Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
---|
Polecane artykuły |
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest organem administracji rządowej ustawowo odpowiedzialnym za realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów. Jego działalność można podzielić na prace o charakterze legislacyjnym, informacyjno - edukacyjnym oraz kontrolnym.
TL;DR
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest organem administracji rządowej odpowiedzialnym za ochronę konsumentów i konkurencji. Prezes Urzędu wykonuje zadania przy pomocy różnych departamentów i delegatur. Głównym celem UOKiK jest kontrola rozwoju konkurencji, fuzji i przejęć oraz pomocy publicznej, a także ochrona interesów konsumentów. Urząd prowadzi działalność edukacyjną i udziela porad konsumentom. Decyzje UOKiK można odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W Polsce istnieją również inne instytucje ochrony konsumenta, takie jak Inspekcja Handlowa i rzecznicy konsumentów.
Historia
W 1991 roku na mocy ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistyczny z dnia 24 lutego 1990r. został powołany Urząd Antymonopolowy, przyległy Radzie Ministrów. Pełnił on funkcję głównego organu administracji państwa w sprawach związanych z praktykami monopolistycznymi oraz organu antymonopolowego. W 1996 roku Urząd Antymonopolowy przekształcono w Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes Urzędu
Aktualnie to Prezes Urzędu pełni funkcję organu antymonopolowego. Przy pomocy UOKiK wykonuje on zadania z zakresu przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, rozwoju konkurencji i ochrony interesów konsumentów (rys. 1).
Prezes Urzędu wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu kieruje nim i wykonuje swoje zadania przy jego pomocy oraz przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego, dyrektorów delegatur Urzędu oraz dyrektorów następujących komórek organizacyjnych:
- Biuro Prezesa;
- Biuro Dyrektora Generalnego;
- Departament Prawny;
- Departament Analiz Rynku;
- Departament Ochrony Konkurencji;
- Departament Kontroli Koncentracji;
- Departament Monitorowania Pomocy Publicznej;
- Departament Ochrony Interesów Konsumentów;
- Departament Nadzoru Rynku;
- Departament Inspekcji Handlowej;
- Departament Budżetu i Administracji;
- Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- Specjalistyczne Laboratorium Badania Paliw i Produktów Chemii Gospodarczej z siedzibą w Bydgoszczy
- Specjalistyczne Laboratorium Badania Zabawek z siedzibą w Lublinie;
- Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej z siedzibą w Łodzi;
- Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Katowicach;
- Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Kielcach;
- Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Olsztynie;
- Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Poznaniu;
- Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Warszawie;
- Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą we Wrocławiu.
W skład Urzędu wchodzi 9 delegatur UOKiK:
- Bydgoszcz - Obszar działania delegatury: województwa kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie,
- Gdańsk - Obszar działania delegatury: województwa pomorskie i zachodniopomorskie,
- Katowice - Obszar działania delegatury: województwa śląskie i opolskie,
- Kraków - Obszar działania delegatury: województwa małopolskie i podkarpackie,
- Lublin - Obszar działania delegatury: województwa lubelskie i podlaskie,
- Łódź - Obszar działania delegatury: województwa łódzkie i świętokrzyskie,
- Poznań - Obszar działania delegatury: województwo wielkopolskie,
- Warszawa (Centrala w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1) - Obszar działania delegatury: województwo mazowieckie,
- Wrocław - Obszar działania delegatury: województwa dolnośląskie i lubuskie.
Działalność UOKiK
Głównym celem Urzędu jest
- kontrolowanie prawidłowego rozwoju konkurencji oraz eliminowanie wszelkich zaburzeń w jej funkcjonowaniu,
- kontrolowanie fuzji i przejęć,
- kontrolowanie pomocy publicznej,
- ochrona zbiorowych interesów konsumentów.
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów istnieje centrum bezpłatnych e-porad dla konsumentów. Urząd prowadzi działalność edukacyjną skierowaną do konsumentów oraz konkurencji. Konsumenci znajdą tam informacje o swoich prawach oraz porady dotyczące zakupów, czy spłaty kredytu konsumpcyjnego i hipotecznego. Użytkownicy portalu kwalifikujący się do grupy 'konkurencja' znajdą tam informacje na temat fuzji oraz swoich praw.
Na stronie internetowej UOKiK zamieszczane są również publikacje dotyczące ochrony konkurencji, ochrony konsumentów i bezpieczeństwa produktów, a także bardziej szczegółowe informacje, np. o znaku CE, czy jakości paliwa.
Odwołania od decyzji administracyjnych wydanych przez prezesów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpatruje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Inne instytucje ochrony konsumenta
Ochrona konsumencka jest w naszym kraju zadaniem wielu instytucji. Instytucjonalną ochronę konsumenta w Polsce tworzą obecnie:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Inspekcja Handlowa,
- Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.
Organizacjami, dla których ochrona konsumentów jest działalnością statutową, są:
- Federacja Konsumentów,
- Stowarzyszenie Konsumentów,
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Bibliografia
- Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Ozimek I. (2005), Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Lehmann K. (2015), Vademecum Konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa
- Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2015 r
- Strona internetowa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Autor: Karolina Klimek, Katarzyna Gubernat
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |