Ambasador marki

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:40, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Ambasador marki
Polecane artykuły


Ambasador marki to pojęcie często kojarzone jest z wizerunkiem osoby znanej, która promuje jakąś markę. Często można bowiem spotkać się z reklamą, w której występuje celebryta, a do jego nazwiska dołączony jest podpis "Ambasador marki”. Jednakże, działania angażujące sławne osoby to strategia Celebrity Endorsement, natomiast Ambasador marki jest pojęciem szerszym i bardziej ogólnym. (L. Lucouw 2014, s. 30) W Sieci istnieją definicje sugerujące, że Ambasador marki jest stanowiskiem w firmie. Według nich, osoba zajmująca tę posadę ma za zadanie odpłatnie rozpowszechniać pozytywne zdanie o marce i promować ją na portalach społecznościowych. W Internecie można znaleźć również wiele wskazówek dotyczących szukania i odpowiedniego doboru. Ambasadora do swojego przedsiębiorstwa. Jednak, współpraca firmy z osobą, której celem jest promocja marki wiąże się z Influencer Marketingiem oraz osobą Influencera.

Ambasador marki jest to każda osoba, która rekomenduje daną markę w jakikolwiek sposób. Nie jest koniecznością, aby był to ktoś sławny czy zatrudniony w przedsiębiorstwie. Jest to po prostu konsument, który poleca jakiś produkt innemu konsumentowi. Pojęcie to bardzo mocno jest zatem związane z marketingiem rekomendacji. (S. Bruck 2018, s. 11) Z rolą Ambasadora marki wiąże się pewne poczucie satysfakcji, wynikające z tego, że poprzez zarekomendowanie produktu swoim znajomym bądź rodzinie, taka osoba czuje dumę ze znajomości czegoś, co może się komuś przydać. Pozwala to poczuć Ambasadorowi marki, że jest zorientowany w jakiejś konkretnej branży lub kategorii produktowej. Trafnym będzie stwierdzenie, że każdy, kto kiedykolwiek coś komuś polecił, wcielił się w rolę Ambasadora marki. (Z. Pucek, J. Bierówka 2011, s. 114).

Ambasador marki różni się od Lidera opinii tym, że ten pierwszy niekoniecznie musi być ekspertem w danym temacie. Jeżeli tylko polubił jakiś produkt, którego użył lub usługę, z której skorzystał i polecił ją bliskim, automatycznie stał się Ambasadorem marki zajmującej się zarekomendowanym produktem lub usługą. Lider opinii, natomiast, opierając się na wiedzy obejmującej daną kategorię produktową, także może stać się Ambasadorem marki rekomendując jej produkty. Ambasadorem jest zatem osoba, która opierając swoje upodobania na własnych doświadczeniach z różnymi produktami i usługami, postanawia rozpowszechniać jakąś konkretną markę, którą szanuje. Jego działania są bezinteresowne, cenią markę za jej jakość, więc decydują się rekomendować ją znajomym, jednocześnie pomagając im w wyborze. Opiera się to na marketingu rekomendacji (marketingu szeptanym). (T. Bonek, M. Smaga 2012, s. 69)

Badania wpływu marketingu rekomendacji

Agencja reklamowa BUZZ Media oraz Dom Badawczy MAISON podjęły się przeprowadzenia badania wśród Polaków, aby sprawdzić wpływ marketingu rekomendacji oraz efektywności działań Ambasadorów marek. Badania wykazały, że marketing szeptany odgrywa bardzo istotną rolę w promocji i budowaniu świadomości marki. Wynika to z tego, że ludzie są znacznie bardziej skłonni zaufać rekomendacjom bliskich niż tradycyjnej reklamie. Zgodnie z tymi badaniami:

  • 69% wymienia z przyjaciółmi opinie odnośnie produktów,
  • 69% próbuje produkt przed kupieniem,
  • 74% pyta gdzie można kupić rzecz, która spodobała mu się u kogoś,
  • 50% kupuje produkty, które polecili im znajomi,
  • 45% nabyło w przeciągu miesiąca rzecz, którą polecili znajomi,
  • 78% zwraca uwagę na opinie otoczenia przed dokonaniem zakupu. (BuzzMedia i Maison 2012)

Natomiast wyniki klasycznej promocji, która nie opiera działań na marketingu szeptanym wyglądają następująco:

  • 31% bazuje na opinii sprzedawcy,
  • 26% kieruje się tradycyjną formą reklamy. (BuzzMedia i Maison 2012)

Badanie wykazało również, że Polacy bardzo często wcielają się w role Ambasadorów, ponieważ aż 85% badanych przyznało, że od czasu do czasu poleca produkty swoim znajomym. Co ciekawe, według badania 82% osób przyznało, że kupuje niektóre produkty przed tym jak zrobią to ich znajomi, aby wypróbować je jak najwcześniej i polecać innym. Grupa badawcza składała się z ponad 1000 Polaków.

Bibliografia

Autor: Ada Forusińska