Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta)
TL;DR
Kwestionariusz to zbiór pytań służący do uzyskania odpowiedzi. Składa się z wprowadzenia, części merytorycznej, metryczki i podziękowań. Metryczka dostarcza informacji na temat respondentów. Przedstawiony kwestionariusz dotyczy badania zadowolenia pracowników firmy i zawiera pytania dotyczące stanowiska, atmosfery w pracy, warunków pracy, wynagrodzenia, relacji z przełożonymi, szkoleń i innych aspektów związanych z pracą.
Kwestionariusz
Kwestionariusz to zbiór pytań zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu uzyskania żądanych odpowiedzi. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako narzędzie badawcze w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. Kwestionariusz ankietowy to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. Druga forma kwestionariusza jest taka, w której występuje ankieter, jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych.
Budowa kwestionariusza
Kwestionariusz składa się z następujących elementów:
- wprowadzenie - zawiera informacje o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz informacja o anonimowości badania lub jej braku,
- część merytoryczna - w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania,
- metryczka - w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów,
- podziękowania - krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu.
Metryczka
Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na wynik badania).
Przykładowy kwestionariusz
1 Zajmowane stanowisko?
- kierownicze
- specjalistyczne
- pracownik fizyczny
2 Okres zatrudnienia w firmie:
- Mniej niż rok
- 1-2 lat
- 3-5 lat
- 5-10 lat
- Powyżej 10 lat
3 Atmosfera panująca w firmie jest...?
- Raczej satysfakcjonująca
- Zdecydowanie satysfakcjonująca
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
4 Poziom stabilności zatrudnienia w ramach firmy jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
5 Fizyczne warunki pracy w firmie (wyposażenie stanowiska pracy, narzędzia itd.) są...?
- Raczej satysfakcjonujące
- Zdecydowanie satysfakcjonujące
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujące
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
6 Pakiet socjalny oferowany przez firmę jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
7 Forma zatrudnienia (rodzaj umowy o pracę) jest...?
- Raczej satysfakcjonująca
- Zdecydowanie satysfakcjonująca
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
8 Obecny poziom wynagrodzenia jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
9 Swoje relacje z bezpośrednim przełożonym uważam za...?
- Raczej satysfakcjonujące
- Zdecydowanie satysfakcjonujące
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujące
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
10. Obecny poziom wynagrodzenia jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
11. Rekrutacja odbywa się zgodnie z przyjętymi rynkowymi standardami:
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
12. Sposób awansowania pracowników jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
13. Sposób rozstawania się z pracownikami przez firmę jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
14. Szkolenia oferowane przez firmę są...?
- Raczej satysfakcjonujące
- Zdecydowanie satysfakcjonujące
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujące
- Zupełnie niesatysfakcjonujące
15. Obecny zakres obowiązków jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
16. Firma ma szacunek i zrozumienie wobec moich obowiązków rodzinnych:
- Zawsze ma
- Raczej ma
- Nie mam zdania
- Raczej nie ma
- Zupełnie nie ma
17. Zaobserwowałem lub doświadczyłem dyskryminacji (ze względu na płeć, wiek itd.):
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
18. Poleciłbym znajomemu zatrudnienie w tej firmie:
- Na pewno tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Na pewno nie
19. Współpracownicy udzielają mi informacji wtedy, gdy tego potrzebują:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
20. Mój przełożony dobrze zna się na mojej pracy:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
21. Mój wysiłek i zaangażowanie są doceniane przez mojego przełożonego:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
22. Całkowity poziom mojego wynagrodzenia w stosunku do ofert innych firm na rynku jest...?
- Zdecydowanie niższy
- Raczej niższy
- Nie mam zdania
- Raczej wyższy
- Zdecydowanie wyższy
23. Zależność między płacą a osiąganymi przeze mnie wynikami pracy oceniam jako:
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
24. W mojej pracy wykorzystuję posiadane kwalifikacje:
- Na pewno tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Na pewno nie
25. W swojej pracy mam jasno zdefiniowane cele:
- Na pewno tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Na pewno nie
26. Mam poczucie, że wpływam na sukces firmy:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
27. Jestem poinformowany o planach firmy:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
28. Wiek:
- Mniej niż 20 lat
- 20-30 lat
- 30-40 lat
- 50-60 lat
- Powyżej 60 lat
29. Płeć:
- Kobieta
- Mężczyzna
30. Wykształcenie:
- Podstawowe
- Zawodowe
- Średnie
- Niepełne wyższe
- Wyższe
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta) — artykuły polecane |
Proste narzędzia analizy dokumentów kandydatów — Wywiad pogłębiony z kandydatem — Selekcja — List polecający — Development center — Procedura doboru personelu — Absencja — Wywiad — Wartościowanie pracy |
Bibliografia
- Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
- De Leeuw D. (2005), To mix or not to mix data collection modes in surveys, Journal of official statistics, Vol. 21 Nr 2
- Fleming C., Bowden M. (2009), Web-based surveys as an alternative to traditional mail methods, Journal of environmental management, Vol. 90 nr 1
- Kędzior Z., Karcz K. (2007), Badania marketingowe w praktyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Sagan A. (2003), Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności, Statsoft
Autor: Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor