Marketing mobilny

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 18:21, 18 lis 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Pozycjonowanie)

Marketing mobilny jest to forma marketingu, która objawiła się przez odkrycie nowych możliwości w komunikacji mobilnej. Wpływ miała na to fuzja trendów w reklamie, rozwój technologii komunikacyjnych jak i zmiany społeczne (S.Konkol 2010, s. 17). Nowe zachowania konsumentów oraz postęp technologii informacyjnych sprawił, iż marketing w formie praktycznej jak i teoretycznej stale ewoluuje i się przekształca. W dzisiejszych czasach przyglądamy się bardziej terminowi "marketing mobilny" (M.Mitręga 2013, s. 170). Marketerzy inwestują w tą formę marketingu coraz większe sumy, ponieważ użytkownicy chcą być cały czas na bieżaco, a do tego świetnie sprawdza się komunikacja mobilna (U.Kęprowska 2014, s. 208).

TL;DR

Marketing mobilny to forma marketingu wykorzystująca komunikację mobilną. Rozwój technologii i zmiany społeczne przyczyniły się do rozwoju tego rodzaju marketingu. Historia marketingu mobilnego podzielona jest na trzy etapy rozwoju technologicznego. Narzędzia wykorzystywane w marketingu mobilnym to m.in. internet mobilny, aplikacje mobilne, wiadomości SMS i MMS oraz kody kreskowe i QR. Marketing mobilny umożliwia przedsiębiorstwom dotarcie do klientów w dowolnym miejscu i czasie.

Historia marketingu mobilnego

Zasadniczy wpływ na rozwój gospodarki miało wprowadzenie Internetu, a dokładniej mobilnych technologii informacyjnych, które umożliwiały korzystanie z Internetu. już zdecydowanie wcześniej (od lat 60. XX wieku) technologie informacyjne kroczyły z postępem, dlatego zaczęto nazywać społeczeństwo informacyjnym. Wraz z rozwojem społeczeństwa informacyjnego mogliśmy zauważyć powstawanie serwisów społecznościowych, grup ludzi, którzy uznają wybrane zasady bądź normy zachowania za słuszne w Internecie. Są to społeczności, które dają nam wsparcie, bezpieczeństwo, przynależność do właściwego zrzeszenia i dostęp do różnorodnych informacji. W dobie smartfonów pojawiła się chorowa zwana "nomofobią". Jest to choroba społeczeństwa objawiająca się irracjonalnym strachem przed brakiem komórki w zasięgu ręki. Dzięki temu widzimy jak ważne są dla społeczeństwa urządzenia mobilne, są wręcz niezbędnie potrzebne do życia. W parze z "nomofobią" idzie jeszcze jedna fobia, tak zwany "syndrom FOMO". Oznacza on strach i obawę przed ominięciem czegoś ważnego. Boimy się czegoś nie wiedzieć, być nieświadomym dokonanych faktów. Postęp w technologii informacyjnej doprowadził, iż zdobyte informacje w Internecie przekładają się na realne życie.

W postępie technologii informacyjnych miały miejsce trzy kluczowe etapy rozwoju:

  • Na początku rozwijania się Internetu służył on wyłącznie do pozyskiwania ogromnych ilości różnorodnych i pomocnych informacji przez użytkowników Internetu. W tym czasie rozwinął się e-commerce (handel przy pomocy urządzeń elektronicznych takich jak Internet czy telefon komórkowy bądź stacjonarny) i zaczął być stosowany przez sklepy detaliczne, hipermarkety jak i młode firmy prowadzące swoją działalność tylko w cyberprzestrzeni.
  • Środkowa faza rozwoju charakteryzowała się postępem sieci społecznych i mediów społecznościowych takich jak Twitter, Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, Whatsapp i wiele, wiele innych. Przedsiębiorstwa wykorzystały ten progres do celów marketingowych i rozpoczęły działania promocyjne w mediach społecznościowych, na przykład na Youtube coraz częściej umieszczano reklamy. Również prowadzone są tam transmisje z imprez kulturalnych i sportowych, podczas których mają miejsce działania promocyjne.
  • Kolejny etap rozwoju technologicznego oprócz nowych możliwości łączy ze sobą dwa poprzednie etapy, a więc możliwe jest działanie w sposób mobilny. Urządzenia mobilne służą nam coraz częściej do korzystania z Internetu jak i wielu innych możliwości, na przykład specjalnie opracowywanych aplikacji. Możemy wykorzystać Internet do porozumiewania się jak i do handlu online (A.Sznajder 2014, s. 13-16).

