BASIC: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''BASIC''' - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Jest to [[Języki programowania|język programowania]] wysokiego poziomu. Należy on do grupy strukturalnych języków programowania. Został stworzony przez dwóch profesorów matematyki Dartmouth College, G. Kemeny ‘egoi Thomas E. Kurtz’a.
'''BASIC''' - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Jest to [[Języki programowania|język programowania]] wysokiego poziomu. Należy on do grupy strukturalnych języków programowania. Został stworzony przez dwóch profesorów matematyki Dartmouth College, G. Kemeny ‘egoi Thomas E. Kurtz’a.  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 24: Linia 23:
Basic powstał w roku 1963 za sprawą dwóch profesorów matematyki pracujących w Dartmouth College. Mieli oni na celu stworzenie środowiska interaktywnego, pomocnego w pracy początkującym programistom. Pierwsza wersja narzędzia BASIC znana była pod nazwą dartmouth BASIC (od nazwy uczelni, na której powstała). Pierwszy [[program]], który został napisany w tym języku uruchomiony został w maju 1964 roku na maszynie [[Firma|firmy]] General Electric [[model]] GE-225. Było to urządzenie typu mainframe. Maszyny mainframe (ang. main – główny, frame – struktura) to komputery o dużej jak na ówczesne czasy (początek - lat 60-tych) mocy obliczeniowej. Ich cechą charakterystyczną były duże gabarytu. Pierwsze urządzenia tego typu oparte były na lampach elektronowych. Na uwagę zasługuję fakt, iż określenie mainframe nie jest [[Znak towarowy|znakiem towarowym]], ani też nie posiada formalnej definicji.
Basic powstał w roku 1963 za sprawą dwóch profesorów matematyki pracujących w Dartmouth College. Mieli oni na celu stworzenie środowiska interaktywnego, pomocnego w pracy początkującym programistom. Pierwsza wersja narzędzia BASIC znana była pod nazwą dartmouth BASIC (od nazwy uczelni, na której powstała). Pierwszy [[program]], który został napisany w tym języku uruchomiony został w maju 1964 roku na maszynie [[Firma|firmy]] General Electric [[model]] GE-225. Było to urządzenie typu mainframe. Maszyny mainframe (ang. main – główny, frame – struktura) to komputery o dużej jak na ówczesne czasy (początek - lat 60-tych) mocy obliczeniowej. Ich cechą charakterystyczną były duże gabarytu. Pierwsze urządzenia tego typu oparte były na lampach elektronowych. Na uwagę zasługuję fakt, iż określenie mainframe nie jest [[Znak towarowy|znakiem towarowym]], ani też nie posiada formalnej definicji.


Głównym założeniem projektantów BASIC było stworzenie łatwości użytkowania oraz dobra interaktywna [[komunikacja]] y użytkownika za pomocy jasnego komunikatu błędów. BASIC stal jednym z języków do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych po wprowadzeniu na [[rynek]] mikrokomputera Altair 8800. Następcą GW BASIC dla komputerów PC stal QB, trochy później wprowadzony komercyjnie, jako QuickBASIC, który w końcu przerobiony w Visual Basic for Windows.  
Głównym założeniem projektantów BASIC było stworzenie łatwości użytkowania oraz dobra interaktywna [[komunikacja]] y użytkownika za pomocy jasnego komunikatu błędów. BASIC stal jednym z języków do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych po wprowadzeniu na [[rynek]] mikrokomputera Altair 8800. Następcą GW BASIC dla komputerów PC stal QB, trochy później wprowadzony komercyjnie, jako QuickBASIC, który w końcu przerobiony w Visual Basic for Windows.


