Performance marketing

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 18:29, 18 lis 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Pozycjonowanie)

Performance marketing nazywany również marketingiem efektywnościowym, ponieważ odnosi się on do efektu, czyli nie samemu pozyskaniu klienta, a nakłonieniu go do wykonania pewnej czynności, jak np. kliknięcie w baner, wypełnienie formularza bądź ankiety, wejścia na stronę, czy złożenia zamówienia. Performance marketing nie ma na celu budowania wizerunku danej marki, a przeniesienia go na oczekiwane przez reklamodawcę działanie. Performance marketing pozwala na dokładny pomiar wpływu reklamy na konsumenta. Przy standardowej reklamie te dane są jedynie przybliżone, natomiast w performance marketingu nie liczy się to ile osób ją widziało, istotną kwestią jest to jak wiele osób na nią zareagowało klikając w baner, rejestrując się w serwisie czy dokonując zakupu [1].

Metody rozliczania kampanii reklamowych

Dużym atutem Performance Marketingu jest to, że zlecający reklamę płaci za daną czynność, jaką wykonuje użytkownik. Wyróżniamy 4 główne formy tych płatności:

  • pay-per-click - co oznacza, że płaci się za kliknięcie, czyli wejście w baner czy konkretną stronę internetową,
  • pay-per-lead - to płatność za pozyskane dane od klienta,
  • pay-per-action - płatność za konkretnie zrealizowaną akcję, jak wypełnienie ankiety,
  • pay-per-sale - rozliczanie za dokonaną sprzedaż [2].

Narzędzia reklamy w Performance Marketingu

  • Search Engine Marketing - daną reklamę widzą użytkownicy, którzy wyszukują frazę z nią związaną- w ten sposób zwiększana jest jej efektywność,
  • Email Marketing - polega na wysyłanie treści marketingowych drogą mailową, skierowanych do konkretnych odbiorców - użytkownik musi wcześniej wyrazić chęć otrzymywania tego typu wiadomości, aby nie przeobraził się on w spam,
  • Affiliate Marketing - w tym narzędziu dana firma wykorzystuje do współpracy zewnętrzne serwisy internetowe, polega na prowizyjnym wynagradzaniu za każdego użytkownika, który odwiedził daną stronę,
  • Direct Response Advertising - polega na wysyłaniu treści marketingowych do potencjalnie zainteresowanej grupy odbiorców, w celu ustaleniu owych interesantów prowadzone są badania behawioralne, na podstawie np. pozostawionych danych przez reklamobiorców, jak chociażby położenie demograficzne, czy wiek [3].

Narzędzia analityczne w Performance Marketingu

  • Google Analytics-jest programem statystycznym, dzięki któremu jesteśmy w stanie przeanalizować konkretne działania użytkownika na stronie, jak to, co dany klient ma w koszyku lub ile czasu potrzebuje na złożenie zamówienia,
  • Gemius Shop Monitor - skierowany konkretnie do sklepów internetowych - wyróżnia go fakt, że analizowane wyniki, możemy porównywać z innymi sklepami, które działają w tej samej branży, co usprawnia rozwój firmy na przyszłość,
  • Manubia - przeznaczony jest przede wszystkim dla sprzedawców w serwisie Allegro, pozwala na sprawdzenie, co proponują inni sprzedawcy oraz pewne elementy prosperowania ich biznesu,
  • Semstorm - to narzędzie pozwala użytkownikom tworzyć raporty o widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, jak i analizować ich konkurencję,
  • Sentione - jest narzędziem, które "wyłapuje" informacje na temat firmy pojawiające się w internecie, jak również pozwala na wyszukanie opinii o firmach konkurencyjnych, co usprawnia działania marketingowe [4].

Przypisy

  1. Co to jest Performance Marketing, 2013
  2. Mangàni A. 2003. s. 295-302
  3. K. Wiśniewska, G. Kurowski 2006., s. 68-69
  4. Cichoń M. 2014., s. 3-4


Performance marketingartykuły polecane
Agencja interaktywnaMarketing partyzanckiVisual merchandisingWspółczynnik odrzuceńFacebook marketingPersonalizacjaFormy promocji i reklamy w internecieMarketing wirusowyInbound Marketing

Bibliografia


Autor: Izabela Migas