Narzędzia wykorzystywane do marketingu mobilnego

W obecnych czasach korzystamy z fuzji marketingu internetowego i marketingu mobilnego. Dzięki temu możemy oglądać strony internetowe przez urządzenia mobilne. Podstawowym narzędziem stosowanym w marketingu mobilnym jest Internet mobilny. Najważniejszą kwestą jest dopasowane stron WWW przedsiębiorstw do mobilnej wersji (A.Sznajder 2014, s. 78). Za pomocą urządzenia mobilnego możemy dowiedzieć się o akcjach promocyjnych gdziekolwiek jesteśmy. Ułatwia to przedsiębiorcom Strony mobilne charakteryzują się tym, iż nie są bardzo rozbudowane i w szybkim tempie pojawiają nam się na ekranach telefonów. Są one zazwyczaj dopełnieniem tradycyjnych stron internetowych. Takie strony zakładają różne firmy i instytucje, aby pokazać asortyment jaki posiadają i zachęcić klientów do kupna danego produktu.

Innym narzędziem marketingu mobilnego są aplikacje mobilne. To nowoczesne narzędzie, które powstało wraz z postępem marketingu. Aplikacje przedsiębiorstw działają na urządzeniach mobilnych i służą do komunikacji marketingowej. Cieszą się szybkim dostępem do właściwej treści. Użytkownicy mogą na bieżąco sprawdzać oferty, promocje i inne interesujące i przydatne dla nich informacje bez wychodzenia z domu. Im bardziej dana aplikacja jest rozwinięta, posiada większą ilość wiadomości i nowinek, tym bardziej przyciąga użytkowników do ściągnięcia i skorzystania z niej.

Powszechne w marketingu jest stosowanie wiadomości sms i mms do komunikacji z klientami. Należą do podstawowych narzędzi stosowanych przed firmy i różne przedsiębiorstwa. Krótkie, treściwe wiadomości tekstowe, mimo wielu różnych i nowych możliwości, są najczęściej stosowane. Klienci poprzez wiadomości sms są informowani o aktualnych promocjach bądź atrakcyjnych ofertach. Przez te narzędzia marketingu mobilnego firmy mogą zyskać nowych klientów i zachęcić do kupna poprzez wysyłanie zniżek w wiadomości tekstowej. Taką ofertę można zrealizować przez pokazanie smsa sprzedawcy w sklepie. Takie działanie buduje pozytywne relacje między klientem a przedsiębiorstwem (E.Sadowska 2013, s. 124-125).

Przydatne w marketingu mobilnym jest wykorzystanie kodów kreskowych, jak i kodów QR. Kody kreskowe (inaczej kody paskowe) są kombinacją jasnych i ciemnych elementów, które odczytywane przez czytniki elektroniczne pokazują nam zakodowane informacje. Powszechnych wykorzystaniem kodów kreskowych jest oznaczanie produktów w handlu detalicznym i hurtowym, ułatwia to ich obrót. Dzięki temu nie tracąc czasu możemy dowiedzieć się o cenie danego produktu, jak i zidentyfikować go. Obecnie są dostępne aplikacje na urządzenia mobilne, dzięki którym możemy odczytać informacje z kodu kreskowego bez względu na to, czy w sklepie takie czytniki są. Kody QR są odmianą kodu kreskowego i posiadają więcej informacji od tamtych. Dzięki temu dowiadujemy się o ich przydatności w marketingu mobilnym. Początkowo kody QR były stosowane w logistyce do szybkiego przemieszczania paczek. Ważną cechą kodów jest łatwość utworzenia ich, przez to znajduje szerokie zastosowanie w Internecie (A.Sznajder 2014, s. 87-89).


Marketing mobilnyartykuły polecane
Reklama internetowaFacebook marketingMarketing wirusowyBlokowanie reklamMarketing szeptanyMarketing onlineNowe mediaRodzaje witryn internetowychTechnologia FLASH

Bibliografia


Autor: Kalina Świerat