Do najbardziej wiadomych dialektów można odnieść:<ref> [[System]] Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji</ref>  
Do najbardziej wiadomych dialektów można odnieść:<ref> [[System]] Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji</ref>
* Altair BASIC;  
* Altair BASIC;
* AMOS (Amiga);
* AMOS (Amiga);
* Applesoft BASIC;
* Applesoft BASIC;
* Atari BASIC, BASICA;
* Atari BASIC, BASICA;
* Blitz Basic;
* Blitz Basic;
* Commodore BASIC (CBM BASIC);  
* Commodore BASIC (CBM BASIC);
* EBASIC (dla Elwro 500);
* EBASIC (dla Elwro 500);
* GW BASIC, Locomotive;
* GW BASIC, Locomotive;
Linia 38: Linia 37:
* QBasic;
* QBasic;
* QuickBasic;
* QuickBasic;
* Sinclair BASIC;  
* Sinclair BASIC;
* Turbo Basic;
* Turbo Basic;
* Visual Basic;
* Visual Basic;
Linia 70: Linia 69:
'''DIM''' – deklaracja [[Zmienna|zmiennych]]
'''DIM''' – deklaracja [[Zmienna|zmiennych]]


'''INPUT''' – instrukcja wejścia  
'''INPUT''' – instrukcja wejścia


'''LET''' – instrukcja przypisania (konkretnej wartości do określonej zmiennej)
'''LET''' – instrukcja przypisania (konkretnej wartości do określonej zmiennej)


'''CONTINUE''' – komenda kontynuacji (ponowne wznowienie zatrzymanego programu)
'''CONTINUE''' – komenda kontynuacji (ponowne wznowienie zatrzymanego programu)


== Przykładowy program ==
== Przykładowy program ==
Linia 97: Linia 95:
Dostęp do nich był możliwy po kłopotliwym przełączaniu trybów edytora.  Ale w rzeczywistości po  dłuższym użytkowaniu klawiatury ZX Spectrum i nabieraniu wprawy pisanie programów okazało się bardziej wygodne i szybsze a niż w innych rodzajach klawiatur. W Polsce bardziej znają dialekty BASIC-a napisane dla popularnych komputerów ośmiobitowych – Commodore'a, Amstrada CPC, Atari oraz Sinclaira ZX Spectrum.
Dostęp do nich był możliwy po kłopotliwym przełączaniu trybów edytora.  Ale w rzeczywistości po  dłuższym użytkowaniu klawiatury ZX Spectrum i nabieraniu wprawy pisanie programów okazało się bardziej wygodne i szybsze a niż w innych rodzajach klawiatur. W Polsce bardziej znają dialekty BASIC-a napisane dla popularnych komputerów ośmiobitowych – Commodore'a, Amstrada CPC, Atari oraz Sinclaira ZX Spectrum.


BASIC istnieje w wersjach do smarfonów (np. Linuxa Androida) – na przykład RFO Basic pozwala tworzyć kod bezpośrednio na smartfonie, w trybie interpretera lub kompilowanym albo na np. stacjonarnych komputerach uruchamiających inne dystrybucje Linuxa.  
BASIC istnieje w wersjach do smarfonów (np. Linuxa Androida) – na przykład RFO Basic pozwala tworzyć kod bezpośrednio na smartfonie, w trybie interpretera lub kompilowanym albo na np. stacjonarnych komputerach uruchamiających inne dystrybucje Linuxa.
 
