńska E. 2018 s.265):

  • mają zwiększone tempo życia (równoznaczne z mniejsza ilością czasu którą mogą poświęcić na przygotowanie posiłków),
  • poprawiła się ich sytuacja materialna (są w stanie ponieść więcej kosztów, ważne jest dla nich pochodzenie produktów, eksperymentują z produktami typu premium),
  • cierpią na choroby dietozależne (dieta jest dla nich ważnym aspektem w procesie leczenia).

Rosnące zainteresowanie polskich konsumentów zdrowym stylem życia zmieniło się w trend zwiększania się świadomości w temacie zdrowej diety i poszukiwania indywidualnego kierunku żywienia. Coraz większa grupa osób, szczególnie z dobrą sytuacją materialną, korzysta z więc usług cateringu dietetycznego, aby zapewnić sobie i bliskim diety spełniające wszystkie ich wymagania, jednocześnie nie tracąc czasu na jej przygotowanie (Pyrzyńska E. 2018 s.267). Dieta pudełkowa polega na wcześniejszym zamówieniu menu z oferty firmy cateringowej według własnych upodobań i preferencji, istnieje wiele wariacji i możliwości wyboru:

  • ilość posiłków (najczęściej od 3 do 5),
  • kaloryczność (dieta 1000kcal, 1500kcal, 2000kcal…. według zapotrzebowania energetycznego klienta),
  • diety z wyłączeniem pewnych produktów (diety bezglutenowe lub bez laktozy),
  • odpowiednie dla wegetarian lub wegan,
  • diety dla sportowców ze zwiększoną ilością białka.


Cateringartykuły polecane
Handel detalicznyZakupy grupoweRodzaje sklepówKryteria wyboru formy sprzedaży internetowejInternet mobilnyFMCGBranża fmcgOśrodek SPAProgramy lojalnościowe

Bibliografia


Autor: Agata Barlik