Aukcja odwrócona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 39: Linia 39:
* Gregor B., Stawiszyński M. : E-Commerce. OWB, Bydgoszcz 2002
* Gregor B., Stawiszyński M. : E-Commerce. OWB, Bydgoszcz 2002


{{a|Mariola Karasińska}}
{{a|Mariola Karasińska i Marcin Sanocki}}
{{a|Marcin Sanocki}}
[[Kategoria:Ebiznes]]
[[Kategoria:Ebiznes]]

Wersja z 11:12, 18 kwi 2022

Aukcja odwrócona
Polecane artykuły

Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].

Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.

Przykład funkcjonowania aukcji odwróconych

Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:

  • chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,
  • chcę wybudować dom w okolicach miasta X itp.

Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.

W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak ALLEGRO.

Bibliografia

Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki

  1. G. Chodak, 2007 s. 3