==Przypisy==
<references />


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Burewicz A, Miranowicz N, (2005) ''[http://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji]'', Zaklad Dydaktyki Chemii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań;
* Burewicz A, Miranowicz N, (2005) ''[http://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji]'', Zaklad Dydaktyki Chemii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań;
* Robert A. Peck, ATARI BASIC Tutorial, H.W. Sams, 1st edition, 1984
* [https://en.wikibooks.org/wiki/BASIC_Programming Programowanie w BASICu]
* James S.Coan, Richard Kushner, Basic Atari Basic, Hayden Book Co, 1984
* James S.Coan, Richard Kushner, Basic Atari Basic, Hayden Book Co, 1984
* Jan Axelson, The Microcontroller Idea Book Circuits, Programs, & Applications featuring the 8052-BASIC Microcontroller, Lakeviev Research, 1994
* Jan Axelson, The Microcontroller Idea Book Circuits, Programs, & Applications featuring the 8052-BASIC Microcontroller, Lakeviev Research, 1994
* Jean-Pierre Lamoitier, BASIC exercises for the Atari, Sybex, 1983
* Jean-Pierre Lamoitier, BASIC exercises for the Atari, Sybex, 1983
* [https://en.wikibooks.org/wiki/BASIC_Programming Programowanie w BASICu]
* Robert A. Peck, ATARI BASIC Tutorial, H.W. Sams, 1st edition, 1984
* Zdanowicz R (2006), ''[http://www.par.pl/2006/files/01-06_artykul2p.pdf Dobór oprogramowania do modelowania i symulacji procesów wytwarzania]'', Pomiary Automatyka Robotyka 1/2006
* Ziębakowski T, (2010) ''[http://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji]'', Zachodniomorski Uniwersytet Technologiczny Instytut Technologii Mechanicznej;
* Ziębakowski T, (2010) ''[http://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji]'', Zachodniomorski Uniwersytet Technologiczny Instytut Technologii Mechanicznej;
* Zdanowicz R (2006), ''[http://www.par.pl/2006/files/01-06_artykul2p.pdf Dobór oprogramowania do modelowania i symulacji procesów wytwarzania]'', Pomiary [[Automatyka]] [[Robotyka]] 1/2006.
</noautolinks>


[[Kategoria:Języki programowania]]
[[Kategoria:Języki programowania]]


{{a|Łukasz Suder, Roman Melnychuk}}
{{a|Łukasz Suder, Roman Melnychuk}}
==Przypisy==
<references />


{{#metamaster:description|Język programowania wysokiego poziomu dla początkujących. Został stworzony przez profesorów matematyki z Dartmouth College. Jest częścią grupy strukturalnych języków programowania.}}
{{#metamaster:description|Język programowania wysokiego poziomu dla początkujących. Został stworzony przez profesorów matematyki z Dartmouth College. Jest częścią grupy strukturalnych języków programowania.}}

Wersja z 09:27, 29 paź 2023

BASIC
Polecane artykuły

BASIC - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Jest to język programowania wysokiego poziomu. Należy on do grupy strukturalnych języków programowania. Został stworzony przez dwóch profesorów matematyki Dartmouth College, G. Kemeny ‘egoi Thomas E. Kurtz’a.

TL;DR

BASIC jest językiem programowania wysokiego poziomu, stworzonym w 1963 roku przez dwóch profesorów matematyki z Dartmouth College. Jego głównym celem było ułatwienie pracy początkującym programistom. BASIC posiada wiele odmian i charakterystyczne komendy, takie jak GOTO, FOR...NEXT i IF...THEN. Przykładowy program w BASICu wyświetla kwadraty na ekranie. BASIC był popularny na komputerach takich jak ZX Spectrum czy Commodore, a obecnie istnieją również wersje dla smartfonów i komputerów z systemem Linux.

Historia Języka Basic

Basic powstał w roku 1963 za sprawą dwóch profesorów matematyki pracujących w Dartmouth College. Mieli oni na celu stworzenie środowiska interaktywnego, pomocnego w pracy początkującym programistom. Pierwsza wersja narzędzia BASIC znana była pod nazwą dartmouth BASIC (od nazwy uczelni, na której powstała). Pierwszy program, który został napisany w tym języku uruchomiony został w maju 1964 roku na maszynie firmy General Electric model GE-225. Było to urządzenie typu mainframe. Maszyny mainframe (ang. main – główny, frame – struktura) to komputery o dużej jak na ówczesne czasy (początek - lat 60-tych) mocy obliczeniowej. Ich cechą charakterystyczną były duże gabarytu. Pierwsze urządzenia tego typu oparte były na lampach elektronowych. Na uwagę zasługuję fakt, iż określenie mainframe nie jest znakiem towarowym, ani też nie posiada formalnej definicji.

