Hipermarket

Z Encyklopedia Zarządzania
Hipermarket
Polecane artykuły

Hipermarket to sklep o powierzchni nie mniejszej niż 2500 m2, w którym sprzedaż prowadzona jest w formie samoobsługowej z niewielkim udziałem personelu. Charakteryzuje go szeroka oferta asortymentowa - przeciętnie dostępne w nim jest od 30 do 45 tys produktów (B. Pilarczyk 2001, s. 216).

Początkowo lokalizowane były na obrzeżach miast w jednopiętrowych budynkach z ograniczoną powierzchnią przeznaczoną do magazynowania towarów oraz bezpłatnym, dużym parkingiem. Obecnie coraz częściej hipermarkety powstają także bliżej centrum miasta a w budynkach, w których się znajdują, powstają punkty oferujące inne rodzaje usług oraz niewielkie sklepy specjalizujące się w sprzedaży kwiatów, galanterii, alkoholi itp (H. Szulce 2008, s. 39).

Pierwszym tego rodzaju sklepem w Polsce był hipermarket HIT podlegający niemieckiemu przedsiębiorstwu Dolhe. Sieć swoją działalność zapoczątkowała w 1993 roku, natomiast w 2002 roku każdy z 13 supermarketów HIT przejęła sieć Tesco (J. Wrzesińska, 2008, s.163).

Hipermarket a supermarket

Główną cechą różniącą hipermarket od supermarketu jest jego powierzchnia. Supermarketem nazywa się sklepy, których powierzchnia przekracza 400 m2, jednak jest nie większa niż 2499 m2. Powierzchnia sprzedażowa supermarketu zaczyna się od 2500 m2. Te dwa rodzaje sklepów wielkopowierzchniowych różni także rodzaj i wielkość asortymentu. W supermarkecie znajdziemy mniej towarów przemysłowych, bardziej ograniczony jest również wybór produktów codziennego użytku oraz dostępność do innych usług (H. Szulce 2008, s. 39).

Zarówno hipermarkety jak i supermarkety oferują dostęp do szerokiego asortymentu w niskich cenach. Sklepy te mają długie godziny otwarcia, posiadają bezpłatne parkingi a sprzedaż odbywa się w formie samoobsługi (B. Pilarczyk 2001, s. 216).

Elementy przewagi konkurencyjnej hipermarketów

Najbardziej atrakcyjne cechy hipermarketów według ich klientów to (M. Soboń 2007, s. 106):

  • niższe ceny produktów w porównaniu do tych oferowanych przez sklepy osiedlowe
  • częste promocje i przeceny towarów sezonowych oraz produktów słabo sprzedających się
  • duża różnorodność asortymentowa - dostępność produktów spożywczych, tekstyliów, artykułów przemysłowych, AGD itd.
  • dogodna lokalizacja oraz duża liczba darmowych miejsc parkingowych
  • samoobsługa
  • wygodne płacenie za zakupy kartą płatniczą
  • możliwość skorzystania z punktów oferujących inne usługi towarzyszące
  • coraz powszechniejsza możliwość uregulowania rachunków za telefon, wodę czy prąd w kasie hipermarketu

Pozytywy wynikające z funkcjonowania hipermarketów

Zwolennicy zakupów w hipermarketach wskazują na (M. Soboń 2007, s. 105):

  • niższe ceny produktów w hipermarketach pozwalają na zakup większej ilości dóbr, co ma pozytywny wpływ na gospodarkę, ale również umożliwiają zaspokojenie potrzeb osób mniej zamożnych
  • centra handlowe, w których lokalizowane są hipermarkety stają się miejscami rozrywki oraz integracji ludności miejskiej
  • międzynarodowe sieci sklepów wielkopowierzchniowych wpływają na konkurencyjność gospodarki oraz niejako wpływają na konieczność obniżenia wysokich marż stosowanych przez mniejsze sklepy

Negatywne aspekty działania hipermarketów

Najczęstsze argumenty osób niezadowolonych z rozwoju sieci hipermarketów to (M. Soboń 2007, s. 105):

  • negatywny wpływ hipermarketów na lokalne wspólnoty, które dawniej skupiały się i integrowały przy mniejszych, osiedlowych sklepach
  • ujednolicenie sprzedawanych towarów
  • wykorzystywanie swojej stabilnej pozycji rynkowej do stosowania nieuczciwych praktyk wobec nabywców, pracowników czy wytwórców (wyzysk oraz przymuszanie pracowników do pracy w godzinach nocnych, oferowanie artykułów po upłynięciu ich terminu ważności do spożycia, niepłacenie w terminie za zamówione produkty)
  • generowany jest intensywniejszy ruch samochodowy, który może być niekomfortowy dla osób mieszkających w pobliżu hipermarketów

Bibliografia

  • Kucharska B., (2014). Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
  • Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H. (2001). Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Soboń M. (2007). Konkurencyjność marketów w Polsce wobec innych form handlu detalicznego., "Przedsiębiorstwo i państwo - wybrane problemy konkurencyjności", Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2008). Ekonomika handlu część 1, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne
  • Wrzesińska J. (2008). Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w Polsce., "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie-Ekonomika i Organizacja Gospodarki żywnościowej", nr 72
  • Wrzesińska J. (2016). Rozwój zagranicznych sieci handlowych w Polsce., "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", nr 16

Autor: Natalia Stefańczyk