Głównym założeniem projektantów BASIC było stworzenie łatwości użytkowania oraz dobra interaktywna komunikacja y użytkownika za pomocy jasnego komunikatu błędów. BASIC stal jednym z języków do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych po wprowadzeniu na rynek mikrokomputera Altair 8800. Następcą GW BASIC dla komputerów PC stal QB, trochy później wprowadzony komercyjnie, jako QuickBASIC, który w końcu przerobiony w Visual Basic for Windows.

Do najbardziej wiadomych dialektów można odnieść:[1]

  • Altair BASIC;
  • AMOS (Amiga);
  • Applesoft BASIC;
  • Atari BASIC, BASICA;
  • Blitz Basic;
  • Commodore BASIC (CBM BASIC);
  • EBASIC (dla Elwro 500);
  • GW BASIC, Locomotive;
  • BASIC (dla Amstrad CPC);
  • QBasic;
  • QuickBasic;
  • Sinclair BASIC;
  • Turbo Basic;
  • Visual Basic;
  • Visual Basic .NET;
  • sBasic (dla komunikatorów Nokia);
  • Jabaco (Java Bytecode BASIC; Open Source);
  • PureBasic;
  • KBasic.

Składnia Języka BASIC

Basic jak każdy język programowania ma swoje charakterystyczne komendy. Istnieje wiele odmian (dialektów tego języka). Poniżej opisane są wspólne, a zarazem proste komendy wszystkich jego odmian:

GOTO – jest to instrukcja skoku bezwarunkowego

GOSUB – wywołanie podprogramu, instrukcja ta zakończona jest poprzez RETURN

RETURN - kończy instrukcje powrotu

IF...THN – instrukcja warunkowa

FOR...NEXT – pętla iteracyjna

Innymi komendami powszechnie stosowanymi są:

RUN – instrukcja wywołania (uruchamia program)

PRINT – komenda wyjścia (wysłanie tekstu lub wartości zmiennej na urządzenia wyjścia z komputera (najczęściej jest to monitor)

DIM – deklaracja zmiennych

INPUT – instrukcja wejścia

LET – instrukcja przypisania (konkretnej wartości do określonej zmiennej)

CONTINUE – komenda kontynuacji (ponowne wznowienie zatrzymanego programu)

Przykładowy program

PRINT "Witaj"
20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
30 FOR licznik = 1 TO ile
40 PRINT "*"
50 NEXT licznik

Ten program wyświetli nam na ekranie kwadraty. W takiej liczbie w jakiej chcemy.

    PRINT "Witaj"
    20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
    30 FOR licznik = 1 TO ile
    40 PRINT "*"
    50 NEXT licznik

Interpretery

Byli różne sposoby ułatwienia pisania programów przez osób którzy nie robią tego zawodowo. Jedno z najlepszych rozwiązań było zastosowanie w systemach operacyjnych ZX Spectrum, gdzie do każdego klawisza przypisana było słowo kluczowe oraz nazwa funkcji w języku Sinclair BASIC. To znacznie ułatwiło i przyspieszyło napisanie programów. W praktyce to wyzwało niemałe trudności na samym początku w pisaniu programów, gdyż język dostępny dla tego komputera miał bardzo dużo instrukcji, ze na każdej klawisze było ich przypisano wiele. Dostęp do nich był możliwy po kłopotliwym przełączaniu trybów edytora. Ale w rzeczywistości po dłuższym użytkowaniu klawiatury ZX Spectrum i nabieraniu wprawy pisanie programów okazało się bardziej wygodne i szybsze a niż w innych rodzajach klawiatur. W Polsce bardziej znają dialekty BASIC-a napisane dla popularnych komputerów ośmiobitowych – Commodore'a, Amstrada CPC, Atari oraz Sinclaira ZX Spectrum.

BASIC istnieje w wersjach do smarfonów (np. Linuxa Androida) – na przykład RFO Basic pozwala tworzyć kod bezpośrednio na smartfonie, w trybie interpretera lub kompilowanym albo na np. stacjonarnych komputerach uruchamiających inne dystrybucje Linuxa.

Przypisy

  1. System Visul Basik dla aplikacji w algoeytmice i wizulizacji

Bibliografia


Autor: Łukasz Suder, Roman Melnychuk